DIY verktøy for høyttaler bygging

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
For å hjelpe slike n00bs som meg i startfasen av DIY, så kan det være fint å samle litt simulasjon verktøy.
WINISD er vel et, men er det noen enklere eller bedre? Finner også noen på mobilen, men der må man betale og det er ikke så god støtte som man skulle ønske virker det som.

Verktøy for kassebygging med data fra elementer, delefiltre etc. er jo fint å ha for å simulere hvordan det kan bli før man drar ivei med massevis av materialer og testing av massevis av forskjellige elementer.

For min del så er vel ambisjonene større enn både kunnskap og utføring. Har veldig lyst til å starte på et prosjekt men det er noen hindringer før jeg får startet på. Kanskje et sommerprosjekt for min del.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Vituixcad gjør vel det meste med tanke på delefiltre og slikt, samt lukket/bassrefleks kasse. Simulerer hele greia og flere drivere samtidig.

Hornresp er supert når du skjønner det, men for et frekvensområde om gangen, og har såvidt jeg vet ikke mulighet for delefilter. Men alle former for horn i tillegg til lukket kasse og bassrefleks. Bølgefrontsimulering.

Sketchup.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Kan legge inn denne med det samme:

Programmene er gjerne ikke oppdatert med alle drivere, her kan man laste ned filer for drivere som mangler, istedet for å legge inn alle data manuelt.
 

Georgb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2018
Innlegg
184
Antall liker
574
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
DATS er ein fin sak, vel verdt pengane om ein ikkje gidd laga ein testrigg sjølv. Veldig enkel i bruk.

Vil òg gjeva eit utrop til AKABAK, sjølv om læringskurva der omtrent er så vertikal som du finn, og ein simulasjon kan enkelt ta fleire timar avhengig av oppløysing. Det har derimot fordelen at det kan brukast til meir eller mindre alt, inkludert (men ikkje avgrensa til) simulasjon av horn/bølgeleiar, rom, delefilter, høgtalarkabinett (både diffraksjon og tuning) osv. Gratis for hobbyfolk og studentar.
AKABAK

Finst òg verktøy som nyttar forgjengaren til AKABAK (ABEC3) og gjer prosessen med å simulera horn enklare: ATH

Sjølv brukar eg AKABAK og VituixCAD til simulering. AKABAK til den akustiske biten og VituixCAD til den elektriske (delefilter).
Brukar Fusion360 til teikning sidan eg har tilgang gjennom jobb.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.344
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
1
Må nesten bare linke til prosjektet til @Georgb med noen guider på bruk av AKABAK:

 
Topp Bunn