Direktivitet!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er nokså opplagt. Høyttalerprosjektet er litt halvferdig, så jeg bruker bare tre forsterkerkanaler pr høyttaler. To til kardioidene, en til resten. Riggen måler eksemplarisk opp til 300 Hz eller så. Videre oppover er det bare litt omtrentlige førsteordens passive delefiltre. De er forsåvidt fasekorrekte i seg selv, men når de er koblet i kaskade og med diverse høyttalerelementer uten impedansekompensasjon blir det en annen historie. Så har jeg lagt på litt parametrisk eq (IIR) for å justere frekvensgangen, men det gjør ikke nødvendigvis fasen så mye bedre. Av det kan vi nok dedusere at presis fasegjengivelse ikke er en forutsetning for at det skal låte tålelig bra eller for holografisk stereoperspektiv. :)

    Neste lille forskningsprosjekt blir å finne ut hva som må til for å gi denne «plutseligheten» som fortsatt ikke er helt på plass. Jeg har et par hypoteser om det også, og fasekorrekt gjengivelse av transienter er en av dem.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har aldri sagt at direktivitet ikke er viktig når rommets refleksjoner bidrar med mesteparten av lyden.
    Bare at når det gås hardt til verks med akustikktiltak, forsvinner viktigheten.

    Andre her mener jo at det er en helt nødvendig ting for at det skal låte riktig.
    Polariseringen blir ofte større enn nødvendig.
    Vil nok påstå at det er en fordel å vektlegge direktivitet selv om rommet er proppfullt av akustikktiltak.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om du søker etter god lyd kan du sikker få hjelp, av andre ting du søker svar på vet jeg ikke….



    Direktivitet er et parameter på linje med mange andre, er ikke noe bære eller briste for om man klarer å oppnå god lyd, denne diskusjonen blir som, smultringbasser kan ikke spille bass, høyeffektive systemer er mer dynamiske enn tungdrevne ol.

    Noen av oss er jo stadig rundt for å lytte, både fordi det er hyggelig, men også for å se på andre løsninger og høre om det er andre tilnærminger som kan tilføre kvaliteter til eget oppsett.

    Men erfaringene har jo ført til en egen prioriteringsliste for meg og The Sy har sikkert sin egen og de er neppe helt like, poenget er uansett at her er for mye tastaturkrigere som vil debattere for å vinne enkeltdebatten fremfor å løse de varierende utfordringene med å oppnå god lyd i et rom med mange ukjente faktorer
    Føler ikke noe stort behov for hjelp, men kanskje jeg burde det.. :)
    Tråden ble opprettet da tema dukket opp i en annen tråd.
    Søker gjerne om det kan dukke opp noe nytt som ikke viste, og gjerne folks erfaringer og meninger om direktivitet.
    Verre er det egentlig ikke :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er nokså opplagt. Høyttalerprosjektet er litt halvferdig, så jeg bruker bare tre forsterkerkanaler pr høyttaler. To til kardioidene, en til resten. Riggen måler eksemplarisk opp til 300 Hz eller så. Videre oppover er det bare litt omtrentlige førsteordens passive delefiltre. De er forsåvidt fasekorrekte i seg selv, men når de er koblet i kaskade og med diverse høyttalerelementer uten impedansekompensasjon blir det en annen historie. Så har jeg lagt på litt parametrisk eq (IIR) for å justere frekvensgangen, men det gjør ikke nødvendigvis fasen så mye bedre. Av det kan vi nok dedusere at presis fasegjengivelse ikke er en forutsetning for at det skal låte tålelig bra eller for holografisk stereoperspektiv. :)

    Neste lille forskningsprosjekt blir å finne ut hva som må til for å gi denne «plutseligheten» som fortsatt ikke er helt på plass. Jeg har et par hypoteser om det også, og fasekorrekt gjengivelse av transienter er en av dem.
    Off Topic mitt innlegg her da men... :)
    Har du testet Master/Slave kobling av DEQX, om det kunne være en løsning?

    Jeg fikk ikke så bra resultat med DEQX og deling av diskant her, da ved 10khz. Ikke helt sikker hva som skjer men...er og litt bratte filtre.
    Ellers er ting bra :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke testet det ennå, men det er en del av planen, ja. Seks DEQX-kanaler og seks forsterkerkanaler per høyttaler, faselineære filtre, men neppe brattere enn de 48 dB/oktav jeg bruker som lavpass for kardioidene nå. Og da gir jeg meg ikke før ledende flanke på en transient er tilnærmet loddrett. I det minste i ett målepunkt. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    B&O har tenkt mer enn bare litt på direktivitet, spredningskontroll, og hvordan det låter. For de som eventuelt ikke har lest det før:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja du har sikkert rett. Har bare til gode å høre det i praksis.
    Kanskje rett :)
    Universal fasit er vanskelig å gi.
    Men lett å si at direktivitet bør en ta litt hensyn til.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.239
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    1
    B&O har tenkt mer enn bare litt på direktivitet, spredningskontroll, og hvordan det låter. For de som eventuelt ikke har lest det før:

    Har hørt toppmodellen fire ganger nå og er fremdeles lang fra imponert, rett skal være rett var ikke i ett spesielt godt rom, men det bringer meg bare tilbake til at spredningskontroll og dsp bare får deg så lang
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Husker ikke helt hva du mente om den gangen vi hørte de sammen. Var det ikke en av de bedre ?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Beolab 90 i narrow mode er jo i praksis full-size hornhøyttaler uten alt køddet med horn. Jeg nekter å tro at det finnes mye i eksistens som vil låte bedre i en normal setting enn slike saker plassert og justert riktig. I andre moduser ser ikke direktiviteten spesielt bra ut.

    Hvis man ikke får Beolab 90 til å låte bra etter et ærlig forsøk kan vi gjerne si at direktivitet er uvesentlig, kapasitet ikke betyr en drit og forvrengning er absolutt noe vi ønsker mye av i en høyttaler.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Beolab 90 i narrow mode er jo i praksis full-size hornhøyttaler uten alt køddet med horn. Jeg nekter å tro at det finnes mye i eksistens som vil låte bedre i en normal setting enn slike saker plassert og justert riktig. I andre moduser ser ikke direktiviteten spesielt bra ut.

    Hvis man ikke får Beolab 90 til å låte bra etter et ærlig forsøk kan vi gjerne si at direktivitet er uvesentlig, kapasitet ikke betyr en drit og forvrengning er absolutt noe vi ønsker mye av i en høyttaler.
    Men de gjør det ikke lett for seg selv med så mange separerte drivere som skal dekke de samme frekvensene?

    B97D2444-0C01-43C9-A70C-A8DA142CA278.jpeg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men de gjør det ikke lett for seg selv med så mange separerte drivere som skal dekke de samme frekvensene?
    Nei, det er vel en grunn til at de ikke er gratis og vi ikke ser DIY gjengen forsøke seg på noe lignende :LOL:
    Hvis on-axis balansen er bra, direktiviteten er god, forvrengning ikke-eksisterende og kapasiteten uendelig er det bare å stille opp sakene riktig og justere EQ slik du liker det. Hvis det da låter hundebæsj er det noen tiår med bortkastet forskning.

    For all del, det er mulig de låter hundebæsj for alt jeg vet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Direkterotet... :) har vel så langt kom frem til at jevnt spredningsforløp er positivt.
    Så er det en god del andre aspekter som også betyr noe for lyden.

    Det er ikke vedtatt noen regle for hvor bredt og høyt det bør spre, men det kommer nok an på setting.

    Så blir det også litt opp til hver enkelt å gjerne lese litt, og høre/prøve selv.

    JBL M2 som eksempel sprer jo ganske bredt med 120x100 grader. (HxV)
    Her sprer hornet 90x40.

    Problemet med slike horn er at dem har ikke en jevn og sfærisk behandling av bølgefront.
    Så da introduseres distorsjon og diffraksjon.
    No free lunch..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det er vel en grunn til at de ikke er gratis og vi ikke ser DIY gjengen forsøke seg på noe lignende :LOL:
    Hvis on-axis balansen er bra, direktiviteten er god, forvrengning ikke-eksisterende og kapasiteten uendelig er det bare å stille opp sakene riktig og justere EQ slik du liker det. Hvis det da låter hundebæsj er det noen tiår med bortkastet forskning.

    For all del, det er mulig de låter hundebæsj for alt jeg vet.
    Poenget mitt er at det ikke er ideelt med mange drivere for å dekke de samme frekvensene. Et slikt valg kan være gjort for å heve SPL-kapasitet eller noe fancy på dsp-siden. Uansett, du finner ikke presisjonshøyttalere med drivere som er så separert som i dette tilfellet. Dette er ikke akkurat «point source».
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt er at det ikke er ideelt med mange drivere for å dekke de samme frekvensene. Et slikt valg kan være gjort for å heve SPL-kapasitet eller noe fancy på dsp-siden. Uansett, du finner ikke presisjonshøyttalere med drivere som er så separert som i dette tilfellet. Dette er ikke akkurat «point source».
    Ifølge deg og din filosofi, kanskje. Det er andre i verden som har andre filosofier og som er mer pragmatiske i sin tilnærming. Kan man kalle noe for presisjonshøyttalere med 10% forvrengning i bassen? Eller hvis høyttaleren har kollapsende polarrespons? Hvis konstruksjonsprinsippet uansett innebærer kraftig floor-dip i midtbassen? Hvis waveguiden samtidig er membranet og derfor er bevegelig og forandrer kriteriene for spredningskontrollen og/eller diffraksjon hele tiden og blir verre etterhvert som slaglengden øker?

    You pick your poison, stick to your guns etc. Det finnes ikke perfekte løsninger, likevel er det utrolig hvor forskjellige løsninger man kan lage som fortsatt lar Lady Gaga låte som Lady Gaga.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er vel en grunn til at de ikke er gratis og vi ikke ser DIY gjengen forsøke seg på noe lignende :LOL:
    Hvis on-axis balansen er bra, direktiviteten er god, forvrengning ikke-eksisterende og kapasiteten uendelig er det bare å stille opp sakene riktig og justere EQ slik du liker det. Hvis det da låter hundebæsj er det noen tiår med bortkastet forskning.

    For all del, det er mulig de låter hundebæsj for alt jeg vet.
    Har hørt de et par ganger, sist gang i Sandvika storsenter, da mente han som hadde satt dem opp at det låt veldig bra. Dessverre kan jeg ikke si meg enig, spesielt bassen var helt feil. Han hadde gjort målinger i åpningstiden med bla. et støyende ventilasjonsanlegg i full drift. Har fremdeles trua på dem, men da må de justeres riktig (dvs sånn jeg liker det ;) )
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    I Danmark har de jo denne høyttaleren stående permanent i en butikk, stort flott rom, og muligheter for å bruke litt tid på justering.
    Virket som tonalitet var på plass, kanskje litt mye bass, og kapasitet var det sikkert heller ikke noe i veien med. Problemet for meg blir at de ikke engasjerer en døyt. Låter flatt, grått og udynamisk. Begynner å gjespe med en gang.

    Blir helt motsatt av hos han over her(vidarje) Der mangler det mye kapasitet, men det er likevel en fryd å sitte og høre musikk.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Rørgutta har jo sagt i alle år at man må ha litt vreng, ikke gi dem rett nå da! 😆
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.239
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke helt hva du mente om den gangen vi hørte de sammen. Var det ikke en av de bedre ?
    Husker ikke om det var helt greit eller gjesp……når du var med, men som jeg sier direktivitet og dsp fikser ikke alt, og greit til den prisen er ikke godt nok for meg.

    Det meste innen hifi er gått litt galt, man kan høre på noen innspillinger fra 50/60-tallet og sammenlikne de med mye av nåtidens og lure på hvorfor, og litt sånn blir det også med beolab90
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt er at det ikke er ideelt med mange drivere for å dekke de samme frekvensene. Et slikt valg kan være gjort for å heve SPL-kapasitet eller noe fancy på dsp-siden. Uansett, du finner ikke presisjonshøyttalere med drivere som er så separert som i dette tilfellet. Dette er ikke akkurat «point source».
    Jeg har ikke hørt dem. Poenget med linken var beskrivelsen av hvordan lydbildet presenteres med smal, normal og omni direktivitet.

    B&O bruker så mange drivere for å gi fasestyrt bølgefront fra høyttaleren. Ved å legge på ulike tidsforsinkelser på driverne i et gitt frekvensbånd kan de forme loben og styre den i valgfri retning. Det er ikke en punktkilde, men det er det ikke så mye annet som er heller.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Beolab 90 i narrow mode er jo i praksis full-size hornhøyttaler uten alt køddet med horn. Jeg nekter å tro at det finnes mye i eksistens som vil låte bedre i en normal setting enn slike saker plassert og justert riktig. I andre moduser ser ikke direktiviteten spesielt bra ut.

    Hvis man ikke får Beolab 90 til å låte bra etter et ærlig forsøk kan vi gjerne si at direktivitet er uvesentlig, kapasitet ikke betyr en drit og forvrengning er absolutt noe vi ønsker mye av i en høyttaler.
    Direktiviteten er på 120° i narrow mode. Sammenlignet med de fleste større hornhøyttalere, så er det ganske mye bredere og man betydelig mer nivå av siderefleksjoner. I tillegg er det stor forskjell vertikalt.

    Ellers så låter de veldig annerledes enn en stor hornhøyttaler med konstant spredning, men synes absolutt begge de nye Beolap modellene låter bra. Og helt klart best i narrow mode i trangt butikklokale.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Det meste innen hifi er gått litt galt,
    2. man kan høre på noen innspillinger fra 50/60-tallet og sammenlikne de med mye av nåtidens
    3. og lure på hvorfor,
    4. og litt sånn blir det også med beolab90
    1. No tek du sterkt i. Det er mange utmerka produkt som er laga dei siste 40 åra.
    2. Ja, men det er unntaket å finne superinnspelingar, uansett kva tiår du leitar i. Men du kan finne systematisk gode innspelingar om du ser på kven som er produsent og kven som er "balance engineer", og kva plateselskap/innspelingsserie du lyttar til.
    3. Gode og dårlege handverkarar i stereoen sin barndom. No for tida er lydkvalitet meir eit industriprodukt.
    4. Har ikkje høyrt 90, men har høge forventningar, om enn med litt ambivalens. Eg trur det kan vere fare for at dess fleire knappar ein skrur på, dess vanskelegare vert det å ha oversikt, a la DG-innspelingane frå ca 1975-80, samanlikna med til dømes EMI frå same tidsrom Diverre kjem dei nok ikkje på turnè med det fyrste. B&O har heller ikkje for vane å dukke opp på Hifimesser. Vi får sjå.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Direktiviteten er på 120° i narrow mode. Sammenlignet med de fleste større hornhøyttalere, så er det ganske mye bredere og man betydelig mer nivå av siderefleksjoner. I tillegg er det stor forskjell vertikalt.

    Ellers så låter de veldig annerledes enn en stor hornhøyttaler med konstant spredning, men synes absolutt begge de nye Beolap modellene låter bra. Og helt klart best i narrow mode i trangt butikklokale.
    Hvordan regner man grader spredning slik at det blir sammenlignbart med andre tall? Her er spredningen til Beolab i narrow mode.

    narrow1.png
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det mangler fargekode der og da ser man det ikke så lett. Men spredningen skal være kardioide, altså rundt 120°. Du legger sammen "opp" og "ned" i sonogrammet når du oppgir direktiviteten (60° + 60°).
    Direktivitet oppgis ved -6dB. Ved 60° til hver side er altså da spredningen redusert med 6 dB. Det er i grunnen fremdeles ganske bred spredning IMO.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Direktivitet oppgis ved -6dB. Ved 60° til hver side er altså da spredningen redusert med 6 dB. Det er i grunnen fremdeles ganske bred spredning IMO.
    For å legge til jeg skrev ovenfor. Det er ikke til tilstrekkelig til å unngå hørbar refleksjoner fra nærmeste siderefleksjoner i mange rom med normal toe inn. På mange måter føler jeg derfor kardioide spredning faller litt mellom to stoler. Man unngår riktig nok refleksjoner som sendes direkte 90° mot sideveggene og minimerer det som sendes bakover med toe inn sammenlignet med 180° direktivitet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok riktig, men for min del var altså poenget å unngå refleksjonen fra frontvegg og tilhørende kamfiltrering derfra. Den første kanselleringen havner gjerne ved 80-90 Hz, avhengig av avstand fra baffel til vegg, og det er ikke så lett å ta ned den med rent akustiske virkemidler.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    tidligrefleksjoner er ikke en "enten/eller"-greie. Det handler i stor grad om forholdstall. Med tidligrefleksjoner demet 6dB har man en markant forskjell sammenliknet med rundstrålende høyttalere.

    Men som flere har vært inne på tidligere, og som jeg selv har messet om i snart 20 år, det viktigste er at spredningen er jevn, spesielt i horisontalplanet, og spesielt innenfor lyttevinduet.

    Det er også viktig å tenke over at dersom man sammenlikner kardioide med rundstrålere så utgjør direktelyden typisk 3-4 ganger større andel av totalenergien i en kardioide enn i en rundstråler. Energien utenfor 120 grader er såpass dempet, og utgjør en så liten andel av totalenergien, at om man har avvikende spredning i dette området betyr det ikke så mye.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For å legge til jeg skrev ovenfor. Det er ikke til tilstrekkelig til å unngå hørbar refleksjoner fra nærmeste siderefleksjoner i mange rom med normal toe inn. På mange måter føler jeg derfor kardioide spredning faller litt mellom to stoler. Man unngår riktig nok refleksjoner som sendes direkte 90° mot sideveggene og minimerer det som sendes bakover med toe inn sammenlignet med 180° direktivitet.
    Takk for forklaring, jeg har vært litt usikker på hvordan man slår fast spredningsgrad. Siderefleksjon kan vel ikke unngås med mindre man sitter med hodetelefoner eller glava-bule, men hvor mye svakere bør siderefleksjonen være før det anses som ok attenuert? -20 dB?


    Folk må begynne å lytte med ørene ikke "White paper" ;)
    Hørt på makan! :LOL:

    For noen er en del av hobbyen å forsøke og forstå hvorfor A leder til B og hvordan C henger sammen med D.
    Personlig synes jeg den biten om hvorfor det låter som det låter er like interessant som hvordan det låter.

    At folk med ekstremt god kontroll på romakustikken ikke blir spesielt imponert over hvordan gode høyttalere låter i dårlige(re) rom sier vel egentlig mest om hvor stor del av prioriteringen man bør legge på rommet, tenker jeg.
    I denne forbindelsen lurer jeg på hvor stor del av vår subjektive vurdering egentlig kommer fra lydkvaliteten i området fra 20-400 hz, som er der dere med stålkontroll på rommet vil ha de aller største fordelene sett opp mot alle andre rom/anlegg/systemer. Jeg tipper det området er mye viktigere relativt sett opp mot andre frekvensområder, men er selvsagt interessert i hva andre tenker om akkurat det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Jeg tar meg altfor ofte i å tenke at et anlegg er imponerende uten å være spesielt engasjerende. Mens mange av de oppsettene jeg lar meg engasjere av er gjerne ikke like imponerende.

    En av faktorene som går igjen er disse problematiske refleksjonene som i realiteten ikke er så problematiske. De er hørbare, målbare og alt det der, men de trenger ikke gjøre så mye feil for opplevelsen allikevel. De må bare være under rimelig god kontroll. Man kan fjerne dem og få enda råere pinpointing, men gjerne på bekostning av mye annet. Man ender fort opp med lyd som liksom er udiskutabelt god, men samtidig uten at man samtidig føler at "det var sånn denne innspillingen var ment å låte".
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Etter mye frem og tilbake har jeg rett og slett droppe demping på sidene. Totalt sett følte jeg ikke at det ga meg noe. Noe kan kanskje forklares med at veggene ikke er slette og nakne. Jeg har minimert inntauing også og det er ikke vanskelig å høre effekten(positiv), så sideveggene reflekterer nok.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar meg altfor ofte i å tenke at et anlegg er imponerende uten å være spesielt engasjerende. Mens mange av de oppsettene jeg lar meg engasjere av er gjerne ikke like imponerende.
    Dette er dyrekjøpte erfaringer fra alle som har tråkket stier før, kanskje det engang kommer en ung jypling som faktisk hører på disse visdomsordene også. Det ble ikke meg :LOL:


    Etter mye frem og tilbake har jeg rett og slett droppe demping på sidene. Totalt sett følte jeg ikke at det ga meg noe. Noe kan kanskje forklares med at veggene ikke er slette og nakne. Jeg har minimert inntauing også og det er ikke vanskelig å høre effekten(positiv), så sideveggene reflekterer nok.
    Interessant observasjon. Jeg har ikke lekt for mye med dette siden jeg har sidevegg tett på den ene siden og 4,5 meter til sidevegg på den andre siden. Den med lengst til sidevegger låter best i mono, det er alt jeg vet :geek:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg endte også opp med å droppe demping på sidene, men demper front, tak og bak hodet.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Spændende at læse :)
    Tænker at jo større Horn mundingen/ Waveguide er jo bedre.er det?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spændende at læse :)
    Tænker at jo større Horn mundingen/ Waveguide er jo bedre.er det?
    Diameteren på munningen bestemmer hvor dypt ned du har kontroll på direktiviteten.
    1602602722415.png


    Man kan jo regne på hvor grovt skyts som behøves for å få f eks 90 graders horisontal spredning (dvs +/-45 grader fra hovedaksen) ved 200 Hz. Det er en grunn til at selv mange "cost no object"-løsninger bare gir opp direktivitet i bassen.

    1602603090410.png
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Begyndte at finde måling af mit Mid/Hi
    Fandt dette fra JBL
    Sikkert målt i et perfekt miljø :)
    vlcsnap-2020-10-13-14h33m03s728.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Takk for forklaring, jeg har vært litt usikker på hvordan man slår fast spredningsgrad. Siderefleksjon kan vel ikke unngås med mindre man sitter med hodetelefoner eller glava-bule, men hvor mye svakere bør siderefleksjonen være før det anses som ok attenuert? -20 dB?


    Hørt på makan! :LOL:

    For noen er en del av hobbyen å forsøke og forstå hvorfor A leder til B og hvordan C henger sammen med D.
    Personlig synes jeg den biten om hvorfor det låter som det låter er like interessant som hvordan det låter.

    At folk med ekstremt god kontroll på romakustikken ikke blir spesielt imponert over hvordan gode høyttalere låter i dårlige(re) rom sier vel egentlig mest om hvor stor del av prioriteringen man bør legge på rommet, tenker jeg.
    I denne forbindelsen lurer jeg på hvor stor del av vår subjektive vurdering egentlig kommer fra lydkvaliteten i området fra 20-400 hz, som er der dere med stålkontroll på rommet vil ha de aller største fordelene sett opp mot alle andre rom/anlegg/systemer. Jeg tipper det området er mye viktigere relativt sett opp mot andre frekvensområder, men er selvsagt interessert i hva andre tenker om akkurat det.
    Det området er fryktelig viktig og når det er på stell er mye gjort.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn