Dipol elementer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Arcturus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2006
    Innlegg
    150
    Antall liker
    28
    Sted
    Vestfold
    Hvordan sydde jeg det hele sammen?

    Jeg brukte 2 stk Vifa M25WO-39-08
    Disse har egenresonans på 24 Hz, Qts 0,26 Følsomhet 90dB.

    Jeg skulle sy disse sammen med en bass/mellomtone fra SEAS
    P21rfx/p, også et element med stor magnet og stor magnetisk demping.

    Elementene ble plassert slik at 10 tommerne sto over hverandre fra gulvet og opp med 8 tommeren over der.

    Baffelen hadde variabel utforming, slik at det var en 35 cm bred baffel som på veg nedover utviklet seg til en uformet baffel som var 45 cm dyp. Hulrommet i U-formen ble fylt med dempemateriale for å dempe problemer med resonanser og refleksjoner. I tillegg så hadde jeg vel håp om en liten brems av lufthastigheten slik at kortslutningen fra baksiden skulle bli en smule dempet.

    Ut i fra det jeg har lest, sett og erfart hadde jeg en formening om at 8 tommeren ville spille greit i baffel ned til ca 80-120 Hz. Jeg la også til kondensator i serie som som øker den elektriske q-verdien og hindrer at den ohmske belastningen ble for tøff for forsterkeren. (hadde kun en forsterker)
    Jeg mener å huske at jeg beregnet at de to 10 tommerne tilsammen med plassering nære gulvet ville få en følsomhet som var 9 dB sterkere enn 8 tommeren. Jeg prøvde meg frem med et passivt filter, dvs en spole i serie med 10 tommerne. Jeg varierte -3dB punktet til jeg fikk en bass om var sammenhengende nok til at jeg ble fornøyd. Seriespolen har nok også vært med på å øke q-verdien på bassystemet.

    Altså jeg drev på med tommeflingerregler, lytting, prøving og endel gammel erfaring her. Perfekt ble det nok ikke, men transientvillig og detaljert og hurtig.

    Og så kan man spørre seg, hva var så motivasjonen for å gjøre det på den måten med elementer med lav Q?

    Svaret er så enkelt som at det var disse elementene jeg fant i kjelleren min :) Jeg hadde veldig lyst til å prøve det, og resultatet ble overaskende bra.

    Høyttalerne gikk av med pensjon da jeg kjøpte meg et par Magnepan MG o.5 QR.

    8 tommerne ble plassert i et slags voigthorn og solgt til en kollega.
    10 tommerne ligger i kjelleren og venter på at jeg skal finne på noe nytt med dem. (dipol subbass eller noe annet)
     

    nex_86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må bare meddele at jeg legger mitt MTM dipol prosjekt på drivis til nordpolen... :(

    Dette skyldes økonomiske årsaker..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn