Opplysninger lagret som bits vet ikke hva de er, annet enn bits. Om det er et foto fra Hubble teleskopet, Beethovens 5. eller fru Andersens pensjon er det samme.
Det er riktig som du (og jeg) skriver at det kritiske er hva som skjer ved konvertering, men innen hi-fi er det gjort et vilt stort nummer av timingujevnheter. Som jeg skrev -- dersom det er tatt helt vanlige forholdsregler så unngår man både jitter av utslagsgivende betydning eller andre timingproblemer. Hele fokusen på jitter skyldes at man ønsker å skape usikkerhet omkring digitale signalers integritet, og bruker jitter som en referanse til feilkilder ved analoge signaler. Men selv med sterk jitter skal det utrolig mye til før en digital signaloverføring fører til feillesing i mottakerkomponent.
Påstander om at 1 kan bli 0 "selv i de beste kretser" er det derfor grunn til å sette spørsmålstegn ved. Så lenge signalet er digitalt, er det bygd inn integritet i signalbehandlingen, ved kvitteringer og sammenligninger. Noen av disse krever to-veis kommunikasjon, og er absolutt å foretrekke.
Du skriver at andre ting kan gå galt på veien -- la meg ta Mr. Atkinsons test en gang til (og han pleier være grundig.) Den viser 100% bit transparens fra en fil liggende på harddisk i en iMac, gjennom en ethernetkabel, til en Airport Base Stasjon, som sender signalet trådløst til en Airport Express, som overfører det optisk til en annen computer der det til sist lagres.
Den lagrede sluttfilen ble sammenlignet med den opprinnelige kildefilen. Alle 1-tall og Nuller var der de skulle være.
Det er en myte - på nivå med mye kabelvrøvl - at digitale signaler er så sarte og sårbare. Det er en suverent pålitelig måte å lagre og OVERFØRE opplysninger på. Problemer oppstår om du mister det du har lagret, det brenner opp ,eller det er OPPLAGTE feil i signalkjeden.
Det som lagres kan være dårlig -- men det digitale lagringsmediet er fullstendig nøytralt og upåvirkelig -- inntil vi ev. henter det frem igjen. Tenk på et bilde som ligger lagret, og som vises på en feilinnstilt skjerm. Alle opplysningene er der, men tante Louise er rosa -- det er ikke opplysningenes feil.
Du skrev at: "Min personlige erfaring er at det digitale signalet varierer like mye i lydkvalitet som det analoge. "
Det er simpelthen ikke mulig. Og etterhvert som man er blitt obs på potensielle konverteringsproblemer har man også bygd inn forholdsregler mot disse, også ved digital hi-fi, for å unngå timingforskyvninger. De aller fleste moderne kretser er temmelig pålitelige i så måte.
Steve Nugent er meget opptatt av jitter (han lager produkter som skal motvirke samme). I de fleste tilfeller måler man jitter i picosekunder, og i sjeldne tilfeller i "grovere" nanosekunder, og man har funnet at ved så grove forskyvninger som i sistnevnte kan dette resultere i forvrengning av lyden. Slik jitter er like sjeldent som stjerneskudd.
Nugent mener selv at langt mindre forskyvninger også vil forvrenge lyden slik at vi merker dette. Han bygger om Benchmarks DAC1 (som Benchmark selv mener er jitterfri) slik at den i følge Nugent skal bli helt jitterfri.
http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm