dll lock dqx1000 micro

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
jeg har en micro seiki dqx1000 i heller dårlig forfatning. stroben har tatt kvelden og den går 33 på 65 sek med dll locken koblet inn. jeg er lettere irritert og lurer da på om det er mulig å fikse? ev hvor mye ca vil en slik affære koste? når jeg kobler ut dll locken er det derimot mulig å få den i korrekt hastighet. hva er rimelig å betale for denne med tanke på dens nåværende litt handikappa stand?

håper noen kan bistå med råd, er litt frustrert og svett

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg vet ikke om dette er noe for det lokale elektroverkstedet?

Sjekk nettstedet www.my-micro.de å se om du finner byttedeler du kan ha bruk for. Evt send dem en mail får videre råd.

mvh Erland

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.914
Torget vurderinger
1
ee skrev:
jeg har en micro seiki dqx1000 i heller dårlig forfatning. stroben har tatt kvelden og den går 33 på 65 sek med dll locken koblet inn. jeg er lettere irritert og lurer da på om det er mulig å fikse? ev hvor mye ca vil en slik affære koste? når jeg kobler ut dll locken er det derimot mulig å få den i korrekt hastighet. hva er rimelig å betale for denne med tanke på dens nåværende litt handikappa stand?

håper noen kan bistå med råd, er litt frustrert og svett
Det kan virke som drivelektronikken til DQX1000 er nokså lik DDX1000 (med unntak av at sistnevnte har trimmere for justering av hastighet), dersom så er tilfelle så finner du servicemanualen til DDX1000 her. Drivelektronikken virker ikke fryktelig komplisert, så feilsøking og reparasjon bør være rimelig overkommelig.

mvh
KJ

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
KJ: vil det si at det allikevel er noe for det "lokale elektroverkstedet" eller burde det kunne gjøres av noen med litt elektronikk fingrer?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.914
Torget vurderinger
1
ee skrev:
KJ: vil det si at det allikevel er noe for det "lokale elektroverkstedet" eller burde det kunne gjøres av noen med litt elektronikk fingrer?
Litt over gjennomsnitttlig elektronikkfinger, med et ocillloskop, jeg tror jeg hadde satset på det lokale verkstedet. Problemet med det lokale verkstedet er at det fort koster deg en frognertier å banke på døra, og så en ny forgnertier for å komme deg ut igjen.

mvh
KJ

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.632
Sted
Hus
Hadde en DDX 1000 som gikk løpsk, og sendte den inn til Dalens Elektronikkservice. De skiftet ut begge trimmepotmeterene, og det var det hele. Jobben kostet vel en 800 spenn med feilsøk og utskifting av potmetere. Er en del år siden nå. Hvis det er pæren i stroben din som har tatt kvelden, så finnes det ikke noen reservedel der. Måtte lage en lampe av mange oransje lysdioder i stedet for, og det funket like godt det. Strømforsyningen er noe forskjellig på DQX 1000 i forhold til DDX 1000.

Mvh

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
bartesam: Kan du beskrive den lysdiode lampen litt nærmere?fikk du plassert diodene inni strobehylsen?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.632
Sted
Hus
Jepp, fikk en kompis av meg som er en lurig når det gjelder elektronikk til å lage en til meg. brukte en slags print med masse små hull i og tilpasset den så den gikk litt tregt inn i røret hvor strobopæren satt fra før. Han loddet inn ca 20 små lysdioder inn på det printet og monterte en seriemotstand slik at spenningen ble lavere til diodene. Kan jo bruke andre farger enn oransje da, for den fargen er veldig lyssvak i forhold til f. eks. rødt, blått eller hvitt.

Mvh

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.632
Sted
Hus
Bartesam skrev:
Jepp, fikk en kompis av meg som er en lurig når det gjelder elektronikk til å lage en til meg. brukte en slags print med masse små hull i og tilpasset den så den gikk litt tregt inn i røret hvor strobopæren satt fra før. Han loddet inn ca 20 små lysdioder inn på det printet og monterte en seriemotstand slik at spenningen ble lavere til diodene. Kan jo bruke andre farger enn oransje da, for den fargen er veldig lyssvak i forhold til f. eks. rødt, blått eller hvitt.

Mvh
Her er ett bilde:

Og ennå ett. Håper du blir litt klokere...

Vedlegg

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
detså jo riktig bra ut. men jeg sliter litt med å få ut innmaten til stroben, må vel bruke litt makt viss jeg tør. forresten går det en ledning til jord fra stroben, hvorfor?

Bartesam: siden du er micro eier har du vært borti armboard mangel? jeg lurte på om noen hadde f. eks. autocad tegninger til AX-2? eller ev.eksakte mål?

jeg har tilgang til fres (sintring, og cnc) og laserkutter viss det er mulig å bruke det til noe. ev hvilket matriale ville funket bortsett fra aluminium?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.632
Sted
Hus
Hei igjen...

Bare å nappe ut strobepæren fra holderen sin. Satt litt husker jeg, men ikke noe problem å få den ut. Kjøpte armbord til SME 3009 armen jeg viaen fyr i danmark. Prøv micro@esenet.dk, og kanskje du får repons der. Skal du frese ut en selv, må du ha en messing eller aluminiumsbarre som 135x50x20(lxbxh). Hullet tilbasen er vel Ø30 tenker jeg, og det skal være 25 mm fra enden, og samme ende freser du rund i bredden med en radius på Ø25. Det andre hullet som armfoten skal sitte i med de fire hullene har en senteravstand fra Ø30 hullet på ca 65 mm. Andre enden av armbordet er avrundet med en mye større radie, så den har jeg vondt for å kunne måle. Til slutt må du splitte hullet på Ø30 og sylinderforsenke for unbrakoskrue og gjenge med 6 mm gjenge for å få den til å klemme rundt den 30 mm tjukke foten. Håper du ble noe klokere...skulle gjerne ha scannet en nøyaktig tegning, men den har tatt kvelden.

Mvh

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
hva med acryl? da kan jeg gjøre det på lasern tror jeg.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.632
Sted
Hus
Hei....

Får armbaser laget av acryl i utlandet ja. Acryl er oxo dyrt, pluss at det blir en del pussing og polering for å få den gjennomsiktig og tiltalende.
Her er et bilde ovenfra min gamle spiller med messingbase.

Ennå et bilde sett fra siden.

Vedlegg

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
forresten hva er greit å betale for en 3009 seriesII med: Metal bearing and detachable headshell?
takker for info og fine bilder

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.632
Sted
Hus
Heiigjen....

Kan fort ryke på et par tusinger da....kjøpte min i Uk jeg, og den kostet meg vel noe under 200 £. Bygde den selv om fra den stikkerkontakten som sitter i sokkelen til vanlige RCA plugger. Litt lettere å finne kabler som passer da. Sønnen min har tatt over denne spilleren nå, for jeg kjøpte meg en DQX 1000 i Tyskland i sommer. Finner bilder der oxo hvis du finner ande Microlinker her under vinyl. Ebay er mitt verktøy for å handle vinylrigg. Større marked der ute enn her på berget.

Mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.993
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Vil bare nevne at du får armbord til Micro Seikier på www.my-micro.de Husker ikke helt i farten hva de koster, men de var ihvertfall på lager Hos Mario i Duisburg nå i sommer.
mvh

Topp Bunn