DIN til DIN phono kabel

D

DanB

Gjest
Er det noen som kan tipse meg om gode tonearms kabler som har mini DIN på inngang (SME) og DIN i andre enden også? Den siste DIN kobleren er noe større enn inngangen ved tonearmen.

Vil helst ikke bruke overgang DIN-RCA da meningen med høykvalitets kabel faller bort. RIAA trinnet mitt har DIN inngang på en av kanalene som jeg gjerne skulle ha brukt forstår dere.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.061
Sted
Ytterst i havgapet...
Mini-DIN som du sier er ikke en mini-DIN, men en japansk standard. Dimensjoner og vinkel mellom pinnene er forskjellig. Uten at jeg har sett etter, så tviler jeg sterkt på at du finner en kabel med den kombinasjonen, og slett ikke med det du kaller høykvalitetskabel. Du blir nok henvist til adaptere eller sjølmekking.
Nå har nok "kvaliteten" på selve kabelen mindre betydning en kapasitansen på kabelen. Det er også et spørsmål om et RIAA trinn med DIN på inngangen stiller i klasse med dagens ypperste, så en kabel i flere-tusen-kroners-klassen er kanskje ikke en logisk investering. Det er ditt valg....

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Ingen treff på e-bukta?

Jeg tipper det enten blir DIY eller skreddersøm.

Vær oppmerksom på at 5-polet tonearmskontakt ikke følger DIN https://en.m.wikipedia.org/wiki/DIN_connector

Std 5-polet tonearmskontakt ala SME er en annen/egen standard som ikke bruks til så mange andre ting enn tonearmer.

Hverken std DIN eller mini DIN passer til SME o.l.

Mvh
KJ

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Mini-DIN som du sier er ikke en mini-DIN, men en japansk standard. Dimensjoner og vinkel mellom pinnene er forskjellig. Uten at jeg har sett etter, så tviler jeg sterkt på at du finner en kabel med den kombinasjonen, og slett ikke med det du kaller høykvalitetskabel. Du blir nok henvist til adaptere eller sjølmekking.
Nå har nok "kvaliteten" på selve kabelen mindre betydning en kapasitansen på kabelen. Det er også et spørsmål om et RIAA trinn med DIN på inngangen stiller i klasse med dagens ypperste, så en kabel i flere-tusen-kroners-klassen er kanskje en logisk investereing. Det er ditt valg....
Mangler det et "ikke" i siste setning, Aurora?

Nå kan det jo være at DanB har en aldeles utmerket RIAA, men bare noen år gammel. F eks Manley Steelhead ble lenge levert med DIN-kontakt på den ene kanalen. ;)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.061
Sted
Ytterst i havgapet...
Beklager - jeg følger ikke så nøye med i markedet nå lenger - trodde faktisk virkelig ikke at noen brukte DIN-kontakter lenger.... i alle fall ikke på det som regner seg som HighEnd.... :) --- og selvsagt manglet det en "ikke"...... :( men ikke nå lenger......

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er vel stort sett bare Naim som styrer med DIN-kontakter nå for tida?

Johan-Kr

D

DanB

Gjest
Ja, det er en Manley Steelhead så jeg føler vel at den er god nok og sikkert oppe der med de beste selv med dagens konkurranse.

Nå har jeg kjøpt Steelhead brukt fordi jeg ikke ville bla opp 100 lapper for en ny. Det er begrenset hvor mange som dukker opp på brukt markedet. Fire fem stykker siste året dersom man ser bort fra suspekte annonser med mistenkelig lave priser og folk som helst ikke sender pakker ut av kommunen de bor i. Felles for de alle er at de har blitt solgt i.l.a. få dager og i flere tilfeller på noen timer.

Så når man da kan kjøpe fra "pålitelig kilde" en kort kjøretur unna så ble det en versjon 1.5 med DIN inngang selv om ikke dette var mitt førstevalg.

Nå er jo dette selvsagt ett luksusproblem sånn generellt og spesifikt da det finnes ytterligere en MC inngang med RCA plugger på Manleyen, så SME 30/2A spilleren min får nok denne kanalen å boltre seg i.

Manleyen har tre innganger. To MC (en med DIN og en med RCA kobler) samt en MM med RCA koblere.

Jeg har også en annen spiller med to armer som jeg ønsker å koble til Steelheaden. Her har jeg allerede en SME 3009 som er kablet med fast phono kabel som tar plass på RCA inngang nr. 2 på Steelhead (MM). Den andre armen på denne spilleren må altså inn på DIN kobler og kjøre en MC pickup. Planen min er å få tak i en SME 3012 og kable denne mot DIN inngang på Steelhead.

Nå finnes det jo noen selskaper rundt om som kan sy kabler på mål. Det blir ikke en ekstrem pickup som skal kobles i DIN inngangen så det trengs heller ikke noe ekstrem kabel til ørten tusen.

SÅ, endelig; er det noen som kan tipse meg om ett firma som kan lage en god (nok) phono kabel til en fornuftig pris med de koblerene jeg ønsker i hver ende?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.061
Sted
Ytterst i havgapet...
Det finnes sikkert noen som vil gjøre dette, men det kommer an på hva du selv vil definere som "god nok" kabel. Kabelmytene er mange, og de fleste er dessverre uten substans.... for MM pickup er kapasitansen i kabelen viktig.... ikke så kritisk for MC.....
Problemet er 5-pinneren som passer til armen. Vanskelig å finne i løsvekt, så du får nok kjøpe en kabel et sted og DIN-pluggen et annet sted, og få noen til å fixe det... Kanskje noen av de norske HiFi sjappene vil påta seg å lodde ny plugg på kabelen istedet for RCA pluggene.

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.225
Torget vurderinger
2
Hva med produsenten av phono forsterkeren, eller SME.

D

DanB

Gjest
Har du prøvd å bestille noe custom fra SME :rolleyes:

Plenty penger løser det meste alltid. I dette tilfellet, som beskrevet i mine tidligere innlegg, så er ikke det interessant.

Topp Bunn