:-| Dette blir for drøyt

S

Supertramp

Gjest
Ganske paranoid regel.

Hvis jeg som privatperson kjøper et par Adam'er av deg, tar ut kontanter i minibanken og gir de pengene og får kvittering, så kan jeg bli straffet hvis du ikke kjører momsregnskap..........

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Den siste sovjet-stat lever i beste(?) velgående...

Arne K

V

vredensgnag

Gjest
Tiltak mot svart økonomi. Og der skal vi tydeligvis også dresseres.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg skjønner ikke problemet.
Det er jo bare å betale via banktjenester så er man ikke medansvarlig.
Såpass bør man bidra til å få bukt med kriminalitet.

S

Supertramp

Gjest
BT skrev:
Jeg skjønner ikke problemet.
Det er jo bare å betale via banktjenester så er man ikke medansvarlig.
ja, selvfølgelig kan man bruke all verdens andre betalingsløsninger. Mobil bank, BBS, postanvisning (finnes det ennå), oppkrav m.m.

Men kontanter er fremdeles gangbar mynt, for å si det slik.

N

nb

Gjest
Det bør ringe relativt mange bjeller om noen ønsker cash betaling for noe såpass dyrt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Det bør ringe relativt mange bjeller om noen ønsker cash betaling for noe såpass dyrt.
Nei !
Det er fortsatt ikke ulovlig å inneha/bruke eller motta kontanter her i landet! Dette er like håpløst som at norsk kort ikke kan brukes på kiosker i Sverige på grunn av frykt for spillegalskap!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
10k er lommerusk pr dagens standard.
Jeg vokste opp i ei fiske-landsbygd, der voksne folk normalt gikk med 20-50k i baklomma konstant,
og det var for over 30 år siden!

Arne K

N

nb

Gjest
Cobra2 skrev:
10k er lommerusk pr dagens standard.
Personlig har jeg aldri hatt så mye cash på meg tror jeg bortsett fra da jeg skulle sette konfirmasjonspengene i banken. Jeg har omtrent aldri mer enn 500 kroner på meg, viktigste unntak er når jeg skal kjøpe bilett til en utsolgt storkonsert utenfor arenaen, da pleier jeg å ha med meg nok til å betale for det.

At en forhandler av kapitalvarer ikke har betalingsterminal, godtar bankoverføring e.l. er en god indikator på at vedkommende har et avslappet forhold til moms og lignende. Selvsagt ingen automatikk i det, men en indikator.

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
Personlig har jeg aldri hatt så mye cash på meg tror jeg bortsett fra da jeg skulle sette konfirmasjonspengene i banken. Jeg har omtrent aldri mer enn 500 kroner på meg, viktigste unntak er når jeg skal kjøpe bilett til en utsolgt storkonsert utenfor arenaen, da pleier jeg å ha med meg nok til å betale for det.
Uffda, du må jo ikke oppfordre til ulovlig (billett)handel...........

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Tidene har endret seg...og plast-kort var ikke nomalt for 25-30 år siden.
Men, siden det fremdeles er vanskelig å betale tilfeldige kjøp av privat-personer med plastkort,
og nærmeste hull-i-veggen (bank) kanskje er flere mil unna...er kontanter fremdeles viktig.

Arne K

N

nb

Gjest
Cobra2 skrev:
Men, siden det fremdeles er vanskelig å betale tilfeldige kjøp av privat-personer med plastkort,
Ja, men denne regelen påvirker ikke kjøp og salg mellom privatpersoner siden ingen av de er momspliktige.

S

Slubbert

Gjest
BT skrev:
Å fratas muligheten til å kunne kjøpe noe uten at staten skal ha innsyn? Nei, retten til en privat sfære og anonymitet er definitivt ikke noe man "bør bidra med". Hva blir det neste, fotlenke så myndighetene alltid har kontroll på hvor vi er? Det går jo mange potensielt kriminelle der ute...

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Snickers-is skrev:
Nå skal vi altså holdes gjensidig ansvarlig for eventuelle useriøse handlinger gjort av de vi kjøper varer og tjenester av...

http://www.adekvat.no/Default.aspx?...=YMLP&utm_term=Du+kan+bli+straffet+for+&aring...
Det kalles blant annet å rette baker for smed før i tiden iallefall. Betaler jeg 20000, får kvittering med moms og hele pakka, så skal jeg altså bli gjort ansvarlig hvis den ANDRE part ikke gjør opp for seg.?!!
Dette får meg til å tenke på Strasbourg. Mye bra advokatmat her.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.912
Torget vurderinger
4
Cobra2 skrev:
Tidene har endret seg...og plast-kort var ikke nomalt for 25-30 år siden.
og nærmeste hull-i-veggen (bank) kanskje er flere mil unna...er kontanter fremdeles viktig.
Arne K
Ja kontanter er det eneste som funker når man driver menneskehandel ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Siden ting blir vrengt, og en skriver om lovlige/ulovlige ting; jeg trenger en NEGER til litt snø-måking
Betaler KONTANT, (men summen er svært lav)
(skal ikke diskutere om jeg betaler for negeren, eller snø-måkingen)

Arne K

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Slubbert skrev:
BT skrev:
Å fratas muligheten til å kunne kjøpe noe uten at staten skal ha innsyn? Nei, retten til en privat sfære og anonymitet er definitivt ikke noe man "bør bidra med". Hva blir det neste, fotlenke så myndighetene alltid har kontroll på hvor vi er? Det går jo mange potensielt kriminelle der ute...
Legg til en tung jernkule i enden så nærmer vi oss.

Det neste kan bli å fjerne tusenlappen, jeg mener å huske at det har blitt diskutert. Det er bare kriminelle og skjødesløse som bruker dem.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
299
Sted
Tranby
Helt enig. Hvis banken har stengt eller er ute av drift får man ikke mulighet til å gjøre opp for seg/holde sin del av avtalen. Hvis man skal betale ved levering og vil sjekke at arbeidet er gjort skikkelig eller at varen er i orden, er det greit å betale kontant.
Hvis man går over til å forby store penger, vil man bare gå over til noe annet istedet som lager ennå mer uoversiktlige forhold.
Klokker, edelstener, gull, smykker, våpen, narkotika osv.

N

nb

Gjest
eldo472 skrev:
Helt enig. Hvis banken har stengt eller er ute av drift får man ikke mulighet til å gjøre opp for seg/holde sin del av avtalen. Hvis man skal betale ved levering og vil sjekke at arbeidet er gjort skikkelig eller at varen er i orden, er det greit å betale kontant.
Om banken er stengt eller ute av drift får du vel heller ikke tatt ut over 10k til å gjøre opp for deg, neppe mange som har den mengde penger liggende eller på seg "sånn i tilfelle minibanken ikke virker".

Betaling på stedet kan i år 2010 enkelt ordnest med mobil betalingsterminal, brukes mye allerede.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
eldo472 skrev:
Hvis man går over til å forby store penger, vil man bare gå over til noe annet istedet som lager ennå mer uoversiktlige forhold.
Klokker, edelstener, gull, smykker, våpen, narkotika osv.
Man skal ikke se bort i fra at man kan holdes ansvarlig for ulovligheter hos den man handler med dersom man går over til å betale med slike aktiva heller.

S

Slubbert

Gjest
BT skrev:
Det neste kan bli å fjerne tusenlappen, jeg mener å huske at det har blitt diskutert. Det er bare kriminelle og skjødesløse som bruker dem.
Det strammes stadig inn og jeg spår at kontanter etterhvert er noe som vil forsvinne. Storebror ser dem jo ikke.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Vil bankremisse regnes som kontanter? Krysset/ukrysset?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.381
Torget vurderinger
4
Er sjekk fortsatt gangbang "mynt" ?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg betaler i naturalia når jeg kan. Det blir ikke så ofte. :-[

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Hovedproblemet med dette er at det føyer seg inn i rekken av "du er skyldig inntil det motsatte er bevist", bortsett fra at her har man dratt det ett skritt videre: "Du er skyldig, selv om det motsatte bevises".

Fra før har vi et system det man skal rapportere alle kontakte betalinger over 50k til kredittilsynet. Den ordningen dekker så vidt jeg kan se problemet med hvitevasking.

Da jeg kjøpte den gamle kassebilen måtte jeg ta ut et større kontantbeløp. Jeg ønsket å se og prøve bilen før jeg handlet. Samtidig ønsket jeg ikke å måtte reise hjem, foreta en bankoverføring, og hente bilen en annen dag. Selger på sin side ønsket heller ikke å gi fra seg bilen uten penger. Selger ble dermed i besittelse av et større kontantbeløp. Dette skal han altså ikke lenger få lov til å bruke til for eksempel å kjøpe seg en bruktbil hos en forhandler.

Denne komplett idiotiske regelen vil bare føre til en ting:
Folk kommer til å styre en størst mulig del av sin business utenom selskapet/foretaket.

N

nb

Gjest
Skatteetaten i Norge har ikke forsøkt å beregne skattegapet i den senere tid. Ifølge Skatteunndragelsesutvalget (NOU 2009:4) har imidlertid skatteverket i Sverige anslått skattegapet til om lag 5 pst. av BNP og om lag 10 pst. av den utliknede skatten. Dette anslaget er nødvendigvis svært usikkert, og det er vanskelig å si hvorvidt Norge er på samme nivå som Sverige. Ettersom skattenivået er noe lavere i Norge enn i Sverige, er det kanskje rimelig å anta at nivået på skatteunndragelsen også er noe lavere i Norge. Men gitt at disse estimatene fra Sverige også gir et noenlunde riktig bilde av nivået på skatteunndragelser i Norge, innebærer dette at det unndras skatter og avgifter for i størrelsesorden 90 milliarder kroner i året.

Skattegapet utgjør til sammenlikning om lag én tredel av samlet proveny fra bedriftsbeskatningen (utenom oljevirksomheten) og skatt på personer. Disse svært høye anslagene over skattegapet illustrerer at fordelingseffektene av disse unndragelsene kan være betydelige.

Fra
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2009/nou-2009-10/13/6.html?id=568455

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Jeg har vært næringsdrivende i 6 år. I løpet av den tiden har jeg aldri truffet en regnskapsfører eller saksbehandler i skatteetaten som EGENTLIG vet hvordan man skal fylle ut næringsoppgaven. Det står faktisk ikke såååå mye bedre til med den ordinære selvangivelsen, selv om man der har flere punkter som folk flest er sikre på.

Jeg er med andre ord rimelig sikker på at avvikene i skatten grunnet et idiotisk komplisert system er større enn unndragelsene.

Dessuten blir det for naivt å tro at vi har skatteunndragelser tilsvarende 90 MRD i året basert på at folk utveksler penger kontant. Det innebærer for eksempel at hver eneste husstand i Norge betaler 300 000kr kontant for varer og tjenester som er gjenstand for skattesvindel.

N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Dessuten blir det for naivt å tro at vi har skatteunndragelser tilsvarende 90 MRD i året basert på at folk utveksler penger kontant. Det innebærer for eksempel at hver eneste husstand i Norge betaler 300 000kr kontant for varer og tjenester som er gjenstand for skattesvindel.
90 mrd er et estimat på saktte-og avgiftsundragelsen totalt i økonomien, ikke bare fra privatpersoner.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.563
Det blir fort en del svarte kroner når man går klar av moms, skatt på egen inntekt og arbeidsiveravgift, så jeg synes det er greit at de strammer grepet litt.

Og hvem er det som betaler kontant ved kjøp av varer for over 10k anyway?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
nb skrev:
Snickers-is skrev:
90 mrd er et estimat på saktte-og avgiftsundragelsen totalt i økonomien, ikke bare fra privatpersoner.
Nå er det jo gjerne den næringsdrivende parten som selger, som unndrar skatt og avgifter ved slike transaksjoner, ikke den private parten som betaler. Det er lite som tyder på utstrakt handel med kontanter mellom næringsdrivende. Grensen på 10k bekrefter dette rimelig tydelig.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Bx skrev:
Og hvem er det som betaler kontant ved kjøp av varer for over 10k anyway?
De som kjøper varer for over 10k, og som av en eller annen grunn er i besittelse av kontanter.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.563
Selvfølgelig. Men det er bare en grunn til at enkelte går rundt med så mye kontanter.

Svarte penger kan man ikke sette i banken. De må brukes til kontantkjøp. Og så har man det gående.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Det er nok en grunn til at den loven kom.
Men jeg enig at det er drøyt....

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Bx skrev:
Selvfølgelig. Men det er bare en grunn til at enkelte går rundt med så mye kontanter.

Svarte penger kan man ikke sette i banken. De må brukes til kontantkjøp. Og så har man det gående.
Har du en så negativ holdning til andre mennesker? Sist jeg kjøpte bil betalte jeg kontant slik jeg beskrev tidligere i tråden. Fyren ble da i besittelse av en seddelbunke. Han kunne selvsagt spassert til banken for å sette dem inn, men om han skal kjøpe noe som koster litt, hvorfor ikke bare betale med kontanter?

G

Gjestemedlem

Gjest
Bx skrev:

Kontanter er en grei å sitter måte å handle på når man handler varer mellom privatpersoner. Er det virkelig ingen som har handlet over 10.000 i kontanter ved kjøp/salg av hifi, fotoutstyr, biler etc.? Det er den sikreste måten å handle på, for hvem vil vel gi en vare fra seg til en fremmed med lovnad om at betalingen har blitt satt på overføring i nettbanken og at den sikkert kommer frem om noen dager (så lenge den ikke blir kansellert). Og hvem vil overføre penger på forhånd til en fremmed selger for så å håpe på at man faktisk får varen, at den er som du hadde håpet etc. etc.

En 10.000-grense er forsåvidt grei nok hvis man handler med et firma som privatperson, og absolutt forståelig når det gjelder handel mellom firmaer. De får sørge for en måte å betale med kort eller sende faktura. Men ikke ved tilfeldig handel mellom privatpersoner. Det er kommunistfakter.

Nå er det jo handel med næringsdrivende denne nye loven handler om også:

De nye reglene fungerer slik at dersom du som privatperson kjøper tjenester fra en næringsdrivende for over 10.000 kroner i kontanter, kan du fra nyttår bli gjort medansvarlig hvis den næringsdrivende unndrar skatt og avgifter.

Jeg kan ikke se noen store praktiske problemer med dette for folk.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Snickers-is skrev:
Bx skrev:

Har du en så negativ holdning til andre mennesker? Sist jeg kjøpte bil betalte jeg kontant slik jeg beskrev tidligere i tråden. Fyren ble da i besittelse av en seddelbunke. Han kunne selvsagt spassert til banken for å sette dem inn, men om han skal kjøpe noe som koster litt, hvorfor ikke bare betale med kontanter?
Så vidt jeg har skjønt omtattes ikke rene varekjøp av denne nye regelen.

N

nb

Gjest
BT skrev:
Så vidt jeg har skjønt omtattes ikke rene varekjøp av denne nye regelen.
Korrekt, fra skatteetaten.no

Tjenester og varer
Bestemmelsen gjelder også dersom du kjøper varer i kombinasjon med tjenester. Dette kan for eksempel være dersom du kjøper håndverkertjenester eller bilreparasjoner, der tjenesten også inkluderer en viss andel materialer eller utstyrsdeler
.

Rene varekjøp er ikke omfattet.

Dette er altså en regel som for alle praktiske formål gjelder kjøp av svart arbeid for over 10.000 kroner, og fremfor alt håndverkstjenester/rengjøring/etc regner jeg med. Mao er grensen for når noen vurderer å bry seg om svart arbeid satt ved 10.000 kroner totalt.

I klartekst regner jeg med at dette betyr at svart betaling for varer ikke er et nevneverdig problem i Norge, eller i alle fall at problemet med svart betaling for arbeid er mye større.

Topp Bunn