diy kabler? fletting, tvinning osv..

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hei
er kommet sånn smått igang med planlegging av DIY kabler.
Signalkabel: Har bestilt sølvtråd, bomullstrømpe og xhadow reference RCA plugger. Hva vil være lurt her: bør +og - tvinnes ??

Høyttalerkabler: Terminering er på vei (WBT 0680) men er usikker på hvordan kabelen skal være.
Har sett på svalander sine sider og flettemetoden der med 4 ledere, noen som har prøvd dette?? og vil det funke med tykkere solid core ledere??

tvinning av kablene, hvor + og - er adsjilt, er det noe poeng? isåfall hvorfor??

Ikke gjøre så vedlig mye med lederne og la dem ligge rett frem?

kan dette være en måte å lage kabel på?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.426
Torget vurderinger
2
å tvinne - rundt + er jo dikemarkmetoden ( søk og du skal finne..)  dette har jeg prøvd med både sølv og kobber solid core, og det gir skjerming av signalet.
Har flettet 4 ledere etter svalandermetoden til strømforsyning også, fungerte veldig bra etter et par forsøk..( les beskrivelsen to ganger før du begynner ) fordelen med fletting er selvsagt at du kan bruke flere ledere, og stranded ledere.

ps. xhadow reference er hvis jeg husker riktig noe dritt å lodde på, nesten umulig å få på uten å bruke tinnet som lim, men jeg er ingen ekspert, skulle kanskje brukt et mindre lettflytende tinn ds.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
620
Siden det er mye gods i Xhadow Reference pluggen, kreves det en bolt med litt effekt.
+-lederen kan man skru, men –-lederen må loddes. Hvis man bruker relativt tynn solidcore sammen med pluggen, er det enkleste å lodde –-lederen til en av kantene langs "gropa" av pluggen, og ikke nede i "gropa".

WBT-loddetinn anbefales!

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
WBT loddetinn er det som kommer til å bli brukt ja, får håpe jeg får det til å sitte sjikkelig. Har også vurdert å skjerme signalkablene, denne skal vel da også bare loddes ilamme minus leder i sender endene??
ingen osm har noen tips til høyttalerkabel "kontruksjon" eller signalkabel??

mvh Jørgen

S

Simplistic

Gjest
Nå snakker jeg kun ut ifra egen erfaring her men...

Til signalkabel ville jeg bare brukt enkeltleder. Altså en leder til signalet og en til jord. I teorien bør signalkabler skjermes eller flettes, men jeg har ikke opplevd at denne har noen gunstig effekt. Når jeg tvinner signalkablene mine blir lyden kunstig og ubehagelig. Jeg skjønner ikke hvorfor, men det bare blir sånn.

Så til signalkabel: enkeltleder uten tvinning

Tvinning av høyttalerkabler har egentlig ingen hensikt. Jeg tror det er uttrykt tidligere på forumet at ingen elektriske felter vil kunne indusere en støyspenning i høyttalerkabelen som er stor nok til å drive en høyttalerlast. Du kan tvinne dem litt for ryddighetens skyld, men om det har noen lydmessig effekt er nok ikke så sikkert.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
879
Jeg har svært god erfaring med å flette signalkabler; tre ledere - to til jord. Kikket på en av de berømte Kimber-kablene først.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
620
J.Finvaag , ser ut som om du må lage en anselig mengde protyper for å finne ut hva som låter best i akkurat ditt oppsett. ;)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hehe ser ikke værre ut. :p må vel bare prøve litt, men det blir vel sikkert bra til slutt får jeg håpe :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.682
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Når jeg tvinner signalkablene mine blir lyden kunstig og ubehagelig. Jeg skjønner ikke hvorfor, men det bare blir sånn.
"Førsteordens" effektene på en kabel er motstand (R), kapasitans (C) og induktans (L). Motstanden er gitt av materiale, tverrsnitt og lengde på lederen, mens de andre to avhenger av geometrien på kompliserte måter. En kabel med tvunnede ledere vil ha høyere kapasitans og lavere induktans enn en kabel med de samme lederne liggende parallelt ved siden av hverandre.

I en signalkabel er høy C vanligvis en Dårlig Ting, og i ekstreme tilfeller (kabler av typen utrullet kondensator sammen med enkelte utgangstrinn) kan du få utgangstrinnet på signalkilden til å bli ustabilt. Uansett vil kombinasjonen av R, L og C gi en viss "tonekontrollvirkning", og høy C vil gi en resonanstopp høyt oppe (MHz), som igjen kan forårsake hørbare intermodulasjonsprodukter - en hardhet og skarphet i lyden.

Men tvinning beskytter mot innstrålt radiostøy ved at de innstrålte feltene kansellerer hverandre. Mange proffkabler bruker moderat tvinning under både en folie- og fletteskjerm for å holde den innstrålte støyen nede, og datakabler er oftest "twisted pair".

Jeg har et par Class-D monoblokker, og de vil stråle UT en del RF-støy hvis høyttalerkablene ikke er tvunnet/flettet. I praksis betyr det fletting av mange tynne enkeltledninger, Kimber-style. I dette tilfellet holder flettingen RF på plass i kablene inntil den omdannes harmløst til varme i høyttalerelementenes spoler. Ikke ofte man ser referanser til middelalderen i hifi-sammenheng: http://www.stringpage.com/braid/medbraids/medbraids.html

"Andreordens" effektene er alt det kabelfetisjistene går seg varme over, som isolasjonsmateriale, skin-effekt, legeringens renhet, krystallstruktur, varmebehandling, mekaniske vibrasjoner, og alt det der. Noe av dette gir hørbare effekter, men det er (for å si det litt forsiktig) vanskeligere å forutsi nøyaktig hvilke og hvordan.

Topp Bunn