Dire Straits Brothers in arms, simply vinyl

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Hei, ville bare meddele at jeg har funnet en nettbutikk som har denne utgåtte audiofile perlen, mastret av Bob Ludwig i 180g spesialpressing fra Simply Vinyl fabrikkny på lager. Butikken er www.hotstuff.se i sverige. Skiva kom meg på ca 170 nok rett i postkassa ;D Løp og kjøp!!

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei, ville bare meddele at jeg har funnet en nettbutikk som har denne utgåtte audiofile perlen, mastret av Bob Ludwig i 180g spesialpressing fra Simply Vinyl fabrikkny på lager. Butikken er www.hotstuff.se i sverige. Skiva kom meg på ca 170 nok rett i postkassa ;D Løp og kjøp!!
Lyder den bra da?
Vi er vel endel som begynner å bli ganske så skeptiske til Simply Vinyl grunnet mange lydmessige skuffelser.......... :-/

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Vet ikke helt hvordan den lyder på cd, men jeg har Simply Vinyl " UB 40 " Greatest et-eller-annet, og jeg synes lyden er "dårlig". Lyden er veldig mørk, tett og "doven".
Da setter jeg heller på Eva Cassidy "Songbird", en av de bedste platene jeg noen gang har hørt....
Synes ellers ikke den originale Brothers In Arms er dårlig. Fikk sacd multikanal versjonen her om dagen, og på sacd stereo sporet er der sykt mye gain i anlegget, men jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om lyden er god. Den er ihvertfald STOR, punchy og detaljert, bare litt uvant....

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.530
Men hvorfor "Brothers in arms" på Vinyl ? Dette er en tidlig digitalinnspilling 16 bit/ 44.1 KHz., er det ikke like bra med en CD da?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Jo, synes ikke der er de store forskjeller på disse, det blir mer vinylriggen der bestemmer kvaliteten egentlig. Noen vil sige cd spilleren .....
Men, har noen her sacd 20th Anniversary Brothers in Arms ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.530
Men, har noen her sacd 20th Anniversary Brothers in Arms ?  
Jeg har. Lytter til den i 2 kanal SACD stereo.
Jeg syns den er meget bra. Mye mer punch i lyden enn original CD'en. og så er det betydelig dypere og mer bass enn originalen. Litt bedre klarhet i toppen.
Og SACD sporet en bedre enn CD sporet!

Noen har klagd over at dynamikken er komprimert og at det er et høyt lydnivå på CD'en. Hører en viss komprimering, spesielt på gitarene, men helt uten de sedvanlige biprodukter som uren harsk mellomtone, og øretrettende lyd.

En liten detalj. På både original CD'en fra 1985 og Super Bit Mapping re-masters fra 90-tallet er CD'en merket med DDD som sparskode = Digital innspilling, Digital mixing, Digital transcription. Men den midterste D'en er juks, det skal være A for Analog. Plata ER mixet analogt! Og den bedre lydkvaliteten som er på Super Bit Mapping og SACD utgaven kontra original CD'en, kan mye tilskrives utviklinga i profesjonelle A/D konvertere.
Hvorfor jukset de med sparskoden? Dire Straits er innspilt på Vertigo, som er et underselskap av Polygram, som på den tiden var eid av Philips. Philips og Sony var utviklerne av CD formatet, og det var viktig for dem i markedsføringsarbeidet å indoktrinere folket om at Digital= bra. Digital= støyfritt, og støyfritt= bra. "Brothers in arms" skulle være albumet som skulle forbindes med CD formatet. Og i alle annonsekampanjer for CD formatet ble coveret til "Brothers in arms" avbildet. Og siden dette skulle være eksemplet på perfekt støyfri digital lyd, og Digital er det eneste som er bra, ble da den midterste bokstaven byttet fra A til D.  ;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Dire Straits, og Mark Knopflers plater er ihvertfald ikke støyfrie, man hører jo tydeligt båndsus. Dette ikke en negativ kommentar.
SACD utgaven har vanvittig høyt niveau ja. husker for en stund siden der blev sagt her at de bedste cd´er var de der havde lavt volum, pga større dynamikk. Jeg beklager men jeg kjøber ikke helt denne, uten at jeg vil sige høyt niveau automatisk medfører god lyd, men i anlegget vil jeg gjerne ha så mye gain som muligt, svarer litt til forskjellen på en 2,5mv og 5mv pickup, men nok om det nå...
SACD utgaven har jeg spilt litt, og det er meget uvant med så høyt niveau, men lyden er meget punchy, distinkt, klar og åben, egentlig en referanseplate av rang. Jeg har ikke andre plater der på den måte kombinerer så åben punchy lyd på den måten jeg liker det. Svata Bjørn blir kjempekjedelig i sammenlikning.....
Kjøbte Mark Knopfler med "Wag the Dog" her for en måned siden, tror kona har spilt den 100 ganger, hun er Knopfler-frelst.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En "liten" mangel på den orginale utgaven....den nydelige trompeten til en av brødrene Brecker mangler helt i starten på "The Latest Trick"

Slik jeg forstår det, ble denne lagt til på cd`n.

Jeg har bare vinylutgaven av B in A, og er rimelig fornøyd med den.
Kanskje må jeg ha den på CD også...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Finnes på XRCD, sjekk med Vivante
Bortsett fra dette har jeg alltid synes at denne plata er skarp og ubehagelig i toppoktavene.

Honkey

T

theStig

Gjest
Jeg har den på CD i en eller annen "Remastered" utgave. Den er heldigvis ikke komprimert for mye. Den er "barbert" en del i toppene, peak-limitet altså, men det gjør heldigvis ingen ting. Lyden er meget god synes jeg, absolutt en referanseskive. Spesielt høy er den ikke heller.

Jeg MÅ bare kommentere: høy lyd på CD'er må nødvendigvis låte dårligere, for man er nødt til å ta livet av dynamikken for å kunne heve snittnivået.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.562
Torget vurderinger
27
Siden dette er et album som har betydd mye for meg i oppveksten får jeg vurdere denne Stan Ricker utgaven. Ellers er Dire Straits platene fra Simply ok. Skjønt jeg foretrekker min originale (? tysk utgave) av første plata, men det kan jo ha mye med musikken å gjøre.

Ellers er vel dette en av de plate jeg har hvor jeg absolutt kunne levd godt med cd-utgaven alene. Låter nesten som cd uansett.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Er utmerket godt klar over at ikke alt fra Simply Vinyl holder mål lydmessig, men denne pressingen er kjempegod, garantert! Plata er gått ut av produksjon fra Simply Vinyl og er vanskelig å få tak i....

Topp Bunn