Diy strømkabel

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
Har endelig fått rotet meg til og bestille kontakter, strømkabler og strømpe for og lage mine egne strømkabler. Valget falt til slutt på Supa Lorad 2,5 med de samme kontaktene som jeg har sett Janhella selger her på sentralen.
Jeg har imidlertid noen spørsmål til de lærde før jeg trår til på mitt lille prosjekt..

1 - Skal skjerm kun kobles til jord i stikk kontakt enden?

2 - Skal jord kobles i begge ender?

3 - Er det nødvendig med ferrit? (skal lage kabler til surround reciver, bluray spiller, to effekt trinn, subwoofer og plasma tv)

4 - Bør lengden på kablene være over 1,5m.?

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.720
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Hei
Av de kablene jeg har gjordt selv (Jorma og Oyaide) så har jeg koblet jord til begge ender, men kun skjerm til stikkontakt enden. Lengde på kablene har jeg lest mange teorier om! Oyaide og Nordost er vel av de som anbefaler 1,8m lengder! Jeg har ikke testet forskjellige lengder, men har laget mine i 1,5m lengder. Works for me!

Lykke til!

OU812

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
1. Dette har vært tatt opp før, og det virker som man ikke blir enig. Du kan enten koble skjerm kunn i vegg enden,eller i begge ender. (Men er ikke supra laget slik at skjermen ikke skal jordes i noen av endene pga dielektrumet til jordleder?)

2. Ja.

3. I utgangspunktet nei, men gjør ingenting om du har det i tilegg.

4. Kabelen bør være akkurat så lang at du får strøm frem til komponentene dine.

kyrjens skrev:
1 - Skal skjerm kun kobles til jord i stikk kontakt enden?

2 - Skal jord kobles i begge ender?

3 - Er det nødvendig med ferrit? (skal lage kabler til surround reciver, bluray spiller, to effekt trinn, subwoofer og plasma tv)

4 - Bør lengden på kablene være over 1,5m.?

Topp Bunn