DIY forsterker med god kvalitet og bra med krefter

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmm, det var da svært så mye det ble om dette "NewClassD" greiene da. Må jo nesten begynne å ta disse signalene på alvor ;-)
Noen beskrivelser eller tester som sammenligner ncore vs newclassd?
Noen som har sjekk på "headlinene" i forhold til forskjellene mellom disse teknologiene? Ncore er jo allerede ganske gammelt - så det er jo ikke umulig at det er konmet noe enda mye nyere og bedre ;-)
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det ligger en test av ulike klasse D forsterkere her, hvor seriøst det er skal være usagt...
2008 - Class D Amplifier comparasion test
hmm, dette viser ar NewClassD er eldre enn ncore teknologien.
Jeg trodde NewClassD teknologien var nyere.
Det var nyttig info.
Denne testen vurderer NewClassD over hypex udc, men hypex ncore er det vel ganske unisont at er bedre enn hypex udc.
Så det spørsmålet gir ikke dette noe input på.
Også som du sier, det er jo helt åpent om testen har noe som helst verdi. Aner ingenting om forfatteren.
 
S

Syncrolux

Gjest
Specs på NewClassD ser veldig bra ut, men jeg savner mer detaljerte forvrengningsmålinger, slik som Hypex har publisert for Ncore, først og fremst TDH+N vs effekt.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For min del føler jeg for mer begrunnelse før jeg avviket fra valgt kurs (ncore).
Ncore kom relativt lenge etter NewClassD og har fått en voldsom fokus og interesse siden 2011/2012. Nå kan det være at hypex er bedre på det kommersielle, men hypex har også sin eldre udc teknologi som etter min oppfatning ikke fikk samme gjennomslag som ncore har fått.
Tilgangen på erfaringer og kunnskap relatert til ncore og diy prosjekter relatert til disse forventer jeg er betydelig bedre.
Men om andre har mer informasjon, og da kanskje spesielt ncore vs. NewClassD så vil jeg veldig gjerne høre om det.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Tror dere det går an å bygge en 3-kanals nc400 amp med et felles SMPS1200A400 power? Dette er til et hjemmekino-oppsett. Jeg kan ikke se helt for meg at jeg noen gang skal behøve 1500W peak power, så for meg virker det som det powersupplyet er kraftig nok.

Det eneste kan være krysstale mellom kanalene igjennom strømforsyningen, men nc400 med sine 75-80dB PSRR burde være mer enn nok. Ikke akkurat vanlig å ha lydmateriale som KUN er i venstre kanal...
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.986
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Tror dere det går an å bygge en 3-kanals nc400 amp med et felles SMPS1200A400 power? Dette er til et hjemmekino-oppsett. Jeg kan ikke se helt for meg at jeg noen gang skal behøve 1500W peak power, så for meg virker det som det powersupplyet er kraftig nok.

Det eneste kan være krysstale mellom kanalene igjennom strømforsyningen, men nc400 med sine 75-80dB PSRR burde være mer enn nok. Ikke akkurat vanlig å ha lydmateriale som KUN er i venstre kanal...
Er jo en del som har bygget den med en strømforsyning og 2 moduler og har ikke sett at det har vært noe problemer derfra, så jeg vil ikke tro at det burde være noe problem. Specs på Ncore er jo veldig solide også, noe som heller ikke skader.
 
M

MusicBear

Gjest
For min del føler jeg for mer begrunnelse før jeg avviket fra valgt kurs (ncore).
Ncore kom relativt lenge etter NewClassD og har fått en voldsom fokus og interesse siden 2011/2012. Nå kan det være at hypex er bedre på det kommersielle, men hypex har også sin eldre udc teknologi som etter min oppfatning ikke fikk samme gjennomslag som ncore har fått.
Tilgangen på erfaringer og kunnskap relatert til ncore og diy prosjekter relatert til disse forventer jeg er betydelig bedre.
Men om andre har mer informasjon, og da kanskje spesielt ncore vs. NewClassD så vil jeg veldig gjerne høre om det.


Jeg tilbragte mange timer i demorommet til NewClassD forleden på hi-fi messa i København. Foruten det jeg selv så og hørte, merket jeg meg spesielt den store begeistringen til danske selvbyggere, som jeg ut i fra praten skjønte de var godt inne i dette.

Jeg innrømmet at denne helgen forsvant min egen "fobi" mot klasse D, samtidig som jeg spurte Lars Clausen selv hva som utløste denne enorme begeistringen til publikum og meg selv - meg selv i form av det jeg hørte av superoppløst organisk musikkgjengivelse. Svaret var enkelt:

- Jeg gjør nok en del ting noe annerledes.

Mer ville han ikke skryte av seg selv eller produktene. Vel, selv registrerte jeg bøttetrafoer & bøttekondisser. Som noe av det jeg selv klarte å se som annerledes. Mens det man hørte for m in del var årsak god nok :)
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror dere det går an å bygge en 3-kanals nc400 amp med et felles SMPS1200A400 power? Dette er til et hjemmekino-oppsett. Jeg kan ikke se helt for meg at jeg noen gang skal behøve 1500W peak power, så for meg virker det som det powersupplyet er kraftig nok.

Det eneste kan være krysstale mellom kanalene igjennom strømforsyningen, men nc400 med sine 75-80dB PSRR burde være mer enn nok. Ikke akkurat vanlig å ha lydmateriale som KUN er i venstre kanal...
Hvilke kanaler i hjemmekinoen er det denne skal fore?
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Tror dere det går an å bygge en 3-kanals nc400 amp med et felles SMPS1200A400 power? Dette er til et hjemmekino-oppsett. Jeg kan ikke se helt for meg at jeg noen gang skal behøve 1500W peak power, så for meg virker det som det powersupplyet er kraftig nok.

Det eneste kan være krysstale mellom kanalene igjennom strømforsyningen, men nc400 med sine 75-80dB PSRR burde være mer enn nok. Ikke akkurat vanlig å ha lydmateriale som KUN er i venstre kanal...
Hvilke kanaler i hjemmekinoen er det denne skal fore?
Frontene (L C R). Så sånn sett det mest kraftkrevende. Mot B&W DM603. Frontene er satt i small på 80Hz, slik at mesteparten av energien er tatt bort. Jeg driver dette med en puslete receiver på 7x110W og det fungerer bra volummessig.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her er noe info som kan være av interesse.
In a nutshell, the SMPS600 has a dedicated harness for it and the SMPS1200A400 requires modding (https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3900) and results in 5W extra dissipation as mentioned. Response from Hypex included:- "The SMPS600 has separate diodes in the bridge rectifier and has automatic mains voltage switching
- If the wiring and higher dissipation is not an issue for you than it is fine to use the SMPS1200 or even the SMPS400."
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror dere det går an å bygge en 3-kanals nc400 amp med et felles SMPS1200A400 power? Dette er til et hjemmekino-oppsett. Jeg kan ikke se helt for meg at jeg noen gang skal behøve 1500W peak power, så for meg virker det som det powersupplyet er kraftig nok.

Det eneste kan være krysstale mellom kanalene igjennom strømforsyningen, men nc400 med sine 75-80dB PSRR burde være mer enn nok. Ikke akkurat vanlig å ha lydmateriale som KUN er i venstre kanal...
Hvilke kanaler i hjemmekinoen er det denne skal fore?
Frontene (L C R). Så sånn sett det mest kraftkrevende. Mot B&W DM603. Frontene er satt i small på 80Hz, slik at mesteparten av energien er tatt bort. Jeg driver dette med en puslete receiver på 7x110W og det fungerer bra volummessig.
B&W 603 er vel ikke de mest strømkrevende HT'ene - så jeg antar at du vil klare å drive dem + en senter og enda ha godt med krefter til overs om du går for en løsning med 1 SMPS1200A400 + 3 x NC400, og det uten å dele dem på 80hz.
(Synes forresten at 80hz var høyt å dele disse - personlig ville jeg nok lagt delingspunktet lavere)

I forhold til "crosstalk" så vet jeg ikke. Tviler på at det er noe problem i ditt oppsett.
Hadde du hatt B&W 802 og superdupert higend pre-amp med balansert hele veien osv. så ville jeg kanskje tenkt litt ekstra på det - men man må jo balansere kost/nytte i hele kjeden.
Om man ser bort fra crosstalk så kan det være en fordel å bruke en strømforsyning ettersom det er sjelden at alle kanaler drives like hardt, og strømforsyningen vil da kunne ha mer headroom igjen når det trengs i en kanal.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For min del føler jeg for mer begrunnelse før jeg avviket fra valgt kurs (ncore).
Ncore kom relativt lenge etter NewClassD og har fått en voldsom fokus og interesse siden 2011/2012. Nå kan det være at hypex er bedre på det kommersielle, men hypex har også sin eldre udc teknologi som etter min oppfatning ikke fikk samme gjennomslag som ncore har fått.
Tilgangen på erfaringer og kunnskap relatert til ncore og diy prosjekter relatert til disse forventer jeg er betydelig bedre.
Men om andre har mer informasjon, og da kanskje spesielt ncore vs. NewClassD så vil jeg veldig gjerne høre om det.


Jeg tilbragte mange timer i demorommet til NewClassD forleden på hi-fi messa i København. Foruten det jeg selv så og hørte, merket jeg meg spesielt den store begeistringen til danske selvbyggere, som jeg ut i fra praten skjønte de var godt inne i dette.

Jeg innrømmet at denne helgen forsvant min egen "fobi" mot klasse D, samtidig som jeg spurte Lars Clausen selv hva som utløste denne enorme begeistringen til publikum og meg selv - meg selv i form av det jeg hørte av superoppløst organisk musikkgjengivelse. Svaret var enkelt:

- Jeg gjør nok en del ting noe annerledes.

Mer ville han ikke skryte av seg selv eller produktene. Vel, selv registrerte jeg bøttetrafoer & bøttekondisser. Som noe av det jeg selv klarte å se som annerledes. Mens det man hørte for m in del var årsak god nok :)
Finnes det noen nyere review av disse vs for eks. nc400, nc500 eller nc1200 baserte forsterkere?
 
Topp Bunn