Diy 3-veis 10", 6,5" og mulig bånd diskant.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Enkelte av Raven bånd diskantene har MMX materialet som seks ganger sterkere enn ren aluminium. Prisene vil i dag komme på ca 5000 pr.stk og 20000 pr. stk. på de to de modellene som produserer i USA i dag.
    Hva som menes med korrupte bånd har jeg ikke hørt noe om:) Ved vanlig bruk har jeg ikke sett noe problem etter nesten 20 år med disse båndene. At de stekker seg er uvøren bruk eller dårlig ''korrupt'' materiale. Tror ikke jeg vill brukt bånd i trekkfulle områder. Da også utendørs!
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det vil gå veldig mye strøm i R 6, 7 og 11, samt L1. Jeg anbefaler deg å få satt C10 før L1 og tweake deg i mål derfra.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Hva ville dere valgt mellom w18nx og w18ex ?
    Nx har paper cone og ex har magnesium cone 🙂
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Frekvenskurven på EX er bedre i overgangen fra mellomtone til bass enn den liten toppen vi ser på NX kurvene. Har du "waterfall" og THD målinger for de to elementene? Dette kan også være med å si litt hvordan de kommer til å oppføre seg i høyttaleren.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Simuleringene ser jo bra ut, men har ikke hørt om mange som har dratt 6,5toms EX så høyt i frekvens. Vær obs på ringing/oppsamling av energi om du deler de så høyt. Mener det er riktig å fokusere mer på fase som gjort i de senere simuleringene. Artig prosjekt.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Frekvenskurven på EX er bedre i overgangen fra mellomtone til bass enn den liten toppen vi ser på NX kurvene. Har du "waterfall" og THD målinger for de to elementene? Dette kan også være med å si litt hvordan de kommer til å oppføre seg i høyttaleren.
    Har ingen waterfall målinger, eneste målingene jeg har er i fra leverandør 😛
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Vær litt obs på at membraner med ekstremt lav demping har en subharmonisk resonans som ikke kommer så lett frem på de vanlige målingene. Gode gamle Sigfried Linkwitz (RIP) gjorde en måling på akkurat dette. Heldigvis er det en som har fått stafettpinnen og fortsatt vedlikeholder siden hans.

    Her er CSD sett forfra:
    b-csd-n[1].gif


    Oppbrytningen er ved 4,4kHz, mens ved 2,1kHz har man en oppbrytningseffekt som setter deler av membranen i motfase med andre deler av membranen. Snur vi diagrammet ser vi tydelig en dip som blir en resonans straks signalet opphører:
    b-csd-r[1].gif


    Dette er for en 8" aluminiumsbass. Han målte også en ellers lik papirdriver. Da ser CSD sånn ut:
    a-csd-n[1].gif


    Som vi ser har de to driverne litt ulike mønstre for etterslep. Men om vi ser på ETC-kurvene kan vi se hvordan de reagerer på selve signalet ved ulike frekvenser. Ved 1k2 er de påfallende like:

    Metall:
    b-1200[1].gif


    Papir:
    a-1200[1].gif


    Om jeg har forstått rett var det planlagt å måle begge ved 1k8, men så oppdaget man noe ved 2k1 som gjorde at man endret til 2k1 for metallmembranen.

    Metall @2k1:
    b-2100[1].gif


    Papir @1k8:
    a-1800[1].gif


    Så kan vi til slutt se hva som skjer der det bryter opp. Metall @4k4:
    b-4400[1].gif


    Poenget mitt her er at selv om vi kan nivåjustere frekvensresponsen må vi også ta med både kurveform og utvikling i tidsdomenet i regnestykket. Mange oppfatter lyden av metall som "ekstra detaljert", og for tradisjonelle drivere med litt for mye demping kan det kanskje være en grei løsning men jeg må tilstå at jeg ikke er noen stor fan selv.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Jeg må bare spørre, vil fasen forandre seg når de kommer i kabinettene sine?

    Diskant og mellomtonen blir i lukket kabinett, og bass blir i portet kabinett 🙂
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Vær litt obs på at membraner med ekstremt lav demping har en subharmonisk resonans som ikke kommer så lett frem på de vanlige målingene. Gode gamle Sigfried Linkwitz (RIP) gjorde en måling på akkurat dette. Heldigvis er det en som har fått stafettpinnen og fortsatt vedlikeholder siden hans.

    Her er CSD sett forfra:
    Vis vedlegget 670647

    Oppbrytningen er ved 4,4kHz, mens ved 2,1kHz har man en oppbrytningseffekt som setter deler av membranen i motfase med andre deler av membranen. Snur vi diagrammet ser vi tydelig en dip som blir en resonans straks signalet opphører:
    Vis vedlegget 670648

    Dette er for en 8" aluminiumsbass. Han målte også en ellers lik papirdriver. Da ser CSD sånn ut:
    Vis vedlegget 670649

    Som vi ser har de to driverne litt ulike mønstre for etterslep. Men om vi ser på ETC-kurvene kan vi se hvordan de reagerer på selve signalet ved ulike frekvenser. Ved 1k2 er de påfallende like:

    Metall:
    Vis vedlegget 670651

    Papir:
    Vis vedlegget 670650

    Om jeg har forstått rett var det planlagt å måle begge ved 1k8, men så oppdaget man noe ved 2k1 som gjorde at man endret til 2k1 for metallmembranen.

    Metall @2k1:
    Vis vedlegget 670652

    Papir @1k8:
    Vis vedlegget 670653

    Så kan vi til slutt se hva som skjer der det bryter opp. Metall @4k4:
    Vis vedlegget 670654

    Poenget mitt her er at selv om vi kan nivåjustere frekvensresponsen må vi også ta med både kurveform og utvikling i tidsdomenet i regnestykket. Mange oppfatter lyden av metall som "ekstra detaljert", og for tradisjonelle drivere med litt for mye demping kan det kanskje være en grei løsning men jeg må tilstå at jeg ikke er noen stor fan selv.

    I tillegg så har ikke EX18 sååå lav induktans, og du må ha relativt mange komponenter for å dele bratt nok. Det hjelper ikke akkurat på ringingen...
    Bånddiskant og 6,5 toms metall midbass er ikke det enkleste å få til. Med mindre du finner en stor og solid en som tåler deling ned til ihvertfall 2khz.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    De vertikale bør være identiske.(Ikke like kritisk i bassområdet) De fallende bør følge hverandre ett stykke over og under delefrekvens. Fase og nivå henger sammen, så dette henger sammen med hvor godt du treffer på target roll-off.
    Tid, fase og avstand er i grunnen forskjellige innfallsvinkler til sammen sak. Jeg fikk en liten aha opplevelse når jeg leste denne reviewen av Zaph SR 71 av svenske Audioexcite. Her ser du fase stemmer bra ved en måleavstand på 1 meter, men når han måler på 2,5 meter så blir off-set endret og den måler ikke like godt lengre. http://www.audioexcite.com/?page_id=2150
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    De vertikale bør være identiske.(Ikke like kritisk i bassområdet) De fallende bør følge hverandre ett stykke over og under delefrekvens. Fase og nivå henger sammen, så dette henger sammen med hvor godt du treffer på target roll-off.
    Tid, fase og avstand er i grunnen forskjellige innfallsvinkler til sammen sak. Jeg fikk en liten aha opplevelse når jeg leste denne reviewen av Zaph SR 71 av svenske Audioexcite. Her ser du fase stemmer bra ved en måleavstand på 1 meter, men når han måler på 2,5 meter så blir off-set endret og den måler ikke like godt lengre. http://www.audioexcite.com/?page_id=2150
    Takker, den skal leses 😁
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Må jo si at de simuleringene ser usedvanlig bra ut. Du må bare bygge og måle! Ville forsikret meg om at mellomtonen fulgte simuleringene, tenker da spesielt på området 4 til 5,5khz...
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Tenker å kjøre en bypass på alle caps i mellomtone og diskant med Miflex kpcu 0,022uF Copper Foil Paper.

    noen som har testet dette ?
    Har lest litt om det på Humble homemade hifi cap test 😛

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    I tillegg så har ikke EX18 sååå lav induktans, og du må ha relativt mange komponenter for å dele bratt nok. Det hjelper ikke akkurat på ringingen...
    Bånddiskant og 6,5 toms metall midbass er ikke det enkleste å få til. Med mindre du finner en stor og solid en som tåler deling ned til ihvertfall 2khz.
    Godt poeng. Deler man ved 1kHz med en gitt induktans og et visst avvik på BL(x) bør man, om ikke noe annet er endret, ha 1/4 av induktansen for å dele ved 4kHz. Det interessante, i tillegg til eventuell kompensasjon for induktansen i seg selv, er hvordan avvik i BL(x) gir et dynamisk signalmodulert avvik som får korreksjonskretsen til å bomme. Man vil alltid ha slike avvik, men de bør holdes så små som mulig. Om induktansen er høy vil induktansen utgjøre en større andel av impedansen, og feilene vil bli tilsvarende større.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    @Kristi , når du gjør en simulering av filter basert på målinger er det viktig at dette er faktiske og nøyaktige målinger tatt fra samme punkt med samme innstillinger og i de ferdige kassene der du skal bruke filteret.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    @Kristi , når du gjør en simulering av filter basert på målinger er det viktig at dette er faktiske og nøyaktige målinger tatt fra samme punkt med samme innstillinger og i de ferdige kassene der du skal bruke filteret.
    Hvilke utstyr anbefaler du for målinger ? 🙂
    Er denne innenfor !

     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Dats V3 er vel et greit verktøy for prisen


     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hmm, et enkelt lydkort og en USB målemic (Dayton eller MiniDSP) for eksempel. Dayton DATS 3 skal kunne gi deg fine impedanskurver.

    De tilgjengelige mikrofonene er vel Dayton Omnimic V2, Dayton UMM-6 og MiniDSP UMIK-1.

    Men nå har MiniDSP publisert UMIK-2.

    Jeg har ikke så mye fornuftig å si om hvilken du bør velge. Selv hadde jeg ikke vært redd for å gå for den billigste, også til proffbruk.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ideelt hadde du gått for et enkelt USB lydkort med 2-inn og 2-ut og en kalibrert mikrofon, men den må ha felles masterklokke for å kunne måle impuls og offset i REW uten drift i tid. En av ulempene med UMIK USB ved måling av impuls så vil signalet variere for hver måling.

    Edit: Litt tillegg til gårsdagens svar. Grunnen til UMIK gir et tidsdrift er at avspillingen skjer med en DAC mens målingen fra en AD converter med annen masterklokke. De går ikke likt, dvs måleresultatet flytter på seg for hver måling i forhold til avspillingen, noe som er nok til å gjøre det vanskelig å sammenligne IR for finne avstanden mellom de to akustiske planene til diskant og mellomtone.Men han ingen ting å si så lenge du trenger å måle enkeltstående elemneter eller komplette høyttalere.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hmm, jeg vet MiniDSP har styrt seg veldig inn mot REW. De har lansert et nytt array som det skal være støtte for i REW. Jeg vet ikke hvor godt det er integrert med UMIK, men har vel en liten følelse av at de har gjort noe for å forsøke å få kontroll på TOF. Man kan eventuelt dobbeltsjekke det ved å kjøre bare høypass på diskant, og se om man får samme resultat på IR som man får når man summerer de separate målingene.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Simulert i kabinetter.

    kulen på 300hz vet jeg ikke om blir reel, må måles senere :)

    1604264233253.png


    snudd fase i mellomtone for simulering av delefrekvens:
    1604264320231.png
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Dats V3 er vel et greit verktøy for prisen


    tenker dette er veien å gå, men jeg trenger da en dayton kalibrert mic ?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    DATS benytter ikke en mikrofon, den måler alt fra de to tilkoblingene.
    For å måle høyttalerens frekvensrespons må du ha en kalibrert mikrofon. MiniDSP eller Dayton sine USB er mer eller mindre like til den bruken.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Flott og informativ tråd.

    Jeg har brukt Umik-1 og REW i mine hobbyprosjekter. NB- det er med en kalibreringsfil til mikrofonen. Slik jeg opplever det, er det å ta gode målinger en kunst i seg selv, utforsk gjerne bruk av "tidsvindu". Tror derfor ikke denne mikrofonen representerer noen begrensning.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Ble noen nye kabler i dag, 4g6 mm2 tfxp 😁 for de som lurte: jeg hører ikke en dritt forskjell i fra gamle argon Classic sc2 4 mm2
    B134D59B-FB89-473A-8B0A-50D4CC9DBDE7.jpeg
    63DC3CE6-246A-457E-A0AD-A7096D8F9EB1.jpeg
    640FCD60-FF27-43E3-9BBA-3B9A4FF0BE37.jpeg
    56287C0D-A81E-47C6-9617-899742E6EC1A.jpeg
    043CF850-037D-4833-96A4-B6A444DC3314.jpeg
    53364C89-53F0-4159-AACE-3EF37DA4D411.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Blir vel bare 50hz toner med disse? 😅
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Blir vel bare 50hz toner med disse? 😅
    Hahah 🤣 hadde jeg bare hørt forskjell i fra de argon 4mm2 kablene til disse 4g6 mm2 kablene så kunne jeg uttalt meg om lyden.
    Mulig jeg hører at de er mindre spisse når jeg spiller mqa i fra TIDAL 🤔
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Har du brukt de i noen kortere trekk enn 200m ?😛
    Fant kablene i en kasse på elektroimportøren hvor de solgte unna kapp til halv pris.
    Kosta meg 250kr for 7 meter kabel 😁
    Ja, det sitter 4 takhøyttalere her som bruker mesteparten av kabellengdene. Det er ganske kort vei fra forsterkerne til fronter og suber.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Gikk du helt bort fra Hypex med DSP?
    I første omgang så blir det å prøve seg på passivt filter 🙂

    men jeg har det i bakhodet, så hvis høyttalerene blir godkjent sånn interiørmessig kan det evt være en oppgradering i fremtiden.

    med de delene jeg har i fra før så havner jeg på ca 1500kr for å sette sammen 2 passive filtere med cross cap, standar cap og luftspoler 20-18awg fra jantzen.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Når det gjelder port.
    den står nå i front, men hva blir effekten av å plassere den under eller bak.

    høyttalere blir plassert inntil vegg i hvert sitt hjørne av rommet og jeg sitter midt i rommet.

    føler nå at bass trykket blir fanget langs vegg bakerst i rommet, vil jeg fylle rommet på en annen måte med port evt under Ht ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Plassering av porten og hvordan det integrerer i rommet er ganske tilfeldig fra rom til rom.

    Port på baksiden er en fordel mht mellomtonelekkasje. Dette er absolutt et større issue på høyttalere der bassene også skal spille mellomtone.

    Porter som peker nedover kan få en forlengelseseffekt mot gulvet/bunnplata. Hvor stor denne effekten er avhenger av hvor nær porten står gulvet/bunnplata ift portens diameter.

    Porter som peker bakover kan få tilsvarende effekt mot bakveggen. Men om man for eksempel har 20cm avstand til bakvegg og 10cm port kan man anta at denne effekten uteblir 100%.

    Om man kan ha en port som munner ut ganske høyt på kassa, og en som munner ganske lavt, vil det typisk gi bedre integrering i rommet. Man får da i prinsippet 4 lydkilder i stedet for 2 ved de frekvensene der portene er aktive. Hvor stor effekten av dette er vil variere fra rom til rom, og det vil også variere avhengig av avstanden mellom portene. Men erfaringsmessig vil en snau meter avstand gi en klart merkbar effekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn