O
OivindJ
Gjest
Er det noen kvalitetsforskjelder på digitalutgangen på dyre og rimelige lydkort? ???
Dette er det nok delte meninger om. Noen mener at alle digitalutganger er perfekte hvis de bare fungerer og vil nok si nei. Andre mener at den digitale delen av signalbehandlingen er minst like viktig variabel og viktig for lydkvaliteten som den analoge. Svaret mitt er ja.OivindJ skrev:Er det noen kvalitetsforskjelder på digitalutgangen på dyre og rimelige lydkort? ???
Creative har faktisk lansert en rekke dyre kort i de senere åra som fysisk ikke var i stand til å sende en CD-signal uendret til digital-utgangen.OivindJ skrev:Stadig usikker :-[ .
I dag kjøpte jeg et Creative kort( blaster Audigy SE).
En annen kunde i butikken skrøyt av at det kunne gi digitalt ut-signal med 44.1 sample-rate, eller hva det heter, som stemmer bra overens med CD mediet. Mens mange andre kort kun hadde valget imellom 48 og 96Hz.
Andre igjen sier fortsatt: "creative? Æsj!"
??? Lurer på om de skjønner at det ikke er dac chip`n i kortet jeg lurer på..
Enkelte sverger til veldig billige lydkort siden disse inneholder minst mulig stash.OivindJ skrev:Vet du "hvilke som heter hva"?
Er 500,- "billig nok" til at jeg kanskje har den funksjonen?
Litt vanskelig å forstå hva du vil fram til her. Hvis du bevisst filtrerer lyden, og så inversfiltrerer vil du vel først og fremst få høyere støygulv. Hvis du demper med mange dB kan den effekten være signifikant...og hva om bassen filtreres ut bare for så å legges til igjen. krise? ekstemt dårlig lyd som resultat?
Slik jeg har forstått det så deles lyden digitalt til 5.1 for så å settes sammen til et digitalt stereo signal igjen, når jeg velger "one digital output only".knutinh skrev:Litt vanskelig å forstå hva du vil fram til her. Hvis du bevisst filtrerer lyden, og så inversfiltrerer vil du vel først og fremst få høyere støygulv. Hvis du demper med mange dB kan den effekten være signifikant.
I praksis er det vel slik at man ikke kjenner filterets funksjon nøyaktig, og da er det vanskelig å inversfiltrere nøyaktig.
-k