Politikk, religion og samfunn Dommedag i dag - avlyst!

Tror du på dommedag?


  • Totalt antall stemmer
    37

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    3.056
    Dommedag i dag!

    Kom faktisk inn på nettsiden til denne pastoren og radiostasjonen hans. Nedtellingsmaskinen stod på: 00.
    Ellers var det gode gamle slägere på hovedsiden, som at homsene "har skylden". Det at det arrangeres gay prides rundt omkring i verden skal være et tegn på at endetiden er nær. Noe som denne gale Westboro Baptist church i USA også har som flaggsak.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.806
    Antall liker
    21.636
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dommedag i dag!

    har du tunet deg inn på radiokanalen til pastoren, asbjørn?
    hva sier de der?
    er det direktesending fra apokalypsen, lissom?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.829
    Antall liker
    38.248
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.806
    Antall liker
    21.636
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.829
    Antall liker
    38.248
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Klokken er bare 15:55 i Oakland ennå, så han har nok gjemt seg i et kott mens han venter...
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.323
    Antall liker
    1.186
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Dommedag i dag!

    Kanskje det blir slik hver enkelt velger å tro; Av og til da jeg traff en kjenning av meg spurte jeg; "Hvordan går det xxxxxx"? - "Det går til helvete!", sa han. Og det gjorde det for ham.
    Er det frykten som er verst? Vi skal jo alle dø engang...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.806
    Antall liker
    21.636
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dommedag i dag!

    Asbjørn skrev:
    Ettersom dette er USA, skal man ikke se helt bort fra at det dukker opp noen rasende mennesker med skytevåpen i kontorene til den radiostasjonen en av de nærmeste dagene. Folk har gått berserk for mye mindre enn dette.

    ser det for meg.
    "fy fan, du LOVTE meg dommedag! her har du, din jævel!!!!" BANG BANG BANG BANG
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.829
    Antall liker
    38.248
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Hvordan har denne karen det nå? Ble intervjuet av Reuters tidligere i dag, da det var klart at store deler av verden hadde passert klokkeslettet uten tegn til dommedag.
    In New York, at least one of Camping's followers continued to hold out hope Judgment Day would come.

    Retired Metropolitan Transportation Authority worker Robert Fitzpatrick, 60, said he spent more than $140,000 of his savings on subway posters and bus shelter advertisements warning of the May 21 Judgment Day.

    "God's people are commanded to sound the warning, to sound the trumpet so to speak so people know," Fitzpatrick said of his advertising blitz.

    He said Camping led him to believe Judgment Day would be May 21, but added that he disagreed with the broadcaster's prediction it would begin in Asia.

    In Fitzpatrick's view, from his reading of the Bible, Judgment Day would begin around 6 p.m. Eastern Time. He said on Saturday he still had no doubt Judgment Day would come this day.

    "I wouldn't even entertain that question because there's too much proof from the Bible," he said.
    Mer enn 140K.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.865
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Dommedag i dag!

    Når det kommer til dommedag, hva med tidsforskjeller?
    Er det slik at noen får dommedagen litt tidligere fordi de tilfeldigvis bor i "feil" tidsone og på en måte er "uheldig" på grunn av det...
    Risikerer vi i fremtiden massehysteri og panisk trafikk inn i mer gunstige tidsoner for å få oppleve f.eks. en siste orgasme før dommedagen kommer som en linjal i høy marsfart bortover åkern ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.829
    Antall liker
    38.248
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Forrige gang denne gjøken spådde dommedag (1994), gikk han seg litt vill i tidssoner og sånt. Derfor var han veldig tydelig denne gangen med at dommedag skulle begynne kl 18:00 på Christmas Island ved den internasjonale datolinjen og så rulle vestover én tidssone pr time slik at jordskjelvene ville starte kl 18:00 lokal tid hvor man enn befant seg.

    Chicago og resten av Central Time Zone finnes fortsatt, etter hva jeg forstår, selv om klokken har passert sju der. Mountain Time Zone også. Rocky Mountains har visst heller ikke ristet nevneverdig den siste halvtimen. CNN har erklært dommedag for avlyst, og da må det vel være offisielt: http://edition.cnn.com/2011/US/05/21/doomsday/index.html?hpt=P1

    Så kan vi hedningene begynne å spekulere på hvilke religiøse åpenbaringer som kvalifiserer mottakeren som en skrullebøtte og hvilke åpenbaringer som skal anses som ekte profetier med offisielt kvalitetsstempel. Eller om dette spetaklet kanskje illustrerer visse grunnleggende problemer med hele konseptet "religiøs åpenbaring".

    I mellomtiden får vi begynne å hamstre mer popcorn, for neste dommedag kommer allerede 21 desember 2012 (om jeg ikke har oversett noen andre dommedager som inntreffer før den).
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    561
    Dommedag i dag!

    Ser ut som om vi overlevde selveste dommedag, er det nå vi skal føle oss heldigere enn han som vant +40 mill. i Rikstoto i helgen? Han uttalte at det hele nok ikke er gått helt opp for han enda, og jeg kan nok si det samme da jeg enda ikke helt har klart å glede meg mer enn vanlig over at jeg fortsatt er til...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.865
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Dommedag i dag!

    Asbjørn skrev:
    Forrige gang denne gjøken spådde dommedag (1994), gikk han seg litt vill i tidssoner og sånt. Derfor var han veldig tydelig denne gangen med at dommedag skulle begynne kl 18:00 på Christmas Island ved den internasjonale datolinjen og så rulle vestover én tidssone pr time slik at jordskjelvene ville starte kl 18:00 lokal tid hvor man enn befant seg.

    Chicago og resten av Central Time Zone finnes fortsatt, etter hva jeg forstår, selv om klokken har passert sju der. Mountain Time Zone også. Rocky Mountains har visst heller ikke ristet nevneverdig den siste halvtimen. CNN har erklært dommedag for avlyst, og da må det vel være offisielt: http://edition.cnn.com/2011/US/05/21/doomsday/index.html?hpt=P1

    Så kan vi hedningene begynne å spekulere på hvilke religiøse åpenbaringer som kvalifiserer mottakeren som en skrullebøtte og hvilke åpenbaringer som skal anses som ekte profetier med offisielt kvalitetsstempel. Eller om dette spetaklet kanskje illustrerer visse grunnleggende problemer med hele konseptet "religiøs åpenbaring".

    I mellomtiden får vi begynne å hamstre mer popcorn, for neste dommedag kommer allerede 21 desember 2012 (om jeg ikke har oversett noen andre dommedager som inntreffer før den).
    Ingenting irriterer meg mer enn dommedagsprofetien den 21 desember 2012...
    Da blir jeg etter alle spådommer friskmeldt etter tre og et halvt års kamp mot leukemi ca. den 13 desember 2012, bare for at verden går til helvete og dommedag ei uke senere...
    Nei, takke f**n for det, det nekter jeg å godta...
    Bitter jeg, neida... men la meg for hæl*** få feire i ei måned i single malt rus med god musikk strømmende over anlegget da hvertfall ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dommedag i dag!

    Asbjørn skrev:
    Hvordan har denne karen det nå? Ble intervjuet av Reuters tidligere i dag, da det var klart at store deler av verden hadde passert klokkeslettet uten tegn til dommedag.
    In New York, at least one of Camping's followers continued to hold out hope Judgment Day would come.

    Retired Metropolitan Transportation Authority worker Robert Fitzpatrick, 60, said he spent more than $140,000 of his savings on subway posters and bus shelter advertisements warning of the May 21 Judgment Day.

    "God's people are commanded to sound the warning, to sound the trumpet so to speak so people know," Fitzpatrick said of his advertising blitz.

    He said Camping led him to believe Judgment Day would be May 21, but added that he disagreed with the broadcaster's prediction it would begin in Asia.

    In Fitzpatrick's view, from his reading of the Bible, Judgment Day would begin around 6 p.m. Eastern Time. He said on Saturday he still had no doubt Judgment Day would come this day.

    "I wouldn't even entertain that question because there's too much proof from the Bible," he said.
    Mer enn 140K.
    Til sammen har "troende" brukt et hinsides antall millioner av dollar på markedsføring av dommedagen.

    Legg merke til to ting i denne stakkarens utsagn:

    1. "continued to hold out hope Judgment Day would come."

    2. "he disagreed with the broadcaster's prediction it would begin in Asia."

    Lettlurt og påståelig. Sett det før? ;D

    Her står mannen som brukte 140K:



    Grunnlaget som fikk ham til å ta turen i banken. Dette regnestykket fikk Camping til å spå dommedag:

    Tallet 5 står for forsoning, tallet 10 betyr fullkommenhet og tallet 17 er himmelen. Om man da ganger de tre tallene med hverandre får man 850. Og om man så ganger 850 med 850 blir fasiten 722.500. Det skal være antall dager siden Jesus ble korsfestet. Og 722.500 dager etter den dagen det skjedde, er lørdag 21. mai.

    - Jeg datt nesten ut av stolen da jeg kom opp med det tallet, sier han (pastoren) til den amerikanske avisen.



    God artikkel i The Guardian om hangen en del kristne bevegelser har til å få gleden av dommedag før man dør.

    http://www.guardian.co.uk/world/2011/may/20/end-of-world-doomsday-prophets?INTCMP=SRCH


    Det er brukt over 100 millioner dollar på "reklame" for undergangen. Her fra Manila - legg merke til "The Bible Guarantees It":



    Jeg kommer ikke gjennom til serverne til Family Radio, kanskje de har gått under?

    "Cheer up, it's not the end of the world."

    Ahhh! Nå kom jeg gjennom til Familyradio.com

    Forsiden ser litt rar ut i dag:
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.673
    Antall liker
    10.153
    Dommedag i dag!

    Spørsmålet er nå hvor mye pastoren fikk i donasjoner fra skrullete disipler. Hele greia er antageligvis svindel for å lure penger fra godfjotter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dommedag i dag!

    En grei kommentar fra Richard Dawkins:

    An aspect of religion that intrigues me is its capacity to con money out of a seemingly endless supply of gullible idiots. Is there anything so stupid that, if you put it out there, you can't find thousands of people (and their money) to believe it.

    I find myself irritated by the light-hearted, jocular way in which these matters are treated by the media, in this case CBS. If I were an American journalist, I would be out for blood: at very least I would be campaigning to strip these charlatans of their tax-exempt status. Yet the media treat it as a bit of jolly fun.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dommedag i dag!

    Rebecca har forlest seg på "Left Behind" serien med bøker, som handler om dagen da de troende skal hentes opp til Himmelen. Vennene hennes har tydeligvis blitt lei av å høre på henne - en ganske slem spøk følger.

    Til uinnvidde - i Left Behind fortelles det at folk hentes nakne opp til himmelen.

     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Dommedag i dag!

    vredensgnag skrev:
    - Jeg datt nesten ut av stolen da jeg kom opp med det tallet, sier han (pastoren) til den amerikanske avisen.[/i]
    Hehe. Det hadde nok jeg også gjort hvis jeg hadde kommet opp med en slikt "passende" tall. Han lo vel så mye at han bare rullet rundt. :)


    Geir Arne
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dommedag i dag!

    audionut skrev:
    baluba skrev:
    Og det var ingen som lurte på hvor baluba var blitt av?

    Nei, vi driter i det. Tråden handler om dommedag, ikke om deg. Men du må gjerne etterlyse deg selv, viktig forumfar som du jo tror du er.
    Jeg skjønner at du sliter med meg, men jøsses! At du er så fiksert på at du missliker det at jeg maner til folkeskikk selv om vi er anonyme at du ikke ser poenget i det spørsmålet forundrer meg faktisk. Noen klarer å skille mellom sak og person, andre ikke. De som klarer det klarer også tolke en tekst uavhengig av byline. Jeez... ::)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.829
    Antall liker
    38.248
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Fra Reuters:
    In New York, retired transportation agency worker Robert Fitzpatrick was inspired by Camping's message to spend over $140,000 of his savings on subway posters and outdoor advertisements warning of the May 21 Judgment Day.

    As he stood in Times Square in New York surrounded by onlookers, Fitzpatrick, 60, carried a Bible and handed out leaflets as he waited for Judgment Day to begin.

    By his own reading of Bible, which was slightly different than Camping's, Fitzgerald expected the great worldwide event to begin at 6 p.m. Eastern Time.

    When the hour came and went, he said: "I do not understand why ...," as his speech broke off and he looked at his watch.

    "I do not understand why nothing has happened."
    http://www.reuters.com/article/2011/05/22/us-apocalypse-prediction-idUSTRE74I3KS20110522

    @baluba: Du har såpass mange interessante anekdoter fra din tid i musikkbransjen at det var ingen spesiell grunn til å tro at du ville forsvinne sporløst i 6-tiden i går, nei. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dommedag i dag!

    Asbjørn skrev:
    Fra Reuters:
    In New York, retired transportation agency worker Robert Fitzpatrick was inspired by Camping's message to spend over $140,000 of his savings on subway posters and outdoor advertisements warning of the May 21 Judgment Day.

    As he stood in Times Square in New York surrounded by onlookers, Fitzpatrick, 60, carried a Bible and handed out leaflets as he waited for Judgment Day to begin.

