DIY gulvhøyttaler langtidsprosjekt (trenger starthjelp)

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Innlegg
60
Antall liker
0
Hei.
Har lenge ønsket å bygge et par solide høyttalere til eget bruk, og nå hadde DynaBel tilbud på noen spennende mellomtoner/midbasser forige uke. Så jeg fleksa like godt til med å kjøpe 6 stk. Peerless HDS Nomex 165 og 2stk. ScanSpeak D2608/913000.
Fant inspirasjon til kombinasjonen hos Troels Gravesen. Er nærmere bestemt denne som skal "frobedres".
Jeg tenkte at jeg skulle piffe opp basseffekten litt ved å bruke et ekstra basselement.
Sd for 2stk. 830875 ligger mellom en typisk 8" og 10", så selv om det ikke er et element skreddersydd for bassgjengivelse, så bør dette bli bra i kombinasjon med mine to SB12 Plus :)

Dette blir et langtidsprosjekt som jeg kommer til å holde på med ved siden av skole.
Har noen prosjekter på gang med bil og bilstereo som må avsluttes før jeg setter i gang, men jeg bruker litt tid på først å kartlegge beste mulig løsning før jeg går ut og snekrer.

Til å starte med har jeg et par ting jeg trenger hjelp til å planlegge.
1. Hvordan blir formlene for beregning av bassreflekskasse når flere elementer skal dele samme volum?
- Selve volumberegningen blir ganske grei, for der ganger du bare resultatet for ett element med antallet du skal ha. Lengden og diameteren på bassport blir litt på samme måte; bruk totalt volum og beregn port med ønsket avstemning, akkurat som normalt.
Men hva med tuningfrekvens? Bør jeg bruke den samme som for et element eller gå litt lavere?

2. Troels Gravesens høyttaler har et felles kammer til "mellomtonebass" og basselement, men kan det svare seg for meg å lage et separat kammer til "mellomtonebassen"
- Ser for meg at ved å skille de to vil jeg slippe at bassen forstyrrer for mellomtoneprestasjonen, og i tillegg kan jeg dempe og konstruere dette kammeret annerledes for å gjøre forholdene så gode som mulig for elemetet. Kan også vurdere et lukket kammer til mellomtonen hvis jeg går for 3-veis; eller blir det dumt?

3. Troels Gravesens høyttaler er en 2,5-veis konstruksjon; kan det være hensiktsmessig for meg å gå for en 3-veis løsning?
- Her er jeg enda ganske fersk, så jeg trenger litt pros og cons å veie opp mot hverandre.

4. Jeg vil gjerne gjøre det skikkelig når jeg først er i gang. Hva er anbefalte byggematerialer til kassen?
- Har bygd litt diverse basskasser og provisoriske høyttalerkasser i diverse materialer, men hva er egentlig "optimalt"?
Har brukt glassfiber, MDF og gulvspon, hvorav MDF er favoritten; men jeg leser mye positivt om kryssfiner.
Vil kryssfiner (av høy kvalitet) være bedre egnet til enkelte deler av kassen enn MDF eller evt. HDF?
Vurderer å bygge noe på samme måte som Humble Statement. Og da tenker jeg at kryssfiner kan gi en del vektbesparelse, og når platene blir belastet "i samme plan" som fibrene i kryssfineren, så er jo det den retningen hvor kryssfiner er sterkest ...

Finnish er ikke bestemt enda, heller ikke fasong eller noe som helst egentlig. Det eneste jeg vet er at jeg sitter med elementer som har potensiale, det gjelder bare å gjøre det beste utav det ;)

Følg med utover høsten og vinteren, så kommer det bilder etterhvert som jeg kommer i gang med modellering og bygging.
 

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Innlegg
60
Antall liker
0
Nå har jeg gjort endel research og kommet frem til endel nye svar og spørsmål.

Har laget to testkabinetter til mellomtone og diskant. Lukket kasse med ca 13L nettovolum, noe som hørtes greit ut.
Bestemt meg etter dette for å lage et separat, lukket kammer til mellomtonen. Siden delefrekvensen mellom bass og mellomtone ligger rett over 400Hz, så vil ikke noen bassport tunet til rett under 50Hz ha noen effekt på lydnivået.

Kommer til å bruke samme tuningfrekvense for mine 2 basselementer som brukes for 1, og skal kjøre et 3-veis delefilter. Kabinettene skal konstrueres i 22mm MDF med frontbaffel i heltre; tror jeg lander på 3cm eik der.

Men nå har jeg prøvd å fordype meg i delefilterbiten, og har møtt på en hindring.
Hvis jeg bruker to elementer i paralell, får jeg en Zn på 4 Ohm, noe som krasjer med resten av systemet som har 8.
Kunne lagt inn en 4 Ohms seriemotstand foran basselementene for å kjøre totalmotstanden opp til 8 Ohm igjen, men det er vist fy-fy virker det som ...
Hvis jeg derimot kobler elementene i serie, blir motstanden 16 Ohm, og resultatet blir såvidt jeg kan forstå at høyttalerene vil trekke mer strøm (eller ikke?), og basshøyttalerene vil ikke få noen økning i lydstyrke. 2 elementer vil normalt doble lydtrykket i et ideellt system, men når motstanden dobles, halvveres effekten inn til elementene, og samtidig også lydstyrken.

Sistnevnte løsning vil altså fungere best med tanke på at det ikke blir noen SPL økning som må dempes, og ingen seriemotstand trengs til basselementene for å få opp motstanden. Vil få en økt dynamikk i bassområdet, samt en "bedre bassrespons" pga. dobblet membranareal og Vd; men er det en god løsning?

Vil det "ødelegge" høyttaleren å legge inn dette andre basselementet?
Er det kanskje like greit å bare bygge denne høyttaleren eksakt lik orginalen?

Noen innspill? :)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
tenker det kan være fornuftig å holde seg til originalen. Du har tenkt deg god tid, skal du forbedre konstruksjonen må du nok beregne mer en god tid!
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.498
Antall liker
275
J.Finvaag skrev:
tenker det kan være fornuftig å holde seg til originalen. Du har tenkt deg god tid, skal du forbedre konstruksjonen må du nok beregne mer en god tid!
Dette synes å være en god idè. Så kan tiden brukes på å gjøre alt ordentlig, solid og med bra finish.

Lykke til.

Mvh
 

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Innlegg
60
Antall liker
0
Tror nok jeg får gjøre det, men mindre jeg finner en løsning på problemet motstandsproblemet som oppstår med 2 basselementer.
Kan koble i paralell og bruke en L-pad, men effekttapet i motstandene bli ganske store, så det kan by på problemer å få motstandene til å tåle belastningen ved basstung musikk.

Nei, får nok kjøre på med en ren kopi, så får jeg kommet meg i gang med bygginga snart. :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
7.979
Sted
Kongsberg
Morsomt å lage sin egen høyttaler, men jeg tror som de andre her at å lage sitt eget passivt filter til en 3-veis fra bunnen av er for vanskelig for en nybegynner. Selv om man kan få det til på en måte, er det vanskelig å få det bra. Også MÅ du ha måleutstyr.

Hvis du allikevel vil prøve deg på å lage filter selv er det mye lettere hvis du velger digitale filtre. Jeg har brukt MiniDSP filteret i en konstruksjon og det er en "walk in the park" å sette opp høyttalerene hvis du har måleutstyr
http://www.minidsp.com/onlinestore/category/7/minidsp-kits

Når du bestiller kan du spørre de om de kan merke pakken med "demo" og 30$ slik at du slipper momsen og tollen i norge. Jeg gjorde det. :) Da kommer du unna med 2300 kroner for et komplett 4 veis stereo oppsett med både analog og digitale innganger. Da har du muligheten til å integrere en sub eller to også etterhvert :)

Du vil jo da selvfølgelig trenge flere forsterkere, men der og finnes det gode løsninger som ikke koster all verden. Ett alternativ er å få tak i tre effektforsterkere på finn.no. De trenger ikke være like, og du trenger også noe mindre effekt på diskantene da disse har høyere følsomhet.
Et annet alternativ er å kjøpe en brukt surroundreceiver med minimum 6 forsterkere med line-input til hver hver forsterker. f.eks denne:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25953109
Der får du 7x110W for 2500 kroner og det er billig...

Et tredje alternativ er å bygge forsterkere selv. f.eks dette:
http://chipamp.com/lm3886.shtml
Men det billigste og beste er nok surroundreceiveren. Senere kan du jo alltids kjøpe bedre forstekere til mellomtone og diskant når du får råd.. og da kan du jo drive de 6 bassene dine med 6x110W fra surroundreceiveren for sinnsyk kontroll i bassen.
Det er store fordeler med å drive elementene direkte fra en forsterker. Bedre dynamikk, bedre kontroll, mindre forvrengning

MiniDSP systemer har også mulighet for volumjustering slik at du slipper preamp.

En totalpris på under 5000 kroner for et stereooppsett med 3-veis digital filtrering og 660W er grisebillig. Du kommer til å spille fletta av alt som koster under 20000!

I 2010 er også måleutsyr blitt billig. Det eneste du trenger er en billig målemikrofon, PC med et OK lykort har du sikkert allerede, og SW er gratis. F.eks. REW.
De har også et aktivt forum du kan stille spørsmål på. http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/
Google cheap measurement mic for mange tips. Har du god tid kan du jo bygge en selv.

Uansett hva du velger så må du ha lykke til med prosjektet.

mvh Armand
 

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Innlegg
60
Antall liker
0
Hmmm.... interessant.
Hadde vært kult, men tør ikke påta meg noe så omfattende i tillegg til høyttalerene nå i første omgang. Får en travel nok vår som det er, og det blir nok uansett flere høyttalere som skal bygges etterhvert.
Er dessuten ikke lenge siden jeg kjøpte meg ny forsterker.

Nei, gjør nok som Delle sier, bruker tida til å gjøre det skikkelig nøye.
Men i den forbindelse har jeg et spørsmål.
Hvor tett mellom avstiverene blir "for tett" i en 40L bassreflekskabinett i 22mm MDF?
Interne mål er BxHxD = 156x906x312mm
Vurderer 4 avstivere i høyden og en i dybden, som gir største platefelt på ca 145x190mm.
Blir det litt mer avstivning enn strengt tatt nødvendig når det ikke er snakk om særlig bassoutput?
 
Topp Bunn