Dokumentere vibrasjon

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Kan ikke huske å ha lest dette trikset på lydforua tidligere så jeg tenkte kaste det ut her til debatt.

En populær metode for å sjekke stabilitet på kamerastativer er å bruke en laser, hvit ark og et kamera med lang lukketid. Laser festes til stativ og peker ned i gulvet på hvit ark. Ustabile stativer vil tegne sirkler på dette arket ved lang lukketid.

Overført til hi-fi kan testen utføres som følger:

1: Rigg opp kamera på et solid stativ/betongblokk, eller med annen kreativ og solid metode.
2: Fest en laserpenn til samme base som kamerastativet. Aller helst direkte på kamera.
3: På hi-fi enheten som skal testes det være seg høyttalerelement i strikk eller din platespiller teip fast et hvit ark som målskive for laseren.
4: Aktiver laser og still den inn på det hvite arket som er festet til enheten som måles.
5: Pek kamera mot det hvite arket med laser-dotten og sett manuell fokus.
6: Ta et raskt bilde for referanse (bruk fjernstyring eller forsinket utløser).
7: Kamera stilles inn for lang eksponering. (eksperimenter med lukketid)
8: Start musikk på anlegg med ønsket volum for test.
9: Mørklegg rommet og fyr av bilde med lang lukketid (bruk fjernstyring eller forsinket utløser) mens du står helt musestille.

Sammenlign referansebilde og bildet med lang lukketid. Sjekk om den lille laserdotten du tok bilde av har vokst. Er laser-dotten blitt større på bildet med lang lukketid har du påvist bevegelse enten på hi-fi-enhet som det hvite arket er festet på, eller laser/kamera.

Det er avgjørende for kvaliteten på testen at laser og kamera står helt rolig uten vibrasjon.

Om du ikke har en laserpeker kan testen trolig gjennomføres med en LED plassert på baksiden av et ark med et lite «pinholde». Plassert da LED på enheten som testes i stedet for på kamera.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Lykke til! :)

Jeg bør vel for sikkerhetens skyld si: Ikke pek lasereren inn i kamera. Sånn da var det gjort :D

Det vil være for gale om man låner seg et kostbart DSLR og ikke er gjort oppmerksom på at bildebrikken i kamera trolig vil skades permanent om man åpner for eksponering med en laserpenn lysende inn i linsa.

Jeg tenker man muligens kan lage artige bilder med denne riggen pekende på høyttalermembraner som spiller.

Edit: Har en sagt A får en si B også. Bruk heller ikke speil som erstatning for det hvite arket om du benytter laser i denne testen.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg ser et potensielt problem med dette. Mest interessant for oss er vibrasjoner ved audiofrekvenser. Metoden som skisseres sier ingen ting om frekvensene, bare amplitude (og forsåvidt retning). Jeg tror nok John Atkinsons metode med akselerometer er mer egnet til vårt bruk.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Du har nok rett at et kalibret akselometer gir et langt mer vitenskapelig resultat å jobbe med. Her "maler" vi kun alle lysbevegelser kamera ser så lenge lukkeren er åpen til minne i kamera. Men så lenge det er bevegelse bør de fleste kamera klare å fange audio frekvensspekteret til "film" slik at vi visuelt kan se om vi har et problem.

For å pin-pointe frekvens kan man bruke en tonegenerator? Man vil selvsagt kun mate grunntoner uten å vite om det overtoner man ser vibrere. Men muligens likevel et musesteg mot bedre nytteverdi?

Men hovedproblemet slik jeg ser det er nok å få kamera til å stå i ro. Det er f.eks. ikke noe poeng å sette kamerastativ på gulvet om det er vibrasjon i en lukket subkasse man forsøker ta bilde av. Mulig dette er oppgave for dager med fint vær?
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Morsom idè! Sikkert best for dager med fint vær som du skriver, luftbårne vibrasjoner blir vel fort et problem i et normalstort rom.
 
V

vredensgnag

Gjest
Montér en tonearm på en frittstående blokk, sett den inntil platespilleren du skal teste, senk PU ned på chassis, gjerne på ulike steder for å måle resonnanser.
Kjør signalet gjennom f.eks Audacity (gratis - open source). Du får en fin frekvensplotting av hva platespilleren holder på med.
 

mferkingstad

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Kanskje noge det enklaste til dette er rett å slett ein App til f.eks iPhone, ein som eg trur heter "vibration" som brukes til å måle og loggføre vibrasjon,
den kan settes opp til ønskede frekvens-område og blir mykje brukt til balansering av el.motorer til bl.a multicopters for å bli kvitt vibrasjoner som forstyrrer kamera og annen elektronikk. Funker som bare det!
 
Topp Bunn