Forsterkere Devialet vs Gato

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Noen der ute som har hørt BÅDE Devialet og Gato, og som tør si noe om likheter/forskjeller og evt sterke/svake sider ved den ene eller begge?
Har hatt Gato DIA 250S på hjemlån, og den hadde helt klart sine kvaliteter.

Er dog samtidig nyfiken på Devialet, og da kanskje mest av alt modellen D200 - som ligger i min liga prismessig.

Finnes der muligheter til å få en slik på hjemlån fra noen forhandlere, eller må man stole på "magefølelsen" og bare ta sjansen....?

mvh
Proffen
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Devalet er en helt annen teknologisk liga enn Gato. Om det har noe å si på lyden tør jeg ikke si..
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Devalet er en helt annen teknologisk liga enn Gato. Om det har noe å si på lyden tør jeg ikke si..
Er jo evt forskjeller i musikkgjengivelsen jeg er mest nyfiken på da.
Har lest meg opp til at Devialet er god på mye, men har litt problemer med å bli helt klok på om den makter å få frem "nerven i musikken" - det som normalt kalles kjøtt-og-blod-følelsen....
Er også nyfiken på hvordan Devialet er på skape luft og solid 3D-følelse i lydbildet.....

mvh
Proffen
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Jeg har hørt begge men i forskjellige oppsett, så en rettferdig sammenligning ble det ikke. Men resultatet ble att jeg ikke kjøpte noen av de nettopp av de samme mangler som du er redd for. Av de synes jeg Gato hørtes mest levende ut, men att den glattet av vell mye i toppen. Devialet syntes jeg klarte seg bedre i toppen selv om det ble litt sånn polert følelse på lyden, samt att den har voldsom trykk i bassen, men litt mangel på kjøtt og bein i resten av registret. Men begge er bra forsterkere men falt bare ikke helt i min smak og dette vil også i høyeste grad være avhengig av høyttaler som brukes.
 
Sist redigert:

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Et poeng som bør tas med i betraktningen her er vel SAM? - Dette vil vel potensielt gjøre at Devialet trekker litt fra, i hvert fall i mitt hode :)
 
M

MusicBear

Gjest
Et poeng som bør tas med i betraktningen her er vel SAM? - Dette vil vel potensielt gjøre at Devialet trekker litt fra, i hvert fall i mitt hode :)
Noen som vet om SAM egentlig er bedre? Annerledes, men nødvendigvis bedre?
Jeg spør, fordi jeg er generelt kritisk til alle "elektroniske mirakelkurer" - herav klasse D prinsippet.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Et poeng som bør tas med i betraktningen her er vel SAM? - Dette vil vel potensielt gjøre at Devialet trekker litt fra, i hvert fall i mitt hode :)
Noen som vet om SAM egentlig er bedre? Annerledes, men nødvendigvis bedre?
Jeg spør, fordi jeg er generelt kritisk til alle "elektroniske mirakelkurer" - herav klasse D prinsippet.
Etter det jeg hørt er det meget varierende hvor bra Sam fungerer mot den aktuelle høyttaler, noen sier det blir bedre andre sier det blir dårligere og for noen små forskjeller, så da heller det vell mest mot varierende lydforskjeller.
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Har ikke hørt Gato, så kan ikke uttale meg om hvordan de låter ift hverandre, men føler for å kommentere hvordan Devialet låter. Jeg har hatt Devialet 440 PRO i over et år nå, og jeg mener at den nærmest ikke har egenlyd. Har ikke hørt lyden være så forskjellig fra plate til plate (både LP og streaming) på noe anlegg jeg har hatt hjemme før. Hvis opptaket inneholder kjøtt og blod, vil dette bli gjengitt av Devialet. Har hørt Devialet Expert 200 hos Norsk Audio Teknikk, og ble så imponert at jeg kjøpte Devialet selv. Har du en platespiller er du også velsignet med et meget godt innebygget RIAA trinn i Devialet.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.424
Antall liker
12.514
Sted
Sørlandet
Et poeng som bør tas med i betraktningen her er vel SAM? - Dette vil vel potensielt gjøre at Devialet trekker litt fra, i hvert fall i mitt hode :)
SAM er en ting og jeg mener det også er verdt å nevne det digitale riiatrinnet som fungerer meget bra.

-BB-
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Vedr SAM så må dette prøves selv. Etter litt frem og tilbake har jeg valgt å ikke bruke det på mine PMC høyttalere.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
SAM er et tve-egget sverd. Den gir dypere bass (innenfor xmax av driverne, så funker mer på lave nivåer og begrenses på høyere), fasekorreksjon og sikrer deg mot skader på elementene som følge av for lang vandring.
Men det betyr også høyere forvrengning og kanskje hørbart bløtere gjengivelse på en del høyttalere.

Jeg likte godt SAM siden man kan justere graden av effekt, men synes en sub og høypassfilter til høyttalerne er en bedre løsning hvis god bass er målet.
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Et poeng som bør tas med i betraktningen her er vel SAM? - Dette vil vel potensielt gjøre at Devialet trekker litt fra, i hvert fall i mitt hode :)
Noen som vet om SAM egentlig er bedre? Annerledes, men nødvendigvis bedre?
Jeg spør, fordi jeg er generelt kritisk til alle "elektroniske mirakelkurer" - herav klasse D prinsippet.
På mine Kudos C20 Super er SAM uunnværlig, gir mer kjøtt i bassen pluss jeg synes det blir bedre 3D følselse.
Veldig bra synergi med Kudos, toppen kan stikke av på mange forsterkere men på Devialet og streaming via Air er det smooth.
Tester for tiden Dynaudio Contour 20 hjemme og det samme går igjen.
Så totalpakken med Devialet 200 til rundt 25k er vanskelig å slå, tror jeg må ha en til :cool:

Edit: SAM på 25% eller mindre alt etter sjanger,
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Jeg foretrekker også SAM innkoblet. Etter litt prøving frem og tilbake med forskjellige innstillinger har jeg landet på at jeg synes 25% på SAM er passe.
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg foretrekker også SAM innkoblet. Etter litt prøving frem og tilbake med forskjellige innstillinger har jeg landet på at jeg synes 25% på SAM er passe.
Litt OT: opplever du forskjell mellom Bryston og Bluesound? Regner begge kjøres digitalt til D200?
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Det jeg ikke begriper med Sam er at det ikke er noen mikrofon i bildet, ingen måling av høyttalernes respons i rommet.

Så da blir det jo bare en EQ-preset for å tilpasse høyttalerne til Devialet-konstruktørenes preferanser - i stedet for det konstruktøren av høyttalerne mente var best.

Det er jo en fin option å ha, men på en annen side så kan man si at man annullerer høyttalernes "voicing", og dermed hele høyttalerkonstruktørens verk og visjon, selve poenget med høyttaleren.

Er det ikke bedre å kjøpe høyttalere som låter slik man liker det?

Men hvis man er enig i SAMs voicing, så kan man jo tenke seg at det fins en relativt enkel og billig høyttaler som ikke er noe spesielt i utgangspunktet - men som blir perfekt i det man skrur på SAM? Fordi den er konstruert i dette øyemed? (man slipper å bruke penger på å lage et bra delefilter feks fordi SAM tar seg av det)
 
Sist redigert:

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Jeg foretrekker også SAM innkoblet. Etter litt prøving frem og tilbake med forskjellige innstillinger har jeg landet på at jeg synes 25% på SAM er passe.
Litt OT: opplever du forskjell mellom Bryston og Bluesound? Regner begge kjøres digitalt til D200?
Hei. Både min Bryston CD spiller og Bluesound Node 2 kjøres digitalt inn i Devialet-en ja. Når det gjelder opplevd lydkvalitet vil jeg nok holde en knapp på CD spilt gjennom Bryston, uten at jeg egentlig har gjort noen kvalifisert sammenligning. Det skal også sies at etter at jeg fikk Devialet i hus (for 1 år siden) har jeg brukt Bluesound uhyre lite. Bruker den mest til å mate en holdetelefonforsterker. Jeg kjører både Spotify og Roon (med Tidal og eget bibliotek) rett i Devialet-en isteden, og synes i alle fall det låter bedre enn via Bluesound.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Det jeg ikke begriper med Sam er at det ikke er noen mikrofon i bildet, ingen måling av høyttalernes respons i rommet.

Så da blir det jo bare en EQ-preset for å tilpasse høyttalerne til Devialet-konstruktørenes preferanser - i stedet for det konstruktøren av høyttalerne mente var best.

Det er jo en fin option å ha, men på en annen side så kan man si at man annullerer høyttalernes "voicing", og dermed hele høyttalerkonstruktørens verk og visjon, selve poenget med høyttaleren.

Er det ikke bedre å kjøpe høyttalere som låter slik man liker det?

Men hvis man er enig i SAMs voicing, så kan man jo tenke seg at det fins en relativt enkel og billig høyttaler som ikke er noe spesielt i utgangspunktet - men som blir perfekt i det man skrur på SAM? Fordi den er konstruert i dette øyemed? (man slipper å bruke penger på å lage et bra delefilter feks fordi SAM tar seg av det)
Tror vel du forenkler det hele litt...?

Absolute Sound har grei gjennomgang av SAM systemet her:

Speaker Active Matching (SAM) Technology in the Devialet Expert 220 Pro Integrated Amplifier | The Absolute Sound
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Avansert EQ.
Men er det ikke litt missed opportunity all den tid ordentlig romkorreksjon (DSP) er tilgjengelig?
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Min mening er at Devialet overkjører Gato på alle fronter. Har selv Dev 400 monoblokker og har hatt Gato til hjemlån. Devialet er utrolig oppløst, luftig, med kjøtt og fylde når innspillinger har dette, den avslører hver enkelt mastering nærmest, så er noe dårlig legger den ikke noe imellom. Devialet er blant de 3 beste forsterkere jeg har hørt, uansett pris
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.423
Antall liker
1.973
Torget vurderinger
8
Min mening er at Devialet overkjører Gato på alle fronter. Har selv Dev 400 monoblokker og har hatt Gato til hjemlån. Devialet er utrolig oppløst, luftig, med kjøtt og fylde når innspillinger har dette, den avslører hver enkelt mastering nærmest, så er noe dårlig legger den ikke noe imellom. Devialet er blant de 3 beste forsterkere jeg har hørt, uansett pris
Hatt begge selv og er ikke ebig i det hele tatt men gode begge to. Med tanke på Gato sin latterlige pris også så er jeg ikke i tvil. Riaa på Devialet er sinnsyk bra
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Noen av de beste lydoppsettene jeg har hørt, da innenfor rimelighetens grenser, har vært med Gato amp'er. Jeg har hatt Devialet D400 selv. Bruker for tiden en Kinki amp som jeg er vel så fornøyd med.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Avansert EQ.
Men er det ikke litt missed opportunity all den tid ordentlig romkorreksjon (DSP) er tilgjengelig?
Nei, de to tingene er ikke sammenlignbare. Devialet sørger bare for at høyttalerens bassegenskaper optimeres. Litt på samme måte som en aktiv høyttaler.
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Devialet sørger bare for at høyttalerens bassegenskaper optimeres.
Gjør man ikke det med DSP-romkorreksjon også?
Da skal man ha ganske god peiling på hva en holder på med. Fordelen med Devialet kontra mangen andre løsninger er alt i en pen box som lyder bra.
Det blir det som det meste innen hifi, må nesten høre selv og gjør opp mening.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Da skal man ha ganske god peiling på hva en holder på med. .
Lyngdorf får det jo til, har jeg hørt. Og visstnok ganske mange middelmådige hjemmekino-receivere. Men Devialet har kanskje siktet seg inn på en brukergruppe som er mindre teknisk anlagt enn disse?

Når det gjelder Devialet vs Gato... Lydmessig tviler jeg ikke på Devialet, og digital RIAA er jo en glimrende idé. Men Gato låter også veldig bra, og er vel en god del lavere i pris for "tilsvarende" modeller?

Hvis det er ett område der jeg ville foretrukket Gato så er det design. Syns Devialet er for bling, mens Gato er rålekkert.
 
M

MusicBear

Gjest
Må ikke glemmes at Gato Audio er grisebillig som følge av direkte salg til kunde, i tilfelle noen nedrangerer de som følge av lave priser. Deres klasse D forsterkere mener jeg tilhører bransjens beste kjøp - svært gode og nesten uvirkelig billige.
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Da skal man ha ganske god peiling på hva en holder på med. .
Lyngdorf får det jo til, har jeg hørt. Og visstnok ganske mange middelmådige hjemmekino-receivere. Men Devialet har kanskje siktet seg inn på en brukergruppe som er mindre teknisk anlagt enn disse?

Når det gjelder Devialet vs Gato... Lydmessig tviler jeg ikke på Devialet, og digital RIAA er jo en glimrende idé. Men Gato låter også veldig bra, og er vel en god del lavere i pris for "tilsvarende" modeller?

Hvis det er ett område der jeg ville foretrukket Gato så er det design. Syns Devialet er for bling, mens Gato er rålekkert.
Lyngdorf og hjemmekino når ikke opp til Devialet, pluss de er nesten letter å sette opp. Tenkte på mer avansert DSP typ Trinnov eller DEQX. Der kan en lett overgå det meste om en har kompetanse.

Gato har vært veldig bra de gangene jeg har hørt det og er billigere og kraftigere. Meg og madammen liker bling bedre :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Må ikke glemmes at Gato Audio er grisebillig som følge av direkte salg til kunde, i tilfelle noen nedrangerer de som følge av lave priser. Deres klasse D forsterkere mener jeg tilhører bransjens beste kjøp - svært gode og nesten uvirkelig billige.
Så du syns 60 000 kr for en Gato s400 er grisebillig , eller har prisene falt nylig?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Må ikke glemmes at Gato Audio er grisebillig som følge av direkte salg til kunde, i tilfelle noen nedrangerer de som følge av lave priser. Deres klasse D forsterkere mener jeg tilhører bransjens beste kjøp - svært gode og nesten uvirkelig billige.
Så du syns 60 000 kr for en Gato s400 er grisebillig , eller har prisene falt nylig?
Gato Audio DIA-400S m/DAC koster 34950kr.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Det var jo solid nedgang, men fortsatt ikke helt grisebillig ,men ikke upris for kvalitet. Nydelig design og formfaktor på Gato det er sikkert.!
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Må ikke glemmes at Gato Audio er grisebillig som følge av direkte salg til kunde, i tilfelle noen nedrangerer de som følge av lave priser. Deres klasse D forsterkere mener jeg tilhører bransjens beste kjøp - svært gode og nesten uvirkelig billige.
Det er ikke derfor prisene har gått ned. Gato Audio har tatt et valg og ønsker å satse på kvantum fremfor pris. Vi har hele tiden vært forhandler/importør av produkter fra Gato Audio, både før og etter prisendringen. De som har handlet Gato produkter hos oss vet hva vi står for.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Devialet sørger bare for at høyttalerens bassegenskaper optimeres.
Gjør man ikke det med DSP-romkorreksjon også?
Altså, Devialet korrigerer høyttalerens mekaniske egenskaper mens en romkorreksjon kompenserer for akustiske forhold i rommet. Det vil si at Devialet legger inn en kompenseringsfil for høyttalerens egenskaper i bassen slik at man øker dypbass-responsen på lave/medium lydnivåer og sørger for at bassen ikke prøver seg på for store bassutsving på høye nivåer slik at man ikke ødelegger driverne.

Det handler altså utelukkende om hva høyttaleren gjør, ikke hva som skjer akustisk i rommet.

Et eksempel på Devialet sin SAM funksjon før og etter og hva romkorreksjon gjør;

sam vs no sam.jpg



Uten vs forskjellige former romkorreksjon;

Audiolense vs mindsp vs no eq.jpg



Som man ser er det enorme forskjeller i hva som skjer dersom man måler i lytteposisjon. Romkorreksjon ser mye bedre ut på grafer da man har kompensert for bølger og daler i den akustiske responsen målt akkurat i det punktet man satt fra seg mikrofonen. SAM gjør ingenting med den akustiske responsen, men forandrer den mekaniske responsen i høyttaleren alene.

Grunnen til at jeg sier man ikke kan sammenligne disse to er fordi SAM i teorien forbedrer høyttaleren i seg selv mens romkorreksjon på mange måter legger til feil på høyttaleren for å tilpasses rommet.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Må ikke glemmes at Gato Audio er grisebillig som følge av direkte salg til kunde, i tilfelle noen nedrangerer de som følge av lave priser. Deres klasse D forsterkere mener jeg tilhører bransjens beste kjøp - svært gode og nesten uvirkelig billige.
Det er ikke derfor prisene har gått ned. Gato Audio har tatt et valg og ønsker å satse på kvantum fremfor pris. Vi har hele tiden vært forhandler/importør av produkter fra Gato Audio, både før og etter prisendringen. De som har handlet Gato produkter hos oss vet hva vi står for.
Well, ordlyden i deres pressemeldinger verden rundt sa vel noe annet, men pytt, jeg mener Gato Audio lager banebrytende produkter hva lydgjengivelse, lav pris og sobert design angår - hvem andre kombinerer disse tre faktorer :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er ikke derfor prisene har gått ned. Gato Audio har tatt et valg og ønsker å satse på kvantum fremfor pris. Vi har hele tiden vært forhandler/importør av produkter fra Gato Audio, både før og etter prisendringen. De som har handlet Gato produkter hos oss vet hva vi står for.
Det begynner å bli veldig stor konkurranse i markedet for små, kraftfulle klasse D-forsterkere hvor veldig mange garasje-bedrifter smekker sammen Hypex, Ice og Purify-moduler til en veldig lav penge.
Gato har tilpasset seg markedet på en smart måte og har plassert seg meget konkurransedyktig i markedet, synes jeg.

Noe dyrere enn mange alternativer, ja, men også en høyere standard enn de fleste garasje-bedrifter når det kommer til design og finish. Nå er Gato lekre, billige og gode, hva mer kan man ønske seg?
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Jeg foretrekker også SAM innkoblet. Etter litt prøving frem og tilbake med forskjellige innstillinger har jeg landet på at jeg synes 25% på SAM er passe.
Kjenner meg igjen der. Har også et sett Twenty26, og på de hadde jeg også SAM på 25%
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Min mening er at Devialet overkjører Gato på alle fronter. Har selv Dev 400 monoblokker og har hatt Gato til hjemlån. Devialet er utrolig oppløst, luftig, med kjøtt og fylde når innspillinger har dette, den avslører hver enkelt mastering nærmest, så er noe dårlig legger den ikke noe imellom. Devialet er blant de 3 beste forsterkere jeg har hørt, uansett pris
Hatt begge selv og er ikke ebig i det hele tatt men gode begge to. Med tanke på Gato sin latterlige pris også så er jeg ikke i tvil. Riaa på Devialet er sinnsyk bra
Man opplever da ting ulikt, slik er det:) Riaaen er utrolig god ja, enig der. Devialet er en fantastisk allsidig forsterker, som også driver det aller meste av høytalere med en fantastisk kontroll. Gato var god den og likte lyden, men i mitt oppsett ble den frakjørt...
 
Topp Bunn