DIY diffusorer - hva finnes der ute ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Da ser nok jeg vekk i fra diffusjon på framveggen min .... Bassfeller vet jeg heller ikke om er stort poeng da jeg enten må gjøre noe mikk-makk eller eventuelt belage meg på tube-traps. Er tube-traps i det hele tatt verdt bryet det tar å lage de? Ser ikke for meg at de kan dempe stort .... Noen som vet hvor tynt førsterefleksjon kan dempes på vegg? Tak og gulv blir uaktuelt hos meg ... Planen er uansett satt om "stor felle" bakerst i rommet, som blir cirka 1,7*0,9*3,8 meter. Vil den eventuelt rydde opp noe i bassen?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da ser nok jeg vekk i fra diffusjon på framveggen min .... Bassfeller vet jeg heller ikke om er stort poeng da jeg enten må gjøre noe mikk-makk eller eventuelt belage meg på tube-traps. Er tube-traps i det hele tatt verdt bryet det tar å lage de? Ser ikke for meg at de kan dempe stort .... Noen som vet hvor tynt førsterefleksjon kan dempes på vegg? Tak og gulv blir uaktuelt hos meg ... Planen er uansett satt om "stor felle" bakerst i rommet, som blir cirka 1,7*0,9*3,8 meter. Vil den eventuelt rydde opp noe i bassen?
    Tube traps er vel ikke helt på trynet siden de er hastighets baserte men kan stilles opp utfra vegg. Vil nok virke mye bedre da. De kan omkles som bord eller pidestaller etc. og se ut som en del av interiøret. Jeg har ikke brukt noe, så har ingen direkte erfaring.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tube traps er vel ikke helt på trynet siden de er hastighets baserte men kan stilles opp utfra vegg. Vil nok virke mye bedre da. De kan omkles som bord eller pidestaller etc. og se ut som en del av interiøret. Jeg har ikke brukt noe, så har ingen direkte erfaring.
    Jeg har muligheten for enten tube-traps med 30-40 cm diameter i 220-230cm høyde bak tårna eller en kvadratisk felle på cirka samme størrelse, ellers blir det muligens førsterefleksjonsabsorbenter cirka 1 meter brede på hver vegg i tillegg, i tykkelsen maks 15cm og 230 cm høye. Det er ikke ukoselig nede her i dag heller, men det ville vært for å gjøre stereoperspektivet litt bedre. Pynt på framveggen som er maks 15cm vil også vurderes for å "skjule" bakhøyttalere litt .... :unsure:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.315
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da ser nok jeg vekk i fra diffusjon på framveggen min .... Bassfeller vet jeg heller ikke om er stort poeng da jeg enten må gjøre noe mikk-makk eller eventuelt belage meg på tube-traps. Er tube-traps i det hele tatt verdt bryet det tar å lage de? Ser ikke for meg at de kan dempe stort .... Noen som vet hvor tynt førsterefleksjon kan dempes på vegg? Tak og gulv blir uaktuelt hos meg ... Planen er uansett satt om "stor felle" bakerst i rommet, som blir cirka 1,7*0,9*3,8 meter. Vil den eventuelt rydde opp noe i bassen?
    En 90 cm dyp felle på hele bakveggen skal og bør fjerne en god del av etterslepet i bassen.
    Ang førsterefleksjon så hadde jeg laget de så tykke som mulig 20 til 30 cm hvis mulig, 120cm brede.
    Da burde de ta førsterefleksjon fra begge sider.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen "skyline-kalkulator"?
    Tenkte å lage en eller to til å henge opp bak fronthøyttalerne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn