Ønsker anbefaling Digitalisering av vinyl, Needle drop, erfaringer og tips.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Var litt usikker på hvor denne tråden skulle plasseres - vinylavdelingen eller digitalt? 😁

    Pusler litt med dette selv, veldig greit siden jeg har en Puffin RIAA som kan gi 96/24 digitalt ut.

    Jeg lurer litt på om det er andre som har gjort dette her - hva slags utstyr brukes, hvilke innstillinger foretrekkes og hvilke programmer på pcen? Hvor mye etterarbeid utføres - fjerne støy & hakk - eller er det greit å beholde?

    Gjerne årsak til digitaliseringen, brukermønster etterpå?

    For egen del er jeg veldig tidlig i fasen med digitalisert vinyl og har ikke avgjort noe som helst, prøver meg frem, vet ikke om det kommer til å endre bruken av vinylspilleren daglig.

    Først og fremst vil jeg ha tilgang til den gode lyden som kan finnes på bedre masteringer på vinyl - på steder som i bilen osv. Men lytting til 2x45 rpm vinylutgaver kan kanskje være litt mer positivt - når man kan høre hele albumet uten avbrudd?

    Positive & negative erfaringer?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bruker McIntosh MP1100 med sin innebygde 192/24 ADC, for stabilitet grunnet langt USB strekk holder jeg meg på 96/24. Den har to posisjoner Low/High som settes til low om signalet klipper for mye. Bruker den mest for å lage en liten dagbok på youtubekanalen min, men i det siste har jeg og @svart-hvitt utvekslet mengder av filer for å studere og analysere pickuper, innspillinger og phonoforsterkere.

    Bruke Audacity til prosessen, men overfører også data i wav format til REW for å gjøre grundigere analyser.

    Til avspilling og musikk benytter jeg kun analog, men phono er i tillegg til å være permanent koblet til PC via USB også koblet med Spdif til DAC i preamp - bare fordi...

    1617275074728.png
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    men i det siste har jeg og @svart-hvitt utvekslet mengder av filer for å studere og analysere pickuper, innspillinger og phonoforsterkere.
    Wow, høres ut som en glimrende måte å analysere og innspillinger og utstyr på!

    Det med wav fil over i REW må jeg prøve å lære meg litt om.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du laster helt enkelt opp en wav via RTA i REW. Bruker ofte pink noise på Hifi News testplate, setter RTA til RTA/48 i kontrollpanelet og lar det stå til. Audacity har også en enkel spektrumanalyse funksjon. Fin til å dokumentere armresonanse, rumble osv. Bare pass på å sett oppløsningen opp til 65k


    1617276236607.png
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det med klipping må jo unngås. Jeg har siktet meg inn på ca 6dB headroom, ser det anbefales litt rundt og det gir nødvendig plass for sampling og for eksempel romkorreksjon i diverse utstyr.

    På de vinylplatene jeg vært borti hittil, har jeg justert alt fra 36 dB til 48 dB på Puffin RIAA - altså hele 12 dB i forskjell på platene. Med min Nagaoka PU.

    Jeg setter altså nivået før innspilling, etter sjekk, og gjør ingen endring av nivå etterpå. Egentlig akkurat på samme måte som i gamle dager, når man tok opp på kassett fra vinyl 😁
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    På de vinylplatene jeg vært borti hittil, har jeg justert alt fra 36 dB til 48 dB på Puffin RIAA - altså hele 12 dB i forskjell på platene. Med min Nagaoka PU.
    Hvorfor ikke heller finne en gylden gainstruktur og normalisere dette etterpå i software? Da kan du jo velge å fjerne klikk/pops først (anbefales ikke) for så å la software sette nivået til 0db eller ønsket -xdB?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det fine med vinylripping for min del er at man kan lytte til utstyr som pickup og phonoforsterker på en mer praktisk måte enn om man spiller av platen direkte. Det gjør A-B-lytting enklere og man kan lytte til samme opptak på ulike avspillingssteder. Min erfaring er at situasjon og gjentakelse gjør at man hører ting annerledes enn man gjorde før. Av og til kan det ta tid å gjøre seg opp en mening om utstyr.

    Nettopp fordi fonografien er den desidert mest fargede delen av hi-fi har man mer igjen for å lytte analytisk til deler av den fonografiske lydkjeden. Jeg har ennå ikke klart å overbevise meg selv om at fonografien er mer «mystisk» enn andre deler av hobbyen. Ingeniørorienterte produsenter av fonografisk utstyr lager velspillende utstyr. Ripping gjør det enklere å komme til slike (i grunn lite overraskende) innsikter.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvorfor ikke heller finne en gylden gainstruktur og normalisere dette etterpå i software? Da kan du jo velge å fjerne klikk/pops først (anbefales ikke) for så å la software sette nivået til 0db eller ønsket -xdB?
    Har tenkt å la klikk og pops være. Muligens jobbe litt med en plate eller 2 som er en favoritt, med noen spesielt plagsomme klikk. Er ikke ute etter "digital" lyd, det skal låte vinyl, med rillestøy, klikk osv.

    Synes det er veldig enkelt å fikse lydnivået først. Det tar bare noen sekunder. Det kan bli litt mer utfordrende å gjøre det med normalize, men skal teste det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har tenkt å la klikk og pops være. Muligens jobbe litt med en plate eller 2 som er en favoritt, med noen spesielt plagsomme klikk. Er ikke ute etter "digital" lyd, det skal låte vinyl, med rillestøy, klikk osv.

    Synes det er veldig enkelt å fikse lydnivået først. Det tar bare noen sekunder. Det kan bli litt mer utfordrende å gjøre det med normalize, men skal teste det.
    Du skrev at «det skal låte vinyl, med rillestøy, klikk osv.».

    Min erfaring er at det er vrient å høre den store forskjellen mellom digital og vinyl utenom mellom låtene når lavt SNR og rullestøy høres. Dette overrasket meg stort da jeg hørte @MakkinTosken sine ripper for noen år siden.

    Vinyl som ellers er farget av støy og klikk er vinyl som ikke fungerer optimalt. Ofte er platen gammel, og det er det ingenting å gjøre noe med. Men gode pressinger på teknisk bra utstyr kommer gjennom nesten som «digital».

    Det fine med ripper er at man kan utveksle filer for å høre om man har lykkes godt med et oppsett, og så kan man få og gi råd for å komme i land med et godt oppsett. På den måten kan den ene dra den andre videre i oppsettet av «fonografen».
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Interessant det deg og Makkintosken driver med - for å komme videre i oppsettet av fonografen (y)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er veldig enkelt å fikse lydnivået først. Det tar bare noen sekunder. Det kan bli litt mer utfordrende å gjøre det med normalize, men skal teste det.
    Du må ikke bruke normalize, men forsterk. 😁
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå er det vel @MakkinTosken som drar meg videre, men ripping av vinyl er virkelig en «sosial» måte å dele inntrykk og innsikter på.
    Du vet jeg har en softspot for slik ydmyk holdning. 🥰 Men faktumet er at det er mye jeg ikke hadde synes vært spennende om jeg hadde surret med dette på egenhånd, så jeg ser på det som et samarbeid hvor begge drar lasset.

    Uansett, @MrSpock , det er svært mye nyttig man kan bruke ADC til utenom å lagre platesamlingen, særlig for å forbedre forståelsen av hva som gjelder og går med vinyl. Har lært mye nytt det siste året.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    På RIAA bruker jeg disse innstillingene:

    Magic for å dempe klikk osv, fungerer bra:



    I tillegg er disse default, high & low pass:



    Har tenkt på å bruke 48kHz, ser ikke helt behovet for 96kHz her? Men beholder 24 bit.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fwiw, jeg bruker en slik til vinylrip:


    Og som sagt har jeg ennå ikke klart å overbevise meg selv om at mine ører står over ingeniørtekniske påstander om at et moderne adc-ledd er rimelig transparent i den forstand at rippen høres ut som originalen.

    Skulle det likevel være hørbart at man spiller av en fil med vinyl og ikke platespilleren direkte, er jeg overbevist om at pickup og innstillinger har større påvirkning på lyden enn digitaliseringen. Min erfaring er at digital er transparent og at en del som frykter tap av kvalitet med digitalisering kan ta det med ro.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fwiw, jeg bruker en slik til vinylrip:


    Og som sagt har jeg ennå ikke klart å overbevise meg selv om at mine ører står over ingeniørtekniske påstander om at et moderne adc-ledd er rimelig transparent i den forstand at rippen høres ut som originalen.

    Skulle det likevel være hørbart at man spiller av en fil med vinyl og ikke platespilleren direkte, er jeg overbevist om at pickup og innstillinger har større påvirkning på lyden enn digitaliseringen. Min erfaring er at digital er transparent og at en del som frykter tap av kvalitet med digitalisering kan ta det med ro.
    Kul dings, den kan kobles til pc via usb og dukker opp som lydkort i Audacity?

    Jeg bruker coax ut fra Puffin til RME ADI-2 fs dac som kobles til pc og dukker opp som lydkort i Audacity - som jeg bruker til recording.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kul dings, den kan kobles til pc via usb og dukker opp som lydkort i Audacity?

    Jeg bruker coax ut fra Puffin til RME ADI-2 fs dac som kobles til pc og dukker opp som lydkort i Audacity - som jeg bruker til recording.
    Ja, den dukker opp som lydkort i Audacity. Det fine med den er at den gjør kun én ting og er uhyre enkel i bruk for formålet. Den har også et VU-meter som av en eller annen grunn er litt hissigere enn tilsvarende i Audacity. Det reiser spørsmålet om det skjer ting i de analoge kretsene som ikke fullt ut fanges opp av Audacity - dvs. at dette med overstyringsmargin (overload) er mer komplisert enn en ren digital avlesning tilsier. Bare spekulasjon fra min side, for dette kan jeg lite om. Uansett, jeg foretrekker å skru gain (egentlig attenuation) på adc ganske langt ned for å unngå topper opp til -4 og -2 dB.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Audacity kan jo bare se det ADC leverer. Den har vel en kompresjon ved overstyring inn?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Audacity kan jo bare se det ADC leverer. Den har vel en kompresjon ved overstyring inn?
    Gudene vet. Jeg bare stusser over at adc - som har et betydelig analogt krettsverk - er mer hissig på å angi overstyring enn når signalet er digitalisert og overlevert til Audacity.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Faktumet er at ADC har 0dB overloadmargin. All margin du har skapes av å attenuere musikksignalet inn på den. Det du har er en kompressor som beskytter mot ulyd når ADC overstyres.

    Holder meg til det analoge når musikk skal nytes...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.219
    Antall liker
    9.446
    Torget vurderinger
    2
    På RIAA bruker jeg disse innstillingene:

    Magic for å dempe klikk osv, fungerer bra:



    I tillegg er disse default, high & low pass:



    Har tenkt på å bruke 48kHz, ser ikke helt behovet for 96kHz her? Men beholder 24 bit.
    Bruk HI->48K har du den på 20k får du avrulling langt under 20k.. Bruker også 48k/24 9k er litt tøft for mottakern som får dropouts. 48K går helt fint
    Jeg bruker Puffin Toslink ut til Dlock USBDAC i PC og tar opp med CoolEdit Pro= Adobe Audition. Fordelen med Audacity er at den har add-in som kan gjøre wow&flutter analyse på direkten. Liker CoolEdit eller mye bedre enn Audacity som har håpløst grensensitt for grafene.

    En annet tips er at om du tar opp pink noise og bruker RTA istedet for spectrum plot i REW så vises pink noise som rett linje..., i Spectrum faller de med 3 db/oktav.
    Samme linearisering kan gjøres ved å importere lydfil i REW og legge til en kalibreringsfil med 3db/oktav fall

    Slik kan det gjøres
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kanskje ikke det som dere to pusler mest med - med tanke på utstyrstesting.

    Men grafikken - den er viktig. For avspilling av rippede cder lærte jeg meg tidlig at å ha korrekt grafikk i avspiller er viktig for "godfølelsen" - at du har bilde av minst bakside og fremside som viser riktig utgave av albumet du spiller. Noe nedlastet random fra nett gir litt napster-brent-cd vibber hos meg.

    Dermed kom problemstillingen opp - fotografere eller scanne? Jeg prøvde begge deler - fotografere er enklest, mens scanning gir best resultat, bare er en del mer knotete. For scanneren er som regel A4 og albumcover er en del større - så man må scanne flere deler og sy de sammen i et Photoshop program



    Jeg bruker Foobar og da ser det slik ut:



    Andre som gjør det på annen måte? Eksempler på hvordan det ser ut i avspiller?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Foreløpig har jeg følgende fremgangsmåte:

    -Record hele sider i Audacity
    -scanne album og fikse i Photoshop mens vinylen recordes
    -Splitte opp låter i Audacity og spare de som flac filer med navn og nummer hentet fra discogs.
    -Videre tagging med albumnavn osv foregår i Foobar
    -Knytting av grafikk til filer i Mp3tag
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.219
    Antall liker
    9.446
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker Roon og TIDAL jeg. For mye styr å digitalisere det som allerede fins digitalt.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg bruker Roon og TIDAL jeg. For mye styr å digitalisere der som allerede fins digitalt.
    Ja, er det god kvalitet på det digitale, så er det greit.

    Jeg har vinyl fordi det finnes mange masteringer som er bedre enn de som tilbys digitalt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Foreløpig har jeg følgende fremgangsmåte:

    -Record hele sider i Audacity
    -scanne album og fikse i Photoshop mens vinylen recordes
    -Splitte opp låter i Audacity og spare de som flac filer med navn og nummer hentet fra discogs.
    -Videre tagging med albumnavn osv foregår i Foobar
    -Knytting av grafikk til filer i Mp3tag
    Jeg bruker nok ripping bare til testformål. Noe av «greia» med vinyl blir kanskje borte når man spiller av en fil?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg bruker nok ripping bare til testformål. Noe av «greia» med vinyl blir kanskje borte når man spiller av en fil?
    Akkurat dette er en veldig interessant problemstilling.

    Jeg lurer selv på hvordan jeg vil forholde meg til avspilling når en del av vinylplatene er digitalisert. Vil det føles naturlig å allikevel spille platene - når jeg enklere kan spille de digitalt?

    Det viktigste må være at det ikke spilles mindre musikk - og det tror jeg ikke vil skje.

    Fremtiden vil vise :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Deilig, kliss ny, vinyl på vei inn i pcen :)



     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri vært noen stor tilhenger av vinyl, men hvorfor ønsker man å digitalisere vinyl? Er ikke hele poenget borte da? Kan vel like greit spille CD eller streame i CD-kvalitet?

    For meg virker dette som mye arbeid for å få dårligere kvalitet enn det som allerede finnes av samme materiale.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Jeg har aldri vært noen stor tilhenger av vinyl, men hvorfor ønsker man å digitalisere vinyl? Er ikke hele poenget borte da? Kan vel like greit spille CD eller streame i CD-kvalitet?

    For meg virker dette som mye arbeid for å få dårligere kvalitet enn det som allerede finnes av samme materiale.
    Det finnes noen få plater, særlig av eldre sort da, som ikke er å få tak i digitalt ...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har aldri vært noen stor tilhenger av vinyl, men hvorfor ønsker man å digitalisere vinyl? Er ikke hele poenget borte da? Kan vel like greit spille CD eller streame i CD-kvalitet?

    For meg virker dette som mye arbeid for å få dårligere kvalitet enn det som allerede finnes av samme materiale.
    Digitalisering er fint for analyseformål. Samt utveksling av idéer og funn for øvrig.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg benytter Lynx Hilo og Audacity. Benytter kun en svak støyreduksjon og klikkfjerning. Støyreduksjonen hentes fra de første sekundene slik at det kun er pause mellom låtene som "glattes". Reparer benyttes for å fjerne de få feilene på vinylen. Forsterk benyttes med - 1som innstilling. Flac 24/96 som lagringsformat. DbPoveramp for mp3-lame format for telefon-musikk.

    Noen som har gode triks for å dele opp audacity-prosjektet i låter?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har aldri vært noen stor tilhenger av vinyl, men hvorfor ønsker man å digitalisere vinyl? Er ikke hele poenget borte da? Kan vel like greit spille CD eller streame i CD-kvalitet?

    For meg virker dette som mye arbeid for å få dårligere kvalitet enn det som allerede finnes av samme materiale.
    Jeg tror jeg har nevnt det tidligere i tråden - men jeg er ute etter bedre mastering - en del vinyl har mye bedre mastering enn cd eller det som leveres digitalt via streaming.

    Bare for å ta et eksempel:



    Vinylrippen her har DR12 og låter bra - cd eller streaming for samme album har DR6 - og låter ikke noe særlig.

    Forskjellen er stor. Etter min mening er det kun 2 andre ting som kan utgjøre så stor forskjell - og det er rom og høytalere. Resten av anlegget er i helt annen størrelse.

    Så belønningen med en god vinylmaster kan være signifikant.

    Men det er ingen selvfølge at lyden er bedre på vinyl, det er en jobb å finne de gode. Men de finnes.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg benytter Lynx Hilo og Audacity. Benytter kun en svak støyreduksjon og klikkfjerning. Støyreduksjonen hentes fra de første sekundene slik at det kun er pause mellom låtene som "glattes". Reparer benyttes for å fjerne de få feilene på vinylen. Forsterk benyttes med - 1som innstilling. Flac 24/96 som lagringsformat. DbPoveramp for mp3-lame format for telefon-musikk.

    Noen som har gode triks for å dele opp audacity-prosjektet i låter?
    Heftig dings den Lynx Hilo (y)

    Jeg kjører manuell deling i Audacity, markerer og velger export selected audio, tar kort tid i forhold til innspillingen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    DR12 er grunnet pop og klikk, du har forstått det?
    Jeg har digitalisert en del vinyl nå og var ganske skeptisk til å bruke DR tallene jeg får når jeg skanner rippene. Men har funnet ut at de stemmer ganske bra - med unntak når de nærmer seg DR10 da fungerer det ikke så bra. Men fra DR11 og over, stemmer tallene bra med det jeg både ser ved analyser og det jeg hører.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en del erfaring med et helt annet utgangspunkt, nemlig som nedlaster og bruker av filene.
    Mine første og kanskje mest formative år som musikkelsker var med kassetter og walkman som kilder. Deretter mange år med CD'er. Deretter ripping av CD til filer, streaming fra NAS og Spotify/Wimp/Tidal, og kjøptehighres filer fra HD Tracks etc. Etterhvert ble imidlertid frustrasjonen over elendig lydkvalitet og manglende mulighet til å kjøpe musikken man ville ha i den kvelityeten og det formatet man ville ha, så stor at jeg søkte andre muligheter. Jeg kom over needledrops og fora hvor man delte slikt. Jeg var mildt sagt forundret over å finne amatørmessige needledrops gjort på enkelt utstyr som låt bedre enn CD, streaming og selv highres filer som var tilgjengelig. Etterhvert fant jeg noen få av disse personene som var konsistent dyktige og delte highres needledroops av fantastisk musikk, som ofte ikke var tilgjengelig på annen måte. Det var en helt ny verden for meg. Både av musikk jeg ikke kunne finne digitalt på noe vil og når det gjalt lydkvalitet.
    Noen ganger bestilte jeg sogar vinyl som ble sendt til min favorittripper. Han rippet, delte på sitt forum og beholdt platene. Alle var fornøyde inkluder meg som både fikk filer med bedre lyd enn jeg fikk tak i på normal måte og som slik ikke bare var free rider.

    Selvsagt var jeg ikke ukjent med at vinyl kunne låte bra. Jeg hadde bare delvis fortrengt det og unngått å kjøpe platespiller og plate av pratiske hensyn. Kombinert med savnet etter et fysisk format, ritualet med å lete etter musikk, det å gå i platebutikker og snakke musikk så var erfaringene med needledrops tungen på vektskålen som fikk meg til å kjøpe platespiller for tre år siden. Altså en helt annen "vinylkarriere" enn normalt. Og lydkvaliteten i nedlastede needledrops ift. andre tilgjengelige formater var det som fikk meg i gang. Litt over tre år, 1100 album og to platespillere senere må jeg si som jeg har sagt om da jeg kjøpte Bergmann Magne, - jeg har angret hver dag siden! Jeg angrer på at jeg ikke gjorde der for lenge siden...

    Men altså, takket være at andre delte filer de har laget fra sine gamle og nye plater.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har digitalisert en del vinyl nå og var ganske skeptisk til å bruke DR tallene jeg får når jeg skanner rippene. Men har funnet ut at de stemmer ganske bra - med unntak når de nærmer seg DR10 da fungerer det ikke så bra. Men fra DR11 og over, stemmer tallene bra med det jeg både ser ved analyser og det jeg hører.
    Bare for å avslutte diskusjonen oppfordrer jeg deg å se denne videoen. Her sammenlignes samme master på vinyl vs digital. Så selv om ikke, min noe kjappe, antagelse om at klikk og pop er hovedårsaken til avviket er det likevel et beviselig stort avvik mellom digital og vinyl. Tipper da at årsaken ligger i at man på vinylen setter fysiske masser i bevegelser og at man får store oversving. Store fysiske masser sammenlignet med fotoner og elektroner. Tipper avviket vil være mindre om man hadde brukt båndspiller, derfor skrev jeg bevisst ikke digital vs analog lengre oppe.

    Uansett, avviket er såpass stort at du burde, om du er så lidenskapelig opptatt av dynamikk som du hevder, faktisk ta innover deg denne realiteten. Kanskje man i fremtiden finner en metode for å kompensere for dette avviket, men det tror jeg krever vilje og innsats fra de som faktisk sitter med masterne.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn