Dolby atmos filmer ?

fluefiskern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
197
Antall liker
57
Har endelig fått anlegget opp og gå, fått kalibrert det sånn delvis og alt er bare velstand, har desverre sett de filmene jeg har med dolby atmos og nå trenger jeg fler. nå kommer jo høsten også, så da har man gyldig grunn til å hamstre filmer og poser med popcorn.

Har dere noen gode filmtips der man får masse god lyd i hele 7.2.4 anlegget ?
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Noen av disse er det med bare tilgjengelig i på 4K diskene.


- San Andreas

- Alita: Battle Angel

- Ready Player One

- Spider-Man: Into the spider verse

- Aquaman ( vanvittig underholderne og basstungt atmos lydspor )

- Venom

- The Predator

- Bumblebee

- Valerian: and the City of a Thousand Planets

- Transformers ( de to siste )

- Captain Marvel

- Avengers: Endgame

- Deadpool 1 og 2

- Fantastic Beasts and Where to Find Them

- Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

- Hacksaw Ridge

- En konsert som er vært og ha i samlingen er Hans Zimmer: Live in Prague. Jævlig bra Atmos lyd på denne.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har ca 350 filmer med Atmos spor; flesteparten er på UHD blu-ray (ca 300). Blir litt styr å lage liste.

Men Amazon kan brukes (atmos blu ray filter).
https://www.amazon.com/s?k=atmos+bl...&sprefix=atmos+blu,aps,223&ref=nb_sb_ss_i_1_9

Edit:
Forøvrig det beste steder å få ekstremt bra atmos lydspor er på Netflix (riktignok bare dolby digital plus); mistenker noen der sitter med skikkelig utstyr. De utnyttet alle tilgjengelig tak-kanaler. Veldig mange blu-ray utgivelser bruker 2 eller 4 tak-kanaler uavhengig av hvor mange som er koblet til (sitter selv med 9 takhøyttalere; 8 av disse er kompatible med Atmos; den siste fungerer med Auro-3D og DTS:X. Atmos uten bruk av lydobjekter er fake etter mitt syn :)
 
Sist redigert:

fluefiskern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
197
Antall liker
57
Da får jeg bestille meg 20-30 nye filmer, sånn at jeg får testa det skikkeligt :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Cdon har egen Atmos & DTS:X "avdelinger å søke på:

https://cdon.no/film/blu-ray/dolby-atmos/

Noen fine med musikk:

Kraftwerk: The Catalogue
Lichtmond - flere
R.E.M. - Automatic for the People
INXS - Kick
Luca Turilli - Prometheus
Matt Darey - Wolf
Schiller - Morgenstund

Dessverre virker det ikke som om mange som mikser lyd for film er særlig flinke til å benytte takkanalene for diskrete lyder. Ikke sjeldent at å kjøre upmiks via receiveren gir en bedre "Atmos" enn Atmos sporet på blu rayen.

Edit: Enig med TGB over - på noen Netflix produksjoner er det veldig bra Atmos mix - lurer på om ikke episode 5 i serien The Haunting of Hill House var ganske kult under drittværet.

Liker du spill er The Shadow of the Tomb Raider på Xbox en ganske så syk opplevelse i Atmos, i tillegg til at takkanalene er flittig brukt til diskrete lyder - så flyttes de rundt i taket (og overalt ellers) når du forflytter deg eller snur deg. Du er i jungelen!
 
Sist redigert:
Topp Bunn