Dire Straits på MoFi 2 x 45 rpm - erfaringer?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Joda, vet at det finnes alternativer mht. forhandlere. Poenget var mer at det kan se ut som man kanskje kan forvente ganske kraftig prisøkning med det første. Er vel en grunn til at Platekompaniet plutselig spetter opp prisen såpass fra kr.799,- og kanskje vil andre følge etter.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det å skulle gå etter superutgaver av skivene en selv ikke kan leve uten er helt innafor her i huset. Uansett format. Om utgavene da koster etpar tusen hver, so f...in´what?? Poenget er og blir den musikalske verdi, en verdi som varierer fra menneske til menneske. Samt etpar ting til: Eksklusiviteten. Og muligheten til å forstå albumet ENDA bedre enn man før gjorde..
Om du virkelig er så kompromissløs så har du jo ingen vei utenom å anskaffe en Studer A80, eller tilsvarende og handle inn tapes
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Tror du har et bra poeng her - når man må trykke 45 på platespilleren og de tunge sorte skivene kommer i en dyr box stiller man om hjernen og får inntrykk deretter.
Placebo? Tja.
Årsaken ligger nok i noe helt annet - og jeg har en formening om at man finner den om man tar en titt ned i platerillene på ett og samme spor i 33 1/3 og 45 versjonen med et mikroskop.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Placebo? Tja.
Årsaken ligger nok i noe helt annet - og jeg har en formening om at man finner den om man tar en titt ned i platerillene på ett og samme spor i 33 1/3 og 45 versjonen med et mikroskop.
Du kunne tatt med hele innlegget da 😁

Uansett var mitt poeng at en 2x45 lp ikke automatisk inneholder den optimale masteringen. Den kan gjerne være på en 33 eller en cd osv - som da vil låte best imo.

Men format, høy pris og eksklusivitet gjør noe med vår innstilling/posisjon til det vi lytter til.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Uansett var mitt poeng at en 2x45 lp ikke automatisk inneholder den optimale masteringen. Den kan gjerne være på en 33...
Nå er det nok ytterst sjelden at de anerkjente selskapene som står bak audiofile 2x45 ikke benytter det best tilgjengelige kilde som de har/kan få tilgang til. Men - unntak finnes alltid.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Nå er det nok ytterst sjelden at de anerkjente selskapene som står bak audiofile 2x45 ikke benytter det best tilgjengelige kilde som de har/kan få tilgang til. Men - unntak finnes alltid.

Joda, men det hender faktisk at ordinære utgivelser også bruker best tilgjengelig master og gjør en god jobb. Ikke alltid forbedringspotesialet er særlig stort....
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Nå er det nok ytterst sjelden at de anerkjente selskapene som står bak audiofile 2x45 ikke benytter det best tilgjengelige kilde som de har/kan få tilgang til. Men - unntak finnes alltid.
Det har du rett i. Unøyaktig/feil skrevet av meg.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.055
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Skal hilse å sige, at den netop hjemkomne MoFi 2 x 45 Oh Mercy m. Bob Dylan er MERE enn fantastisk.
Har denne på alm 33., 180/33 og nu 2 x 180/45.
MoFi versionen slår alle andre på dynamikk, renhed og oppløsning.
For en gangs skyld et rent plettskudd :love:
 

Jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2014
Innlegg
1.530
Antall liker
6.704
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
2
Skal hilse å sige, at den netop hjemkomne MoFi 2 x 45 Oh Mercy m. Bob Dylan er MERE enn fantastisk.
Har denne på alm 33., 180/33 og nu 2 x 180/45.
MoFi versionen slår alle andrepå dynamikk, renhed og oppløsning.
For en gangs sklyd et rent plettskudd :love:
Ja den synes jeg de har gjort en strålende jobb med. Har ventet på den lenge siden ryktene begynte å svirre for et år eller to siden
79BBAA5E-994F-4C18-BA4B-12E4E6D435FB.jpeg
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.425
Antall liker
17.122
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Joda, men det hender faktisk at ordinære utgivelser også bruker best tilgjengelig master og gjør en god jobb. Ikke alltid forbedringspotesialet er særlig stort....
Det er riktig, og ha munner det ut i kvaliteten i selve pressingen (og forarbeidet), det at det er bedre plass på en 45 og evt effekt av ulik avspillingshastighet.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Mener det er lengere låter på 2x45 vs 1x33 pga plassmangel på 33 vs CD
 

Hifisnurr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
478
Antall liker
489
Sted
Oslo
Hva med Neil Young Harvest. Første utgivelse av denne er dyrt. Noen som har en god utgivelse av denne? Må si at denne låter bra på gammel cd utgivelse også.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hifisnurr: Om du har Harvest, glem heller ikke Live @ Massey Hall 1971..Neils aller beste, imo..Med flere spor som seinere skulle bli med på nettopp Harvest. Og tidenes versjon av Young-diamanten "Old Man"..Litt rart at Norges største Young-fan (Lars Lillo-Stenberg) ikke har forska i det å lage norsk tekst til akkurat den. Etter det jeg har hørt , iallefall..Brad Mehldau har den fineste instrumentalversjonen- i soundtracket til Space Cowboys..
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.055
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har en repress af Harvest: Reprise 7599-27239-1, France WE 321.
Det er toppkvalitet når man tenker på repress. Har også en gammel US version MS 2032. Repressen er bedre IMHO.

"Live at Massey Hall" er glimrende, men synes at "Live at The Cellar Door" er endnu mere fantastisk.

For slett ikke å tale om "Bluenote Cafe" :love:

Young.jpg
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Cden til Harvest synes jeg også låter bra, men har også en dvd-a med 192/24 stereospor, har ikke sammenlignet disse 2.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.250
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Er visstnok en utgivelse fra 2009 som er meget bra :)

https://www.discogs.com/Neil-Young-Harvest/release/9918788
Kan bekrefte at denne er bra.

