(Var usikker på om dette hørte til i DIY-hjørnet eller her, så moderatorer får gi gass hvis de mener tråden bør ligge et annet sted.)
For ikke å dra ut Micro Seiki-headshell-sagaen for lagt bestemte jeg meg for å lage en ny tråd om videre reperasjoner/oppgraderinger av MA-707-armen istedet. Jeg har "reparert" antiskate-mekanismen i MA-707-armen min nå, men jeg synes ikke måten dette er satt opp på er helt optimalt. Jeg får bl.a. ikke av den tidligere tråden som røk, så det nye fiskesnøret er knytt "utenpå" den gamle tråden og glepper og lager vibrasjoner i fjæren når armen beveger seg. Antageligvis påvirker ikke dette bevegelighet eller sporing, men dog... (Skal komme med noen bilder/tegninger når jeg kommer hjem.) Fjæren har også fått seg en liten bøy ved ett av festene og jeg er usikker på om den lar seg kalibrere noe særlig nøyaktig lenger.
Jeg tenkte derfor at vi kunne diskutere noen alternativer rundt dette.
1) Vet noen om en grei måte å ca.-kalibrere antiskate uavhenging av konstruksjon? Må det dynamometer/kraftmåler til, eller går det an å ta på øyemål? Vet noen om noen som selger en slik måler til en overkommelig pris?
2) Er det noen som har konstruert/oppgrader antiskate-mekanismen på armen sin, og som kan komme med noen anbefalinger og ting man bør tenke på?
I forhold til MA-707-armen er det egentlig bare to alternative løsninger jeg kan se for meg. Enten en VPI/Pro-Ject type løsning hvor et lodd festes rett bak pivot-punktet og tres gjennom et øye mellom armen og platen. Fordelen her er at det er relativt enkelt, mekanisk, å sette opp. Det er dog ganske upresist, og "øyet" hvor tråden mellom lodd og arm må følge høyden på resten av armen, slik at det må lages feste i selve armen. Et annet alternativ kan være å feste et lodd i festet, inni armen, der hvor fjæren er festet nå, og legge tråd og lodd over et hjul/øye ut ved arm-rest'en. (Skal tegne og forklare litt nærmere når jeg kommer hjem.)
Hvis man går for en slik lodd+tråd-løsning, hvordan beregner man vekt av lodd? Vil et lodd på 1 gram trekke på armen med samme vekt, eller er dette avhengig av vinkel og hvor festet sitter? (Litt for lenge siden jeg tok 2FY kjenner jeg.
)
Jeg innser såklart at det begrenser seg hvor presist man klarer å lage dette selv, men det er heller ikke poenget. Poenget blir å få så jevn antiskate-bias som mulig, en konstruksjon er relativt enkel å sette opp og vedlikeholde og med minst mulig modifikasjon av armen utover det som er orginalt.
For ikke å dra ut Micro Seiki-headshell-sagaen for lagt bestemte jeg meg for å lage en ny tråd om videre reperasjoner/oppgraderinger av MA-707-armen istedet. Jeg har "reparert" antiskate-mekanismen i MA-707-armen min nå, men jeg synes ikke måten dette er satt opp på er helt optimalt. Jeg får bl.a. ikke av den tidligere tråden som røk, så det nye fiskesnøret er knytt "utenpå" den gamle tråden og glepper og lager vibrasjoner i fjæren når armen beveger seg. Antageligvis påvirker ikke dette bevegelighet eller sporing, men dog... (Skal komme med noen bilder/tegninger når jeg kommer hjem.) Fjæren har også fått seg en liten bøy ved ett av festene og jeg er usikker på om den lar seg kalibrere noe særlig nøyaktig lenger.
Jeg tenkte derfor at vi kunne diskutere noen alternativer rundt dette.
1) Vet noen om en grei måte å ca.-kalibrere antiskate uavhenging av konstruksjon? Må det dynamometer/kraftmåler til, eller går det an å ta på øyemål? Vet noen om noen som selger en slik måler til en overkommelig pris?
2) Er det noen som har konstruert/oppgrader antiskate-mekanismen på armen sin, og som kan komme med noen anbefalinger og ting man bør tenke på?
I forhold til MA-707-armen er det egentlig bare to alternative løsninger jeg kan se for meg. Enten en VPI/Pro-Ject type løsning hvor et lodd festes rett bak pivot-punktet og tres gjennom et øye mellom armen og platen. Fordelen her er at det er relativt enkelt, mekanisk, å sette opp. Det er dog ganske upresist, og "øyet" hvor tråden mellom lodd og arm må følge høyden på resten av armen, slik at det må lages feste i selve armen. Et annet alternativ kan være å feste et lodd i festet, inni armen, der hvor fjæren er festet nå, og legge tråd og lodd over et hjul/øye ut ved arm-rest'en. (Skal tegne og forklare litt nærmere når jeg kommer hjem.)
Hvis man går for en slik lodd+tråd-løsning, hvordan beregner man vekt av lodd? Vil et lodd på 1 gram trekke på armen med samme vekt, eller er dette avhengig av vinkel og hvor festet sitter? (Litt for lenge siden jeg tok 2FY kjenner jeg.
Jeg innser såklart at det begrenser seg hvor presist man klarer å lage dette selv, men det er heller ikke poenget. Poenget blir å få så jevn antiskate-bias som mulig, en konstruksjon er relativt enkel å sette opp og vedlikeholde og med minst mulig modifikasjon av armen utover det som er orginalt.