Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.199
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Tom Waits har skrevet noe nytt! Et dikt til Keith Richards på 80årsdagen hans.

Keith Richards

When I think about Keith, I am reminded that the best songs come from the gutter.but it is a
    hell of a place to fish when you have to sit on the curb
    What do you use for bait? a piece of red cloth will do or a candy wrapper
    Good songs jump right on your hook and the hook
    is in the song for good..Keith can grit his teeth and he
    can voice a chord with his upper lip Ill and when the night is winding
    down... Keith sounds like an orchestra tuning up.. a blue schemer in a wavy glass mirror, like partially
    melted chords left out in the sun too long..and if you
    listen to the chords that fall out of Keiths coat.it is
    like broadway out of focus.an electric powder blue fog bank with 100s of tunes inside, crying... They are
    like fish just dying to get down in the pan and start frying.
    Feathers, finger nails scabs and scars /ll some songs are
    written on the way to the studio in rented cars /I never confuse
    the amount of time it takes with the depth of the duende eh? Keep the tape rolling Keith thinks, I am sitting on a BIG EGG and
    it needs another minute or so before I can blow my top. Keith.long may you twirl, Splash, curl, slash, take a blue marble
    and turn it into a 49 Mercury saw the girl in half and make
    the elephant disappear... Happy Birthday KEITH the big 80 is here, slap it in the face
    and wake it up

Love TOM W

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.222
    Torget vurderinger
    96
    Av alle sanger jeg lærte som liten, er den under noe av det sykeste som må ha blitt skrevet.
    Hva i all verden er meningen med den teksten 😄

Jeg har fanget meg en mygg,
    smeltet fettet fra den.
    Tønnen den er stor og tykk,
    fylt med fettet fra den.
    Sy meg fluks et støvlepar,
    du kan godt begynne.
    Om jeg ingen penger har ,
    får du fett i tønne

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    ^ Det der er ren sannhet. Ethvert IT-prosjekt tilbringer ca 80 % av tiden i den fasen hvor det er «90 % ferdig».
    Fritt etter Taleb:Når et IT-prosjekt er forsinket så vil man for hver dag som går komme stadig lengre unna ferdigstillelse.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fritt etter Taleb:Når et IT-prosjekt er forsinket så vil man for hver dag som går komme stadig lengre unna ferdigstillelse.
    Det er også velkjent at hvis et prosjekt er forsinket og man setter på mer folk for å hente inn forsinkelsen vil det i stedet bli mer forsinket.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Det er også velkjent at hvis et prosjekt er forsinket og man setter på mer folk for å hente inn forsinkelsen vil det i stedet bli mer forsinket.
    Jeg skal ikke skryte på meg å ha jobbet på ordentlige IT-prosjekter, men det som jeg tror er vanskelig å skjønne for noen som er helt utenforstående er hvor vanskelig det er å endre på noe som allerede er gjort. Altså om man veldig sent finner ut at noe er Fundamentalt Galt så er det særdeles krevende å endre på noe. "Technical debt" er vel hva dette kalles, altså at man i dag må leve med valg som ble gjort for lenge siden som kanske gav mening da men ikke gjør det nå. Uten å gå i detaljer har jeg vært borti en variant der en verdis maksimale størrelele var hardkodet gejnneom en lang verdikjede og noen tenkte sikkert en gang på 80- elller 90-tallet at denne verdien var evig stor nok til å dekke alle eventualiteter og alt som ville skje senere. Det var den ikke.

Et par kjente eksempeler på dette er Facebooks valg en gang av PHP for å lage nettisdene og JavaScripts utbredelse som vel best kan beskrives som et arbeidsuhell. Nå har vel Facebook sluttet med PHP, men de lagde i sin tid en kompilator som oversatte PHP-kode til C++ slik at ting kunne gå unna svært mye raskere og Google lagde/viderutviklet V8 for å få Javascript til å kjøre mye kjappere på nettsider og på server-side (node.js) (dette er ganske fjernt fra hva jeg driver med så noen må gjerne korrigere meg om jeg tar feil....)

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er mange slike eksempler oppigjennom hvor en teknologiovergang har vært / er såpass komplisert at det i seg selv blir en stor og noen ganger for tung oppgave. De som skal utvikle har kanskje ikke den rette kompetansen, systemet en skal endres er kanskje tett kodemessig integrert med mange andre systemer eller funksjoner som gjør at en må gå løs på de også, selskapet har kanskje ikke nok kapital til å ta på seg en slik oppgave, systemet må kanksje være bakover kompatibelt osv osv. En kan nevne Norsk Data, DEC, Tandem og av programmer IBM OS2, Wordperfect og Novell.

Etter å ha jobbet en del år med klinisk IKT har en fått ganske stor respekt for hvor kompliserte slike systemer faktisk er.
    En ting er PAS/EPJ i seg selv, men det er veldig mange andre systemer som skal utveksle informasjon ikke bare med PAS/EPJ, men også med andre systemer.

Et eksempel fra tidlig 90-tall som viser hva en enkel liten tabbe kan føre til.
    Intel slapp en ny prosessor (husker ikke lenger hvilken). Det begynte så å komme rapporter fra forskjellige steder som mente at den faktisk regnte feil.
    Intel benektet dette, men en daværende kollega av meg sammen med en matteprofessor i USA og et par til kom frem til hva som kunne være feil, kollegaen min skrev et lite program som verifiserte feilen.
    Kort fortalt, istedenfor å kjøre igjennom en algoritme for å beregne en verdi, så gjorde prosessoren oppslag i en tabell for å finne neste tall i beregningen. Det er vesentlig raskere å gjøre et tabelloppslag enn å kværne igjennom en algoritme.
    Denne tabellen var selvfølgelig hardt optimalisert.
    Tabben kom når tabellen skulle legges inn prosessoren, av en eller annen grunn (personlig tabbe ?), så ble bare den positive halvdelen av tabellen tatt med i riktig versjon. Med resultat at prosessoren regnet feil i gitte tilfeller.
    Dette burde være enkelt å fikse, og for tabellen sin del så var det jo det. Men for å sikre seg mot at feilrettingen kunne medføre andre feil, så måtte de igjennom hele testløpet på nytt. Og det tok vel 6 til 12 månedere hvis jeg husker rett.

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er nok den samme saken ja. Det er jo 30 år siden, så beskrivelsen er etter (en sviktende) hukommelse.
    Mente det var tidligere enn -94, for da var jeg i ferd med å avslutte i Norsk Hydro.
    Her er forøvrig artikkelen kollegaen var med på å publisere

https://people.cs.vt.edu/~naren/Courses/CS3414/assignments/pentium.pdf

Ser nå at den saken fikk ganske mye større konsekvenser for Intel enn det jeg husket.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Er nok den samme saken ja. Det er jo 30 år siden, så beskrivelsen er etter (en sviktende) hukommelse.
    Betviler ikke problemet men stusset litt på noe såpass banalt som at negative tall var utelatt eller noe anne som skrek mot en, det skulle man tro ble fanget i selv de mest elementære tester av funksjonalitet som ville blitt oppdaget av Intel selv. Skumlesing av artikkelen tilsier at feilen er/var høyst reell men relativt obskur - ser ut som en feil i avruningen av divisjon med bestemte typer flyttall.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Igjen fra hukommelsen. Den høyest uformelle forklaringen gikk på at Noen Andre i siste liten kom på enda en tweek. Som en så i farten glemte å korrigere for alle steder.
    En vet jo ingenting om hvilke kvalitetsrutiner de hadde på den tiden.
    Selv i store bedrifter så kan det i realiteten være kun et fåtall personer som faktisk utfører bestemte oppgaver. Så at det kan ha vært en personlig feil høres ikke helt usannsynlig ut.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mange slike eksempler oppigjennom hvor en teknologiovergang har vært / er såpass komplisert at det i seg selv blir en stor og noen ganger for tung oppgave. De som skal utvikle har kanskje ikke den rette kompetansen, systemet en skal endres er kanskje tett kodemessig integrert med mange andre systemer eller funksjoner som gjør at en må gå løs på de også, selskapet har kanskje ikke nok kapital til å ta på seg en slik oppgave, systemet må kanksje være bakover kompatibelt osv osv. En kan nevne Norsk Data, DEC, Tandem og av programmer IBM OS2, Wordperfect og Novell.

Etter å ha jobbet en del år med klinisk IKT har en fått ganske stor respekt for hvor kompliserte slike systemer faktisk er.
    En ting er PAS/EPJ i seg selv, men det er veldig mange andre systemer som skal utveksle informasjon ikke bare med PAS/EPJ, men også med andre systemer.
    Hovedgrunnen til at jeg byttet jobb for et par år siden til «noe som har med IT å gjøre» er hovedsakelig et generasjonsskifte av forretningssystemer. Vi skal i prinsippet bytte ut selveste affärssystemet i en haug med bedrifter og fabrikker, hvert enkelt med sin historikk av integrasjoner, sidesystemer og masterdata. Disse systemene er integrert med alt fra fysiske printere via kundeordrer og fakturaer til elektronisk innrapportering av moms. Noen selskap kommer fra en tidligere versjon fra samme leverandør, andre fra noe helt annet. Det eldste systemet vi har støtt på så langt hadde opprinnelig golive våren 1993, og det er kanskje ikke alle tilpasninger og modifikasjoner gjennom de 30 årene som er like godt dokumentert. Dessuten opererer vi i et antall land og bransjer, så det kan være ulike legale krav og kundekrav man må ta hensyn til, i tillegg til ulike brukere med sterke synspunkter og krav. Det hele utgjør nok noen hundre millioner linjer kode.

What could possibly go wrong? Det blir vel neppe kjedelig.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Hovedgrunnen til at jeg byttet jobb for et par år siden til «noe som har med IT å gjøre» er hovedsakelig et generasjonsskifte av forretningssystemer. Vi skal i prinsippet bytte ut selveste affärssystemet i en haug med bedrifter og fabrikker, hvert enkelt med sin historikk av integrasjoner, sidesystemer og masterdata. Disse systemene er integrert med alt fra fysiske printere via kundeordrer og fakturaer til elektronisk innrapportering av moms. Noen selskap kommer fra en tidligere versjon fra samme leverandør, andre fra noe helt annet. Det eldste systemet vi har støtt på så langt hadde opprinnelig golive våren 1993, og det er kanskje ikke alle tilpasninger og modifikasjoner gjennom de 30 årene som er like godt dokumentert. Dessuten opererer vi i et antall land og bransjer, så det kan være ulike legale krav og kundekrav man må ta hensyn til, i tillegg til ulike brukere med sterke synspunkter og krav. Det hele utgjør nok noen hundre millioner linjer kode.

Noen politikere med store visjoner og begrenset bakkekontakt så kunne det blitt veldig bra helt til pensjonstilværelsen.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.922
    Noen politikere med store visjoner og begrenset bakkekontakt så kunne det blitt veldig bra helt til pensjonstilværelsen.
    Da kan han satse på Helseplattformen. Så finnes det jobb til både barnebarn og evt oldebarn når den tid kommer.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3

Jeg kunne ha vært med på akkurat det samme i Hydro tilbake i -94 og fremover.
    Når Hydro (og andre) kjøper en bedrift, konsern eller fabrikk, så følger ERP etc systemene med på kjøpet.
    Tilbake i 92-93 (?) Var det blitt så mange varianter at de klarte nesten ikke å konsolidere regnskapet.
    Da besluttet de å bytte alt til SAP (?), og da fikk jeg tilbud om å være med på det prosjektet. Da var guttungen nyfødt, så det passet dårlig.
    Konseptet var at en skulle sitte i Brussel et par år for å utvikle og tilpasse. Så skulle en begynne på en jorda-rundt tur til hver enkelt bedrift, antatt 4-6 måneder på hvert sted.
    Noen år senere traff jeg tilfeldigvis en tidligere kollega på flyet hjem fra Schiphol, han hadde hoppet på det der. Han fortalte at de hadde blitt ca 1år forsinket i Brussel, men at de da var i full gang med jorda-rundt perioden. Det var nok 2-3 år igjen før de var ferdig. I Brussel eller Europa så reiste de ut på mandag morgen, jobbet lange dager og tilbake på torsdagskveld. For de lenger unna, så jobbet de en form for offshore rotasjon.
    DA var jeg glad for at jeg hadde takket nei takk...

Bortsett fra det, så er det jo veldig interessante prosjekter, en kommer borti utrolig mange forskjellige problemstillinger.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Artisten Shakira har fått 6,5m statue av seg selv i hjembyen i Colombia

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.908
    Torget vurderinger
    23

For den språkkyndige.
    Fra et land som hadde verdens høyste andel sykler pro capita...

1703931327492.png

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.908
    Torget vurderinger
    23

Æljesporten (langrenn) legger sin klamme hånd over landet...

Sitter på kjøkkenet og inntar lunsj, utsikt til fire rekkehus som ligger på nedsiden av tomta her. SAMTLIGE beboere har langrenn oppe på sine respektive storskjermer 😆😆

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.846
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Het sikkert en svært artig opplevelse, men i form av antenneteknikk er det da ikke veldig spesielt... en nokså standard krysset yagi..
    kombinert 2m og 70cm....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn