Digitalkamera problemer.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Har en tid vært lykkelig eier av et digitalkamera, Sony DSP 100. I fjor deisa det i kirkegulvet, og det måtte til reparasjon, 2500 for ny linse. Den reparasjoene kunne jeg tåle og akseptere, men her en dag satte kona kameraet fra seg på pc'en. Hun skulle laste over noen bilder. Da dette var gjort skulle hun slå på kameraet for å formatere det. Da kom det opp en melding at det måtte slås av igjen da noe var defekt. Et kort blikk viser at linsa ikke går inn av seg selv. Kameraet er nylada og den vil ikke inn igjen av seg selv. Kamearet virka før hun lasta over bilder, etterpå defekt.

Nå har jeg fått beksjed om at det vil koste nye 1300-1400 kroner å fikse det. Klemskade er det de kaller det. Jeg har faen ikke klemt på linsa eller noen annen plass.

Hva gjør jeg?
Jeg aksepetere ikke helt konklusjonen deres.
Kan jeg reklamere på den tidligere reparasjonen?
Kan jeg reklamere på kameraet (det tåler ingenting)?

Håvard

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.002
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvor gammelt er det? Og er det utsatt for "normal slitasje"?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
Vi andre nisser her på forumet aner jo ikke noe om hva kameraet har vært utsatt for i mellomtiden. Vet du selv med sikkerhet hva det er utsatt for?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kameraet er ca 2 år gammelt, kanskje litt mer.
Utsatt for, vel det har hatt normal bruk av voksne mennesker. Ingen fall, støt eller noe som burde ødelegge/skade kameraet (utenom den ene gangen som nevnt). Jeg vil kalle det normal slitasje.

Snickers Is. Mellomtiden?, mener du da mellom forrige reparajon og til det røyk igjen? I såfall har det vært brukt normalt eller utsatt fro normal slitasje.

Håvard

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
Poenget er at slike frustrasjonstråder presenteres av forbrukeren. Jeg har ingen grunn til å mistro deg, men du sitter jo med en viss bevisbyrde her. Dersom saken kan snues mot deg så vil det være mulig når du reklamerer på produktet også.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Garanti trenger du ikke henge deg opp i, kjøpsloven sier vel 5 år på slike ting?

Jeg fikk problemer med mitt Nikon coolpix, det var noe tull med programvaren som plutselig dukket opp. Jeg hadde kjøpt det brukt og hadde ikke noe kvittering, men da kameraet ikke kunne være så mye som 5 år ( var ikke produsert da) skrev jeg et brev og henviste til kjøpsloven og sendte det til Nikon-importøren. Hadde ikke så mye å tape, ville ikke bry meg med å betale for reparasjon da jeg hadde et annet og bedre kamera, så jeg tok sjansen. Måtte vel purre en gang, men så kom det tilbake reparert og uten regning (skrev at jeg ikke ville betale for reparasjon)
Så du kan jo prøve noe lignende.

Edit: Det at linsen ikke ville gå inn igjen hadde jeg og problemer med når jeg tenker meg om.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Poenget er at slike frustrasjonstråder presenteres av forbrukeren. Jeg har ingen grunn til å mistro deg, men du sitter jo med en viss bevisbyrde her. Dersom saken kan snues mot deg så vil det være mulig når du reklamerer på produktet også.
Jeg sitter på bevisbyrden kan godt tenkes. På den annen side bør vel også dem som har sett på kamera også bevise at den faktiske skaden har kommet på grunn av hard klemming. Av og til har jeg en følelse av at de skriver en type skade som jeg som forbruker ikke kan motbevise/stå i mot. Jeg nekter å tro at mitt kamera er utsatt for en klemskade da det i et øyeblikk virker og i det andre ikke, uten å være utsatt for kleming.

Skal reklamer på det på mandag, så får vi se hva som skjer.

Håvard

Vedlegg

Topp Bunn