|
Vet ikke, har aldri tatt meg bryderiet med å prøve. Men RCA har ingen definert impedanse, så 75 ohms BNC flytter i det minste problemet et stykke.Erland skrev:Er det et hørbart faktum at BNC kontakter fungerer bedre enn RCA på en digitalkabel?
Kabelen er god nok i massevis, men USB-protokollen mangler også et separat klokkesignal. Det ligger begravd i datastrømmen og må graves frem igjen hos mottaker. Resultatet er jitter, med mindre sender og mottaker er spesialkonstruert for audio (og det er de ikke).DEKOas skrev:Hva med USB-kabler? De må vel være beregnet for data på lik linje som "cat5".
Det er neppe et stort problem i praksis, og problemet kan evetuelt bare flyttes inn på kretskortet som asbjbo. RCA kontakter kan ikke ha riktig karakteristisk impedans, det er fysisk umulig. Så uansett hva ymse pluggprodusenter eller blader måtte si, så har ikke pluggene den korrekte karakteristiske impedansen så lenge de er av typen RCA. Sånn sett er optisk overføring mer helhetlig, da er i alle fall det problemet borte.Erland skrev:Er det et hørbart faktum at BNC kontakter fungerer bedre enn RCA på en digitalkabel?
Har ikke tenkt på dette, men en smal sak og konvertere Bullalo'en til BNC.
Tror til og med jeg har kontaktene liggende.
RCA i kombinasjon med klokkeslaving er vel en fullgod løsning?nb skrev:BNC er standard i studioer, kanskje impdanstilpasning blir mer kritisk om det er mange og lange strekk og mange enheter slavet til samme klokke som det gjerne er i studio, eller om en av grunnene også er at pluggene sitter bedre. Eller kanskje bare at de som lager proffutstyr lager noe som følger overføringsstandarden, siden det jo egentlig er litt bonk å gjøre noe annet... At det finnes eksepsjonelt dyre digitalrigger med kun RCA får nesten produsentene av de svare for selv.
Ja, det vil fungere, men da må sender og mottaker modifiseres til å synkronisere seg til det klokkesignalet. Jeg har sett minst én digitalrigg som er satt opp sånn, med en separat RCA til klokkesignalet, men jeg husker ikke hvilken. Personlig syntes jeg ikke det så spesielt elegant ut å bruke en drøss RCA'er til noe som kunne vært løst med en RJ45 ethernet-kontakt.coolbiz skrev:RCA i kombinasjon med klokkeslaving er vel en fullgod løsning?
Er det andre enn Denon som har slik? Denon-Link eller hva de nå kaller det går på vanlig nettverkskabel, så får man bare passe på å la være å kjøpe den av sorten som koster 5000 kroner og heller betale en femtilapp på Biltema...asbjbo skrev:Ja, det vil fungere, men da må sender og mottaker modifiseres til å synkronisere seg til det klokkesignalet. Jeg har sett minst én digitalrigg som er satt opp sånn, med en separat RCA til klokkesignalet, men jeg husker ikke hvilken. Personlig syntes jeg ikke det så spesielt elegant ut å bruke en drøss RCA'er til noe som kunne vært løst med en RJ45 ethernet-kontakt.
I2S er ganske standard grensesnitt for intern lyddataoverføring mellom ulike «chipper» som DAC, ADC, SPDIF/AES/EBU-receiver og DSP. Det er ikke dermed sagt at det er veldig enkelt å trekke dette grensenittet ut av boksen. Sannsynligvis må man minimum ha noen driverkretser og evt signaltrafoer +++ for å tilpasse signalnivåer, impedanser o.l. til et kabelgrensesnitt.asbjbo skrev:Enkelte CD-spillere har ekstern I2S, eksempelvis Northstar 192 Transport. Philips CD-Pro drev har I2S-utgang, så det er "bare" et spørsmål om å dra riktig kabling fra drevet til en ekstern jack. En del CD-spillere bruker allerede I2S som intern dataoverføring, f eks Tent Labs. Jeg vet ikke hvordan dette er løst i Electrocompaniets spillere.
Modding av DEQX'en til å ta I2S inn og gjøre noe fornuftig med det signalet kan derimot være en mer involvert affære...
Det er vel nok av de som sier de er det, det er ikke det samme som at de faktisk er det.whistler skrev:Flere av (eller alle?) WBT Nextgen RCA har en karakteristisk impedans på 75 ohm i følge spesifikasjonene til WBT.