Tidlige presssinger av Harvest er ofte preget av tidens tann og innsmurt med øl og potetgull, så vanskelig å finne gode eks.

Vet ikke helt hvorfor dette dukket opp i en tråd med tema DS 2X 45, men.

Når det gjelder Neil Young og god lyd, så er det Live at Massey Hall i denne utgaven som tar kaka:

Nå i mars kommer denne også.
Den er spilt inn 3 dager etter Massey Hall. I følge Neil Young selv skal denne Young Shakespeare være enda bedre,. Så jeg gleder meg. https://pitchfork.com/news/neil-young-announces-1971-live-album-and-concert-film-young-shakespeare/
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
965
Torget vurderinger
2
Oppdaget §¿%$&##% at hadde kommet borti rillene med neglen på Privat investigation, sist gang jeg hørte på plata.
Nå finnes det mulighet for et billig eksemplar til en som hater den låta. Selv så har jeg bestilt en ny skiver mofi Love over Gold. Da denne låta er essensiell for meg.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rotecop: Hele den skiva er essensiell her. Har den vært siden jeg var liten.
 
P

parafinoksen

Gjest
Det swinger! Synes ikke Dire Strait ble noe bedre .
Smak og behag? Absolutt, heldigvis😁
De, og spesielt Knopfler, ble flinkere etter hvert, men etter mitt syn overgikk de aldri album 1 og 2 når det gjelder nerve og innlevelse. Og for oss gitargeeker er jo de to albumene også helt spesielle. Alchemy er fett, da :) Trass i rimelig utdaterte trommer og synth-lyder.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
De, og spesielt Knopfler, ble flinkere etter hvert, men etter mitt syn overgikk de aldri album 1 og 2 når det gjelder nerve og innlevelse. Og for oss gitargeeker er jo de to albumene også helt spesielle. Alchemy er fett, da :) Trass i rimelig utdaterte trommer og synth-lyder.
Down to the water line, sultans of swing, six blade knife, .......😁
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Har de 5 første på MoFi, kjøpt i et svakt øyeblikk :p
Vet ikke hvor mange trykkinger som utgis, når de er utsolgt så er de utsolgt.

Er vel ikke kommet lengere enn til side 1 på første plate/album, litt slit å bytte snu plata. Men spiller gjerne samme side flere ganger.
Har tidligere hatt et sterkt forhold til Love over Gold.🙏
Fornøyd så langt.

Trur streaminga må ta skylda for latskapen:rolleyes:

Ser at det prates en del om 33 og 45 hastighet.
Janis Ian/breaking silence utmerkede album er utgitt på Analogue Productions både på 33 og 45 hastighet, sistnevnte er naturlignok et dobbeltalbum.
En liten oppdatering
Dobbeltalbumet inneholder "Guess you had to be there", den låta mangler på 33 omdreininger.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Opplever en del album som er litt "lange" har senket lydnivå - og tilsvarende høyere støygulv - på 33. Samme med forvrengning på det (de) innerste sporene - disse to negative sakene henger litt sammen.

2x45 burde har store fordeler slikt sett - noen som kjenner til noen aktuelle eksempler? Får sjekke noen album jeg liker godt... :)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Dette, som mye annet, koker ned i smak og behag. Selv har jeg Communiqué på MoFi, og det holder med den for meg. Uten at det ligger en bevist tanke bak har låta " Where Do You Think You're Going?" endt opp som en av låtene jeg bruker når jeg tester lyden på nytt utstyr, og da er det greit å ha akkurat den i div. utgaver. Ellers hører jeg plata stort sett på en Nice Price "urCD" fra 80-tallet som var en av de første cd-ene jeg kjøpte fra Aker Mic på slutten av 80-tallet etter innkjøp av min første cd-spiller (en Denon). Jeg hører at MoFi har et mere "volumiøst" lydbilde enn urCD-en, men antageligvis litt av gammel vane synes jeg det er mere "ro" over urcd-en. Lyden er litt mørkere og litt mere "laid-back" på den gamle cd-en. MoFi blir liksom litt for frempå i mitt oppsett. Men som sagt; smak og behag.
de gamle cd ene fra Dire straits synes jeg låter adskillig bedre enn senere remastere. Spilte både Telegraph road og Brothers in arms her om dagen på originalcdene, betydelig mer dynamikk og ro.
Har bare originalvinylplater av DS, burde jeg oppgradere mon tro?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Opplever en del album som er litt "lange" har senket lydnivå - og tilsvarende høyere støygulv - på 33. Samme med forvrengning på det (de) innerste sporene - disse to negative sakene henger litt sammen.

2x45 burde har store fordeler slikt sett - noen som kjenner til noen aktuelle eksempler? Får sjekke noen album jeg liker godt... :)
Opplever en del album som er litt "lange" har senket lydnivå - og tilsvarende høyere støygulv - på 33. Samme med forvrengning på det (de) innerste sporene - disse to negative sakene henger litt sammen.

2x45 burde har store fordeler slikt sett - noen som kjenner til noen aktuelle eksempler? Får sjekke noen album jeg liker godt... :)
Vet du kas geometri du bruker?
STEVENSON prioriterer lange platesider.🎶
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Ser at mofi 2x45 av Brothers in Arms er på 55 min - mens 33 er på under 48 min? Det gjør mofi utgaven ekstra interessant, noen kommentarer om lydkvalitet på denne vs cd/sacd?

Ser resten av Dire Straits har identisk løpetid, rundt 40 min og er ikke senket/forkortet.
 
Sist redigert:
Topp Bunn