Dette blir spennende!

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Pakken ankom i dag etter å ha blitt sendt onsdag kveld. Halvannen dag fra GB og levert på huset. Ble litt imponert.

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer, James! Jeg regner med et gedigent hakeslepp..... ;D

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.479
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vakker!

Hvor shoppet du Trichorde'n James?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Fine de der. Gratulerer. Sånne har jaggu jeg lyst på også. Der er vel Diablo som har overtatt for de ?

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Ja i følge "kroken", så er det visst det. JanR mente jeg var litt dårlig til å google i en tidlere tråd. Sikkert rett. Heller for utålmodig. Men så kom 300B til unnsetning med en som låg til salgs i UK. Gav et bud noe under krav og fikk tilslag. Vet ikke hva som har skjedd. Men har faktisk ikke fått momskrav. Han som leverte, mente at jeg ikke kom til å få heller :eek:. Får vente å se. Hvis ikke har jeg gjort et kupp ;D.

Takk og til Impuls for gode referanser. Kan du gjenta hvor jeg fikk oppgradert kabel fra strømforsyning til riaa?

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.479
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Fine de der. Gratulerer. Sånne har jaggu jeg lyst på også. Der er vel Diablo som har overtatt for de ?
Siden du kjenner godt til disse Impulse ...eller for den saks skyld du James og kanskje du Rolfozzy:

Er det vesentlige forskjeller i ytelse/sluttresultat mellom Delphini'n og Diablo'n?
-M.a.o. er den ene å foretrekke fremfor den andre?

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Grumpy skrev:
rolfozzy skrev:
Siden du kjenner godt til disse Impulse ...eller for den saks skyld du James og kanskje du Rolfozzy:

Er det vesentlige forskjeller i ytelse/sluttresultat mellom Delphini'n og Diablo'n?
-M.a.o. er den ene å foretrekke fremfor den andre?
Nei jeg vet ikke Grumpy. En telefon til forhandler kunne kanskje vært avklarende.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er OHC som har overtatt Trichordagenturet i Norge. Sist jeg var der, var det ingen som visste noenting. Men det er Diablo som har overtatt. Den er veldig god, men jeg liker Delphini best. Den har littb bedre perspektiv og litt glattere mellomtone, rett og slett kvaliteter på høyde med gode rørtrinn. Diablo er hakket mer dynamisk og rytmisk.

James, kabelen fikk jeg oppgradert av Raymond Celius, Oblivion Technology. Det kan virkelig anbefales!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke hørt noen av de. Men jeg har en magefølelse av at det er bra saker.

Jeg likte det der med "Diablo er hakket mer dynamisk og rytmisk", Impulse.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du får ta deg en tur til Bærum, Rolfozzy. Så skal jeg utsette deg for kombinasjonen Delphini NCPSU/Dynavector XX2 (eller XV-1s som er på vei..), for ikke å snakke om kjeks og kaffe...og resten av anleggs-skrammelet. ;D At Trichord lager glitrende riaatrinn er det ikke tvil om. Den har gitt langt dyrere ting reisepass her i huset, i alle fall.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Du får ta deg en tur til Bærum, Rolfozzy. Så skal jeg utsette deg for kombinasjonen Delphini NCPSU/Dynavector XX2 (eller XV-1s som er på vei..), for ikke å snakke om kjeks og kaffe...og resten av anleggs-skrammelet. ;D At Trichord lager glitrende riaatrinn er det ikke tvil om. Den har gitt langt dyrere ting reisepass her i huset, i alle fall.
Takk for det. Slett ikke umulig at jeg vil stå på døra en dag. Men at jeg kan sette meg ned og si. "Dæven for en bra riia du har". Det er tvilsomt. ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
impulse skrev:
Ska sei impulse, snart medlem av XV-1s klubben. Handlet du fra vår indonesiske venn Willy?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det stemmer. Pengene er overført, så nå er det ikke lenge igjen! ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
impulse skrev:
Det stemmer. Pengene er overført, så nå er det ikke lenge igjen! ;D
Grattis, da får du lese om VTF og loading osv. til øyet blir stort og vått :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Definitivt, Vidar! Og du er jo også medlem i Dynavectorforæningen af 2008, er du ikke? ;D

Neida, dette er rett og slett den aller siste oppgraderingen. Nå er elektronikk og kabler på plass, så oppgraderingsfristelsen ble rett og slett for stor! ;D

Takk så mye, Gut Man. :D Mulig jeg må ta en telefon og konferere litt når vidunderet er på plass!

Beklager OT. Det er jo ikke skrammelet mitt denne tråden handler om....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Definitivt, Vidar! Og du er jo også medlem i Dynavectorforæningen af 2008, er du ikke? ;D
Nja, passivt medlem kanskje? Har jo en DV XV-1S. Men har ikke engasjert meg så mye i saken, spiller bare med den jeg, jeg er vel ikke så diehard DV-entusiast som andre her inne kanskje; det er jo så mange fine pu'er på markedet også :)

Gratulerer så mye uansett; det skal bli spennende å høre om oppfatningen din av de relative evnene til XX2 vs XV-1S står seg etter at du har brukt den litt.

Mvh Vidar P

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
impulse skrev:
Gratulerer, James! Jeg regner med et gedigent hakeslepp..... ;D
Så har me endelig fått lyttet på og testet den. Og ja Impulse. Ikke vanskelig å forstå at denne har fått permanent plass i ditt oppsett. Flott oppløsning og et stort rom. Selv Denon PU'en min klarer den å gi kropp. Så denne kunne godt fått permanent plass.

Men hakesleppet var ikke at denne var god. Det har jeg jo forstått både etter å ha lest tester og snakket med Impulse m/flere. Hakesleppet var at Consen sin DIY Riaa spilte opp mot Delphinien. Dvs., det var et hakeslepp for meg. Ikke for Consen. Han vet hva godsaker han har puttet i denne riaa'en. I tillegg til hvor mye arbeid han la ned i den. Den ser riktignok ikke så raffinert ut. Den har ikke det stille bakteppet som Delphinien. Men likevel, at den klarte å komme opp mot et så bra riaatrinn, det overrasket meg.

Så med Impulse sin hoderisting i bakgrunnen, og sikkert mange som ser sitt snitt til å få klørne i Delphinien, så melder jeg at den går videre til neste mann.

Jeg er ikke så dum at jeg ikke skjønner at dette kanskje ikke er det smarteste. Og at jeg ikke har fått testet ut synergieffekten med en bedre PU. I tillegg til oppgradert kabel mellom strømforsyning og riaa.
Men siden Riaaen som jeg hadde var så passet bra, putter jeg pengene i en Audio Note dac og drivverk siden jeg ikke har noe å spille CD'ene mine på.

Hvis de er noen som er intressert å ta stafettpinnen, så får dere melde dere.

Dette var en kjempekjekk erfaring og bekjentskap. Hvordan den spiller med en god Dynavector PU kan man bare drømme om......

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
impulse skrev:
Neida, dette er rett og slett den aller siste oppgraderingen. Nå er elektronikk og kabler på plass, så oppgraderingsfristelsen ble rett og slett for stor! ;D
Hmmm er du sikker på det ;)

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Kanskje noen av kapasitetene på venyl-oppsett kan bistå med råd når det gjelder innstillinger på riaa'en? :)
PU'en min har følgende data:

# Prinsipp: Moving Coil, low output
# Spoler av 99,9999% rent, oksygenfritt kobber
# Frekvensområde: 20-45.000 Hz.
# Kompliance: 5 x 10-6 cm/dyne
# Utgangsimpedans: 14 ohm
# Slipning: 16.5 Micron round tip
# Montering: 0,5” standard
# Utgangsspenning: 0,25 mV
# Anbefalt nåletrykk: 2,3 til 2,7 gram
# Vekt: 8,5 gram

Det jeg lurer på er innstilling av utgangsimpedans. Valgene er 33, 47, 100 og 1 kohm.
Under første teste stilte jeg inn på 33 ohm siden det var det nærmeste valget. Spilte flott, men kanskje litt klemt. Senere har jeg testet 100 ohm og 1 kohm.
Opplevde at jeg fikk et større perspektiv og oppløsning samtidig som lydbildet åpnet seg opp. Men på 1 kohm sporet det og ga mer nivå i toppen. Jeg forsøkte ikke å justere stifttrykket under testene.

Noen råd og tanker rundt dette? Skal riaa'en stilles nærmest mulig oppgitt utgangsimpedans for stiften, eller er det vanlig praksis å øke impedansen?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
James; du mener impedanseloadingen i riia'en, som er i parallell (mellom + og -). Det har ikke noe å gjøre med utgangsimpedans. Dessuten er det på en inngang, ikke en utgang :)

Enkelt spørsmål du stiller; svaret er like enkelt; bruk det du synes låter best. Det er ingen grunn til noe annet.

Mvh Vidar P

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
James; du mener impedanseloadingen i riia'en, som er i parallell (mellom + og -). Det har ikke noe å gjøre med utgangsimpedans. Dessuten er det på en inngang, ikke en utgang :)

Enkelt spørsmål du stiller; svaret er like enkelt; bruk det du synes låter best. Det er ingen grunn til noe annet.

Mvh Vidar P
Takk Vidar. Sikkert basic-kunnskap dette for de fleste :)
Men når jeg stiller på impedanseloadingen, innbærer dette at det kan være nødvendig å endre stifttrykk, eller er det bare å prøve seg frem her også?

Atle

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
james skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Men når jeg stiller på impedanseloadingen, innbærer dette at det kan være nødvendig å endre stifttrykk, eller er det bare å prøve seg frem her også?

Atle
Det kan godt hende du vil preferere et annet stiftetrykk når du justerer impedansen, men det finnes ingen innbyrdes sammenheng mellom disse justeringsmulighetene.

Mulig jeg misforstår, men jeg mener jeg oppfattet at du pratet om dårlig sporing ved bruk av 1 kohm. Pickupen sporer like godt uavhengig av riaajustering, det du hører er i tilfelle ringing i diskanten.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Fosse skrev:
james skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Atle
Det kan godt hende du vil preferere et annet stiftetrykk når du justerer impedansen, men det finnes ingen innbyrdes sammenheng mellom disse justeringsmulighetene.

Mulig jeg misforstår, men jeg mener jeg oppfattet at du pratet om dårlig sporing ved bruk av 1 kohm. Pickupen sporer like godt uavhengig av riaajustering, det du hører er i tilfelle ringing i diskanten.
Riktig det. Opplevde det som .......ja, som mer skingrete diskant. Men også som en forvrengning i stemmen. Som om stemmen sprakk.
Skal få Consen med meg en kveld. Han er nok flinkere til å beskrive endringene. Jeg er tross alt amatør ennå ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Det som er viktig å være klar over er at justeringene du gjør på spilleren/armen/pickupen alle er mekaniske. Justeringen du gjør på riaa er elektrisk, de henger ikke direkte sammen selv om de begge påvirker lyden, og tidvis kan ha sammenfallende effekt. Du bør forsøke å rette feilen der den oppstår, ikke kompensere for den annet sted.

Lykke til.

Topp Bunn