DIY dual 701 basert DD platespiller

kappel

Medlem
Ble medlem
05.12.2007
Antall liker
0
En dual 1973 modell 701 er annskaffet som utgangspunkt for en liten kveldsjobb utover høsten ;D
Jada jeg vet jeg kan kjøpe en gnske bra spiller for hva det vil koste å bygge en (håper å havne rundt 6-7), men jeg har tilgang til meget bra verktøy ( cnc for både metall og tre + dreibenk osv) så for morroskyld vil jeg se hva jeg kan få ut av denne .

Tanken er å ta motor fra dual , bygge en tung plinth i et godt design (både lydmessig og utseendemessig) , armbase, finne en passende arm og pickup.

det sitter en ortofon m20e i dualen nå .

Har funnet et stoff på nettet som heter jesmonite : http://www.jesmonite.co.uk/ , egenvekt 1,8kg pr liter , vannbasert med høy styrke , og bør være rimelig dødt.
Noen her som har prøvd seg med å støpe en plinth i et eller annet materiale før ??? hva er for og imot dette ??

forslag til does and donts ???
forslag til am/PU ??

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.481
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er ikkje sikker på om eg hadde gått for dette prosjektet...Dual 701 har eit svært godt oppheng, og det vert i mitt hovud litt "feil" å droppe dette til fordel for ein fast max-vekt-konstruksjon. Drivverket er godt, men eg trur ikkje dei er så gode som andre max-vekt-konstruksjonar a la Technics SL 1000 og denslags.
Problema med Dual 701 er vel heller:
a) at dei alltid er gamle, og at det er mykje å gjere med dei for å få dei i topp stand.
b) at armen ikkje er noko særleg, og at det er vanskeleg å sette på ein ny.

Men uansett, ein bør leve litt spennande, så om du kastar deg ut i prosjektet, må du fortelje korleis deg går.
Lukke til!

Topp Bunn