DIY Ubalansert til balansert kabel

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

Trenger en overgang fra ubalansert til balansert.
(RCA til XLR)

Har mer en nok kabelrot liggende, så jeg tenkte jeg skulle lage denne selv slik at jeg kan få helt riktig lengde.

Ønsker seff. "hi-fi kvalitet" til fornuftig pris.
Dersom noen har litt mer avanserte innspill så ønsker jeg en kabel som ligger på den "mørke" og "varme" siden.

Noen som har forslag til hvilken kabel og eventuelt kontakter jeg kan/bør bruke?

Gjerne noe som er lett tilgjengelig i Trondheim.
Dvs. slik at jeg kan dra ut og kjøpe det jeg trenger når butikkene åpner og ikke må bestille noe.

mvh, TEK

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Heisann

Du trenger vel ikke en helt ny kabel for dette. Alle produsenter av plugger har disse overgangene i sitt sortiment. Se f.eks. siden til Neutrik. Du finner sikkert noen på sidene til Eltek eller Ljudia. Disse koster nesten ingenting.

Mvh Roger

Tjobing

Fersking
Ble medlem
03.01.2007
Antall liker
0
Heisann. Jeg har gjort denne jobben en gang tidligere.

Du kan enten kappe den ene siden av en vanlig RCA kabel og lodde på en balansert kontakt i forsterker siden, eller bygge fra scratch.
Pluss og minus fra RCA til pluss og minus på XLR kontakten. Skjerm fra RCA minus til XLR jord.

Jeg brukte SILK kabler (PM-Audio) og Supra kontaker (Eltek) og loddet med sølvholdig tinn. Settet kom på ca 5-600 for en halvmeters kabel.

Du kan bruke hvilken som helst kabel bare den har separat skjerm og prisen føles riktig for deg.

Lykke til med loddingen :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Heisann. Jeg har gjort denne jobben en gang tidligere.

Du kan enten kappe den ene siden av en vanlig RCA kabel og lodde på en balansert kontakt i forsterker siden, eller bygge fra scratch.
Pluss og minus fra RCA til pluss og minus på XLR kontakten. Skjerm fra RCA minus til XLR jord.

Jeg brukte SILK kabler (PM-Audio) og Supra kontaker (Eltek) og loddet med sølvholdig tinn. Settet kom på ca 5-600 for en halvmeters kabel.

Du kan bruke hvilken som helst kabel bare den har separat skjerm og prisen føles riktig for deg.

Lykke til med loddingen :)

Velkommen til de gale`s verden ;D ;D

PS: snakker for meg sjæl ;)

Mvh

Lars

Topp Bunn