div diy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Sjeldent det har blitt fin lyd i de høyttalerene,men ble det nå,men litt vanskelig å høre det på video😅
    Blir til å bestille noen spoler en eller annen plass,har bare brukt motstander nå,har brukt 30uf etter likeretter og 60uf etter motstand,så ganske mye rippel.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Udgangs transformeren går jeg ud fra.
    Ja vil tro det er den mest kritiske delen,er hammond utgangs trafoer på 300b .vurderte å bytte over til lundahl trafoen som står på kt88 forsterkeren,men var litt feil fasong på lundahl.
    Hadde måtte flyttet alt på chassis..
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Monterte scoopet på rørforsterkeren og det så slik ut
    Første bilde viser 1w 1khz
    Andre bilde viser 1w 10khz
    Tredje bilde viser max effekt før klipping
    1khz,ble nesten 3w 8r i triode kobling😆.Husker ikke forvregning,men var en del,men virker som det er veeeldig fin lyd i denne forsterkeren,ble også veldig fin lyd med noen monitor audio høyttalere som jeg hadde liggende..
    Venter ellers på to forsterkerlik som en her på forumet skal sende,blir spennende å se om det er noe som kan reddes eller blir deleforsterkere..
    20200728_171357.jpg
    20200728_171344.jpg
    20200728_171054.jpg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    En godt konstrueret transistor forstærker kan have ret firkant ved 100.000 kHz eller mere. Men lyden er jo det vigtigste.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    En godt konstrueret transistor forstærker kan have ret firkant ved 100.000 kHz eller mere. Men lyden er jo det vigtigste.
    Ja transistor forsterkerer ser mye bedre ut høyere opp i khz,men nå har jeg ikke så mye peiling på scoop å slik,men håper på å lære underveis..
    Viktigeste er jo at det låter fint og måler ok.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Siden det nå er lørdagskvelden, og jeg har fått et par små glass før jeg legger meg..... Det heter SCOPE !!! - for oscilloscope - ikke scoop - det er noe helt annet.... :cool:
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Siden det nå er lørdagskvelden, og jeg har fått et par små glass før jeg legger meg..... Det heter SCOPE !!! - for oscilloscope - ikke scoop - det er noe helt annet.... :cool:
    Enig😀😅
    Var vel ikke akkurat sekser elev i norsken på skolen😂
    Skriver utrolig mye feil uten å ha lese og skrivevansker,ble heller ikke akkurat bedre etter jeg var i koma for noen år siden🙂
    Skulle skrive en melding til en god venn etter jeg hadde våknet fra 8 dager dvale,følte jeg fikk det til veldig bra også,så var litt stolt egentlig.
    Følte også at jeg fikk et godt svar fra han,så var veldig fornøyd.
    Men så på meldingen noen månder etterpå,skjønnte ikke helt selv hva jeg hadde skrevet,ble litt flau og måtte bare beklage og skyldte på jeg var veldig medesinert😂
    Var ikke at jeg hadde skrevet noe flaut/feil eller styggt,men skjønnte faktisk ingenting selv av det som stod.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Så var det tid for shine av huset,blir noe skifting av gulv,maling og div lister,ser også ut til at det blir et lite hifi/tv rom også som må deles med 16 åringen i huset..
    Regner med å muligens begynne på et lite sub prosjekt siden jeg har dsp,forsterker og sub liggende,kanskje det også blir noen baffler etter hvert..
    Angret litt nå at jeg solgte snell og kef høyttalerene jeg hadde liggende,så da blir det noen kjempe små monitoraudio inntil vidre..
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hvilken Nettrafo bruker du i 300b ampen din. Hammond?
    Bruker transformatorer fra en music angel xdse kt88,kretskortene og ledningene i forsterkeren var av utrolig dårlig kvalitet og den var klar for kondensator overhaling så da ble den demontert og trafoene brukt til 300b.
    Fungerer veldig fint og ingen varme i trafoer etter mange timer musikk.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ooops.. det har jeg glemt... de siste månedene har gått med til support og vaktmestertjenester til to avkom med hvert sitt nyinnkjøpte hus......
    Skal ta en sjekk...
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Sjeldent det har blitt fin lyd i de høyttalerene,men ble det nå,men litt vanskelig å høre det på video😅
    Blir til å bestille noen spoler en eller annen plass,har bare brukt motstander nå,har brukt 30uf etter likeretter og 60uf etter motstand,så ganske mye rippel.
    Prøv Audiomix/ Hans. Han selger spoler fra Hammond!
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Har prøvd,hadde ikke det jeg trengte.
    Men litt usikker på hva som skjer med forsterkeren.
    Om noen spoler de vil selge som kan brukes så send pm.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fikk tak i noe telrad kabinetter her om dagen,knall tøffe.det ene kabinettet har forsterker med ecc83 og 4x el84 + 2x12 seas.
    Det andre er utstyrt med ecc83 og 2x el84 + 2x10
    seas.
    Er også rør preamp med,men mangler trafoen.
    FB_IMG_1607637611181.jpg
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    En annen forsterker på gang,laget av diverse alu/stål og skrot som jeg har hatt liggende,tror det blir fint etter litt lakk og foliering.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    2.504
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En annen forsterker på gang,laget av diverse alu/stål og skrot som jeg har hatt liggende,tror det blir fint etter litt lakk og foliering.
    Kult å kunne lage en amp ett så rått kabinett i ren alu :) har du tilgamg på metall maskinering ?
    Kan du publisere diagram ? , bare nysjerrig :)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Kult å kunne lage en amp ett så rått kabinett i ren alu :) har du tilgamg på metall maskinering ?
    Kan du publisere diagram ? , bare nysjerrig :)
    Takker🙂
    Lite med verktøy for metal maskinering her i gården,går mest i hammer/fil/drill/platesaks og en stakkars kinesisk bordsag som får kuttet det tykkeste av alu.
    Kjøle ribbene er fra en gammel phillips pa amp,håntak fant jeg i skrot kassen.
    Så med litt egen innsats så blir det ok.
    Skjema kan jeg legge ut litt senere,men en del av verdiene feks til bias på driver rør og utgangs rør stemmer ikke og psu ble laget etter eget hode..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det går fint å skære aluminium med en stiksav. Kan let holde fejl indenfor 0.5 mm. Altså så længe materialet er fra 5 mm og ned i tykkelse. Skal være fintannet klinge.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Det går fint å skære aluminium med en stiksav. Kan let holde fejl indenfor 0.5 mm. Altså så længe materialet er fra 5 mm og ned i tykkelse. Skal være fintannet klinge.
    Ja det går fint med stikksag,men bedre med sirkelsag,synes det er lettere å kappe beint.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Legg merke til feilkoblingen på gløding 12ax7.
    R3 og c3 skal på nr 8
    20201214_153642.jpg
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det går fint å skære aluminium med en stiksav. Kan let holde fejl indenfor 0.5 mm. Altså så længe materialet er fra 5 mm og ned i tykkelse. Skal være fintannet klinge.
    Det er lett å tenke fintannet på metall, men alu er mykt, så et grovtannet blad er mye mer effektivt. Husk å smøre godt så ikke tennene pakker seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn