Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    V

vredensgnag

Gjest
    Kjeder man seg, er nesten hver eneste tråd på dette nettstedet meget underholdende.

Norsk Survival Forum • Hovedside

En merkelig blanding av ting man har sett på National Geo, eller YouTube, sammen med kjerringråd og grunnleggende mangel på innsikt i hva energi er for noe. (En ønsker å bli energiuavhengig ved å gå over til gass og kutte forbindelsen til strømnettet.)

Det slår meg at en del preppere ønsker å opprettholde sivilisasjonskomfort når sivilisasjonen er blitt borte. Kanskje man skal begynne der.

SHTF!

Det er f.eks. underholdende når folk ønsker en metallkoffert som kan være Faraday-bur for å redde mobiltelefonen fra solstorm eller EMP; eller når man er besatt av behovet for et kjøleskap på en "survival-gård." Og vurderer solpanelløsninger som må levere flere hundre amperetimer i døgnet for å få til det.

I det hele tatt, god lektyre om man vil småhumre.

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Kjeder man seg, er nesten hver eneste tråd på dette nettstedet meget underholdende.

En merkelig blanding av ting man har sett på National Geo, eller YouTube, sammen med kjerringråd og grunnleggende mangel på innsikt i hva energi er for noe. (En ønsker å bli energiuavhengig ved å gå over til gass og kutte forbindelsen til strømnettet.)

Det slår meg at en del preppere ønsker å opprettholde sivilisasjonskomfort når sivilisasjonen er blitt borte. Kanskje man skal begynne der.

SHTF!

Det er f.eks. underholdende når folk ønsker en metallkoffert som kan være Faraday-bur for å redde mobiltelefonen fra solstorm eller EMP; eller når man er besatt av behovet for et kjøleskap på en "survival-gård." Og vurderer solpanelløsninger som må levere flere hundre amperetimer i døgnet for å få til det.

Jeg begynte på toppen og har foreløpig bare kommet et par linjer ned, men det er åpenbart at dette er en skatt. Tusen takk.
    Norsk Survival Forum • Se emne - Kartlegging av prepper personlighet og ferdigheter

V

vredensgnag

Gjest

SHTF!

Jeg begynte på toppen og har foreløpig bare kommet et par linjer ned, men det er åpenbart at dette er en skatt. Tusen takk.
    Norsk Survival Forum • Se emne - Kartlegging av prepper personlighet og ferdigheter
    Et google søk på solcellepanel førte meg dit, og til en komplett virkelighetsfrakoblet diskusjon om hvordan et par små paneler var løsningen på alt ... så begynte jeg å lese litt rundt omkring, og innså at det er en del som forbereder seg på SHTF, som har sin BOL klar og som er meget bevisste på hvilken EX-FIL de skal følge dit, under sterk OPSEC.

I det hele tatt lenge siden jeg har hatt det så morsomt på nettet.

det viktigste er å forberede seg på de små tingene først (tannlege, lån og vinterdekk) og deretter trappe opp etterhvert som man går opp i level, så og si (jegerprøve, radiokurs og gullkjøp).

Ja, gull er nok nyttig å ha når SHTF.

BOB – Bug Out Bag – Sekk med utstyr for tur i en krisesituasjon
    BOV – Kjøretøy som egner seg for same tur
    BOL – Bug Out Location, dvs huset til søsteren din
    BHB – Bug Home Bag, BOB-en i revers
    Bug In – Vente ut krisa hjemme

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.646
    Det er utrolig mange som regner med å overleve når jorden går ad undas. :D

V

vredensgnag

Gjest
    Det ble en liten knekk for forumet, merker jeg, da både Maya-kalenderen og Nibiru lot være å sette en stopper for alt.

Finner mest humor i det jeg leser, siden antakelsene som gjøres er så selvmotsigende - han som ønsket å kjøre full kjøleskapsfunksjon etter kataklysmen ble forelest for av en annen: er det fordi du regner med å shoppe i supermarkedene, og trenger å oppbevare det du handler?

Heldigvis fulgte et kurs i salting, tørking, potetkjeller og kulderom.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det ble en liten knekk for forumet, merker jeg, da både Maya-kalenderen og Nibiru lot være å sette en stopper for alt.

Finner mest humor i det jeg leser, siden antakelsene som gjøres er så selvmotsigende - han som ønsket å kjøre full kjøleskapsfunksjon etter kataklysmen ble forelest for av en annen: er det fordi du regner med å shoppe i supermarkedene, og trenger å oppbevare det du handler?

Heldigvis fulgte et kurs i salting, tørking, potetkjeller og kulderom.
    Ja, man kan ikke stole på noen nutildags.

V

vredensgnag

Gjest
    En overlevelsesekspert tar seg en tur i skogen.

Skjermbilde 2013-12-22 kl. 08.57.18.jpg

Kit-bag'ens innhold:

MX0224K Maxpedition 0224B Tactile Pocket - Medium, Khaki
    In Stock 2 2
    XTRG102H 550 Paracord, OD Green, Nylon Braided, 100 Feet
    In Stock 1 1
    PF21250 Proforce GI Style Match Tube Holder (for Fire Starters)
    In Stock 1 1
    BH70GS12BK Blackhawk Single Point Sling, Black
    In Stock 1 1
    PF51210 Proforce Marine Safety Whistle
    In Stock 1 1
    BH330005OD BLACKHAWK! Tactical Shemagh, Olive Drab
    In Stock 1 1
    RCAH1ARROWHEAD ESEE Knives Arrowhead Point, Black Powder Coated
    In Stock 3 3
    MXLB32LANDD Maxpedition LB32LANDD 32oz Water Bottle "LAND", Desert Tan
    Typically ships within 1-2 weeks. 1 0
    HZACSMPODCYT Hazard 4 Mil-Pod Sunglasses Hard Case, Coyote (1000D Cordura)
    In Stock 1 1
    PF21080 Proforce Storm Matches 2-Pack Fire Starter
    In Stock 1 1
    MX9905K Maxpedition 9905K 5" TacTie (Pack of 4), Khaki
    In Stock 1 1
    CR9100C Columbia River 9100C Eat'N Tool (Bead Blast), Spoon, Fork, Bottle Opener, Screwdriver/Pry Tip, Wrenches, Carabiner
    In Stock 2 2
    GB31002070 Gerber 31-002070 Bear Grylls Survival Hatchet 9.46" Overall, Nylon Sheath
    In Stock 1 1
    MX0323K Maxpedition 0323B 12" x 5" Bottle Holder, Khaki
    In Stock 1 1
    PF21305 Proforce Swedish Style Fire Steels & Striker Army (Large Fire Starter)
    In Stock 1 1
    In Stock 1 1
    AD0292 Adventure Medical Kits Ultralight and Watertight Series .5
    In Stock 1 1
    WR16303 Wenger Swiss Army Wenger Ranger 58 Black Multi-Tool, 5-1/8" Closed
    In Stock 1 1
    SWEDFNDC3 Fallkniven Diamond/Ceramic Whetstone 3" x 1" (75 x 25 mm)
    In Stock 1 1
    HWI6020 HWI HWH400 Heavyweight Nomex Hood, Sage
    In Stock 1 1
    In Stock

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    En overlevelsesekspert tar seg en tur i skogen.

Vis vedlegget 234115

Kit-bag'ens innhold:

In Stock 2 2
    XTRG102H 550 Paracord, OD Green, Nylon Braided, 100 Feet
    In Stock 1 1
    PF21250 Proforce GI Style Match Tube Holder (for Fire Starters)
    In Stock 1 1
    BH70GS12BK Blackhawk Single Point Sling, Black
    In Stock 1 1
    PF51210 Proforce Marine Safety Whistle
    In Stock 1 1
    BH330005OD BLACKHAWK! Tactical Shemagh, Olive Drab
    In Stock 1 1
    RCAH1ARROWHEAD ESEE Knives Arrowhead Point, Black Powder Coated
    In Stock 3 3
    MXLB32LANDD Maxpedition LB32LANDD 32oz Water Bottle "LAND", Desert Tan
    Typically ships within 1-2 weeks. 1 0
    HZACSMPODCYT Hazard 4 Mil-Pod Sunglasses Hard Case, Coyote (1000D Cordura)
    In Stock 1 1
    PF21080 Proforce Storm Matches 2-Pack Fire Starter
    In Stock 1 1
    In Stock 1 1
    CR9100C Columbia River 9100C Eat'N Tool (Bead Blast), Spoon, Fork, Bottle Opener, Screwdriver/Pry Tip, Wrenches, Carabiner
    In Stock 2 2
    GB31002070 Gerber 31-002070 Bear Grylls Survival Hatchet 9.46" Overall, Nylon Sheath
    In Stock 1 1
    MX0323K Maxpedition 0323B 12" x 5" Bottle Holder, Khaki
    In Stock 1 1
    PF21305 Proforce Swedish Style Fire Steels & Striker Army (Large Fire Starter)
    In Stock 1 1
    In Stock 1 1
    AD0292 Adventure Medical Kits Ultralight and Watertight Series .5
    In Stock 1 1
    WR16303 Wenger Swiss Army Wenger Ranger 58 Black Multi-Tool, 5-1/8" Closed
    In Stock 1 1
    SWEDFNDC3 Fallkniven Diamond/Ceramic Whetstone 3" x 1" (75 x 25 mm)
    In Stock 1 1
    HWI6020 HWI HWH400 Heavyweight Nomex Hood, Sage
    In Stock 1 1
    In Stock

"Tøffe" navn på de tingene da!;)

Mye av dette tullet tror jeg skyldes den stadig økende urbaniseringen. Før så visste man hva man burde ta med seg på tur i skog og fjell. Man bare visste det. Mest fordi far og farfar hadde "lært det bort" gjennom å tilbringe tid med avkommet ute i naturen. De som kom tilbake hadde tatt med det rette utstyret. ( Unnskyld, "kitet" Må ikke glemme å bruke maksimalt med angloismer når man skal være tøff! )

For oss som ikke er urbaniserte og livsudugelige er det godt mulig å overnatte ute i skogen uten kniv med fancy navn, en speiderkniv gjør jobben den også. En sovepose og en presenning for å lage gapahuk holder lenge, selv uten ordet "survival" i navnet!

Det eneste "avanserte" jeg bruker ute i naturen er den spesielle "Extreme Survival Ignition Liquid" som behøves for å få fyr på riktig fersk og fuktig ved når man skal lage lage kaffebål. Mellom oss sagt er det bare en god slump bensin fra motorsaga. Naboen kaller det "speidervann"! ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.646
    ....................
    Mye av dette tullet tror jeg skyldes den stadig økende urbaniseringen. Før så visste man hva man burde ta med seg på tur i skog og fjell. Man bare visste det. Mest fordi far og farfar hadde "lært det bort" gjennom å tilbringe tid med avkommet ute i naturen. De som kom tilbake hadde tatt med det rette utstyret. ( Unnskyld, "kitet" Må ikke glemme å bruke maksimalt med angloismer når man skal være tøff! )

For oss som ikke er urbaniserte og livsudugelige er det godt mulig å overnatte ute i skogen uten kniv med fancy navn, en speiderkniv gjør jobben den også. En sovepose og en presenning for å lage gapahuk holder lenge, selv uten ordet "survival" i navnet!

Det eneste "avanserte" jeg bruker ute i naturen er den spesielle "Extreme Survival Ignition Liquid" som behøves for å få fyr på riktig fersk og fuktig ved når man skal lage lage kaffebål. Mellom oss sagt er det bare en god slump bensin fra motorsaga. Naboen kaller det "speidervann"! ;)
    For endel år siden var vi på Gaustatoppen. Junior var 4 år og var utrustet med nye "blinkesko" Han gikk hele veien opp, og halveis ned igjen før han måtte bæres. Til stor irritasjon for fjelltur-utrustede urbanister som måtte ha maaange hvilepauser.

Bear Grylls har ødelagt mye.

N

nb

Gjest
    Vis vedlegget 234195

Skall jag ge chokladtomtarna till gutten eller till sambon ???
    Om du vil ha en som smaker godt uten nissetrekk kan de kjøpes her
    Værøyværingen - Lofoten Sjokolade
    Røstværingen - Lofoten Sjokolade

de har også pupper

Sjokoladebryst - Lofoten Sjokolade

Det gjøres på nettstedet oppmersom på at røstværingen og værøyværingen ikke tåler 37 grader.

(Lofoten sjokolade er for øvrig top notch produkter, en eske med assorterte konfektbiter derfra kan anbefales på det sterkeste)

N

nb

Gjest

SHTF!

Fy faen - det forumet der var legendarisk, takker og bukker. På en annen side kan vel også denne andedammen fremstå som noget outert for den som måtte ramle innom.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Survivorforumet er nok mer rendyrket langt ute. Vurderer en profil. Problemet er å velge nick: "Sodomatotte", "Mayhemtotte", "Den Ensomme Rytter", "Apokalypsekongen", "Runar Søgaard"...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.646
    La for all del ikke noen på det forumet få greie på at det er lyd i kabler, m.a.o. at noen lytter på kabler. Da er skogene snart fulle av survivoere og alle høyspentmaster er sprengt ned.

V

vredensgnag

Gjest
    Survivorforumet er nok mer rendyrket langt ute. Vurderer en profil. Problemet er å velge nick: "Sodomatotte", "Mayhemtotte", "Den Ensomme Rytter", "Apokalypsekongen", "Runar Søgaard"...
    Ja, selv de heftigste kabeltrådene blekner i sammenligning. Hva sier man til et utsagn som "kanskje finne meg en øy i tilfelle en ekstrem pandemi uten vaksine"?

Det er temmelig opplagt at de færreste der har prøvd å klare seg uten sivilisasjonshjelp i mer enn en helg - men også illevarslende at flere har våpenskap på jobben, med Glock i, til bruk når de skal ta seg hjem til sin BOL etter at SHTF rammer byen arbeidsplassen befinner seg i.

Noen av dem virker som om de har koblet pluss og minus rett, og uansett er det veldig underholdende.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.251
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    nokså fascinerende den der "verden går under men det gjelder ikke meg!" innstillinga til disse folka..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Det er temmelig opplagt at de færreste der har prøvd å klare seg uten sivilisasjonshjelp i mer enn en helg - men også illevarslende at flere har våpenskap på jobben, med Glock i, til bruk når de skal ta seg hjem til sin BOL etter at SHTF rammer byen arbeidsplassen befinner seg i.
    Som en som vet hvor mye energi man må legge i det å få løyve til å kjøpe Glock vil jeg faktisk anta at flere av dem skryter uten bakgrunn i virkeligheten! Det er også fra et juridisk ståsted meget tvilsom praksis å ha våpenskap på jobben!:p

Forøvrig synes jeg at Glock er et idiotvalg. Den er IKKE god å skyte med, men fordi alle de "tøffe" gutta på film bruker den har den blitt utrolig populær. Glock tåler mye og man kan drukne den i gjørme og likevel fortsatt skyte med den. Men når verden går under må man anta at ammofabrikkene slutter å produsere ammo også!? Da ville jeg ha valgt et våpen som treffer på første skudd og som er lett å skyte med! Ammo må vel bli en meget verdifull ressurs man ikke kan "kaste bort" når verden går under rundt deg! Men logikk synes ikke å plage disse miljøene.;)

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    This one is actually for real... How's that washing of the eyes coming along then.. :p
    9525_24060893109.jpg

...
    Mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.331
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den policyen ble vel opphevet igjen så fort at det aldri ble tid til å sette opp noe skilt.

Når jeg tenker etter, var det et poeng hvem som sto i kassen på det lokale Samvirkelaget når det skulle handles inn i forna da'r også. Det var ikke alle som lot ti kilo sukker, en kilo gjær og et fårete smil passere uten et lite forhør. Småbakst, ja.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn