Digital tonekontroll/DSP Toslink inn/ut

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Hei!

Jeg lurer på om noen kan tipse ifm. et løsningsbehov som har oppstått. Et enkelt lydanlegg til min TV er installert. Det består av en NAD D3020 v2 og et par PMC Monitor Gold (som en av bransjens yndlinger - Morten - har solgt meg). Det låter fint nok. Men NAD-en har ikke de tonekontrollene jeg kunne ønsket meg. Forsterkeren har bassjustering i to posisjoner. Disse gir hhv. for mye bass og altfor mye bass.

All lyd går fra TV til NAD-en med TOSLINK. Har søkt på nettet, men ikke funnet noe som han kobles i mellom. Dette kan være en helt enkel boks hvor man kan stille bass/diskant. Eventuelt flere DSP-funksjoner.

Hvis du kjenner til et produkt som kan passe mitt behov - er det supert om du responderer her...

Hilsen G-nøkkel
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kanskje denne?
Har ikke hørt den selv, og vet ikke om det blir for mye delay (lip-sync)

d_e0cea1993d.jpg


DSpeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Takk, Bergfinn! Jeg så litt på denne i går. Men tenkte at dette blir litt "overkill". Dobbel pris av forsterkeren, og mye mere funksjonalitet enn jeg trenger. Er bare moderat opptatt av lyd fra TV-en min... :)

Finnes noe enklere? Trenger ikke målefunksjonalitet og full DSP. En boks som kunne regulere bassnivå er egentlig alt jeg ønsker meg...

G
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Gjør som Orso sier, en rimelig kino reciever er godt nok til tv-lyd.
Til min tv kjøpte jeg i fjor Kef coax høyttalere, 10" sub og Denon kino reciever på Finn til totalt ca.3000,-
Det er ikke gamle møkkaprodukter heller, ser ut som nytt.
Låter 10 ganger bedre enn tv'n
 
M

MusicBear

Gjest
Hei!

Jeg lurer på om noen kan tipse ifm. et løsningsbehov som har oppstått. Et enkelt lydanlegg til min TV er installert. Det består av en NAD D3020 v2 og et par PMC Monitor Gold (som en av bransjens yndlinger - Morten - har solgt meg). Det låter fint nok. Men NAD-en har ikke de tonekontrollene jeg kunne ønsket meg. Forsterkeren har bassjustering i to posisjoner. Disse gir hhv. for mye bass og altfor mye bass.

All lyd går fra TV til NAD-en med TOSLINK. Har søkt på nettet, men ikke funnet noe som han kobles i mellom. Dette kan være en helt enkel boks hvor man kan stille bass/diskant. Eventuelt flere DSP-funksjoner.

Hvis du kjenner til et produkt som kan passe mitt behov - er det supert om du responderer her...

Hilsen G-nøkkel
Mulig jeg missforstår deg, men jeg ville kjørt lyd ut direkte fra kabelleverandøren din (eller parabolen) og rett inn i forsterkeren, ikke via TV'en.

Først av alt; ville tatt en ny tur til Morten. Spurt hvor lite en Parasound forsterker faktisk koster (jeg mener det), som igjen er så mye bedre enn den du har, at du ikke ergrer deg over hverken tonekontrollen eller lyden generelt.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
430
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Det er ikke aktuelt å bytte forsterkeren. Problemet er ikke stort nok for å rettferdiggjøre dette. Derfor lurer jeg fortsatt på om det finnes en slags tonekontroll man kan sette på en TOSLINK-forbindelse.

Men tusen takk for velmente råd, Bjørn og Bergfinn. Og forresten, Orso-Bjørn - i dag skal "dine" RPG-plater opp i taket i hus jeg flyttet inn i for en uke siden. Kommer du over og hjelper til, kanskje? :)
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Men tusen takk for velmente råd, Bjørn og Bergfinn. Og forresten, Bjørn - i dag skal "dine" RPG takplater opp i taket i hus jeg flyttet inn i for en uke siden. Kommer du over og hjelper til, kanskje? :)
Takplater, sa du TAKPLATER? Auuuuuuuuuuuuu - gjør vondt i skuldrene bare av å lese om det ;D
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
150
Antall liker
55
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Hva med en Behringer DEQ2496 Ultra-Curve Pro. Den har toslink i/o og diverse muligheter for eq. Men den passer kanskje ikke inn i ei stue?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.784
Antall liker
913
litt snodig hvordan dette systemet og med stativhøyttalerens 5.5" woofer gir altfor mye bass?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
litt snodig hvordan dette systemet og med stativhøyttalerens 5.5" woofer gir altfor mye bass?
Kanskje ikke så MYE bass, men jeg tror ganske mye i forhold til størrelsen.
Transmisjonslinje i de småtassene der.
Det er jo PMC.
Hadde lyst å kjøpe de sjøl, men nå er det for sent.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
. Og forresten, Orso-Bjørn - i dag skal "dine" RPG-plater opp i taket i hus jeg flyttet inn i for en uke siden. Kommer du over og hjelper til, kanskje? :)
Det blir jo veldig spennende med nytt lytterom.

Er dessverre ikke på de kanter i dag ;D
 
Topp Bunn