Musikk og Hi-Fi Digitale lagringsmedia - nåtid og framtid

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.490
Sted
Ytterst i havgapet...
Basert på et innlegg jeg skrev i en annen tråd, om gjenvinning av tapte bilder..... gjentar jeg innlegget her... det gjelder egentlig alt vi lagrer... bilder, musikk, dokumenter etc etc...

Dette er et problem som jeg tror kanskje de færreste tenker særlig over... Mange av oss i godt voksen alder finner vel glede i å bla i gamle albumer med bilder av forgangen slekt og venner, mens i dag lagres bilder i telefonen, på discer, sticks og andre elektroniske media.... Som ingeniør gjennom en mannsalder har jeg i årevis sagt at det eneste vi kan være sikre på med elektronikk, er at den før eller siden feiler - og det gjør den .. uvergelig! Hva gjør vi da?
Skylagring er jo in i tida, men vil vi nå ha private bilder i skyen, - og ikke minst - kan vi stole på at skyen ikke blir borte på et eller annet stadium?
Så er det også tidens gnag på elektroniske lagringsmedia.. nå er det vel ingen som har bilder på disketter, men jeg har feks haugevis med bilder på CD... og akkurat samme problemstillinger gjelder forsåvidt også musikk som kjøpes elektronisk...Hvor lenge vil dagens media være brukbare? Hvor lenge vil feks CD-er støttes av stadig mer moderne teknologi?? Hva og hvordan kan vi overlate dette til våre etterkommere, i den grad de er interesserte? Kanskje er de ikke så veldig interesserte i dag, - men hva når de også er av moden alder..??

Så er det selvagt også et spørsmål om selvdisiplin når det gjelder bilder... hvor mange rydder egentlig opp i bildene sinde? Jeg pleier si at av alle bildene vi tar er det kanskje 10% som egentlig er verdt å ta vare på..... Problemer til ettertanke....

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
303
Skal du overlate bilder til etterkommerne så må du nok beregne tid til å slette, systematisere og navngi. Har noen fotoalbum fra avdøde besteforeldre. Massevis av bilder, ,men av hvem? De har derfor ingen verdi for meg og langt mindre for barna mine.
Digital lagring, uansett format, burde vel gå bra. Om 100 år er det sikkert et forum eller to der man kan få hjelp til å konvertere gamle jpg-filer :)
Med CD/DVD osv. er man avhengig av en fysisk spiller. Det kan jo bli et problem etterhvert.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.699
Torget vurderinger
1
CD, DVD og faktisk bluray er allerede et problem å skaffe til PC. Ingen kjøper det lengre, i kabinettene er det heller ikke plass til det stort sett.
USB er vel stort sett det eneste flyttbare mediet for tiden, der filsystem tryner før man rekker å se litt hardt på den. Lagring og langtidslagring så er det kun snurredisker og bånd/tape som er funksjonelt og fungerer men også dyrt. Ellers så er alt cloud, der ting sikkert bare forsvinner fra på sikt også og rotete systemer fra operativ system leverandørene.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.383
Kanskje ikke rett tråd, men jeg har en ReadNAS Duo som jeg en gang i 2008 (?) møysommelig rippet hele CD-samlingen til.

For å sikre det hele for ettertiden og ingen skulle kunne tukle med FLAC-filene, valgte jeg et så komplisert passord at jeg selvsagt ikke kan huske hva det var, eller for den del hvor jeg noterte det ned.

Så jeg kan bare anta at filene fortsatt er der, ubesudlede og tapsfrie.

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
486
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har et stort kabinett som er over 15 år, med plass til mange harddisker, men også plass til avspiller for CD/DVD.

PC-kabinett

Vurderte i fjor ved kjøp av nytt hovedkort, prosessor og minne, å bytte ut kabinettet til et mindre ett.
Problemet med kabinetter i dag er at de har plass til masse fancy lys og vifter, men ikke harddisker eller SSD-er, og ihvertfall ikke CD/DVD-brenner. Derfor har jeg fortsatt det gamle kabinettet.

Jeg stoler mer på «snurredisker» enn SSD-er og «NVMe-disker», derfor har jeg fortsatt brent viktige bilder og videoer, i tillegg til at de ligger på harddisk.

Seagate sine disker er dårlige, derfor har jeg gått over til Toshiba sine, de er stabile.
SSD-er kan brått slutte å virke, med «snurredisker får du advarsel via S.M.A.R.T, og dermed tid til å kopiere data over til ny disk.

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
486
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er dette korrekt, bør de ikke brukes for langtidslagring?
Personlig bruker jeg bare mine NVMe(SSD-kort) til spill siden de er veldig rask, og til operativsystem, av samme grunn.
I Windows kan du flytte standard lagringsplass for bilder, dokumenter, videoer og nedlastinger, noe jeg har gjort.
Disse mappene har jeg flyttet til en «snurredisk».

Du kan godt bruke de til langtidslagring, men det er viktig å følge med på «slitasjeindikatoren». Om du bruker de til å lagre og deretter slette, så øker slitasjen drastisk. På en «snurredisk» er lagringen utført med magnetisme, og slitasjen er på de mekaniske delene, så platene inneholder fortsatt data om mekanikken feiler.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.095
det mest stabile digitale medium for langtidslagring er vel tape, men man har selvsagt risikoen for at selve tapestasjonen slutter å virke og man ikke får tak i en som kan lese tapen uten at jeg har særlig kompetanse på tape-lagring.

man kan uansett være veldig sikker på evenen til Microsoft/Google/Amazon/whatever for å bevare data sikkert over lang tid er betydelig større enn hva ens egen av sorten er med mindre man er spesielt kvalifisert og setter opp ett eller annent ganske avansert system for å lagre sine data. Selv har jeg remote backup hos en leverandør av denslags av bildearkivet + noen få ting til, resten bryr jeg meg ikke veldig mye om skulle ryke i et diskkræsj en gang.

Derom man f.eks mister FLAC-samlingen sin så er ikke det faktiske tapet primært musikken man hadde lagret, men arbeidet nedlagt i å rippe, tagge og systematisere samlingen. Enkleste strategi for noenlunde komplett sikkerhetskopi er vel å bytte samling med en bekjent.

Topp Bunn