    By his own reading of Bible, which was slightly different than Camping's, Fitzgerald expected the great worldwide event to begin at 6 p.m. Eastern Time.

    When the hour came and went, he said: "I do not understand why ...," as his speech broke off and he looked at his watch.

    "I do not understand why nothing has happened."
    http://www.reuters.com/article/2011/05/22/us-apocalypse-prediction-idUSTRE74I3KS20110522

    @baluba: Du har såpass mange interessante anekdoter fra din tid i musikkbransjen at det var ingen spesiell grunn til å tro at du ville forsvinne sporløst i 6-tiden i går, nei. ;-)
    Ehm... Busted! :-[
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    3.056
    Dommedag i dag!

    Fra familyradio sine nettsider:

    What if May 21 ends and nothing occurs?


    The Biblical evidence is too overwhelming and specific to be wrong. Christ's people can look with great confidence to this date because God promises His "beloved" He will not come upon them as a thief in the night.

    God in His mercy has revealed the vital information needed to know the day. Judgment Day on May 21, 2011 will occur because the bible declares it. Anyone whom God has not saved will arrive at that day with no hope for salvation. God warns simply the "door will be shut."

    Hva skjer med forklaringene som nå kommer i ettertid ?

    1) Jesus var dessverre ikke pålitelig med å ta oppgaven med å stige ned fra himmelen og "gjøre jobben".
    2) Gud glemte dessverre datoen og glemte så å påminne Jesus om denne viktige datoen og jobben som måtte gjøres.
    3) Ny regnefeil oppdaget fra pastoren; ny dommedagsdato blir annonsert
    4) Family Radio legges ned i stillhet.
    5) Pastoren dreper sin kone og tar selvmord
    6) annet??
     

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    Dommedag i dag!

    Dette er også ganske patetisk:

    On Saturday, some atheists in different parts of the country held celebrations and get-togethers to mark the failure of Camping's May 21 prediction to come true.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.829
    Antall liker
    38.248
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    audionut skrev:
    Dette er også ganske patetisk:

    On Saturday, some atheists in different parts of the country held celebrations and get-togethers to mark the failure of Camping's May 21 prediction to come true.
    Nei, det er ikke patetisk, men ganske lurt. Det var opplagt på forhånd at dette profetiet bare var tull. For en ateistorganisasjon er det smart å posisjonere seg for å kunne si "Vi hadde rett, de religiøse tullingene tok feil. Igjen." En måte å gjøre det på er et velpublisert arrangement med nedtelling og greier. En figur som Harold Camping som gjør noe så dumt som dette er en gavepakke til de få organiserte ateistene her borte.

    Det hadde derimot vært patetisk å tromme sammen til et slikt selskap i dag, 22 mai, for å feire at dommedagen likevel ikke inntraff. Det ville gitt inntrykk av noen som hadde ligget skjelvende under sengen i frykt i hele går og føler stor lettelse i dag.

    Ingen livstegn fra Camping og Family Radio så langt.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.381
    Antall liker
    1.893
    Dommedag i dag!

    Du finner nok flere likesinnede på db.no du...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.501
    Antall liker
    11.460
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dommedag i dag!

    Noen innlegg er fjernet. Gult kort til de som føler seg truffet. Det er egentlig bare en person som skulle føle seg truffet. Hold dere på matta vær så snill og nyt regnværet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.829
    Antall liker
    38.248
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dommedag i dag!

    Det er interessant å høre hvordan enkelte her borte rasjonaliserer det som (ikke) hendte i går. Logikken, hvis det går an å bruke et slikt ord, ser ut til å være noe sånt:

    1. Bibelen advarer oss om at det vil være mange falske profeter i endetiden.
    2. Bibelen sier også at vi kan kjenne igjen en falsk profet ved at profetiene hans ikke går i oppfyllelse.
    3. Altså er H Camping en falsk profet, siden spådommen hans ikke ble oppfylt.
    4. Hvilket beviser at vi er i endetiden, at dommedag er nær, og at han har rett likevel!

    Det der har snurret rundt og rundt i to tusen år nå, og alle dommedager så langt har vært like ikke-eksisterende som denne. Det har vært ganske mange så langt. Det er fascinerende for en gammel hedning at folk går på samme limpinne opptil flere ganger hvert år.

    Dette er forresten helt sikkert jug og bedrag, men jeg syntes den var litt morsom:
    ARKANSAS CITY (AP); A Little Rock woman was killed yesterday after leaping through her moving car's sun roof during an incident best described as "a mistaken rapture" by dozens of eye witnesses. Thirteen other people were injured after a twenty-car pile up resulted from people trying to avoid hitting the woman who was apparently convinced that the rapture was occurring when she saw twelve people floating up into the air, and then passed a man on the side of the road who she claimed was Jesus.

    "She started screaming "He's back, He's back" and climbed right out of the sunroof and jumped off the roof of the car," said Everett Williams, husband of 28-year-old Georgann Williams who was pronounced dead at the scene. "I was slowing down but she wouldn't wait till I stopped," Williams said.

    She thought the rapture was happening and was convinced that Jesus was gonna lift her up into the sky," he went on to say. "This is the strangest thing I've seen since I've been on the force," said Paul Madison, first officer on the scene. Madison questioned the man who looked like Jesus and discovered that he was dressed up as Jesus and was on his way to a toga costume party when the tarp covering the bed of his pickup truck came loose and released twelve blow up sex dolls filled with helium which floated up into the air.

    Ernie Jenkins, 32, of Fort Smith, who's been told by several of his friends that he looks like Jesus, pulled over and lifted his arms into the air in frustration, and said , "Come back here," just as the Williams' car passed him, and Mrs. Williams was sure that it was Jesus lifting people up into the sky as they passed by him, according to her husband, who says his wife loved Jesus more than anything else.

    When asked for comments about the twelve sex dolls, Jenkins replied "This is all just too weird for me. I never expected anything like this to happen."
    Arkiveres under "urban legend, recycled".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dommedag i dag!

    For mange er jo hele dette bare absurd og litt morsomt. Men for andre mennesker er det dypt tragisk og alvorlig. Åndssvake religiøse tullinger som dette ruinerer mange menneskers liv. De burde fått saftige erstaningskrav mot seg, blitt ruinert og sperret inne på vann, brød og hard fysisk arbeid for resten av sitt liv. Men så lenge svindel og bedrag bare kalles religion så er alt tillatt. :-\

    http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-13489641

    "The Washington Post reported that suicide prevention hotlines were set up in case believers fell into depression after the apocalypse failed to happen."

    "It was probably one of the saddest things that I'd ever read, the idea that there's kids out there whose parents spent their college savings funds, who sold their homes," one woman told the BBC.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dommedag i dag!

    Om du var Dadaist, om du var surrealist, om du var absurdist, om du var spik spenna steike supergærn, så er det vanskelig å komme på noe så sinnsykt som denne setningen:

    The Washington Post reported that suicide prevention hotlines were set up in case believers fell into depression after the apocalypse failed to happen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dommedag i dag!

    Gjestemedlem skrev:
    For mange er jo hele dette bare absurd og litt morsomt. Men for andre mennesker er det dypt tragisk og alvorlig. Åndssvake religiøse tullinger som dette ruinerer mange menneskers liv. De burde fått saftige erstaningskrav mot seg, blitt ruinert og sperret inne på vann, brød og hard fysisk arbeid for resten av sitt liv. Men så lenge svindel og bedrag bare kalles religion så er alt tillatt. :-\

    http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-13489641

    "The Washington Post reported that suicide prevention hotlines were set up in case believers fell into depression after the apocalypse failed to happen."

    "It was probably one of the saddest things that I'd ever read, the idea that there's kids out there whose parents spent their college savings funds, who sold their homes," one woman told the BBC.
    I et land der dumme kan saksøke fordi de har agert på egen dumskap burde det være fullt mulig å saksøke for å bli forledet inn i egen dumskap.
    Det ville vært en langt meg reell sak enn mange andre saker som blir prøvd i rettssystemet det borte, og burde absolutt føre til domfellelse.

    Disse tullingene må jo tro på det selv, uten at jeg synes det fritar dem for noe ansvar. Ganske utrolig. Jeg er for en gang spent på det neste utspillet til en gærning. Litt tilfeldig at det ble denne saken, men det passer jo fint fordi den er ekstra pinlig med sin voldsomme oppmerksomhet.
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    audionut skrev:
    Dette er også ganske patetisk:

    On Saturday, some atheists in different parts of the country held celebrations and get-togethers to mark the failure of Camping's May 21 prediction to come true.
    Det er ikke patetisk, men fucking sweet! På tide noen markerer seg overfor tullingene i kirkesamfunnene IMO. ;D
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    3.056
    FamilyRadio.com har kommet opp med ny webside. Alt om dommedag er borte.
    Men donasjonsopplysningene er fortsatt der.

    Skal vi ikke gi en slant, karer? (De har en secure betalingsløsning, garantert av Mr Camping! ;))
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.368
    Antall liker
    6.766
    De trenger penger for å gi Harold Camping stipend til matematikkundervisning, så kanskje han regner riktig neste gang.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    3.056
    Mr Camping har ikke vist seg. Kanskje han er dratt på camping?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det som virkelig overrasker meg er at 7,1% av oss her på "sentralen", faktisk har tilkjennegitt at de tror på en dommedag, og 1% vet ikke..... :eek:

    I min ungdom, d.v.s. i verste SUF/M-L tida, ble vi ungdommer ofte fortalt at Maoistene i Kina bedrev hjernevasking av barn og unge. Det er mulig at så var tilfelle, men det slår meg at det har jaggu både statskirka og div. sekter og menigheter gjort i århundrer! Fler av oss er så hjernevaska og skremte av ei innpiska barnetro, at vi faktisk tror på at det vil inntreffe en dommedag.

    De som forsker på universet og denslags, mener å ha ført bevis for at også denne kloden vil opphøre en dag. I alle fall vil sola opphøre, d.v.s. man mener at den vil ese opp for til slutt å eksplodere som en supernova. Vår planet vil lenge før det, være ubeboelig for dagens livsformer. Jeg kan være tilbøyelig til å tro på en slik "ytterste dag" hvor alt vi kjenner pr. i dag, vil opphøre. Men det er lenge, lenge, lenge etter at samtlige skribenter og fintenkere her på forumet, har trått ut av tiden. Jeg får meg ikke til å tro at "noen" vil hente "meg" frem for å stille seg til doms over fantestreker og anna galt ( og godt ) som jeg måtte ha begått i dette livet. Jeg satser på ris og ros mens jeg enda kan sanse hva som foregår rundt meg!
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    (sakser en artikkel fra Eling Rimehaug i avisen Vårt land)

    Kirken har desverre overlatt til sjarlataner som Camping å å forkynne Bibelens sanne budskap om dommen.

    Verden gikk ikke under, slik pastor Harold Camping hadde spådd. For den lille minoriteten som trodde på ham, er dette en tragedie. Noen av dem har påført seg og familien store økonomiske tap fordi de trodde på hans fantasifulle beregninger, som han hevdet var tatt direkte fra Bibelen.

    Camping bør så absolutt be om unnskyldning for å ha ført folk bak lyset, slik for eksempel sørstatsbaptistenes president Ed Stetzer ber ham. Men det er nok fare for at han allerede er i ferd med å pønske ut bortforklaringer, som åpner for at han kan komme tilbake med nye beregninger som gir oppmerksomhet til hans medievirksomhet.

    Medieoppmerksomheten har likevel en interessant side. Den viser at svært få nå tar forestillingen om dommedag alvorlig, i alle fall i vår del av verden. Mens frykten for dommedag i tidligere generasjoner var til stede i store deler av befolkningen, påkaller den nå stort sett skuldertrekk eller vitser.

    Mye av den gamle dommedagsfrykten var destruktiv, ikke minst for sårbare personer som barn, og det er bra at kirken ikke lenger medvirker til den. Men dessverre har hovedstrømmen i kirken, både statskirke og frikirker, overlatt til sjarlataner som Camping å forkynne Bibelens ord om dommen.

    Tanken om at vi skal stilles til ansvar for våre handlinger er i seg selv en viktig etisk impuls. Og det er en trøst for alle som er offer for overgrep. En gang skal tingene settes på plass, ondskapen skal avsløres og fordømmes, godheten komme til sin rett. En rett forkynnelse om dommen skaper både håp og inspirasjon.

    Bibelens forestilling om dommedag er dessuten ikke en undergangsvisjon, men en visjon om fornyelse og og gjenopprettelse. Verden skal bli ny, og naturen skal slippe fri fra den forbannelsen menneskene har brakt over den. Dette er en framtidsvisjon vi trenger til å gi oss håp i møte med alle de sekulære dommedagsvisjonene vi til daglig møter.

    For vi mennesker er jo i ferd med å skape vår egen dommedag. I dag åpner «World Sustainability Summit» i Oslo, der det skal settes søkelys på vår manglende evne til å sikre jordas framtid. I en slik sammenheng kan Bibelens tale om dommen og den nye jord være en viktig inspirasjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn