DIY Basstraps?

Ole18

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Bare lurer på noen har noen forslag på hvordan man kan lage DIY basstraps hjemme billigst og peneste hjemme? Syntes ofte det man kjøper virker dyrt. Eventuelt en link til en guide.



PS: Viste ikke ikke om denne skulle under DIY eller akustikk så hvis den ligger feil får moderator bare flytte den.
 

Ole18

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Takker for linken, men vet du om en DIY med bilder da?
 

Ole18

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Jeg fant den selv akkuratt nå. Det var en veldig grei og enkel guide. Men hva slags matteriale bruker de? Glassfibermatter?
 

Ole18

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Takker. Så du mener jeg burde bruke isolasjonen på side 6 i mine DIY tubetraps. Hva er egentlig forskejllen på den typen og de andre typene av isolasjon de har da?
 

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Innlegg
57
Antall liker
0
Har sett en tilsvarende DYI versjon ved bruk av Rocwoolrør (husker ikke hvor, men tror det var en link fra hifisentralen). For å gjøre den fin så kan du trekke den med stoff utenpå, og du kan også feste på en plate i bunn og topp. Men du skal ta av aluminiumfolien utenpå på den ene halvdelen på langs for å hindre at litt høyere frekvenser skal reflekteres. Den halvdelen som har beholdt aluminiumsfolien skal du vende inn mot veggen/hjørnet. Grunnen til at du skal beholde halvparten av folien, er at basstrap'en skal reflektere litt av de litt høyere frekvensene fordi rocwoolen demper også disse noe. Mener å huske at høyden kunne være 1 - 1,5 meter, men jo lengre jo mer dempning. Diameteren på røret har noe å si på hvilke frekvenser den demper, men jeg vet ikke formelen.

Har ikke forsøkt dette selv, men det så veldig lovende og enkelt ut. Men den demper vistnok ikke dypbass, for da trenger man vistnok store ruller med rocwool.

Lykke til


Mikkel
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Er kanskje denne linken dere er på jakt etter... høres sånn ut iallefall :)

LINK

mvh kai
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Noen som vet hvilken byggvarekjede som fortsatt lever slike rockwool-pipe-rør? Skjønner det slik at det er værre å få tak i pga at pipene nå til dags er konstruert på en annen måte...

mvh Kai
 
Topp Bunn