Donald Fagen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergen
    Donald Fagen fyller 60 år i dag!!

    Congratulations!
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.159
    Antall liker
    3.985
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    Litt gammel tråd, men den passer godt 8)

    Veldig gode nyheter:

    After Steely Dan tour, Donald Fagen eyes another solo album next year

    “Walter and I keep tossing around ideas for another Steely Dan album, but there’s nothing set yet,” Fagen said during a recent phone interview.

    Up next for him: another solo project.

    “I have a bunch of songs that I’m set to record sometime in the spring,” Fagen said.

    No, his next solo outing won’t pick up where his “Nightfly” trilogy (including 1982’s “The Nightfly,” 1993’s “Kamakiriad” and 2006’s “Morph the Cat”) left off.

    “I’m really glad I’m through with that,” Fagen said.

    “It was something I was sort of compelled to do, and I think I took that as far as it could go.

    “This will be something lighter, just a one-off.”

    http://www.cleveland.com/popmusic/index.ssf/2009/11/after_steely_dan_tour_donald_f.html
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    Hmm. "Something Lighter". Lurer på hva han mener med det?

    Gleder meg uansett.. Det har ikke kommet mye dritt fra den kanten (hverken solo eller sammen med Becker) for å si det mildt, så bra blir det jo (nesten) garantert (imho ;) )

    Spent på hvor han går på neste album :)
     

    donald007

    Medlem
    Ble medlem
    01.11.2009
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Donal Fagen

    Nytt album med Donald, FETT! Alene eller sammen med Becker blir det jo alltid bra! Gleder meg stort!
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Donal Fagen

    En sånn plate som er selvskreven i samlingen uten å hverken ha sett coveret eller hørt samples :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.167
    Antall liker
    8.546
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    pstraums skrev:
    Hmm. "Something Lighter". Lurer på hva han mener med det?

    Gleder meg uansett.. Det har ikke kommet mye dritt fra den kanten (hverken solo eller sammen med Becker) for å si det mildt, så bra blir det jo (nesten) garantert (imho ;) )

    Spent på hvor han går på neste album :)
    Nåja, synes sisteplata hans var gørr kjedelig. Samme var siste Steely Dan. Magien er gått helt ut av låtskrivinga. Har ikke store forventninger til ny plate fra den kanten men skal gi den et forsøk....
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.979
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Donal Fagen

    Har vært tørke siden Aja, selvom både gaucho og nightfly har enkelte lyspunkt. :-\
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Donal Fagen

    Er vel liten tvil om at Fagen arbeider med det harmoniske fremfor det melodiske og at dette sterkt preger skrivingen hans som kan få et noe ”satt” preg. Kompositorisk synes jeg Becker er den sterkeste av de to, noe han viser med all ønskelig tydelighet med 11 Tracks of Whack og Cirkus Money.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    Begge disse to har et spesielt sted i "hjertet" mitt, da det var disse folka hifi interessen startet med (en kompis som hadde komponenter (tilogmed av forskjellig MERKE) demonstrerte bra lyd for meg med disse 2 menneskene (bl.a), og det satt fra første sekund... :D (og det sitter fortsatt)

    og gaucho er jo konge! :eek:

    ;D
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    Hei,har Gaucho og Katy Lied,sistnevnte tiltaler mæ mest,noen andre anbefalte fra Steely Dan?

    mvh Filip
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.159
    Antall liker
    3.985
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    Du har Aja? Dersom ikke - fy-fy ;)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    mteinum skrev:
    Du har Aja? Dersom ikke - fy-fy ;)
    Nei,har ikkje det ;) Høres ut som et sikkert kjøp,skal sjekkes ut :) Når kom den?

    mvh Filip
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.167
    Antall liker
    8.546
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    F.E. skrev:
    Hei,har Gaucho og Katy Lied,sistnevnte tiltaler mæ mest,noen andre anbefalte fra Steely Dan?

    mvh Filip

    Katy Lied er etter min mening deres svakeste album fra 70-tallet. Alle deres plater til og med Gaucho er obligatoriske i min bok!
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    Ja,smaken e som b... Vel vel liker begge da,har akkurat begynt å lytte på de skivene,kjøpte nemlig ei vinylsamling med div førr ei stund tilbake.Blei først oppslukt av gamle Bowie og Beatles-skiver.Fant så ut at æ måtte høre igjennom resten av platene og der va jo de 2 Steely Dan-skivene.Og jaggu va de jo bra,har trudd at det va sånn sær HIFI-musikk ;D greit nok,de har jo inn i hel... god lyd da,men musikken va jo bra også :D Selv førr en rocker som mæ ;)

    mvh Filip
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    Pretzel Logic liker JEG fryktelig godt ! tror ikke du kommer til å angre om du bruker en hundrings på den.




    F.E. skrev:
    Hei,har Gaucho og Katy Lied,sistnevnte tiltaler mæ mest,noen andre anbefalte fra Steely Dan?

    mvh Filip
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Donal Fagen

    For å gjøre det veldig enkelt; du skaffer deg alle til og med Gaucho. :)

    Du vil ikke bli skuffet.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.159
    Antall liker
    3.985
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    F.E. skrev:
    mteinum skrev:
    Du har Aja? Dersom ikke - fy-fy ;)
    Nei,har ikkje det ;) Høres ut som et sikkert kjøp,skal sjekkes ut :) Når kom den?

    mvh Filip
    '77 - http://en.wikipedia.org/wiki/Aja_(album)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    Her ryr tipsene inn :D Skal sjekke dem ut via spotify :eek: vess dem e der da ::)

    mvh filip
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Donal Fagen

    Det meste er på spotify, så du kan trygt sette av resten av kvelden.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    Fant dem der ja ;D Hmm,blir en laaang kveld det her ;D See you ;)

    mvh filip
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Donal Fagen

    F.E. skrev:
    Fant dem der ja ;D Hmm,blir en laaang kveld det her ;D See you ;)

    mvh filip
    Du kommer til å få en fin kveld ;D. Aja er for meg selve mesterverket, kanskje utfordret av The Royal Scam. Men du verden, katalogen er suveren!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    Alle syv opprinnelig album må man ha. Jeg har store vansker med å se at Katy Lied er svakest, i mine ører er ingen av de noe i nærheten av svak. Favoritter varierer fra år til år, ofte er det Royal Scam, andre år er det Countdown to Ecxtasy. Så er det Gaucho eller Aja (de to glatteste kanskje?), eller Pretzel Logic.... nei, de er suverene. Og The Nightfly også.
    Og når man har de, så kan man godt gå bakover i tid og finne de første innspillingene fra Becker/Fagen også, de var et oppkomme av gode låter allerede før Can't buy a Thrill.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    Nu e det Aja og det høres bra ut :D

    mvh filip
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Donal Fagen

    Dette er i ferd med å bli den Steely Dan tråden jeg har savnet her på forumet :D

    Steely Dan er bandet som for meg kanskje mestrer kombinasjon av perfeksjonisme, melodier og superproduksjon aller best. Det ultimate bandet for hifi og musikk interesserte??
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    Todd skrev:
    Dette er i ferd med å bli den Steely Dan tråden jeg har savnet her på forumet :D

    Steely Dan er bandet som for meg kanskje mestrer kombinasjon av perfeksjonisme, melodier og superproduksjon aller best. Det ultimate bandet for hifi og musikk interesserte??
    Trur du e inne på noe,tittellåten på AJA :eek: :eek: Og det va bare på kjipe-spotifyen,tør ikkje tenke på ka ei god vinylskive kan utrette ;D

    mvh Filip
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    Ikke bare det, men Cisco sin er den beste Aja noensinne. Imo.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.067
    Antall liker
    12.181
    Sted
    Hus
    Donal Fagen

    Har rubb og rake av vinyl med Steely Dan og Donald Fagen, og synes at det er ikke noe av dette som er dårlig, selv om de siste utgivelsene er noe svakere enn det som ble gitt ut til og med Gaucho :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    Voff; ja det kan jeg med hånda på hjertet si at det er bare tøv i mine ører og i min mening. Men om noen vil kjøpe min japanske så er de hjertelig velkomne. Jeg kjøper ikke japanske Universal lengre. Alle er hjertelig velkomne til å komme og sammenlikne selv også.

    Jeg har både denne og Gaucho fra samme, og selv om jeg kan forstå at noen med døllt-lydende systemer vil sette pris på den ekstra frempå hardheten i lyden, så er den i sammenlikning med Cisco veldig preget av en typisk japansk remastering fra digitale taper; hard, kald og todimensjonal. Bedrøvelige tech-sound remastere på rene pene pressinger.

    Cisco er, i mitt system og mine ører iallefall, en åpenbaring av ekte klanger, dybder, musikalske poenger og lyttbarhet i forhold. For mine ører er dette en real utklassing, og jeg foretrekker min originale US Aja med god margin foran den japanske. Men det er bare mine five cents.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2
    Donal Fagen

    Trur æ har ivertfall 5 album på kjøpelista,har jo Gaucho og Katy Lied fra før 8)

    mvh Filip
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.167
    Antall liker
    8.546
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    Vidar P skrev:
    Voff; ja det kan jeg med hånda på hjertet si at det er bare tøv i mine ører og i min mening. Men om noen vil kjøpe min japanske så er de hjertelig velkomne. Jeg kjøper ikke japanske Universal lengre. Alle er hjertelig velkomne til å komme og sammenlikne selv også.

    Jeg har både denne og Gaucho fra samme, og selv om jeg kan forstå at noen med døllt-lydende systemer vil sette pris på den ekstra frempå hardheten i lyden, så er den i sammenlikning med Cisco veldig preget av en typisk japansk remastering fra digitale taper; hard, kald og todimensjonal. Bedrøvelige tech-sound remastere på rene pene pressinger.

    Cisco er, i mitt system og mine ører iallefall, en åpenbaring av ekte klanger, dybder, musikalske poenger og lyttbarhet i forhold. For mine ører er dette en real utklassing, og jeg foretrekker min originale US Aja med god margin foran den japanske. Men det er bare mine five cents.

    Jeg har ikke hørt denne Japanske pressingen men er den mer frempå enn Cisco så blir det for mye av det gode ja ;D; Cisco er da også svært frempå og låter fortreffelig i mine ører....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.167
    Antall liker
    8.546
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    For de som er interessert i Steely Dan på vinyl:

    Dette er trolig den ultimate versjonen av Can't buy a thrill - fra Speakers Corner:

    http://store.acousticsounds.com/d/8413/Steely_Dan-Cant_Buy_A_Thrill-180_Gram_Vinyl_LP


    Det finnes ellers mange dårlige repressinger av Steely Dan katalogen. Særlig de som var i normalt salg i Norge på 80-tallet låt python; egentlig godt gjort med tanke på hvor bra innpillinger dette er i utgangspunktet!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    I ettertid synes jeg det er litt rart at The Nightfly var så hatet av enkelte i sin tid. For meg er det en plate som er proppfull av gode poplåter. Ikke på et tidspunkt under lytting av den platen kjeder jeg meg, i likhet med alt det andre gode Fagen (og Brecker) har laget.

    Jeg er enig i at mellomplaten i trilogien er kjedelig, og den siste fra Steely Dan er heller ikke ofte spilt hjemme hos meg. For meg er det Pretzel Logic, Aja og Fagens solo The Nightfly som blir mest spilt. Også Morph The Cat har høy status hos meg. Jeg synes at med det albumet så har gubben reist seg igjen, og er tilbake i god form. Det er med spenning jeg ser frem til noe lettere fra Fagen også. The Nightfly er fjærlett til å være den karen, så jeg ser for meg noe i samme gaten. Selv om han ser på trilogien som et tilbakelagt stadium er det ingen grunn til at en ny plate ikke skal ha musikalsk slektskap til en av dem. Et lett popalbum i klassen The Nightfly er det jeg ønsker meg nå.

    Btw: Jeg minnes når jeg fikk The Nightfly til jul det året den kom ut. Det var selvfølgelig en plate jeg ønsket meg, og jeg kunne knapt vente til alle hadde gått til sengs slik at jeg kunne være litt usosial. Den juleferien (gikk på gymnaset) ble en av de feriene jeg har lyttet mest til et spesifikt album. Jeg simpelthen elsket platen, selv om den var i letteste laget i forhold til min mer kjente smak på den tiden.

    Det er kjekt når nye oppdager den skatten Steely Dan er. Til dags dato har jeg ikke møtt et menneske som har hørt Aja og ikke likt den.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.167
    Antall liker
    8.546
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    baluba skrev:
    Det er kjekt når nye oppdager den skatten Steely Dan er. Til dags dato har jeg ikke møtt et menneske som har hørt Aja og ikke likt den.

    Det er da flere her på sentralen som har sagt at de synes den er gørr kjedelig ;D ::)
    Dem om det....
    Det er nå en klassiker spør du meg....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.167
    Antall liker
    8.546
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    baluba skrev:
    I ettertid synes jeg det er litt rart at The Nightfly var så hatet av enkelte i sin tid. For meg er det en plate som er proppfull av gode poplåter. Ikke på et tidspunkt under lytting av den platen kjeder jeg meg, i likhet med alt det andre gode Fagen (og Brecker) har laget.
    Trodde Nightfly ble generelt godt mottatt. Det alltid noen som av prinsipp ikke liker "glattprodusert" musikk uansett innhold da det strider mot deres påklistra rock'n'roll image. Dette er ofte de største kjerringene når det kommer til stykket... ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Donal Fagen

    Voff skrev:
    baluba skrev:
    I ettertid synes jeg det er litt rart at The Nightfly var så hatet av enkelte i sin tid. For meg er det en plate som er proppfull av gode poplåter. Ikke på et tidspunkt under lytting av den platen kjeder jeg meg, i likhet med alt det andre gode Fagen (og Brecker) har laget.
    Trodde Nightfly ble generelt godt mottatt. Det alltid noen som av prinsipp ikke liker "glattprodusert" musikk uansett innhold da det strider mot deres påklistra rock'n'roll image. Dette er ofte de største kjerringene når det kommer til stykket... ;D
    Jeg tror vi er ganske enige, men selv om kritikerne likte platen så var det endel analoge lydfreaks jeg kjente på den tiden som offet og beklaget seg over at Fagen var blitt så digital. De satt platen i bås med Cooders digitale produksjoner, og syntes vel også musikken var litt lettbent.

    Jeg er jo en svoren elsker av all god pop, og ved siden av Beatles står The Monkees som en søyle i min verden. Herre min hatt som jeg måtte tåle mye spit og mobbing for min kjærlighet til Monkees frem til det plutselig ble hipt å like dem på nittitallet. Det tok lang tid før det menige musikkpolitiet forstod at gode låter som er godt produsert med sjarmerende artister faktisk er god musikk.

    De som synes Aja er kjedelig har jeg enda ikke møtt, så de er for meg anonyme nic på nettet.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.417
    Antall liker
    5.190
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av tråden måtte jeg spille litt av jubilanten.





    Må få skaffet meg Countdown to Ecstacy og Can't Buy a Thrill, selv om de beste låtene er med på samlingene. Pretzel Logic var jeg faktisk sikker på at jeg hadde. Kan den ha unsluppet rippe-offensiven, mon tro? :-\
     

    Vedlegg

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.173
    Antall liker
    28.183
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei
    Spillte precis cisco utgaven av Aja ;D men min favvo er Gaucho alle dager på en fantastiskt bra demo vinylpress fra MCA, Nightfly og
    Morph the cat alle på vinyl, er også helt i topp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn