Verktøy Diy høvelbenk

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.267
Antall liker
2.505
Torget vurderinger
1
Er i gang med en diy høvelbenk som blir tilpasset min begrensede plass og lurer på om noen andre har kommet opp med smarte løsninger de vil dele, gjerne bilder
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.896
Antall liker
11.283
Sted
Ytterst i havgapet...
Er forsåvidt ute i samme ærend, men blir ikke helt enig med meg selv.... kommer delvis an på hva man ser for seg å drive med, bl.a. med tanke på oppspenning....
klassisk høvelbenk som vi er vant med, eller annet... Benchcrafted.com har spennende hardware og forslag til en interessant benk..om enn med stive priser på hardware...... ellers er jo nettet og youtube fullpakka med mer eller mindre lure forslag og ideer...
 
Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.267
Antall liker
2.505
Torget vurderinger
1
Joda mye pent på www men hva får amatører her til?

Her er jo ett pent eksemplar

 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.896
Antall liker
11.283
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er en del forskjellige slags høvelbenker, så man bør prøve å se for seg hva man skal gjøre.... om man planlegger mye høvling for hånd, er nok den klassiske høvelbenken best. Om man ser for seg litt mer forskjellige typer arbeid, så er man kanskje bedre tjent med en bredere benk med litt forskjellige oppspenningsmuligheter. Det er absolutt mulig å bygge sjøl, men tilgang på egnede materialer og utstyr er tildels vanskelig og ikke minst dyrt her til lands... Jeg innrømmer gjerne at jeg irriterer med grønn over tredoblede priser i forhold til utlandet...... så er det også slik at man nesten trenger en høvelbenk og å bygge en, men noen gode arbeidsbukker gjør gjerne nytten....
Et godt utgangspunkt kan også være benkeplater i eik eller bøk.... eller noe i retning av hva denne karen gjør...

 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Du har ikke vurdert MFT systemet, dvs 20mm hull i 98mm grid. Finnes mye utsyr tilpasset bruk av det.
Finnes fresejigger til å frese hullene selv i en valgfri plate. Mulig jeg kjenner noen som kan låne ut en slik jigg.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML
Topp Bunn