Digitale/analoge kabler

knag86

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hei,

Har lurt en liten stund på forskjellen mellom digitale og analoge kabler.
Jeg har fått med endel kabler når jeg har kjøpt diverse forsterkere osv. og hvordan vet jeg om de er digitale eller analoge kabler? Har det mye å si? Hva bruker jeg hvor? nå tenker jeg rca kabler og ikke optisk/usb :)

Jeg har kjøpt meg en Abrahamsen v3.0 forforsterker, en v4.0 effekt så har jeg en v6.0 fra før av. Jeg trenger nå å kjøpe meg 2 sett med xlr kabler for å koble balansert mellom disse. Når jeg er inne på nettsteder for å kjøpe dette så ser jeg at det ligger xlr kabler bade under "signalkabler" og under "digitalkabler". Hvordan vet jeg hva jeg skal kjøpe? Regner med at det er de under "signalkabel" ?

Takker for hjelp.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Man bruker XLR for overføring via AES/EBU standarden, som altså er digital overføring. Hvis du skal ha analoge XLR kabler kjøper du ikke disse, men XLR kablene som du sier ligger under signalkabler.

knag86

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
3
Sted
Stavanger
og jeg regner med at jeg skal ha analoge XLR kabler som går mellom for og effektforsterker og videre til dac?
Hvor ser jeg om kablene jeg har er analoge eller digitale da? Alle kabler jeg har pr nå har fulgt med kjøp jeg har gjort.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
For å si det enkelt, trenger du 1 kabel pr kanal (f.eks. mellom RIAA og pre, mellom CD og pre, mellom pre og power etc) er det analogt. Trenger du 1 kabel totalt (f.eks. mellom drivverk og DAC) så er det sannsynligvis digitalt. På apparatene står det gjerne analog out, AES/EBU eller lignende for å underbygge dette.

I ditt tilfelle er det analoge signalkabler du trenger.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til kabelhjørnet. Prøv å bruke mest egnede underforum når tråder startes.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hei,

Jeg har fått med endel kabler når jeg har kjøpt diverse forsterkere osv. og hvordan vet jeg om de er digitale eller analoge kabler? Har det mye å si? Hva bruker jeg hvor? nå tenker jeg rca kabler og ikke optisk/usb :)

Jeg har kjøpt meg en Abrahamsen v3.0 forforsterker, en v4.0 effekt så har jeg en v6.0 fra før av. Jeg trenger nå å kjøpe meg 2 sett med xlr kabler for å koble balansert mellom disse. Når jeg er inne på nettsteder for å kjøpe dette så ser jeg at det ligger xlr kabler bade under "signalkabler" og under "digitalkabler". Hvordan vet jeg hva jeg skal kjøpe? Regner med at det er de under "signalkabel" ?

Takker for hjelp.
Digitalkabler selges vanligvis enkeltvis, mens analoge kabler vanligvis selges parvis, og da gjerne med en fargemarkering på den ene eller begge kablene - ofte rød for høyre analogt signal.

Digitale kabler i h.t. AES/EBU-standarden skal ha en impedans på 110 ohm - dette for å unngå uønskede refleksjoner av signalet. Analoge kabler oppviser gjerne helt andre tall, uten at dette i noen særlig grad påvirker den analoge signalkvaliteten. 110 ohm AES/EBU-kabler kan brukes som analoge kabler, mens bruk av analoge XLR-kabler til digital signaloverføring, KAN medføre problemer p.g.a. refleksjoner av signalet i kabelen i kombinasjon med en DAC som er spesielt følsom for slikt.

En AES/EBU digitalkabel bør ha en angivelse av "Digital", "110 ohm digital", "110 ohm" e.l. for at du skal være helt sikker. Men uansett skader det ikke noe som helst å prøve. Virker det, så virker det.

knag86

Medlem
Ble medlem
12.01.2011
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hei,

Takker for hjelp.
Digitalkabler selges vanligvis enkeltvis, mens analoge kabler vanligvis selges parvis, og da gjerne med en fargemarkering på den ene eller begge kablene - ofte rød for høyre analogt signal.

Digitale kabler i h.t. AES/EBU-standarden skal ha en impedans på 110 ohm - dette for å unngå uønskede refleksjoner av signalet. Analoge kabler oppviser gjerne helt andre tall, uten at dette i noen særlig grad påvirker den analoge signalkvaliteten. 110 ohm AES/EBU-kabler kan brukes som analoge kabler, mens bruk av analoge XLR-kabler til digital signaloverføring, KAN medføre problemer p.g.a. refleksjoner av signalet i kabelen i kombinasjon med en DAC som er spesielt følsom for slikt.

En AES/EBU digitalkabel bør ha en angivelse av "Digital", "110 ohm digital", "110 ohm" e.l. for at du skal være helt sikker. Men uansett skader det ikke noe som helst å prøve. Virker det, så virker det.
Takker for svar :) Da går jeg til innkjøp av 2 analoge xlr sett med kabler. For jeg skal bruke analog xlr kabel mellom forforsterker og dac'en min?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hei,

Takker for hjelp.

Takker for svar :) Da går jeg til innkjøp av 2 analoge xlr sett med kabler. For jeg skal bruke analog xlr kabel mellom forforsterker og dac'en min?
To sett analoge XLR-kabler er tingen for deg, ja.

Ett sett mellom DAC og forforsterker - og ett sett mellom forforsterker og effekttrinn.

Mellom hver av de digitale kildene dine og DAC bruker du én digital signalkabel av passende type - avhengig av hva slags muligheter du har i hver ende: vanligivis koaks, optisk eller USB - eller i ganske sjeldne tilfeller: AES/EBU.

Topp Bunn