DIY Sub, tanker og idéer.

A

aardappeleter

Gjest
Jeg har en litt mer langsiktig plan om å bygge meg et par gode subber.

Kort om rammene for hva de skal brukes til, og i hvilken sammenheng. Rommet er åpen løsning, stue og kjøkken, ca. 4x7 meter, standard takhøyde. Hovedhøyttalere må på den ene kortveggen på grunn av rommets bruk til andre ting enn hifi, og innredningsdetaljer som, ehh, bruker resten av veggene. Det er en høydebegrensning på ca. 60 cm på grunn av vinduer jeg gjerne vil se ut av. Subbene er tenkt en i hvert hjørne på samme vegg. Jeg spiller i praksis bare musikk, stort sett på vinyl. Jeg har en TV stående i et annet rom som kan trilles inn ved behov, men den blir i veldig sjelden brukt.

Tanken min foreløpig er to 12" Dayton Ultimax i hver, med en av dem vendt 'rygg ut' for redusert likeordens forvrengning. Ellers tenker jeg trykkammer fordi jeg strengt tatt ikke vil ha ekstremt dyp bass. Det er jo grenser for hvor dyp bass man får fra vinyl før det er mer forvrengning og støy enn musikk, og før man potensielt skaper problemer for platespillere. Litt ned på 20-tallet burde holde lenge, både for meg og naboene. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å trenge plateforsterkere med integrert DSP, fordi jeg nok ender med DSP til alle kanaler i en boks.

Noen tanker og innspill til denne grovskissen?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.614
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg har en litt mer langsiktig plan om å bygge meg et par gode subber.

Kort om rammene for hva de skal brukes til, og i hvilken sammenheng. Rommet er åpen løsning, stue og kjøkken, ca. 4x7 meter, standard takhøyde. Hovedhøyttalere må på den ene kortveggen på grunn av rommets bruk til andre ting enn hifi, og innredningsdetaljer som, ehh, bruker resten av veggene. Det er en høydebegrensning på ca. 60 cm på grunn av vinduer jeg gjerne vil se ut av. Subbene er tenkt en i hvert hjørne på samme vegg. Jeg spiller i praksis bare musikk, stort sett på vinyl. Jeg har en TV stående i et annet rom som kan trilles inn ved behov, men den blir i veldig sjelden brukt.

Tanken min foreløpig er to 12" Dayton Ultimax i hver, med en av dem vendt 'rygg ut' for redusert likeordens forvrengning. Ellers tenker jeg trykkammer fordi jeg strengt tatt ikke vil ha ekstremt dyp bass. Det er jo grenser for hvor dyp bass man får fra vinyl før det er mer forvrengning og støy enn musikk, og før man potensielt skaper problemer for platespillere. Litt ned på 20-tallet burde holde lenge, både for meg og naboene. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å trenge plateforsterkere med integrert DSP, fordi jeg nok ender med DSP til alle kanaler i en boks.

Noen tanker og innspill til denne grovskissen?
Det høres ut som en fornuftig plan. Med en lengde på rommet på 7 meter så får du uansett mye boost rundt 25hz, så en lukkey kasse med jevn avrulling vil trolig være lurt. Generelt sett ville jeg prioritert membranareal foran slaglengde siden musikk er primært bruksområde. Hvis du velger et godt element er det mulig at det er lite å hente ved å snu det ene elementet slik du tenker. Visuelt sett blir det gjerne penere med å bare ha elementene rygg mot rygg.

A

aardappeleter

Gjest
Jeg tenkte formmessig i retning av Perlisten sine, med det 'vrengte' elementet horisontalt montert under det 'vanlig' monterte.

image.jpg

Hva med forsterker? Ultimax leveres etter det jeg ser bare med 2x2 Ohm, og det er vel litt krøkkete med to? Enten alle spoler i serie for 8 Ohm eller to og to i serie og parallell for 2? Det er vel egentlig ikke en hyggelig last for noe med 2 Ohm?

Jeg har sett litt på ICE-moduler, og det er kanskje en tanke med to kanaler? Og hvor mye effekt trenger en sånn sak?

Sist redigert av en moderator:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.861
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ultimax er jo tungdrevet kontra andre fra same produsent. Jeg bruker disse i lukket kasse som er 50x50 cm.
Mer lettdrevene og spiller dypt. 91 db følsomhet kontra Ultimax på ca 87 db.
Begge spiller bra på musikk.

A

aardappeleter

Gjest
Blir ikke dette litt mer vrient med lukket kasse og lav nok nedre grensefrekvens? Ellers er formfaktoren et tema, dermed heller to 12" enn en 15", selv om det er mulig å se for seg en dyp/høy/smal kasse med sidemontert element.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.861
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har du plass til 60 i høyden så skulle det vell ikke være ett problem med det jeg sier i lukket kasse?
Hvordan ikke heller 15"?
2stk pr side er ganske likt med 4stk 12" i areal.
Og de spiller dypt og kontrollert.
Deler ved ca 80Hz her.
Bare for å droddle litt med deg.
Men jeg er jo litt innhabil 😁

A

aardappeleter

Gjest
Joda, og bare takknemlig for drodling. Strengt tatt akkurat det jeg ber om. :)

Ser hva du mener også. Blir uansett billigere enn 2x12" også. Og jo større membran, jo mindre andel av totalarealet er varierende med kantopphenget.

Forresten noen som ser for seg alternativer til Dayton? Det må jo være flere der ute. Trenger kanskje ikke tips om noe til dobbel pris, når jeg tenker meg om.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
673
Sted
Brøttum
Hvis total høyde ikke skal overskride 60cm kan du like godt gå for en 18" variant, vanligvis lite prisforskjell på 15" og 18" variantene til Dayton .... For prisen så er det lite som slår Dayton (om noe) ...

A

aardappeleter

Gjest
Må tenke litt på bredde også. Blir det 15" eller 18", så blir den stående på sidevegg med elementet montert i siden som vender inn i rommet. Det kommer nok til å fungere møbleringsmessig, eneste som skal være mellom subbene er nok et par nette små forsterkere.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.861
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ca 85 liter er kassene mine inv. Med 15"
Og ja til prisen tror jeg ikke det finnes noen.

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
356
Torget vurderinger
11
Stereo integrity er jo kjent som rimelig bra. Må vel importere selv (Jetcarrier).
Nå er jo dollaren litt ugunstig men det gjelder vel for Dayton også etterhvert hvis de ikke allerede har justert opp prisen.

A

aardappeleter

Gjest
Denne handlekurven, for eksempel? Den er inkludert nederlandsk VAT, så det blir litt mer.

Sub.png

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.861
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2

A

aardappeleter

Gjest
Blir neppe før neste år, man takk i alle fall.

A

aardappeleter

Gjest
Men, hvis vi ser på Dayton Reference vs. Ultimax 18":

UM18: F3 på 28Hz
RS18: F3 på 40Hz

Begge i kasse på rundt 85 liter, i følge data oppgitt hos Soundimports. Har egentlig Reference høyere følsomhet i praksis? Jeg ser for meg delefrekvens rundt 80Hz eller noe i den retningen. Vandra litt rundt i stua med tommestokken nettopp, og ser for meg sånn ca. 60 høy, 70 dyp, og 45 bred (sidemontert element) som omtrentlig smertegrense.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
673
Sted
Brøttum
Det er vel vanskelig å svare på med mindre noen har hatt begge i helt like kasser og målt output ved samme volum i avstand som gjør at rommet ikke påvirker resultatet. Jeg har ultimax 18, men har aldri hørt rss-serien, antakelig vil begge spille bra nok.
Hvis målet er at de skal spille dypest mulig så hadde jeg valgt det elementet som har F3-punktet lavest gitt det høypassfilteret du eventuelt skal bruke i bunn, gitt lik-ish pris osv da.
Høyere følsomhet har egentlig ikke så mye å si, du må bare fore mer effekt inn i den med minst følsomhet. Jeg har både 98dB elementer og 88dB elementer, de spiller ulikt, men vet ikke hvem av de jeg helst ville hatt hvis jeg måtte velge ett av de ....

