Og hvilken liker du best?
Godt spørsmål! Jeg har brukt noen timer nå på å finne ut av det. Jeg tror jeg ville foretrukket en mellomting mellom Toole/Olive og Harman sin kurve (henholdsvis grønn og gul i siste graf) da det kanskje blir litt for boks-aktig lyd med så mye nivå mellom 150-400 hz vist med grønn graf.
Jeg merker tydelig at tilsynelatende små variasjoner i dB under 500 hz utgjør ganske store forskjeller i opplevd lyd.
Det virker også som at 10 dB fall er litt for mye hos meg nå som jeg har fått en del mindre klang i rommet etter takbehandling. Harman-kurven (gul) gir tydeligere instrument-klang og mer snert, og er derfor kanskje hakket bedre. Foretrekker grønn kurve når volumet går opp.
Man skal være obs på at det er fryktelig fort gjort å sette target-kurven i Dirac prosessoren for høyt slik at lyden klipper, og det kan være vanskelig å få det med seg da Dirac-prosessoren ikke alltid gir beskjed om at klipping foregår. Derfor er det lurt å starte kurven lavere og alltid sørge for at man ikke må heve nivået mer enn man har satt Gain i minus i Dirac prosessor.
Jeg ser at Toole-kurven er i en slags form for bue med mer nivå i mellomtonen enn den burde hatt, så jeg tror jeg må frem med flere punkter i target-editor for å få en target kurve er mer som en rett linje. Det kan forklare hvorfor jeg opplever litt boks-aktig lyd med den anbefalte 10 dB jevnt fall.