Diffusor teori

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Dette er en rar og veldig spesiell tråd om diffusorer. Jeg har bygget ett par sjøl og brukt AFMG Reflex, men hadde bare på prøve lisens. Hadde ikke tenkt å bruke 50 høvdinger på dette.
Når man leser hva som skjer i markedet om metadiffusorer
og hva Thingman har testet ut i praksis
Så virker det jo mer og mer klart at en QRD virker ikke på grunn av dybden men på grunn av volumet.
Lyd er trykk, ikke stråler, selv om vi tenker på de som lys, over Schrøder
Dette er da feil, de oppfører seg alltid som trykkbølger uavhengig av frekvens.
Det betyr at en QRD kan låne volum av nærmeste brønn (når denne er høyere), og dermed bli betraktelig grunnere.
Det er volumet som bestemmer refleksjonen av lyd, når trykket har fylt volumet reflekteres det ut av åpningen ,
så da vet vi det, kanskje😁
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Jeg må få lurt meg til noen flere prøvelisenser av Amstel Feistal Group sin Reflex.... Kanskje med nytt wifi IP og ny email så får eg det til?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Og ganske riktig her kommer ett helt ukjent selskap Arirhmetic Design med noen diffusorene som baserer seg på noen helmholtz slot's som bygger lite og diffuserte bredt! Orso med Lyd&Akustikk har lett de frem fra verdens veven. De er sikkert helt ny, ikke nevnt eller referert noen sted her eller på Gearslitz eller lign. Tror muligens deres tilstedeværelse er liten siden de antagelig før har henvendt seg mest til proff markedet! Bra funnet av Bjørn "Orso" 😀😀😀
 
Topp Bunn