Din beste pizza/pizzatopping?

R

Roysen

Gjest
Vi skal lage hjemmelaget pizza i kveld, men er litt lei de tradisjonelle variantene.

Noen her med spennende og litt utenom det vanlige varianter som de kunne tenke seg å dele. Jeg tenker da på variasjoner av deig, pizzasaus og kanskje fremfor alt osteblandinger og topping.

N

nb

Gjest
Jeg spiser som regel med parmesan og mozzarella. Serverer med parma- eller serranoskinke, ruccola og en olje som er smakssatt med chili og hvitløk. Også godt med ristede pinjekjerner til. Ikke veldig originalt, men det er i alle fall godt.

Liker også med blåmuggost, den smaker såpass mye i seg selv at det ikke er vits med så veldig mye annet tilbehør på. Bruk en hissig en når du først går i den retningen. Bacon funker forsåvidt fint på blåmuggostpizza.

Marinerte scampi funker fint på, men stek de separat i panne ellers blir de tørre. Jeg marinerer i fishsauce, østerssaus, ingefær, chili og hvitløk.

Selve tomatsausen finnes det ørten varianter på, men prøv f.eks å ha i litt finhakkede soltørkede tomater, de har intens smak. Er du i det late hjørnet en gang så er faktisk den hermetiske fra Mutti helt ok.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Om du ikke benytter det allerede, prøv med tipo 00 mel. Det gir den smidigheten man trenger. En skikkelig tomatsaus i tillegg er basen. Ikke så mye fyll på kan fort bli den regelen som er vanskeligst å følge. Selv er jeg veldig glad i ulike pizza bianco, altså uten tomatsaus. Tynne skiver potet skjært på mandolin med litt rosmarin og masse olje er en nydelig og romersk klassiker.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Jeg foretrekker å bruke tomater i boks redusert til ca 1/3 som saus. Hvitløk og basilikum etter smak. Så bruker jeg gjerne bacon som jeg har microbølget i tørkepapir for å få ut litt av fettet slik at pizzaen ikke blir for våt og legger på chevre i ikke for tykke skiver.

Ellers er det nesten ingen grenser for hva man kan ha i deigen eller oppå, oftest lar vi ungene "pynte" pizzaen selv.

Bakestein, durumhvete og olje er et must for å få riktig skorpe på deigen.

R

Roysen

Gjest
Det blir en pizza med en halvdel av en osteblanding/topping og den andre halvdelen med en annen osteblanding/topping.

Deigen består av 250g durumhvete, 250g Tipo 00, 1/2 pakke tørrgjær, 1 spiseskje kashmirsalt knust i morter, 1/2 spiseskje sukker, 3 dl vann og 1/2 dl av min beste olivenolje.

Pizzasausen består av friske, flådde og hakkede plommetomater, hakkede soltørkede tomater, litt tomatpure, presset hvitløk, finhakket sjalåttløk, frisk basilikum, frisk oregano og frisk bladpersille, hakkede sorte oliven, presset sitronjuice, en skvett balsamico og en dose god olivenolje. Smaksatt til slutt med salt, pepper og en avrunding med litt sukker. Kokes 1 times tid på svak varme.

En halvdel med osteblanding 50/50 med gorgonzola og chevre. Topping på denne halvdelen med biffstrimler stekt i fajitakrydder, stekte baconterninger og finhakket rødløk ristet med sennepsfrø og knuste kardemommekapsler, finhakket grønn cilli, og strimlet rød paprika. Mango chutney og finhakket koriander has på etter steking.

Den andre halvdelen med osteblanding av 50/50 fersk bøffelmozzarella og parmesan. Toppingen på denne halvdelen består av skivet plommetomat, finhakket hvitløk, finhakket rødløk, løvtynne skiver parmaskinke og pinjekjerner. Finhakket frisk basilikum, skivet avokado, ruccola-salat og godt med en god extra virgin olivenolje has på etter steking.

Til den siste halvdelen lages en dressingblanding av creme fraische, presset limejuice, pesto og en skvett balsamico. Smakes til med salt og pepper.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg har begynt å legge/blande ferdigraspet parmesan med pizzasausen (pakke koster 14 kr på rimi) sånn like over pizzabunnen, dette gir det hele en artig smak synes jeg. Jeg legger altså på parmesan under all annen ost og garnityr.

FredrikH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
9
Torget vurderinger
3
Jeg synes ofte det enkle er det beste. En gud bunn, tomatsaus, bøffelmozzarella og fersk basilikum som topping etter steking.

Tar null til å lage og smaker herlig. Gode ferske råvarer kan heve en moderat pizza til en skikkelig opplevelse.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tror favoritten må bli: Gode sicilianske ansjoser og artiskokk, litt fersk mozarella og olivenolje. Tynn bunn på høy varme.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
Gjestemedlem skrev:
Tror favoritten må bli: Gode sicilianske ansjoser og artiskokk, litt fersk mozarella og olivenolje. Tynn bunn på høy varme.
Mel, salt, gjør og vann i deigen, intet mer. Gjerne slikt mel andre snakker om her, knadd 10 minutter slik at den blir virkelig elastisk. Heve så lenge du har tid til

Tykk intens saus, jeg bruker gjerne en som bare er av tomater for å ikke "kapre" smaken til toppingene. Finsnittet hvitløk strør jeg over sausen.

Toppingfavoritten just nu er rød chilli i tynne ringer, kapers, halve småtomater, grovhakket basilikum og skiver av aubergine som er stekt møre over svak varme i god olivenolje med litt salt og pepper på. Ingen ost, toppes med en olivenolje med mye smak etter steking (i stenovn så klart).

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Det er fordelaktig at fersk hvitløk surrer lett i olje og så kastes før tomater og andre ingredienser kommer til. Slik er man sikker på å ikke brenne hvitløken og ødelegge sausen som resultat.

Det er også veldig kjekt å lage to forskjellige pizzaer istedet for en pizza delt i to. Da får man samme steketid på alt.

Inspirert av temaet blir det ikveld en enkel margarita med gode ingredienser. Med flaskecola til. En av meget få retter man kan ha brus til, synes jeg.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.434
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Bruker denne som saus. Bra saker.

Ellers er pizza på kullgrill helt overlegent.

N

nb

Gjest
^ det var den jeg mente. Det er den suverent beste jeg har vært borti av ferdigsauser. Jeg las om den første gang i en kokebok av mannen bak Palace Grill, han anbefalte den om man ikke gadd lage selv. Det tipset har jeg benyttet meg av mange ganger. Mutti er generelt top notch på alt av tomatprodukter. Jeg kjøper Det Store Lasset med hermetikk derfra når jeg er på harryhandel. De siste par årene har det blitt relativt grei skuring å få kjøpt Mutti-produkter på dagligvareforretninger i Norge også.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.434
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Bare synd at det er over dobbelt så dyrt som på Svinesund....

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Roysen skrev:
Det blir en pizza med en halvdel av en osteblanding/topping og den andre halvdelen med en annen osteblanding/topping.

Deigen består av 250g durumhvete, 250g Tipo 00, 1/2 pakke tørrgjær, 1 spiseskje kashmirsalt knust i morter, 1/2 spiseskje sukker, 3 dl vann og 1/2 dl av min beste olivenolje.

Pizzasausen består av friske, flådde og hakkede plommetomater, hakkede soltørkede tomater, litt tomatpure, presset hvitløk, finhakket sjalåttløk, frisk basilikum, frisk oregano og frisk bladpersille, hakkede sorte oliven, presset sitronjuice, en skvett balsamico og en dose god olivenolje. Smaksatt til slutt med salt, pepper og en avrunding med litt sukker. Kokes 1 times tid på svak varme.

En halvdel med osteblanding 50/50 med gorgonzola og chevre. Topping på denne halvdelen med biffstrimler stekt i fajitakrydder, stekte baconterninger og finhakket rødløk ristet med sennepsfrø og knuste kardemommekapsler, finhakket grønn cilli, og strimlet rød paprika. Mango chutney og finhakket koriander has på etter steking.

Den andre halvdelen med osteblanding av 50/50 fersk bøffelmozzarella og parmesan. Toppingen på denne halvdelen består av skivet plommetomat, finhakket hvitløk, finhakket rødløk, løvtynne skiver parmaskinke og pinjekjerner. Finhakket frisk basilikum, skivet avokado, ruccola-salat og godt med en god extra virgin olivenolje has på etter steking.

Til den siste halvdelen lages en dressingblanding av creme fraische, presset limejuice, pesto og en skvett balsamico. Smakes til med salt og pepper.
Ser absolutt ut til å være en av de bedre oppskriftene.
Så bra at jeg har tillatt meg å ta en copy&paste på denne! :)

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
Ingen som lager tomatsaus med rødvin her:)?

personlig så foretrekker jeg og ha en base i: finhakke hvitløk(3fed) chili(2stk) rødløk(1stk), litt gullerot(2 vanlig størrelse) og en 200g sellerirot(på størrelse med en god knyttneve), samt noe finkappet lett tørket lundal bacon(50g). dette surrer i noen minutter i en god oliven olje. gjerne rundt en dl av den. så tilsettes et godt glass (2dl)medinet rødvin. dette skal reduseres til ca 1/3.
Etter det så kan du tilsette all den ferske oreganoen grovhakkede friske tomater og basilikumen som du syns passer. sausen kan etter 30 min med moderat koking, kjøres gjennom med en stavmikser slik får en finhakked glatt konsistens. når dette er gjort så kan den videre justeres med tomatpurre salt og litt sukker. Sa kan det putre en time til..
Denne sausen har jeg ikke fått noen klager på og det blir mye av den. resten kan lett fryses slik at den enkelt kan brukes i en senere anledning.

Toppingen er jo etter smak, men jeg bruker jo rødvin flittig, så når denne flasken først er åpnet, så må den jo brukes:)..Mitt tips her er da og strimle noe indrefilet av storfe(200G), som marineres i et glass medinet rødvin og mye grov pepper. dette skal ligge romtemperere et par timer, før det brunes lett på pannen. når det er ferdig brunet på pannen (sterk varme, i så kort tid som mulig) så kan det tilsettes som toppingen før den går i ovnen.

dette er mitt bidrag til denne retten, resten av den syns jeg at du har serdeles god styring på!!

mvh
helge

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
de beste pizzaene har gjerne en enkel topping, typisk italiensk stil.

har vært på mange middagslag der verten har vært for fancy med pizzaen, virker som om dette er et fenomen blant norske "urbanister".
bondsk-urban.

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
38
Bondsk-urban MÅ jo være det nye begrepet på alle løkhuene...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hehe, du ser for deg typen...

småfancy grünerkåk, sender frøkna avgårde til jacobs mens han selv tråler sultan.
alt dette er vel og bra.
helt til han, litt for ivrig, begynner å slenge sammen råvarene.
da blir topping kjapt til over topping. :rolleyes:

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
38
hehe, du ser for deg typen...

småfancy grünerkåk, sender frøkna avgårde til jacobs mens han selv tråler sultan.
alt dette er vel og bra.
helt til han, litt for ivrig, begynner å slenge sammen råvarene.
da blir topping kjapt til over topping. :rolleyes:
Åjada - kjenner typen; som samtidig tror han er en JÆVEL med steikepanna, som han prøver å få til å virke den komplett idiotiske "ikke til å lage mat på" nyinnkjøpte hippe INDUKSJONS platetoppen - hehe... samme type som har sett tre fancy kokkeprogrammer på BBC og tror at nå er'n klar for å vise de hippe kompisene sine at han b ehersker kokkekunsten.. som selvsagt bare kåler til de svindyre ingrediensene som er innhandlet, som igjen fører til et par ekstra drag med sinnapulver opp i nesa FØR han innser katastrofen og nødringer til PIZZABARONEN!!!

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
38
OT, men dusten ovenfor har nå også oppdaget at kjerringskinnet er gravid, uten å konsultere Mr. Hip..... og NÅ er ikke den kule 2-romsen i 4 etg. uten heis og parkeringsplass, og med kattepiss i oppgangen og tagging på fasaden, så veldig kul lenger, og jakten på fallerte hipster's kråkeslott; REKKEHUSET, kan begynne.... og rekkehuset er virkelig det stedet hvor kampene om den beste kjøpepizzaen utkjempes, av den enkle grunn at nå er pengene til Jakob's innkjøpet ikke tilgjengelig lenger...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
så så mister
godt du finner terapi i oss på forumet. Gråte ut nå, fredag og greier.

Enig med mesut, enkelt er gjerne det beste. Blir pizzamekking med eldstemann etter barnehagen idag. Tipo 00 og Mutti pizzasaus står klar på kjøkkenbenken, må bare ut å kjøpe noe ost. Forslag?

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
38
så så mister

Enig med mesut, enkelt er gjerne det beste. Blir pizzamekking med eldstemann etter barnehagen idag. Tipo 00 og Mutti pizzasaus står klar på kjøkkenbenken, må bare ut å kjøpe noe ost. Forslag?
Heldigvis ikke i behov av terapi - det er bare så mosrsomt å observere livets gang til de kule gutta...:cool: - når man selv er nerd!

Forøvrig er enkelt ofte best; suveren pizzatopping innbefattet.

Alt.1
Prima hjemmelaget tomatsaus - men sparsomt, sparsomt!
Blanding av fire sortesrs god italiensk ost; igjen - ikke for mye...
Ekte spansk chorizo, løvtynne skiver
Vanlig gul løk, halverte løvtynne skiver som "sprinkles" utover
Nykvernet pepperblanding etter eget ønske

Alt. 2
Saus/ost som alt.1
Sort oliven i skiver
God ansjosfilet

Alt. 3
Saus/ost som alt.1
Skiver med fersk Mozarella
Godt med Ruccola
Maldon fingersalt
litt god olivenolje

Tre meget enkle men GODE varianter - og husk det viktigste, SKIKKELIG varm ovn, jo varmere jo bedre - og helst steinplate da.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
så så mister

Heldigvis ikke i behov av terapi - det er bare så mosrsomt å observere livets gang til de kule gutta...:cool: - når man selv er nerd!

Forøvrig er enkelt ofte best; suveren pizzatopping innbefattet.

Alt.1
Prima hjemmelaget tomatsaus - men sparsomt, sparsomt!
Blanding av fire sortesrs god italiensk ost; igjen - ikke for mye...
Ekte spansk chorizo, løvtynne skiver
Vanlig gul løk, halverte løvtynne skiver som "sprinkles" utover
Nykvernet pepperblanding etter eget ønske

Alt. 2
Saus/ost som alt.1
Sort oliven i skiver
God ansjosfilet

Alt. 3
Saus/ost som alt.1
Skiver med fersk Mozarella
Godt med Ruccola
Maldon fingersalt
litt god olivenolje

Tre meget enkle men GODE varianter - og husk det viktigste, SKIKKELIG varm ovn, jo varmere jo bedre - og helst steinplate da.
og hvis du ikke gidder å bruke kjevla er hvete-tortillas en vinner som bunn

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
pizza-saus
Mutti hermetiserte tomater
noen små smakfulle tomater (8-10 stk)
Jalapenopepper (Syltet) etter smak
1 stk fersk chilli (Med eller uten frø)
2 medium gul løk
hvitløk etter smak. jeg bruker mye
olivenolje, salt, tomatpure (etter behov og smak)
Jeg kjører sausen glatt med en stavmikser

freses lett i panne og kokes opp samt småputring i en 10-15 min. avkjøles og settes i kjøleskap over natten slik at sausen får "satt seg"

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
OT, men dusten ovenfor har nå også oppdaget at kjerringskinnet er gravid, uten å konsultere Mr. Hip..... og NÅ er ikke den kule 2-romsen i 4 etg. uten heis og parkeringsplass, og med kattepiss i oppgangen og tagging på fasaden, så veldig kul lenger, og jakten på fallerte hipster's kråkeslott; REKKEHUSET, kan begynne.... og rekkehuset er virkelig det stedet hvor kampene om den beste kjøpepizzaen utkjempes, av den enkle grunn at nå er pengene til Jakob's innkjøpet ikke tilgjengelig lenger...
dette kan jeg mye om.
jeg var en av de hippe bygutta, jeg også, og se hvordan det gikk med meg :p

nuvel, savner ikke bykjernen så voldsomt, og lever fremdeles over evne :cool:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
løkka er provinsen, seriøst langt utenfor ring numero uno. 13 minutter å gå til Oslo S er looser. (sorry United, du drar opp nivået skyhigh, men selv du kjemper mot vindmøller)

Mvh

Bushneger Grønland Bob aka Eros

PS før noen bomber meg med misliker. Bodde på løkka mens det var skikkelig alkishøl og man kunne trives (seriøst!), Sultan var byens eneste grønnnnsaksbaron og før det ble hipstertown. Grønland er hjemmeadressen siden ´94, and I like it........ 4 Rom (ikke folk) og kjøkken, heis og parkering. Pissing, løsgjengere, religiøse fundamentalister og annet bøss, det er verden det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
dette kan jeg mye om.
jeg var en av de hippe bygutta, jeg også, og se hvordan det gikk med meg :p

nuvel, savner ikke bykjernen så voldsomt, og lever fremdeles over evne :cool:
hva med å leve under evne. 75% pusting og bærsjing bare 2 hvergang

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har blitt mer og mer minimalistisk når det kommer til pizza.

Det beste tipset jeg har for å komme et hakk videre med pizza er å droppe tomat i alle former.

God bunn, ost som smaker noe på bunnen, og 1 ingrediens på toppen. Det kan være artiskokker i olje, bacon/pancetta/guanciale, spekemat, ansjos, eller bare ost. (quattro formaggi er kun 3 oster + litt parmesan på toppen) Glem til og med krydder. Det kan være best helt uten. Ingen generisk pizzablanding overhodet! I beste fall ett krydder i form av 1 fersk urt eller litt flaket chili.

Topp Bunn