Dipolbasser og horn

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
knall interessant
hos SE målte det igår 117,5db@25hz på 5 meter med dual 21 tom i samme H-baffel,så det skulle vel holde?
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
denne tråden ble bare morsom
ALLE innspill er interessante
ØS PÅ ;D
mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
LMC skrev:
var hos Stig -Erik igår, så jeg hørte hva 21 tommerne i dipol kan og ikke kan 8)
husk bare en ting selc om dipolen ikke klarer mere en 2x15 +1x18 ut faller ikke lydnivået like fort de 4 meterne til lytteposisjon som lyden fra lukkede kasser gjør, så om fex lyd ut fra lukkede kasser er 110db sitter jeg bare igjen med ca 100 i lyttepos,mens om dipolen leverer like mye ut er lydnivå fallet bare ca halvparten på de 4 meterne bort til meg ;D
om ikke dette blir noe kjører jeg bare nye tårn fra Bert Doppenberg med 4x15 i ventilert 760 liters kasse.... det skulle iflg han gi 103db@25hz med doble bd30 amper og vesentlig høyere headroom,men det kobler også mere til rommet med de problemer det medfører
trur eg!?
innspill?
mvh
Leif
Hei!

Veldig spennende dette her - har selv planer om en "ultimat" bassløsningen om noen år når anlegget skal ut av stuen!

Var det bassen hos Stig som satte "dipolbassgriller" i hodet...?

Hva er denne bd30 saken...fant ikke noe på hjemmesiden...?

Mvh
OMF

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
he-he...hifi griller har jeg vel alltid hatt i større eller mindre utstrekning
hele prosessen er utløst av utelukkende en ting:
det nåværende oppsettet møter veggen i enkelte sammenhenger
et dipolsystem vil dessuten kunne opptre bedre ifht mitt assymetriske rom og stående bølger
mitt custom bass system er nå solgt! 8) og da MÅ jeg gjøre noe
hva gjenstår å se.
tapped horn har jeg vurdert tidligere......kjenner også til danley
mvh
Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.718
LMC skrev:
...et dipolsystem vil dessuten kunne opptre bedre ifht mitt assymetriske rom og stående bølger
...
Dessuten lyder bassdipoler ofte bedre enn kasser.
Jeg skal ikke påstå at jeg vet hvorfor,
men man har jo sine teorier, som alle andre. ;)

tapped horn har jeg vurdert tidligere......kjenner også til danley
mvh
Leif
Kunne vært morsomt å høre dine grunner til ikke å gå den veien?

;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
såvidt jeg husker egnet de seg ikke så godt opp til 140 og output var vel omtrent som det jeg har.
den nye løsningen blir min siste! i dette huset?!
mvh
Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.718
Har ikke prøvd tapped horn selv, men
ville vel neppe brukt dem over 60-70Hz, eller så.

Ut fra simulasjoner og litteratur
kan det jo se ut som de kan designes til å virke ok som subwoofere.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ja men nå vil jeg ha en løsning der subber ikke trengs!ellers blir det for svært!
selv jeg har visse begrensninger å forholde meg til :eek:
dipolene blir 25 cm lavere enn de jeg har om enn hakket bredere og kun en amp per side
hvordan er low level detail på kongen av bassforsterkere Crown K2?
spiller den bare bra på full rulle,eller har den detaljer og luft på rolig nivå også?
mvh
Leif

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det nødvendig å overdimensjonere da? Man trenger ikke all verden for å kjøre dipoler til Xmax.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
om det er forsterkerne du snakker om trengs vel effekten først og fremst til den nødvendige eq?
mvh
Leif

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er jo ingen ulempe å ha en forsterker med masse headroom og høy dempingsfaktor når man skal bruk de "direktekoblet" på en passiv sub!

Har såvidt sammenlignet DPA1S og Crown K2 på mine subber. Og, det var nok faktisk mer trøkk i Crown altså, men så var den kanskje litt feitere også....er det Janly som har litt andre erfaringer med de to...?

Jeg tror på ingen måte du går feil med en K2....den er jo lett å få tak i/kvitte seg med også...

Jeg har nettopp solgt min ene DP for å prøve litt mer effekt i bassen...så jeg går fra 3x250W til drøyt 4kW i 8 Ohm pr kanal om litt over en ukes tid tenker jeg - så da skal ihvertfall jeg finne ut om latterlig mye headroom er veien å gå.....

Mvh
OMF

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
6dB/okt lavpass ref. 0dB ved 140 gir +18dB ved 17.5Hz, som du vet. Er jo mulig at første dipolpeak havner under 140Hz i baffelet du antyder (vedr. dipolpeak i H-baffel synes ikke tommestokk og målinger å være enige) så da får du evt. noe gratis.
Uansett har det vel lite for seg med en forsterker som kan drive elementene over Xmax?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg kjørte en kort periode med K2 på mine basstårn ja, og jeg opplevde den som for fet og "amerikansk". Ble klart tørrere og bedre med DPA1B EBW.
Jeg fikk null respons på salgs annonsen her på forumet da jeg la den ut for salg (til 8 lapper), så jeg endte opp med å selge den billig til en kamerat. Men det kan ha vært tilfeldig.

mvh
jan

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hmmm
det eneste jeg er sikker på er at jeg ikke vil ha en digital forsterker langt opp i mellombassen
mvh
Leif

O

Oblivion

Gjest
Klasse D måler jo respektabelt opp til 1kHz og bør da kunne brukes opp til 100 - 250 Hz med hell..
Den store fordelen med klasse D er jo det at en slipper den tradisjonelle crossover forvrengningen i klasse B og A/B design.
I det frekvens området klasse D har tilstrekkelig ytelse spiller det tilnærmet som klasse A...
Det meste av problemene kommer fra utgangsfilteret og det kan jo dimensjoneres til bruk for sub med trafo eller luft spoler med 2 mm tråd eller lignende...

Jeg har byttet ut spolene med "sytråd" tykkelse på lederne og med ferritt kjærner til luftspoler med 2 mm tråd og fått akseptabel lydkvalitet opp mot 5kHz til 10kHz...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
6dB/okt lavpass ref. 0dB ved 140 gir +18dB ved 17.5Hz, som du vet. Er jo mulig at første dipolpeak havner under 140Hz i baffelet du antyder (vedr. dipolpeak i H-baffel synes ikke tommestokk og målinger å være enige) så da får du evt. noe gratis.
Uansett har det vel lite for seg med en forsterker som kan drive elementene over Xmax?
... 10^1,8B er ca 63X dvs ca 63 X så mye effektbehov ved 17,5 Hz som ved 140 Hz ... eller har jeg blingset ??

mvh
KJ

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.334
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Åtte ganger så stort spenningssving skulle det bli ja. Men jeg tror som nevnt at dipolpeaken havner i passbåndet, og da ser det plutselig hyggeligere ut.

avo

Medlem
Ble medlem
11.08.2007
Antall liker
0
Har 5 x 12" pr. side i elf (Tangen), og har prøvd med litt forskjellige forsterkere. ICE modulene ble ikke helt bra, noe som jeg tror i dette tilfellet skyldes lav impendanse, spilte noe unyansert. Det jeg endte opp med er en Crown itech6000. En stor fordel er innebygget eq, og masse annet som kan justeres, samt at du kan sitte i sweetspot å justere on the fly fra PC. Dette er satt opp slik at denne spiller fra 100Hz til 20Hz rimelig flatt. Forsterkeren leser av ca. 2,5 ohm under drift. Med mye dypbassinfo, og rimelig heftig pådrag (dvs. så mye jeg tør) ligger meterene på forsterkeren på ca. -10 db. Det som merkes er at det går veldig mye effekt for å spille de siste 10Hz (ned til 20), selv ved relative normale lyttenivåer. For å få dette flatt brukes i overkant av 10dB eq omkring 20Hz (og endel andre +/-)

Ulempen er at disse har kjølekanaler og viftene går mer eller mindre hele tiden. Men har man et disponibelt naborom evt. kan sette denne ute (min står i kasse på veranda, slås på med innvendig bryter), så får man veldig mye for pengene i PA avdelingen.

Arne

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
LMC skrev:
hmmm
det eneste jeg er sikker på er at jeg ikke vil ha en digital forsterker langt opp i mellombassen
Jeg ville ikke ha benyttet klasse A/B til verken dybbass eller mellombass, i allefall ikke uten å prøve D. Samtlige klasse D design jeg har hørt virker å ha mer kontroll og være mer definert enn sine motparter (merk: på bassrefleks, trykkammer). Nå finnes det sikkert flere klasse A/B som besitter samme egenskapene, men til hvilken pris? De A/B eff.forsterkerene til 50-100k jeg har hatt i hus har ikke klart det. Selvfølgelig mulig jeg har grodd på meg noen grunnløse fordommer nå i det siste. ;D

Men jeg har også hørt klasse D låte bassfattig/tynt. Jeg mener det er dumt å ta en hel teknologi (eller kanskje mer korrekt sagt: mange teknologier) over en kam, spesielt når man når forsterkerens matching og tuning ift. rom er så viktig for sluttresultet. :)

LMC skrev:
husk bare en ting selc om dipolen ikke klarer mere en 2x15 +1x18 ut faller ikke lydnivået like fort de 4 meterne til lytteposisjon som lyden fra lukkede kasser gjør, så om fex lyd ut fra lukkede kasser er 110db sitter jeg bare igjen med ca 100 i lyttepos,mens om dipolen leverer like mye ut er lydnivå fallet bare ca halvparten på de 4 meterne bort til meg
Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor er det slik?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg har bare ennå ikke hørt en digital/klasse d forsterker i fullrange jeg hadde kunnet leve med...sry
samme som med elektrostater....lydtrykket faller med en lavere konstant enn br og kasser
spør noen som kan det...jeg bare forholder meg til det jeg vet
mvh
Leif

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
LMC skrev:
jeg har bare ennå ikke hørt en digital/klasse d forsterker i fullrange jeg hadde kunnet leve med...sry
Du trenger ikke unnskylde deg. :)

nb. Klasse D har ingenting med digitalt å gjøre.

LMC skrev:
hvordan er low level detail på kongen av bassforsterkere Crown K2?
"Kongen av bassforsterkere" er vel også en PWM-variant med SMPS ettersom jeg har forstått. K2 har svært bra kontroll nedover, og lyden oppleves som litt varm i bunn. Kanskje litt amerikansk, eller feit som OMF sier. Testet den mot et par importerte Nuforce blokker (ICE) en gang for et par år siden, og det var ikke enorme forskjeller å snakke om ift. bass - i allefall ikke etter litt EQ. Mye for pengene, men med tanke på resalg så er det vel kanskje først og fremst PA-markedet som har flest potensielle kjøpere.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
LMC skrev:
hos SE målte det igår 117,5db@25hz på 5 meter med dual 21 tom i samme H-baffel,så det skulle vel holde?
Hvis det er tilfelle at han når 117dB ved 25Hz før han når Xmax så er jo det herlig... og kanskje litt overraskende. :)

Hvis du ønsker å bruke lav-Q basselementer til dipol så anbefaler jeg sterkt å ta en titt på Graham Maynards T-bass. En passiv krets som booster LF output. http://www.audiocircle.com/index.php?topic=53322.0 Har førstehånds erfaring med denne, og kan skrive under på at den er ekstremt effektiv. Men den krever en del av forsterkeriet. Hvis du skal parallellkoble 2 x 8ohms elementer får du en impedans ned i 2 ohm med denne kretsen. Har prøvd dette med hell. EQ er enkelt, men denne passive kretsen er mer effektiv og gir et subjektivt bedre resultat.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hei dd
leste materialet du henviser til og er en smule skeptisk,men det er jo ikke spesielt dyrt eller komplisert å prøve
ellers:
bomben om salg av basstårna ble sluppet litt offhand ved middagsbordet uten at frua lettet et øyebryn
hvor stort blir det nye spurte hun litt avventende: omtrent det samme eller marginalt større svarte jeg med bambi-øyer ;D
på vei hjem fra karate-treninga med ungene forklarte jeg dipolprinsippet og H -baffel for gutta mine og de kunne ikke fatte hvorfor jeg ikke kjørte 4 21 tommere per side siden da var det bare å spenne det opp mellom tak og gulv!
med en slik familie er det vel neppe noen grunn til å klage ::)
ellers er fysiske målinger veldig lovende med nesten non existent dipol peak
spennende greier
mvh
Leif

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
LMC skrev:
leste materialet du henviser til og er en smule skeptisk,men det er jo ikke spesielt dyrt eller komplisert å prøve
Hvilke aspekter var det som vekket skepsisen? Det er ikke akkurat gratis å teste, da kretsen benytter seg av en (så stor som mulig) ringkjernetrafo. Blir fort et par tre tusenlapper. Men det er kanskje ikke så mye i forhold til et sett med Trio, når jeg tenker meg om. :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
skjønte at man kunne bruke en nett-trafo for testformål til å begynne med
og de har man jo noen av
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
tror du jeg bor i en hangar? :eek:
mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
LMC skrev:
bomben om salg av basstårna ble sluppet litt offhand ved middagsbordet uten at frua lettet et øyebryn

betyr bare at hun har gitt opp for lenge siden, det.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
alternativt at dette holder meg hjemme og i sosial modus ;D
hun har planter og bøker over hele huset,jeg har anlegg og plater
hun har overtatt skrivebordet på messaninen med utsikt over stuen og sydover mot Jeløya og fjorden,jeg har verksted i kjellern og er kaptein (på båten)
equilibrium ;D
mvh
Leif

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hehe.
planter og bøker er jo glimrende dempemateriale også.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
sant nok, sammen med store vindusflater,tunge gardiner og bidjar tepper 8)
mvh
Leif

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Lite skudd fra hofta... Kanskje disse kunne drive de nye bassene dine med verdighet..? Har en slik (ikke mono dog) selv. Likandes spille stil, og ikke noe å utsette på bassen syntes jeg.. Ønsker meg en til med tid og stunder, slik at nettopp headroom er i orden.. Vel som sagt, et skudd fra hofta..

http://www.spectronaudio.com/monoblocks.htm

Mvh
-Y

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
takk
MEN
først må jeg avgjøre hva som faktisk blir mine nye basser
DERETTER
hva som skal drive de
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
mteinum skrev:
jer er medlem der og har undersøkt endel,men da må jeg ofre en svær loftsbod over soverommet,og jeg er usikker på hvor populært det hadde vært,samtidig som jeg aner problemer med det strukturelle...så det er no ikke aktuelt.
mvh
Leif

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
mteinum skrev:
jer er medlem der og har undersøkt endel,men da må jeg ofre en svær loftsbod over soverommet,og jeg er usikker på hvor populært det hadde vært,samtidig som jeg aner problemer med det strukturelle...så det er no ikke aktuelt.
mvh
Leif
Du trenger kanskje ikke å ofre hele loftsboden, det er kanskje mer et spm om å utvide bruksområdet «litt». Dersom du lager «løse» åpen baffel basskasser med elementene i push-pull (f.eks. RIPOL), så behøver det ikke å bli de store strukturelle utfordringene heller. Det blir kanskje mest et spm om tetting mellom baffel/kasse og vegg/luftspalte. Jeg tipper det kan gjøres med godt resultat uten at koblingen mellom basskasse og vegg/rom behøver å være stiv, og dermed blir de strukturelle utfordringene noe mindre.

mvh
KJ

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hei igjen folkens
avgjørelsen er tatt:
det blir ikke dipoler i bassen;
som noen sikkert har notert seg , har jeg rotet litt rundt med Altec komponenter i det siste og lysten til å prøve ut "enklere" toveissystemer har hele tiden ligget i bakgrunnen.
derfor har jeg av fleksibilitetshensyn valgt å fortsatt gå for en custom ventilert løsning fra Bert Doppenberg i Nuunspeet, NL, med 3 eller 4 BD15 neodynium elementer og BD30 chipamp,som jeg fortsatt synes er det beste bass-systemet jeg har hørt.
denne kan ved behov deles opptil 500hz om jeg skulle få lyst på BMS4592 i Oris eller Kilimanjaro fieldcoilelementer i tre multicellehorn
ønsket om forenkling og mere dynamisk headroom oppnås med at de nye kassene har 103db følsomhet og minus 3 db punkt ved 25hz og vesentlig bedre headroom med flere drivere.behovet for ELF løsningen med 2245 utgår dermed.
that´s final and it!
ETA ult mars-10
mvh
Leif

Topp Bunn