Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater" eller bare musikk generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Har en større bunke med plater på vei fra Birka jazz, men utenom et par John Surman plater så er det de samme klassiske artistene som alltid.
    Skal nå ha litt fokus mot litt nyere musikk fremover og tar gjerne mot anbefalinger.

    Denne lå i postkassen dag:

    sophie-alour-la-geographie-des-reves.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    "A Tribute to Don Cherry"-konserten med Neneh Cherry & The Thing, fra Heineken Jazzaldia 2012!

    [video=youtube;KNLFFIZB0Qs]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KNLFFIZB0Qs[/video]

    Enda en nostalgi film.

    [video=youtube;Iv6xCUEBrDM]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Iv6xCUEBrDM[/video]
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Ja ser de referer til Old and new dreams (de kaller det New and old dreams..) og da blir jeg nyskjerrig. OAND er en av mine desiderte favorittgrupper på ECM, det var Don Cherry, Dewey Redman, Charlie Haden og Ed Blackwell som utgjorde gruppa. Og de hadde alltid Coleman låter med på platene sine, på Playing 3 stk. og 2 stk. på den første. Hvis du ikke har disse så bør du sette i gang radaren, de er veldig bra! Den The Group plata må jeg lete etter...
    Fikk denne i posten i dag.

    :)

    old and new.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Spilte gjennom begge platene fra denne i kveld, og dette er tøft! Fant en anmeldelse fra BBC!

    "The Thing are jazz, but not as you know it. Formed over a decade ago by Scandinavian players Mats Gustafsson, Ingebrigt Haker Flaten and Paal Nilssen-Love to interpret the songs of trumpeter Don Cherry, the outfit has outgrown such humble aims to become something bigger... and heavier. Across approaching a dozen releases, the influence of some of free jazz's most fiery performers - the likes of Peter Brotzmann and Albert Ayler - have intermingled with a grounding in rock 'n' roll, resulting in covers of the Yeah Yeah Yeahs, White Stripes and Lightning Bolt and a headbang-friendly dynamic that appeals outside jazz circles.For new album, Bag It!, The Thing have chosen an unlikely sort of foil - veteran engineer Steve Albini, who has in the past made his distaste for jazz quite clear. Actually, though, the pairing of The Thing's visceral playing and Albini's raw analogue production style has resulted in what might be the band's strongest recording yet. Hidgen Fujnaka A Szelek, a cover of Dutch anarcho-punk outfit The Ex, is a raging opening, Gustafsson's wailing, melancholic sax opening cutting the ribbon on a blazing three-way interplay of grinding fuzz bass and dashed drums, jagged bursts of skronk baritone sax and off-microphone shouts. The following Drop The Gun, a cover of Japanese punk band 54 Nude Honeys, meanwhile, commences with racing riffs and spry drums, but gradually picks up mass, Gustafsson setting down saxophone and slaking the rhythm section with broiling electronics.
    Following this double-barrelled opening salvo, The Thing relax a little with the title track, a ten-minute piece that commences with an extended segment of free play from Nilssen-Love before sax and bass join the fray. The second half of Bag It! hits more traditional jazz buttons, throwing in an energetic cover of Duke Ellington's Mystery Song - while a closing take of Albert Ayler's Angels finally softens the tone, a wistful melody from Gustafsson that fades to a rattle of percussion and a quiet buzz of static"


    Bag It!.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke plateselskaper er det som gir ut den beste/mest spennende musikken innenfor jazz idag? (helst på vinyl,men cd fungerer det og)
    Vi har jo Rune Grammofon som jeg synes gir ut veldig mye bra, ACT har jeg kjøpt litt av i det siste, NoBusiness Records gir ut mye frijazz på vinyl, ECM føler jeg blir litt safe, har lest mye positivt om Bee Jazz, Hubro og Smalltown Supersound er to andre norske, franske Naive gir og ut jazz, osv..


    Rune Grammofon Rune Grammofon
    ACT Music + Vision
    NoBusiness Records - jazz label from Lithuania

    ECM
    BEEJAZZ I Be curious, be inspired, Bee Jazz
    Smalltown Supersound
    Hu-huuu-hu hu hu
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    stopp.jpg

    Utenom vanlig diskusjon kommer jeg ikke til å legge ut noe mer info her. Lager meg nok en generell tråd men gir opp denne.(fikk ikke skifte navn og flytte den)
    Takk til de som har bidratt.
     
    R

    rico

    Gjest
    Blir interessant å høre hva du mener om disse. Har spilt denne som jeg ikke har på vinyl i dag, og basert på ren lydkvalitet så trenger jeg ikke noe bedre i dag (tror jeg...).

    Vis vedlegget 184125

    Likte denne...."You can even rip them to hard drive, although, believe it or not, they lose some of their sonic magic if you do.":)

    Og denne...."The sound approaches the free-and-easy resolution of analog -- exceptional analog, like that of the Music Matters 45rpm LPs of these same titles."

    Må nok sjekkes ut ja..
    Ser at tråden er erklært død, egentlig. Men før lokket slippes ned på kista så tenkte jeg at jeg i det minste kunne fullføre noe jeg startet for en tid tilbake, ikke sikkert at det er særlig interesse for dette men what a f…

    Jeg har vært litt nyskjerrig på disse BN XRCD24 CD`ene fra Audio Wave som har fått veldig bra omtaler, bl.a.så er Minutten her overbegeistret. Og jeg skjønner han. Selv har jeg en del BN plater på 45 RPM vinyl fra MM og AP som etter min (og mange andres…) mening låter fantastisk bra, noen selvfølgelig bedre enn andre men jevnt over oser det kvalitet.

    I dag tok jeg for meg Lee Morgan sin ”Tomcat” som jeg synes er en veldig bra vinylplate samt at lyden er fortreffelig. Og for å si det med en gang den CD`en låter veldig bra, det er ikke ofte jeg hører CD med så god lyd, jeg har vel egentlig aldri hørt så bra lyd på CD fra denne tidsepoken før og da har jeg også noen BN SACD plater fra AP som jeg kan spille av på SACD. Den er klar og oppløst, ikke denne digitale klarheten men naturlig og fin. Den har en flott tyngde og den låter veldig analogt sammenlignet med det aller meste fra digitalfronten.. Jeg har egentlig ingenting å utsette på denne. Må jo også legge til at coveret/innpakningen er noe av det flotteste man kan pakke en CD inn i.

    Så forskjellen mot vinylen. LP`en har et større, dypere og tyngre lydbilde, den låter mer naturlig. Spesielt størrelsen, luftigheten og det 3D lydbilde er bedre enn CD`en, det er som om det ikke er noen begrensning. Cymbalene synes jeg låter mer naturlig og er luftigere uten at de på CD`en låter digitalt, for det gjør de IKKE! Man hører også at blåserene er mer frempå på CD`en uten at man på noen måte føler at de er i fleisen, dette mener jeg er p.g.a. at CD`en som sagt er litt flatere og vinylen er bedre på det 3D lydbilde, det er liksom større plass der. Man snakker ikke digre forskjeller her altså selv om det ikke er problem og høre det.

    Dette er kanskje å sammenligne epler og pærer, jeg vet ikke men vi liker jo og høre på forskjellige varianter. Og selvfølgelig har også avspillingsutstyret noe å si.

    Jeg hadde ikke hatt problemer med å hatt BN titler på AW CD`er som den eneste plata av en tittel, så bra synes jeg de låter, jeg kjøper kanskje flere men det blir noen jeg ikke har på vinyl fra før. Dette selv om jeg i akkurat dette tilfelle foretrekker vinylen, og det kun fordi den er litt bedre enn noe annet som også er meget bra.

    Hvis en fortsatt er på digitalt og vinyl er nedprioritert og man liker denne musikken vil jeg som Minutten (og andre…) anbefale å sjekke ut disse, jeg kan vanskelig se at det er noe digitalt der ute som låter bedre. De koster litt mer enn en vanlig CD men er absolutt verdt hver cent.

    Edit; Til info så er det 2 x 45 RPM vinylen fra Music Matters som det er sammenlignet med.


    IMG_0869.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Virker som om du hører det samme som jeg på disse Audio wave platene, dvs at de er meget bra. (Er enda å få tak i for under 200 lappen fra Amazon.com)

    PS: tråden er fortsatt åpen for diskusjon, jeg vil bare ikke bruke den som "min" tråd slik det har vært en stund nå i det siste.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Er gitt ut 20 stk av disse flotte XRCD24 Blue Note cdene nå, skal komme 5 til. I motsetning til disse SHM platene så er der faktisk bedre lyd på disse. (Har bare 5-6 SHM plater og ingen av dem var spesielt bedre en de vanlige utgivelsene)

    Elusive Disc - Search Results for XRCD24
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn