DIY Digital Kabel ?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Noen forslag til hvordan man lager en "topp notch" DIY Digital Kabel ?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.376
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Datakabel fra Elfa med Neutrik-kontakter, eksempelvis Belden 9501 (75 ohm, for RCA) eller Belden 9841 (120 ohm, for XLR).

S/PDIF-grensesnittet er nokså kompromittert i utgangspunktet, så egentlig vil du ha BNC-kontakter i begge ender for å ha en konsistent impedans i overføringen. Det er nok viktigere enn om selve kabelen har båndbredde på 10 MHz eller 10 GHz, men forholdsvis få audiokomponenter har sånne kontakter. Hvis du forsøker å bytte ut RCA-kontaktene på komponentene med BNC, vil du nok oppdage at det heller ikke ble tenkt så fryktelig mye på impedansematching når internkabling og kretskort ble designet, så hele problemet flytter seg bare innover på kretskortet.
http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm

Bottom line: Lite poeng i å lage/kjøpe en grisedyr digitalkabel, for perfekt blir det ikke uansett, men kanskje verdt bryderiet å lage noen ulike varianter for å høre om de påvirker signalet på forskjellig vis.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Helt ny info for meg dette asbjbo

Er det et hørbart faktum at BNC kontakter fungerer bedre enn RCA på en digitalkabel?

Har ikke tenkt på dette, men en smal sak og konvertere Bullalo'en til BNC.
Tror til og med jeg har kontaktene liggende.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.376
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
Er det et hørbart faktum at BNC kontakter fungerer bedre enn RCA på en digitalkabel?
Vet ikke, har aldri tatt meg bryderiet med å prøve. Men RCA har ingen definert impedanse, så 75 ohms BNC flytter i det minste problemet et stykke.

Det grunnleggende problemet er at dataformatet er sensitivt for båndbreddebegrensninger og refleksjoner (som skaper jitter når mottakeren prøver å trekke ut klokkesignalet av datastrømmen), samtidig som det fysiske formatet er et gammelt analoggrensesnitt som ikke er egnet for radiofrekvente signaler/digitaldata. I beste fall blir det "såvidt godt nok". Bare prøv å finne et Ethernet som er koblet opp med RCA-kontakter. Detaljene finner du her: http://www.scalatech.co.uk/papers/aes93.pdf

Skuddsikker dataoverføring ville brukt I2S-formatet, og da ville riktig kabling vært Cat 5e med RJ45-kontakter.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Hva med USB-kabler? De må vel være beregnet for data på lik linje som "cat5".

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.376
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
DEKOas skrev:
Hva med USB-kabler? De må vel være beregnet for data på lik linje som "cat5".
Kabelen er god nok i massevis, men USB-protokollen mangler også et separat klokkesignal. Det ligger begravd i datastrømmen og må graves frem igjen hos mottaker. Resultatet er jitter, med mindre sender og mottaker er spesialkonstruert for audio (og det er de ikke).

http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/messages/7719.html

N

nb

Gjest
Erland skrev:

Har ikke tenkt på dette, men en smal sak og konvertere Bullalo'en til BNC.
Tror til og med jeg har kontaktene liggende.
Det er neppe et stort problem i praksis, og problemet kan evetuelt bare flyttes inn på kretskortet som asbjbo. RCA kontakter kan ikke ha riktig karakteristisk impedans, det er fysisk umulig. Så uansett hva ymse pluggprodusenter eller blader måtte si, så har ikke pluggene den korrekte karakteristiske impedansen så lenge de er av typen RCA. Sånn sett er optisk overføring mer helhetlig, da er i alle fall det problemet borte.

BNC er standard i studioer, kanskje impdanstilpasning blir mer kritisk om det er mange og lange strekk og mange enheter slavet til samme klokke som det gjerne er i studio, eller om en av grunnene også er at pluggene sitter bedre. Eller kanskje bare at de som lager proffutstyr lager noe som følger overføringsstandarden, siden det jo egentlig er litt bonk å gjøre noe annet... At det finnes eksepsjonelt dyre digitalrigger med kun RCA får nesten produsentene av de svare for selv.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
nb skrev:
BNC er standard i studioer, kanskje impdanstilpasning blir mer kritisk om det er mange og lange strekk og mange enheter slavet til samme klokke som det gjerne er i studio, eller om en av grunnene også er at pluggene sitter bedre. Eller kanskje bare at de som lager proffutstyr lager noe som følger overføringsstandarden, siden det jo egentlig er litt bonk å gjøre noe annet... At det finnes eksepsjonelt dyre digitalrigger med kun RCA får nesten produsentene av de svare for selv.
RCA i kombinasjon med klokkeslaving er vel en fullgod løsning?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.376
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
coolbiz skrev:
RCA i kombinasjon med klokkeslaving er vel en fullgod løsning?
Ja, det vil fungere, men da må sender og mottaker modifiseres til å synkronisere seg til det klokkesignalet. Jeg har sett minst én digitalrigg som er satt opp sånn, med en separat RCA til klokkesignalet, men jeg husker ikke hvilken. Personlig syntes jeg ikke det så spesielt elegant ut å bruke en drøss RCA'er til noe som kunne vært løst med en RJ45 ethernet-kontakt.

N

nb

Gjest
asbjbo skrev:
Ja, det vil fungere, men da må sender og mottaker modifiseres til å synkronisere seg til det klokkesignalet. Jeg har sett minst én digitalrigg som er satt opp sånn, med en separat RCA til klokkesignalet, men jeg husker ikke hvilken. Personlig syntes jeg ikke det så spesielt elegant ut å bruke en drøss RCA'er til noe som kunne vært løst med en RJ45 ethernet-kontakt.
Er det andre enn Denon som har slik? Denon-Link eller hva de nå kaller det går på vanlig nettverkskabel, så får man bare passe på å la være å kjøpe den av sorten som koster 5000 kroner og heller betale en femtilapp på Biltema...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.376
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enkelte CD-spillere har ekstern I2S, eksempelvis Northstar 192 Transport. Philips CD-Pro drev har I2S-utgang, så det er "bare" et spørsmål om å dra riktig kabling fra drevet til en ekstern jack. En del CD-spillere bruker allerede I2S som intern dataoverføring, f eks Tent Labs. Jeg vet ikke hvordan dette er løst i Electrocompaniets spillere.

Modding av DEQX'en til å ta I2S inn og gjøre noe fornuftig med det signalet kan derimot være en mer involvert affære...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Enkelte CD-spillere har ekstern I2S, eksempelvis Northstar 192 Transport. Philips CD-Pro drev har I2S-utgang, så det er "bare" et spørsmål om å dra riktig kabling fra drevet til en ekstern jack. En del CD-spillere bruker allerede I2S som intern dataoverføring, f eks Tent Labs. Jeg vet ikke hvordan dette er løst i Electrocompaniets spillere.

Modding av DEQX'en til å ta I2S inn og gjøre noe fornuftig med det signalet kan derimot være en mer involvert affære...
I2S er ganske standard grensesnitt for intern lyddataoverføring mellom ulike «chipper» som DAC, ADC, SPDIF/AES/EBU-receiver og DSP. Det er ikke dermed sagt at det er veldig enkelt å trekke dette grensenittet ut av boksen. Sannsynligvis må man minimum ha noen driverkretser og evt signaltrafoer +++ for å tilpasse signalnivåer, impedanser o.l. til et kabelgrensesnitt.

mvh
KJ

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
620
Flere av (eller alle?) WBT Nextgen RCA har en karakteristisk impedans på 75 ohm i følge spesifikasjonene til WBT.

N

nb

Gjest
whistler skrev:
Flere av (eller alle?) WBT Nextgen RCA har en karakteristisk impedans på 75 ohm i følge spesifikasjonene til WBT.
Det er vel nok av de som sier de er det, det er ikke det samme som at de faktisk er det.

En Audiomix-klassiker til glede for nye lesere (kommetar til Fidelitys besøk hos WBT)

<i>
Les fidelity nr 21 fra side 20 og utover. Litt avhengig av bakgrunn og mengde sunn skepsis, må dette leses gjennom spesielle briller. Her er det mye T&T samlet. Eller ble det for mye tysk hvitvin under besøket? Jeg tviler ikke på at de omtalte pluggene er gode, men forklaringen på hvorfor og hvordan er jeg mer tvilende til. Når elektroner omtales som levende vesner, faller jeg litt av. Og hvor mye opp er en klasse i lydkvalitet? Prosenter og dB er begripelig, men en klasse? Det skrives om opplagte svakheter ved den opprinnelige RCA phono pluggen. Der er jeg helt enig. Helt ubegripelig at denne konstroksjonen har overlevd. Men å si at disse svakhetene skyldes "elektromagnetisk interferens og eddy current mellom jordingskransen og plusspinnen" kan ikke skyldes annet enn for mye tysk vin. Det sies videre at "det er enkelt å oppnå den standardiserte 75 ohms impedansen med Nextgen". Alle med to åpne øyer og en liten ide om hva som bestemmer impedansen vil se at dette er bare tull.
</i>

Se også f.eks her
http://www.bluejeanscable.com/articles/75ohmrca.htm

Det har neppe noen videre praktisk betydning. Men jeg synest det er komisk at RCA er rådende standard selv på meget dyre slike saker. Det finnes vitterlig bedre alternativer.

Selv bruker jeg både RCA og optisk og begge deler funker fint.

Topp Bunn