DIY absorbenter og støving

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Noen som har tenkt på støving fra glava eller rockwool-absorbenter?

Isolasjonen vil vel gi fra seg støv gjennom stoffet hvis de er trukket med noe slags vanlig stoff.
Også hvis bakside og sider er tildels åpne.
Noe å tenke på nå til dags.
Det er ikke lenger som i gamledagene, da vi alle laget 400 liters bassreflekskasser som man stod halvveis inn i gjennom åpningen til 15-tommeren og kledde med glava, og trodde det skulle være slik støvsky og påfølgende kløe.

Pakkes isolasjonen inn i plast før den trekkes, så blir det vel bra nok for støv, men da er det jo ikke sikkert de virker som tiltenkt lenger, det må i hvertfall designes for å lages slik.

Alternativene er:

- Glava/rockwool trukket med passende stoff
- Glava/rockwool trukket med plast og passende stoff utenpå
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Du bør heller kjøpe akustikkplater som er laget til formålet, for eksempel Ecophon takplater.
Disse vil neppe støve, da de er beregnet på å monteres i tak uten tildekking.

Plater beregnet på lydabsorpsjon har også spesifiserte data for absorpsjon.
Veldig greit, for da blir det mere mulig å forutsi hvordan absorbenten vil virke.
 

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Innlegg
189
Antall liker
37
En annen mulighet er f.eks 20mm ecophon ytterst og glassull (min40kgm3 glava 5kgm3 rockwool ved 10cm) bak dette.

Ved bruk av stoff så er en mulighet å bruke to lag, et lag med tykk filt over glssvatten, og et valgbart materiale over dette.

Filt absorberer godt, så lenge det ytterste materiale er lett å puste gjennom så vil dette fungere godt for en bredbåndsabsorbent/bassfelle

Stoffet bør brannimpregneres med firecheck eller lignenende
 

Stein_C

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Bruk spraylim på boks. Spray på et tynt lag som gjør at overflaten "fester seg" og ikke støver. Dette har minimalt å si på absorpsjonsegenskapene til mineralullen så lenge du ikke sprayer på veldig mye. Har fått anbefalt dette av person i Glava tidligere. Mener å huske at dette er måten mineralullplater med en hygienisk overfalte er behandlet på sidene for akkurat å hindre støving. Ta evt. kontakt med Glava, de hjelper sikkert med noen tips.

Mvh
Stein
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.553
Antall liker
8.830
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Som bassfeller er vel dette tingen å bruke.
http://guiden.rockwool.no/produkter/industrivvs/roerskaal-800-mtape
Driver å planlegger dette nå med 194x100 6 stk.
Disse blir jo store (394 mm utv) men for å ta livet av uønsket bass må det drastiske tiltak til.
Trekkes med stoff og en pen treplate i topp og bunn(Roda laget jo noen for en tid tilbake)
De største du får blir 484mm.

Steinar.
 

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Innlegg
189
Antall liker
37
Her er en god overikt over egenskaper for rockwool glava e.t.c (glava er glassull, ligner på owens corning), roxul er amerikansk versjon av rockwool.
http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

10cm 40kgm3 roxul(rockwool) rett på vegg er målt til å absorbere 0.86 sabine ved 125hz, tallene ville vært enda bedre med materialet plassert ut fra vegg.

Glassull/steinull med høyere densitet støver mindre, det er uansett nødvednig med et egnet stoff på utsiden.
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Jeg tror det er verdt å nevne at steinull kan kjøpes både som rull og som plate, og jeg mener å ha skjønt at platene vil kunne støve mindre.
 

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Innlegg
189
Antall liker
37
Det er ikke så stor forskjell på rockwool rull og standard rockwool plater, man må opp i høyere densitet, lydplate f.eks
har 55kg m3, det støver fremdeles noe, men er bedre enn standard rockwool.

Det har også bedre effekt i standard konstruksjoner (ca10cm tykkelse på rockwoolen)

Ved stor tykkelse(over ca30cm på rockwoolen) er standard rockwool bedre ettersom lydplater o.l materiale da vil begynne å reflektere bass , med andre ord lydbølgene går ike helt til bunnen av materialet.

Bruk spraylim på boks. Spray på et tynt lag som gjør at overflaten "fester seg" og ikke støver
bra tips
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Bra tips med spraylim, det skal jeg prøve.

Det blir to typer absorbenter - en flat med akustikkplater, og en for hjørner med vanlig isolasjon.

Platene blir enten Rockfon eller Ecophon.
Disse vil neppe støve noe i det hele tatt, da de er beregnet på takmontering uten tildekking.
De fåes også i en utførelse som har akseptabel overflate.
Jeg kommer nok til å trekke dem uansett, da jeg skal ha stoff med trykte motiver på.
Noe av poenget med dette er at det skal bli noe fint å henge på veggen - jeg har allerede prøvd med madrasser, og det virker bra akustisk, men dårlig visuelt.

Hjørneabsorbentene blir laget av glava trukket med stoff, det er her tipset med spaylim kan komme godt med.
Jeg har alle delene til disse nå, så det er bare å begynne på sage.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.048
Antall liker
4.131
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg bestillte 5cm rockfon industrial og lurer på hvor dypt jeg skal lage rammene.
er det noe poeng med å ha litt luft bak lydplatene? eller heller en ekstra lag med rockwool? eller er det nok med de 5cm?

hvis jeg ikke har regnet helt feil, så er det 8 plater i en pakke... tenkte meg å lage noen bassfeller av de som er til overs. også fordi runde bassfeller tar for mye plass.

hvordan går jeg frem da? bare en plate tvers over hjørnen eller er det lurt å fylle tomrommet bak platen med noe?


takk for hjelpen
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei.

Du burde legge disse platene dobbelt slik at du får 10cm. Disse bør du så henge ca 10 cm fra veggen. Da demper du jevnere lenger ned infrekvensområdet. Ned til kanskje 100hz eller noe der omkring. Hvis du bare bruker 5 cm vil du ikke dempe like langt ned og du får mye større demping i diskant og øvre mellomtone enn i nedre mellomtone og bass.

Men hvis du bare vil dempe mellomtone og diskant er det jo helt riktig oppskrift. 8 syk gir da fire dempekasser. En i hver førsterefleksjon på sidene og en bak hver høytaler eller bak lytteposisjon. Etter hvordan rommet er da.

Jeg har brukt doble 4,5cm rpckwool plater og hengt dem 10cm fra veggen. Jeh har bare kledd dem med sort stoff forran og ikke noe bak. Mine støvet ikke nevneverdig.

Ved bruk av plast vil de endre frem endene som dempes.

Hvis de får henge i fred vil de sikkert ikke støve heller, men hvis de blir flyttet rundt på vilmde sikkert det.

Er

Edit: ser en del typos over som kommer når man skriver litt fort på iPad'en med auto korreksjoner på. Men budskapet kommer vel likevel frem:)
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Nei, Rockfon platene støver ikke noe særlig, det kan jeg bekrefte etter å ha hatt slike i hus en stund nå.
Uproblematisk så lenge de får henge i fred, det kan gjerne drysser litt av dem hvis de herjes med.

Vanlig glava pakket inn i stoff (bomull/bomullslerret) virker også helt greit mht støv.
Derimot så virker det ikke nødvendigvis like bra akustisk.

Rockfon platene virker.
Slike plater på skrå i hjørne kan ha funksjon langt ned i bassområdet.

Og det er nok helt riktig det som blir sagt over her - tykkere (2x plater) plater og større avstand til veggen gir demping lengre ned i frekvens.
Men med totalt 20cm tykkelse så blir det gjerne nødvendig med en revurdering av kost-estetikk-nytte-forholdet..

Se ellers Henrik Salvesens innlegg lenger opp i tråden her.

Rockfon platene har datablad der dempingen er spesifisert, finnes på nettet.


Jeg kommer gjerne tilbake med mere info når dette blir ferdig, men det kan ta noe tid.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.048
Antall liker
4.131
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hei,

takker for info!
jeg trenger nok demping i diskant og øvre mellomtone. Bassen bør ikke dempes så veldig mye mer. Jeg har en stor sofa ståendes som tar kanskje 1/5 av hele lytterommet (eller hjørne- den befinner seg i nedere "enden" av en L) og den tar en del i bassområde.

jeg er litt redd for overdemping, som sagt, men jeg har bra erfaring med demping i "bassfellehjørnene" det gjør noe med størrelsen av lydbildet også. intil nylig har jeg bare brukt noe "akustikk"skumplast- men jeg tror Rockfon er litt mere effektivt og penere å få til.

jeg skal gå for 5cm plate og 5cm luft bak på taket (1. refleksjon) og 2x5cm plate på vindusiden. tenkte å lage en slags stativ med
platene i og treplate på baksiden som jeg kan dra frem når det blir mørkt ute og tid til musikklytting ;)

om jeg skal ha noe bak høyttalerne utenom bassfellene er jeg ikke sikkert på. er litt redd på at det blir for mye av det gode. evt. midt i mellom høyttalerne-men da har jeg allerede hyllen med hifien som virker som en slags "diffusor"...
litt vanskelig å få til en plate bak høytttaleren på høyre siden siden platespillerhyllen er litt i veien ::)

masse ting å tenke på :p
 

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.966
Antall liker
10.863
Torget vurderinger
10
Holder på med å montere 5 cm Rockfon i noen skap. (Som skal ha lydtransparente stoffdører)
Skjærer i platene for å tilpasse og det støver ifbm skjæringen.
De er stappet inn i skapet. Men det er en cm glippe på sidene bak da de hviler mot flate trykkbassfeller helt bakerst.
Lurer på om de vil fortsette å støve? Bør jeg forsegle kantene jeg har skjært med spraylim?
Eller er det bare å la dem være i fred?


IMG_7015.jpg


IMG_7014.jpg
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
De bør forsegles ja.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.966
Antall liker
1.788
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg ville ikke gøre noget. Mit Rockfon loft jeg havde tidligere, skar jeg nogle Rockfon plader over i kanten rundt, og de blev bare limet op.
 
Topp Bunn