Digitalisere kassetter?

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Jeg har fått tilgang til en kassett med et lydopptak som jeg veldig gjerne kunne tenkt meg å fått digitalisert til CD, mp3 eller et eller annet format på fil.

Noen som vet hvordan jeg kan gjøre det?

Jeg har tidligere digitalisert VHS via både DVD-opptaker og digitalt videokamera med analog inngang, men vet ikke hvordan jeg kan gjøre det med lydkassetter. Jeg snakker da om kasetter ala det man hadde musikk på rundt 1980-årene...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Tror du kan bruke enkelte dvd-opptakere. Sjekk om den har innstillinger for lyd.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Enkelte RIAA-er med usb-ut (mao. innebygget AD-converter) har linjeinngang i tillegg til platespillerinngang. (NAD PP-3, f.eks.), så med den burde du kunne digitalisere lyden akkurat som fra en platespiller. Software følger med.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Forstår ikke helt spørsmålet. All lydkort har linjeinngang. Hva er det som mangler, er det selve kasettspilleren?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Forstår ikke helt spørsmålet. All lydkort har linjeinngang. Hva er det som mangler, er det selve kasettspilleren?
:D

Godt poeng. Sånn sett kan man digitalisere vinyl også på den måten.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Har brukt en slik:

http://www.thinkgeek.com/electronics/digital-conversion/e6df/

med stort hell på gamle demotaper og annet rask man gjerne vil ta vare på. Ukomplisert og lydmessig sånn midt på treet. Som regel er tapene litt midt på treet også etter å ha ligget stille i 20-25 år :).

Rydd filene med Izotope RX eller lignende om du vil ha rensket bort gammelt "snavs" og sus etterpå.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
trex skrev:
Har brukt en slik:

http://www.thinkgeek.com/electronics/digital-conversion/e6df/

med stort hell på gamle demotaper og annet rask man gjerne vil ta vare på. Ukomplisert og lydmessig sånn midt på treet. Som regel er tapene litt midt på treet også etter å ha ligget stille i 20-25 år :).

Rydd filene med Izotope RX eller lignende om du vil ha rensket bort gammelt "snavs" og sus etterpå.
Den så jo brilliant ut! Men i dette tilfallet er det kun snakk om en tape av en med intervju av en avdød bestefar som forteller om gamle dager, så lydkvaliteten er ikke så viktig som at jeg får tatt vare på og delt lydopptaket.

Hvis det kan gjøres så enkelt som å koble en vanlig rca-kabel fra en kassetspiller og inn på analoge innganger på baksiden av min pc, så tror jeg at jeg prøver det i første omgang (jeg har aldri tenkt over at det fins en slik inngang der..., derav det litt "dumme" spørsmålet)

Takk for alle tipsene i tråden uansett!

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Gimsegutten skrev:
Hvis det kan gjøres så enkelt som å koble en vanlig rca-kabel fra en kassetspiller og inn på analoge innganger på baksiden av min pc, så tror jeg at jeg prøver det i første omgang (jeg har aldri tenkt over at det fins en slik inngang der..., derav det litt "dumme" spørsmålet)

Takk for alle tipsene i tråden uansett!
Så enkelt kan det gjøres, men pass godt på gain inn i PC'en. Veldig lett å overstyre signalet og gjøre vondt verre.

Topp Bunn