Dine blues favoritter

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Nevn dine blues favoritter, har kjørt meg litt fast og er 100% sikker på at jeg enda ikke har skummet fløten av kaffen engang når det gjelder store artister der ute.

Personlig er jeg fan av:
Bjørn Berge
John Lee Hooker
Hans Tessink
Muddy Waters
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
683
Taj Mahal, Duke Robillard, The Fabulous Thunderbirds, (tidlig)Fleetwood Mac, John Mayalls Blues Breakers with Eric Clapton, Eric Clapton, mm.
 
J

JAE

Gjest
Joda,J.L.Hooker må med,Johnny Winter....Peter Green..

Litt norsk må jo med Hungry john
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Buddy Guy
Robben Ford
Stevie Ray Vaughan
Omar & The Howlers
Johnny Winter
Elmore James
Willie Dixon
Howlin' Wolf
Albert King
B. B. King
Robert Johnson
Paul Butterfield
Albert Collins
Koko Taylor
Etta James
John Lee Hooker
George Thorogood
Clarence "Gatemouth" Brown
Sonny Boy Williamson

Vel, det var en liten begynnelse. ;D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Buddy Guy
Omar & the Howlers
Robben Ford
Howlin' Wolf
Holmes Brothers (en av mine favoritter på soulblues)
Seasick Steve
James Cotton
John Lee Hooker
Johnny Winter
Elmore James
Reidar Larsen
Vidar Busk
Amund Maarud

for å nevne noen jeg synes er bra. :)
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.810
Antall liker
6.567
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
6
Mangler vel bare SRV, så er kremen samlet her:

 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Kjempeflott!
Her var mange gode tips som absolutt skal følges opp!!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.940
Antall liker
4.377
Her har jo filmen bidratt også:

The Blues Brothers
The Commitments
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Jimi Hendrix og Led Zeppelin bør være med ... kanskje Yardbirds også ...

Jeg har også lyst å nevne John Campbell, han rakk bare å gi ut to skiver - RIP - men Howlin Mercy er et stykke skramleblues av et så høyt kaliber at jeg får frysninger hver gang, den skiva er også ok å sjekke anlegget for evt. lyttetretthet ...

Cowboy Junkies bør også nevnes, om ikke annet pga. «200 more miles»

Storkoser meg forøvrig med Bjørn Berge for tiden ...

mvh
KJ
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei !

Vi må jo ikke glemme vår egen Knut Reiersrud. Når han er i bluesmodus er det få konkurenter. Samtidig tar jeg med bluespianisten Reidar Larsen.

mvh Elektron
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Tubesnake skrev:
Og så:


Må så absolutt ikke glemmes.
Joda det ser ut som den feite fetteren til av Rory Gallagher, men det er ham. Han er blitt eldre siden Hortensfestivalen 197? hvor han spilte samme dag som Bob Marley... Det var tider det...


Men hva med noe nyere . Bill Perry -Love Scars.. Får bare gåsehud av å nevne den Cd'en :eek: ;D
Sleiven.
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.350
Antall liker
1.028
Jeg prøver igjen, etter å ha gjort en mildt sakt forferdelig fadese,
Etter forslag fra eminemte musikk lytter fra HIFIsentralen så har jeg godt til anskaffelsen av "Bjørn Berge" sin "Blues Hit Me". Hakesleppet ville ingen ende ta etter å ha puttet den inn i Denon 3910 med Thule som effekt og 4308 som pre. Grøsser med å tenke på hva et par mer Hifi høytalere enn concept 8 ville gjøre med denne CD. Ønsker meg nærmest mulig sommeren og feriepenger nå

Og igjen :-[
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.194
Antall liker
37.384
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Der se.. feil kan vi alle gjøre... ;D
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.350
Antall liker
1.028
Takk for forståelsen.. :-\
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Torja skrev:
Hakesleppet ville ingen ende ta
Ta deg en tur å hør Bjørn live om du har mulighet, da får du bakoversveis i tillegg 8)
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.350
Antall liker
1.028
Kunne tenke meg mer fra denne kanten, forslag til CD, SACD jeg bør kjøpe av denne karen (Bjørn Berge) ??? :D
Eller andre eminente Blues artister i samme gata?
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Torja skrev:
Jeg prøver igjen, etter å ha gjort en mildt sakt forferdelig fadese,
Etter forslag fra eminemte musikk lytter fra HIFIsentralen så har jeg godt til anskaffelsen av "Bjørn Berge" sin "Blues Hit Me". Hakesleppet ville ingen ende ta etter å ha puttet den inn i Denon 3910 med Thule som effekt og 4308 som pre. Grøsser med å tenke på hva et par mer Hifi høytalere enn concept 8 ville gjøre med denne CD. Ønsker meg nærmest mulig sommeren og feriepenger nå

Og igjen :-[
Du er ikke den eneste som har sittet med hakeslipp etter Bjørn Berge har inntatt heimen nei!

Antipop er vel det albummet som er mest spilt hos meg tror jeg!
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Torja skrev:
Kunne tenke meg mer fra denne kanten, forslag til CD, SACD jeg bør kjøpe av denne karen (Bjørn Berge) ??? :D
Eller andre eminente Blues artister i samme gata?
Stikk i en platebutikk som har mer av Bjørn Berge og hør på det, jeg kan nesten garantere at du liker alle skivene! Sjekk også http://www.bjorn-berge.com/. Fant et par låter for nedlastning der. Kan også anbefale at du hører han live hvis du får sjansen.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
nyere blues med fantastisk driv og lyd.

artistnavn:Joe Bonamassa.Umulig å spille lavt,synd for ørene mine.

Også Peter Green til roligere lytting,fantastisk flott gitarlyd.feks albatross.

mvh.
 

anders.s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
75
Antall liker
18

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
KJ skrev:
Jeg har også lyst å nevne John Campbell, han rakk bare å gi ut to skiver - RIP - men Howlin Mercy er et stykke skramleblues av et så høyt kaliber at jeg får frysninger hver gang, den skiva er også ok å sjekke anlegget for evt. lyttetretthet ...

mvh
KJ
John Campbell står oppført med fire skiver på rateyourmusic.com? Selv har jeg bare hørt "One Believer", men nå skal jeg prøve meg på "Howlin' Mercy" også. Skramleblues liker jeg. :)
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Da er vi tre som liker skramleblues,skal sjekkes ut.
Takk for tips.


Helsing Arild.
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Bortsett från det mesta med SRV kommer här en spridd skur av andra trevliga upptagningar...

Kanske lite harmonica?
Little Walter, His Best - Chess 50th Anniversary Collection, Chess, 0076732938423



Här har vi en fantastisk liveplatta inspelad i Odense DK
Shades of Blue mk II, Feels Like the First Time, LongLife Records, 5707471008645



Annars har vi lite "audiofil" blues som svänger! Hammond B3 med Leslie etc...
Mcclain Mighty Sam, Give it up to love, JVC/Audioquest, 0693692001228




/Suomela
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
jowil skrev:
...
John Campbell står oppført med fire skiver på rateyourmusic.com? Selv har jeg bare hørt "One Believer", men nå skal jeg prøve meg på "Howlin' Mercy" også. Skramleblues liker jeg. :)
AMG er han oppført med to - One believer (som jeg ikke har fått hørt) og Howlin' mercy ... det kan bli interessant å høre om vi har sammenfallende oppfattning av «skramleblues» 8)

mvh
KJ
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
KJ skrev:
AMG er han oppført med to - One believer (som jeg ikke har fått hørt) og Howlin' mercy ... det kan bli interessant å høre om vi har sammenfallende oppfattning av «skramleblues» 8)

mvh
KJ
Da tenker jeg vi sier mannen har tre skvier på samvittigheten. ;)

Det begynner riktignok å bli noen år siden jeg hørte John Campbell, men mener å huske at det stilmessig ikke lå veldig langt unna f.eks. en mann som John Hammond?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Elmore James.

[video]hKEdlSTHjtU[/video]
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
jowil skrev:
...
Det begynner riktignok å bli noen år siden jeg hørte John Campbell, men mener å huske at det stilmessig ikke lå veldig langt unna f.eks. en mann som John Hammond?
Iht. AMG så er Howlin' mercy og One believer ganske forskjellige i uttrykk - jeg har just lagt til One believer på bestillingslista ...

mvh
KJ
 

SveinS

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Innlegg
34
Antall liker
0
Jeg har mange favoritter innen blues som allerede er nevnt her. En som jeg ikke kan se er nevnt er Katie Webster "The Swamp Boogie Queen" Piano blues som svinger kjempe.
Les mer om Katie her: http://www.ibuymymusic.com/?p=82
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Pinetop Perkins er veldig blå, sjuende far i huset 8)

Ellers er faktisk noe av det blåeste jeg har hørt Norsk eller rettteresagt Bergensk v. Hungry John og Bergen Bluesband.



Mvh. RS
 

anders.s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
75
Antall liker
18
Guitar shorty! Watch Your Back!!

Här en riktig blusmästare! inte ett dåligt spår.


Nominated for two Blues Music Awards!

Guitar Shorty, aka David Kearney, was born in Houston, Texas but raised in Kissimee, Florida. As a young boy he would sneak into his uncle’s room and try to play his guitar. He was so small his hands didn’t fit around it’s neck, so he would lean it against the wall and play it like a stand up bass.

When other kids were in high school, Shorty was a student by day and a working musician by night. One evening when he went to work the marquis read, “The Walter Johnson Band featuring Guitar Shorty"; the name he would go by from then on was born.

Right out of high school at the age of 16 Shorty joined Ray Charles and his band for a year. At the age of 17 he recorded a single under the direction of Willie Dixon on the Cobra label. When Shorty was lured away to play with Guitar Slim he moved to New Orleans.

In New Orleans, Shorty fronted his own group that became the house band at the legendary Dew Drop Inn. There he played with greats such as T Bone Walker, Big Joe Turner and Little Richard. It took a job with Sam Cooke to get 19 year old Shorty on the bus and on his way to the West Coast.

Shorty lived and worked in both Los Angeles and Canada until in 1961 he met his wife, Marcia, in Seattle. When Shorty married Marcia he also got Jimi Hendrix, Marcia’s brother for a brother-in-law. The young Jimi Hendrix came to see Shorty play often and they were friends until Jimi’s untimely death

Like a Texas tumbleweed, Shorty rolled back to the Los Angeles area in 1971 and Los Angeles has remained his home. He cut his first full album and got his first W.C. Handy Award while living there.

Since that time Shorty has recorded several albums for the Black Top label and is currently signed to Evidence Records. He often jams at local clubs with former members of the Eagles, Steely Dan, and calls local blues artist Keb Mo a personal friend and fan. He continues to capture audiences with his sincerity, energy, and Rocking/Blues style. - Nov.2001
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takker for tips,ukjent artist for meg,skal sjekkes ut.

Er jo litt vanskelig med tips når du begynner på toppen,men prøver allikevel.

Jonny winter,feks: Hey where`s your brother fra 92 og Second winter,sikkert andre utg fra Winter som er enda bedre,eldre utg før rusinga tok heilt av.

Tre artister med god musikk og lyd:Joe bonamassa+Mighty sam maclain og Taj mahal trio.

Colosseum med vokalist Chris Farlowe faller kanskje i smak.Dyktig trommis som heiter Jon Hiseman.

Susan Tedeschi the best of, episode one.

Mvh.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
MIne bluesfavoritter...

Stevie Ray Vaughan , liker spesiellt :Couldnt stand th weather plata...(Tin Pan Alley) ;D

Gary Moore ...kommer liksom ikke ordentlig opp i dagen , blandt de blueselskerne jeg kjenner , men Gary Moore har jeg alltid hatt sansen for.

BB KIng....Nyere platene...

Reidar Larsen.....han har mye bra , feks mr blues is coming to town....akkurat kommet med ny cd nå.

Mvh ESpen
 
Topp Bunn