Dobbel avstemning om vinylriggkostnad

Prisnivået på din pickup og vinylrigg

  • Har kjøpt brukt, vanskeleg å svare på

    Stemmer: 7 6.1%
  • 1000/5000 eller mindre

    Stemmer: 6 5.2%
  • inntil 2000/10000

    Stemmer: 12 10.4%
  • inntil 5000/20000

    Stemmer: 24 20.9%
  • inntil 10000/50000

    Stemmer: 22 19.1%
  • over dette på ein eller begge

    Stemmer: 44 38.3%

  • Totalt antall stemmer
    115

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det blir litt vanskelig å svare for min del med de alternativene.

1: Jeg har platespiller til ca 7000,-, Pickup til ca 6600,- og riaa til 1200, altså vil ingen av alternativene passe til det jeg har idag.
2: Skal oppgraderinger være med? For min del har jeg en Funk Acromat og whitebelt, men har også lyst på Groovetracer subplatter og platter noe som vil dra prisen kraftig opp.
3: Du spør hvor mye en er VILLIG til å investere, for min del kunne jeg lett brukt 100.000,- problemet er jo at jeg ikke har disse pengene...
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Det blir litt vanskelig å svare for min del med de alternativene.
3: Du spør hvor mye en er VILLIG til å investere, for min del kunne jeg lett brukt 100.000,- problemet er jo at jeg ikke har disse pengene...
Må jo ha litt kronasjer til musikken også :rolleyes:
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Dr Feickert Blackbird med Kuzma 4 point / VdH Colibri og Kuzma 4 point 14" / Miyajima Madake samt Pass Labs X-ONO som RIAA. You do the math. Slikt koster hundrevis av kroner selv brukt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvor mye jeg vil betale kommer an på hva jeg føler jeg får for pengene. Syns det er et aldri så lite problem at hvis man ser på spillere i 20k klassen eller mer, så er det tilsynelatende vanskelig å få en demo av produktene. Med unntak av Rega, da. :)
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Dr Feickert Blackbird med Kuzma 4 point / VdH Colibri og Kuzma 4 point 14" / Miyajima Madake samt Pass Labs X-ONO som RIAA. You do the math. Slikt koster hundrevis av kroner selv brukt.
Hundretusenvis av NOK, vil jeg tro:cool:.


mvh
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Sjukdom i dollares:

VPI HR-X m/JMW 12.7: 12.000
Dynavector XV-1S: 5. 600
Herron VTPH 2: 3.650

Det summeres til 21.200 og putter vi på litt moms så har vi 26.500. Om en står på hodet eller beina så er dette idioti! Nå skal jeg drekke…
 
Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg har nå "lekt" meg med diverse platespillere,pickuper og riaa-trinn i noen år nå.Det som har blitt klart for meg er at for å spille plater og få god lyd handler om matching.På 70 og 80 tallet spilte jeg langt mer vinyl og var storveis fornøyd med lyden og det LP gav meg.Utstyret jeg da hadde var helt vanlig blant folk flest.Når jeg seinere fikk god råd til å kjøpe meg heftig stereo-utstyr begynte analytikeren i meg å vokse.Da var det lett å bli fanget i det som jeg kaller "streber etter beste" lyd syndromet.Siden 90 tallet har jeg og mange med meg utvidet den koselige musikk-stund med å agere analytisk på
det vi spiller av på våre platespillere."Streber etter beste" har stadig slukt opp mer og mer av vår lyttetid.Når vi så går til Tema om vinylriggkostnad får vi et fasitsvar på hvordan vår hobby har strekt litt på seg og muligvis noe utav kontroll for det som har betydning.Jeg har i alle fall kunne konstatert følgende:
Legger man ned 30k på platespiller.30k på pickup og 30k på riaa og med rett matching har man en vinylrigg som spiller av dagens LP produksjoner og de gamle gode produksjoner på et fortreffelig vis.Man skal med dette huske på at analytikeren stadig bor i oss og at "streber etter beste" stadig lugger tak i oss.Men la ikke disse små "djevlene" røske oss helt ned i kjelleren.Gled deg med det du lytter til så får "streber etter beste" kanskje et etterlengtet pusterom.
Mvh Kenneth
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.390
Antall liker
83.908
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Sikkert over hundre kroner. Hva er målet med tråden?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
^

Stille diagnose!

(Den er kanskje en reaksjon på at jeg i en annen tråd omtalte prisen på parfymetastere som helt for jævlig.)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.885
Antall liker
26.683
Sted
Oslo/Grebbestad
Heldigvis er mesteparten kjøpt brukt uten pu som kostet 25k, veil pris sånn ca 120k for Nottingham/Phantom/ASR/psu.
VPI/XX2/PS Audio er en del av arvegods kjøpt til en symbolsk pris.
 

Mirage

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2012
Innlegg
103
Antall liker
79
Fredag < øl.
I 2017, er det sånn at folk mener at LP gir den beste lyden, eller er det eiergleden som driver budsjettet?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Kanskje ikke nødvendigvis den beste lyden, men den soleklart mest behaglige lyden.
 

Mirage

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2012
Innlegg
103
Antall liker
79
Ikke misforstå, jeg er ikke BARE ute etter å krangle.
Jeg har selv en Yamaha YP-D71, en Technics SL-V5, og en ERA 444.

Yamahaen er den eneste jeg har spilt på, alle tre er kun i hus grunnet eierglede.
LP er skikkelig kos, men lydmessig midt på treet. Jeg innser at jeg er i budsjettklassen, men allikevel.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Feickert Woodpecker
SME312S
Ortofon Windfeld
NLE 22

Først RIAA, så spiller og arm et par år etter, så pickup året etter der igjen. Jeg var vel blakk en stund etterpå, hver gang, om jeg ikke husker feil...
 
Sist redigert av en moderator:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det var berre ein flågtanke - lurer litt på kvar eg skal rette blikket, og kanskje kva artiklar som skal skrivast.

Eg har prøvd ut og omtalt hifiprodukt sidan Puls HiFi kom ut på 80-talet, så etter kvart har eg "landa". Fyrst og framst på eit stereooppsett eg er veldig, veldig fornøgd med. Høgtalarar er ikkje så moro å teste lenger, og det er ekstremt få forsterkarar som har relevans til dei tungdrivne MBL 101EII. Det vert altså mest fornuftig med signalkjeldeutprøvingar. Og der har eg mest peiling på "fornuftssegmentet" innan vinyl. (Dessutan gjev vinylsamlinga mi større glede enn CD-samlinga. For ikkje å snakke om strøymetenstane).

Men eg ser av avstemmingsresultatet pr. akkurat no at eg kanskje må løfte blikket litt, opp til dei stjernene som m.a. Rudi testar. Dvs. når eg tek utgangspunktet i den delen av Sentralfolket som les vinyltrådane. Her ligg fleirtalet over 50 kkr på riggen sin, av desse 33% godt over. ..
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.546
Antall liker
3.057
Torget vurderinger
2
Vil du gjøre noe for (vinyl)folk flest på bloggen din så ser du bort fra denne avstemmingen.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.546
Antall liker
3.057
Torget vurderinger
2
Vet det er mange unge som ønsker seg inn i vinylverdenen så det som kunne vert morsomt at du testet er rigg+riaa+pickup til sluttsum 10k eller mindre.
Tenker da på nytt utstyr,det finnes vel mer enn Rega vil jeg tro.
Å finne den beste kombo i innstegs trinnet burde vel vere intessant for dine topptrente ører ?
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Jeg tror heller ikke at avstemningen her er det viktigste, men et vesentlig poeng er å forstå at kilden, om den er analog eller digital, er særdeles viktig for den lyden du får ut av anlegget. Det hjelper ikke med verdens beste høyttalere og forsterkere hvis ikke kilden holder mål. Skitt inn er alltid skitt ut.Mitt svar til audiofile Arve er entydig, legg mye penger i kilden og bruk resten på anlegget forøvrig.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Og kilden, det er jo egentlig vinylen.......:cool:
Alt for mange dårlig produserte plater. Hvorfor bruke skyhøye summer på utstyr når de blir foret med så mye skrot?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men i dag får du en kilde som ikke gir "skitt inn" for temmelig lite penger. Ikke minst på digitalsiden.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Platespillere koster en slant om de skal være gode. Digitalt slipper men betydelig rimeligere fra. Mine 2c.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.839
Sted
Hus
Micro Seiki DD-100 med MA505L 12" arm. Ca. 40 år gammel. Vanskelig å sette pris pga det er veldig sjelden fugl på europeiske lengde og breddegrader. Pickup er Benz Micro Gullwing SHR.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Mitt første innfall var 10000 på platespiller inkludert pickup, og så 5000 på platespillerforsterker. Men så kom jeg på at jeg faktisk brukte 15 K på (brukt) spiller inkl pickup. Dette er vel et slags "mellomsegment": Mer enn hva studenten eller "folk flest" vil bruke, mindre enn superentusiastene vil bruke.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Er nå såpass fornøyd med lyden fra vinylutstyret mitt at oppgraderingsspøkelset er jagd på dør for en stund... Clearaudio Concept er en fantastisk spiller til prisen, og når jeg fikk oppgradert pu på den så var det bare å finne fram alle platene "på nytt"... Er også svært fornøyd med Lehmann Riaa'en. Men kan absolutt være villig til å legge litt penger på bordet for å få i hus en enda bedre Riaa på sikt.

Kjør gjerne noen omtaler/test av Riaa'er i 10-20.000 kr. klassen.
 
Topp Bunn