DIY Soundboks?

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Antall liker
214
Hei.
For en tid siden kjøpte jeg dette settet brukt på Finn: Denovo Volt-10
Jeg har aldri fått fingeren ut til å bygge det. Men så kom jeg til å tenke på om jeg kunne bygge meg min egen Soundboks.
Har dere flinke folk noen tanker om det? Burde jeg gå for forsterkermoduler med DSP (i så fall: hvilken?), eller bruker jeg delefilteret med ok suksess?
Målet er ikke SPL, men heller musikk på fornuftig nivå med god bass.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
3.788
Morsomt, Soundbokseventyret starta som et prosjekt på DIYaudio i 2005 "the Doominator". Det blei en "kjempesukess". Flere firma som leverte, leverer høyttalerpakker etc. De to danske herrer dro til Sambandsstatene, crowfunding og resten er historie.

Her er tråden, "litt" inspirasjon ?

The Doominator - my ultimate DIY boomblaster - diyAudio

Litt kreativ navngiving (Boominator) for å unngå rettigheter etc. Disse bl.a selger høyttalerpakker, både i halv- og full-size.

Boominator Speaker Pack of 4 P-Audio HP-10W with 4 Piezo Tweeters from Unbranded £156.00 (bluearan.co.uk)

Dr.E

Edit: Gikk litt fort i the swing.Så ikke at du hadde høyttalerbestykningen klar.

1622481197212.png

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Antall liker
214
Morsomt, Soundbokseventyret starta som et prosjekt på DIYaudio i 2005 "the Doominator". Det blei en "kjempesukess". Flere firma som leverte, leverer høyttalerpakker etc. De to danske herrer dro til Sambandsstatene, crowfunding og resten er historie.

Her er tråden, "litt" inspirasjon ?

The Doominator - my ultimate DIY boomblaster - diyAudio

Litt kreativ navngiving (Boominator) for å unngå rettigheter etc. Disse bl.a selger høyttalerpakker, både i halv- og full-size.

Boominator Speaker Pack of 4 P-Audio HP-10W with 4 Piezo Tweeters from Unbranded £156.00 (bluearan.co.uk)

Dr.E

Edit: Gikk litt fort i the swing.Så ikke at du hadde høyttalerbestykningen klar.

Vis vedlegget 726273
Det fikk meg til å Google, og jeg kom over en Reddit-tråd av en av karene bak Soundboks. Artig lesning!

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.543

Laaang tråd, men prøv å få lest en del fra begynnelsen - det er veldig mye verdifull info der for noen som ikke insisterer på å gjøre alle feilene selv. Men veldig kort:
- dsp krever mer effekt (for boost. Du kan såklart basere deg kun på demping, men da synker følsomheten over hele fjøla og du må mate på med mer effekt.)
- mer volum og mer bass spiser batteri.

Som sagt; les boominator-tråden! :)

Topp Bunn