Dette funker !

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ble litt satt ut her nå. Har som de fleste av dere blitt bitt av oppgraderingssyken.
Dette har ført til at først nå har jeg fått satt meg ned og lyttet til hvordan oppgraderingene fungerer med signalkildene.

Spilte samme sangen (Telefon Tel Aviv - Fahrenheit Fair Enough) på vinyl, cd og flac. Cd låt klart best (rett og slett dritbra), flac var litt tammere og vinylen var ?? for å si det slik, gidder ikke å spille vinyl lenger og det er egentlig noe jeg liker veldig godt
Jeg sjekket flere innspillinger og jeg har bedre lyd på mp3 enn vinyl??

Oppsett:
Technics SL1210 m/Ortofon 530
Cambridge 640P Riaa
Cambridge Audio Azur 540C
Squeezebox V.3
Electrocompaniet EC 4,7
Electrocompaniet AW 120
B&W Nautilus 804

Kommentarer?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Dette funker ikke

Få en bedre pickup og riia så prøver du på nytt
Mvh Jan I

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Dette funker ikke

Om Mp3 har "bedre" lyd enn vinyl,må det bety at du mangler både bass og dynamikk+stereoperspektiv i vinyloppsettet ditt.
Enig med siste taler.Spilleren din BØR greie å hamle opp med både CD og i alle fall Mp3,om den er i orden for øvrig.Enhver riaa passer ikke nødvendivis sammen med alle forsterkere eller alle PUer.Ortofon er også et PU-merke jeg har svært delte oppfatninger om ,dvs.at de slett ikke lyder godt på alle spillere.Vær obs på at LP-formatet er litt fattigere på stereoperspektiv enn feks CD er,uten at det trenger å merkes veldig godt....Dynamikken i et godt vinyloppsett skal normalt være bedre enn CD(selvfølgelig alt avhengig av innspillingen)
Mvh Rune :) :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.468
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette funker ikke

Den nyaste Ortofon 530 har ein komplianse på 25, og er sikkert ikkje rette matchen med den relativt tunge armen til Technics 1210. Er det den gamle utgåva, er det ikkje usannsynleg at han er slitt. Likevel skulle ein tru at lyden var betre enn det du beskriv her, så eg lurer på om det er noko skikkeleg ille ein stad i oppsettet ditt, altså noko som ikkje fungerer.... (det verkar som eit fornuftig anlegg ut frå mine erfaringar, men eg har ikkje høyrt Cambrigde-riaatrinnet. Men det har fått relativt godt rykte, så....)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.393
Torget vurderinger
0
Dette funker ikke

Hvis du har en større lydopplevelse på CD enn vinyl - hva er da galt med vinylriggen ???

(Merkelig konklusjon.......)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Dette funker ikke

Flageborg skrev:
Hvis du har en større lydopplevelse på CD enn vinyl - hva er da galt med vinylriggen ???

(Merkelig konklusjon.......)
En logisk konklusjon spør du meg.........
Om det ikke er noe direkte galt med den, så må den i alle fall være langt fra optimal, det sammenlignes jo med en relativt nøktern CD-løsning. Og MP3!!
Mvh

J

jukes

Gjest
Dette funker ikke

Jan_I skrev:
Få en bedre pickup og riia så prøver du på nytt
Mvh Jan I
:)
Støttes Jan,det er nok er det ligger.

Kan jo være at han har digitale ører og at ørene må tilpasses analog lyd over tid. ;) :)

Mvh Roar

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Dette funker ikke

Bare til opplysning; flac er lossless, ikke MP3 som er komprimerte musikkfiler. @Flagerborg; du må huske hvilket asyl du nå er inne på. Her på vinylavdelingen, er det et uomtvitelig faktum at vinyl låter bedre enn cd ;D De som mener anderledes, finner du i flertall på andre underforum ;). Forresten, er du hjertelig velkommen innom for en lytt hvis du har lyst og anledning. Det var en meget interessant opplevelse sist. Og nå har det skjedd litt av hvert her i hula!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.054
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Dette funker ikke

I Bergen Lydlaug har vi på beddingen en digital/analogkveld hvor medlemmene skal ta med seg dubletter og lytte i mitt anlegg.
Litt avhengig av resultatet blir rapporten lagt ut enten på vinylavdelingen eller techhjørnet. ;D
mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.917
Torget vurderinger
1
Dette funker ikke

fmedhus skrev:
Ble litt satt ut her nå. Har som de fleste av dere blitt bitt av oppgraderingssyken.
Dette har ført til at først nå har jeg fått satt meg ned og lyttet til hvordan oppgraderingene fungerer med signalkildene.

Spilte samme sangen (Telefon Tel Aviv - Fahrenheit Fair Enough) på vinyl, cd og flac. Cd låt klart best (rett og slett dritbra), flac var litt tammere og vinylen var ?? for å si det slik, gidder ikke å spille vinyl lenger og det er egentlig noe jeg liker veldig godt
Jeg sjekket flere innspillinger og jeg har bedre lyd på mp3 enn vinyl??

Oppsett:
Technics SL1210 m/Ortofon 530
Cambridge 640P Riaa
Cambridge Audio Azur 540C
Squeezebox V.3
Electrocompaniet EC 4,7
Electrocompaniet AW 120
B&W Nautilus 804

Kommentarer?
Det hadde hjulpet litt om du fortalte litt om hva som låter feil - da blir det litt lettere å finne ut av om det som er feil er et spørsmål om smak og behag eller om det defacto er feil.

Jeg legger en halv aksje på at det kan være missmatch mellom PU og splatesnurrer/arm. RIAAen er i mine ører såpass god at den ikke burde stå for fall (men som nevnt smak og behag). Har du testet med/uten subsonisk filter? Er alle tilkoblinger i orden?

En god god kandidat for PU til denne spilleren burde forøvrig være Denon DL 103.

mvh
KJ

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Dette funker ikke

Er spilleren skikkelig satt opp/justert?

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette funker ikke

Audiophile-Arve skrev:
Den nyaste Ortofon 530 har ein komplianse på 25, og er sikkert ikkje rette matchen med den relativt tunge armen til Technics 1210. Er det den gamle utgåva, er det ikkje usannsynleg at han er slitt. Likevel skulle ein tru at lyden var betre enn det du beskriv her, så eg lurer på om det er noko skikkeleg ille ein stad i oppsettet ditt, altså noko som ikkje fungerer.... (det verkar som eit fornuftig anlegg ut frå mine erfaringar, men eg har ikkje høyrt Cambrigde-riaatrinnet. Men det har fått relativt godt rykte, så....)
Det er en eldre pu, har en til som er ikke er brukt (og gammel utgave) som jeg skal teste i kveld

thomand skrev:
Er spilleren skikkelig satt opp/justert?
Armen er justert etter beskrivelsen i manual, med stiftetrykk etter ortofons anbefaling.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette funker ikke

KJ skrev:
Det hadde hjulpet litt om du fortalte litt om hva som låter feil - da blir det litt lettere å finne ut av om det som er feil er et spørsmål om smak og behag eller om det defacto er feil.

Jeg legger en halv aksje på at det kan være missmatch mellom PU og splatesnurrer/arm. RIAAen er i mine ører såpass god at den ikke burde stå for fall (men som nevnt smak og behag). Har du testet med/uten subsonisk filter? Er alle tilkoblinger i orden?

En god god kandidat for PU til denne spilleren burde forøvrig være Denon DL 103.

mvh
KJ
Når jeg svitsjer til vinyl så dropper volum til en del %, dynamikken forsvinner og bassen blir borte.
Jeg kan ikke beskrive lyden med alle de fine adjektivene dere bruker, men lyden blir lukket og tam. Med litt økning i volum spiller den like dårlig, bare høyere

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.917
Torget vurderinger
1
Dette funker ikke

fmedhus skrev:
...
Når jeg svitsjer til vinyl så dropper volum til en del %, dynamikken forsvinner og bassen blir borte.
Jeg kan ikke beskrive lyden med alle de fine adjektivene dere bruker, men lyden blir lukket og tam. Med litt økning i volum spiller den like dårlig, bare høyere
Utslitt/ødelagt PU-nål + missmatch vs arm - det er mine «2 cent»; med et lite forbehold om at det kan være mer/annnet som ikke helt stemmer mht oppsettet av platesnurrer. Forsterkningen på 640P er ikke veldig høy (i det minste i MC-modus, jeg har ikke testet den i MM) så at volumet faller litt ved bytte mellom CD og LP er helt normalt.

mvh
KJ

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette funker ikke

Byttet pu, samme type, men ikke spilt med før.
Same shit. :'(

Takk for gode råd og tilbakemeldinger

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.468
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette funker ikke

10x5 er ein god pickup, men heller ikkje den er heilt optimal i 1210. (klarer du å få tak i eit superlett Zeepa-pickupshell, eller sager/filar av unødvendig masse, kan det gå bra likevel)
Eigentleg er det eit mismatchingsproblem du har, ingen deler av anlegget ditt er dårlege, men pickup/arm/riaa passar nok ikkje godt saman.
Ein annan ting, er at det verkar som du får meir gain ut av CD-spelaren når volumet står på same nivå. Då opplevest lyden som meir dynamisk. Ein pickup som spyttar meir ut, og som i tillegg passar betre i armen (komplianse på noko under 10, tenkjer eg), vil sannsynlegvis vere mykje betre...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette funker ikke

Gratulerer :)

Hvilken Grado er det?
(Blir liksom ikke helt bekvem med disse betegnelsene til Grado...men nå har jeg ikke jobba så mye med det heller...)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dette funker ikke

Jeg tror ikke engang Grado noengang blir bekvem med disse betegnelsene, Johna..Med det er pokker til gode pickuper! ;)

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette funker ikke

Audiophile-Arve skrev:
Så då fekk du orden på ting. Har ikkje prøvd dei nye Gradoane, men dei gamle (og billege) funka forbausande godt i veldig mange japanske armar, også Technics.
Korleis vil du beskrive lyden?
Kan ikke si så mye enda da jeg kun har fått spillt et par plater og må finjustere litt, men allerede fra første spor jeg spilte var det som om alt hadde åpnet seg og den etterlegtede dynamikken var tilbake.
Forskjellen var som å spise drops med eller uten innpakkningspapir :)

johna skrev:
Gratulerer :)

Hvilken Grado er det?
(Blir liksom ikke helt bekvem med disse betegnelsene til Grado...men nå har jeg ikke jobba så mye med det heller...)
Grado Reference Platinum

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette funker ikke

fmedhus skrev:
Grado Reference Platinum

Nå skjønner jeg i hvertfall ingenting av Grado sine modellbetegnelser...

http://www.gradolabs.com/frameset_main.htm

The Grado Reference & Master

The Master and Reference models use a five piece OTL cantilever technology achieving an additional 5% tip mass reduction over the Platinum and Sonata models. The coils are wound with ultra-high purity long crystal (UHPLC) oxygen free copper wire. The Master model is mounted with Grado's specially designed nude elliptical diamond, and the Reference model uses Grado's true ellipsoid design diamond.

The Grado Sonata & Platinum
(The Sonata is also known as the Signature.)

The Platinum and Sonata models use a modified four piece OTL cantilever technology achieving a 10% tip mass reduction over the Prestige series and ultra-high purity long crystal (UHPLC) oxygen free copper wire in the coils. The Platinum model uses Grado's specially designed elliptical diamond mounted on a brass bushing, and the Sonata model uses Grado's specially designed nude elliptical diamond.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dette funker ikke

Gratulerer! Nydelig pickup, dessuten liker den seg veldig godt i armen du bruker. Om du får blod på tann og dykker enda dypere ned i vinylens fascinerende verden, pass på å skaffe deg en Denon 103 også, mens de enda er å få tak i......Den er som laget til platespilleren din, koster nesten ingenting og spiller ringer rundt mange langt dyrere elementer. Joda, jeg er som nyfrelst å betrakte... ;D

K

kbwh

Gjest
Dette funker ikke

Her er alt fryd og gammen, dog ei i overskriften. Forvirrende!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dette funker ikke

Ting har retta seg i marsjen for trådstarter ;) ;D ;D ;D

fint at det ordner seg her inne 8)

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette funker ikke... Funker nå

Hvordan endre topic?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Dette funker ikke... Funker nå

fmedhus skrev:
Hvordan endre topic?
Gå inn og rediger det første innlegget ditt i tråden ;)

mvh
trondkj

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette funker ikke

Har ingen redigeringsknapp på det første innlegget

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Dette funker ikke

Det var verre, du må kanskje be en moderator eller høvdingen om å åpne innlegget for redigering, da?

mvh
trondkj

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette funker ikke

Kanskje Høvdingen eller en moderator som leser dette kan endre topic for meg, da verden er blitt en mye bedre plass og leve i og alt nå fuker som det skal.
Så slipper dette å forvirre flere av forumets lesere.

Topp Bunn