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.614
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Som et lite tips ville jeg kanskje nedprioritert et lavest mulig -3dB punkt basert på anekoiske beregninger. Siden du bruker mye vinyl og anlegget primært er til musikk (og ikke film), så er gjengivelsen under 20hz nesten like mye en plage som til nytte. Jeg villle prioritert naturlig og luftig bass og gjerne elementer du kan velge å bruke lenger opp i frekvens enn det du nå legger til grunn. Lukket kasse med forholdsvis lav Q verdi (0.5-0.6) tror jeg vil kunne gi god effekt. Noen av de veldig tunge subwooferne har litt annerledes hovedmål enn det jeg tror du håper på å få til.

Sist redigert:

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.380
Tanken min foreløpig er to 12" Dayton Ultimax i hver, med en av dem vendt 'rygg ut' for redusert likeordens forvrengning.
Jeg har kludra litt på en liknende løsning, men effekten er muligens mindre jo bedre elementene er (fordi det er mindre forvrengning å nulle ut), og forvrengningen man fjerner meget mulig kan være ønskelig - altså at det vil høres kjipere ut med mindre forvrengning enn med. Men så lenge man uansett skal ha to elementer er det jo ikke verre enn å bare teste.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.531
Torget vurderinger
1
Jeg havnet på Dayton DCS-385, 15" subber med lav FS, men ikke veldig høy xmax som gjør at man ikke får trykka på veldig høyt på de laveste frekvensene sammenlignet med ultimax. Men de har en trivelig pris ihvertfall og gode data, har ikke fått koblet de opp enda så usikker på hvordan de høres ut enda.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.175
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg tror kanskje VBSS med Dayton PA460 har det du ser etter?

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
421
Kan varmt anbefale scan speak til subber.
4 x 30 w med hypex 502 f ex,

A

aardappeleter

Gjest
Hei igjen. Da har jeg på en måte landa på en litt nedskalert variant med 2xL26ROY og en Hypex NC252MP pr. sub (en kanal til hvert element). Ser det ender med SD på et sted mellom UM12 og UM15, og tipper at det kommer til å holde til mine behov med en ganske hyggelig og plasseringsvennlig liten kasse. Kommer til å bygge med et element montert vanlig vei og et med magneten ut av hensyn til varierende SD med membranposisjon. De blir stående sidevendt på motsatt side av et bredt kabinett med liten dybde på frontvegg og mot hjørnene.

Men det blir altså NC252MP i kabinett innfelt i kassa. Forsterkerkabinett tenker jeg å få min lokale blikkenslager til å bøye til for meg, veldig enkelt konstruert. Jeg tenker å montere Neutrik Powercon, og trenger en bryter separat fra denne.

Kan en sånn passe? https://www.elfadistrelec.no/no/vip...10&filter_categoryCodePathROOT=cat-L2D_379528

Det er uansett en bestilling på vei til Elfadistrelec med litt annet plukk, så noe derfra er enklest. Trenger jeg en separat sikringsholder til forsterkeren, forresten?

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.545
Sted
Langesund
Min erfaring er at best bass fås med elementer fra proff-arenaen

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.090
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Enig med Shy, men da kreves det vel litt størrelse av både drivere og kasser?

Selv bruker jeg "moderate" doble 21" pr side som har fotavtrykk på skarve 0,3 m2 pr side.
Men de er tross alt to meter høye, så det gjør jo litt ut av seg visuelt.
Mest pga fargevalg, men de ruver egentlig veldig beskjedent...kun 30 cm ut fra sidevegger.

Jeg mistenker at NC252MP kan være noe smått til doble L26ROY.
Jeg tror jeg ville gått for noe mer effekt for uanstrengt gjengivelse om du av og til vil ha musikk på party volum.
L26ROY er forholdsvis små elementer når det kommer til bassgjengivelse, og når det er kun to pr side
...i små kabinetter, så må du kompensere med flere watt.
....trur eg.
Jeg har hatt L26RO4Y på test hos meg, og dem trengte godt med juice for å prestere.
Gode drivere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.618
Torget vurderinger
23
Stakkaren bor i BLOKKLEILIGHET... grenser for hva som trengs da! 😏

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.618
Torget vurderinger
23
Det perfekte valg mht. naboer ja. OG lyden selvsagt. :cool:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.090
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
L26RO4Y egner seg vel bedre til slobs/åpen baffel enn L26ROY?
RO4Y var vel egentlig en spesial bestilling fra den dessverre avdøde, men eminente
Mr. Siegfried Linkwitz.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.618
Torget vurderinger
23
Skeptisk, men har aldri prøvd..

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
673
Sted
Brøttum
Har jo mine Seas L26RFX/P i 51,5 liter lukka kasser, to elementer i hver kasse. Jeg er heldig med room-gain som gjør at de går ned til 15hz med det jeg vil av volum. På "papiret" har de 28hz på -9dB så rommet gjør det meste nedover hos meg, mener at L26ROY ser omtrent likt ut med q-verdi rundt 0,7.
Jeg har vel 450w per kanal, så 225w omtrent til hvert element og L26ROY tåler brutalt mye mer.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.545
Sted
Langesund
Sånn room-gain har jo lite med god bass å gjøre? Bare det durer er det bra.

A

aardappeleter

Gjest
Blir vel det minste diy-prosjeket på hfs siden starten... Jeg vet, men gni det inn likevel. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.618
Torget vurderinger
23
Kjenner jeg deg rett blir det grundig og skikkelig uansett!

A

aardappeleter

Gjest
Hvor mye Rockwool trenger man for å kontrollere 25Hz? 2 meter på hver vegg? I så fall sitter jeg igjen med et rom på 0*3 meter.... 😂

A

aardappeleter

Gjest
Sjekk rimelig Seas sub på Finn, disse kan du lage en sub- benk av.
Sett dem, men for sent. Har allerede en avtale om nye elementer og forsterkermodulene. De er nesten akkurat det jeg selv kommer til å lage, bortsett fra at mine skal ha et element med ryggen ut (og med baffel forsenket så magneten ikke stikker ut av kassa), pluss at jeg skal lage en kanal til radiatorrørene så jeg får dem helt inn til veggen.

A

aardappeleter

Gjest
Enig med Shy, men da kreves det vel litt størrelse av både drivere og kasser?

Selv bruker jeg "moderate" doble 21" pr side som har fotavtrykk på skarve 0,3 m2 pr side.
Men de er tross alt to meter høye, så det gjør jo litt ut av seg visuelt.
Mest pga fargevalg, men de ruver egentlig veldig beskjedent...kun 30 cm ut fra sidevegger.

Jeg mistenker at NC252MP kan være noe smått til doble L26ROY.
Jeg tror jeg ville gått for noe mer effekt for uanstrengt gjengivelse om du av og til vil ha musikk på party volum.
L26ROY er forholdsvis små elementer når det kommer til bassgjengivelse, og når det er kun to pr side
...i små kabinetter, så må du kompensere med flere watt.
....trur eg.
Jeg har hatt L26RO4Y på test hos meg, og dem trengte godt med juice for å prestere.
Gode drivere.
Det er noen begrensninger her. Det er vindusvegg, nede i 60 cm på ene siden, en radiator i midten og jeg vil ha det symmetrisk uten at det får vokse seg for langt ut på gulvet. Kassene blir 60 høye, 78 brede, og 37 dype. Det er ingen annen måte å gjøre dem større enn å øke dybden, og den vil jeg helst holde nede. Tross alt stue.

Topp Bunn