"Double nat", NAS og Node 1

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Hei! Jeg har 'plutselig' fått et problem med nettet mitt, men jeg vet egentlig ikke om det er et problem i det hele tatt, eller om jeg har hatt det lenge eller ei. Og det er altså 'Double NAT' som er problemet. Grunnen til at det _kanskje_ er et problem, er at jeg sliter veldig med å få min (gamle) BlueSound Node til å koble seg til NAS-en min. Alt annet kobler seg greit til NAS-en, men der har jeg som regel vært inne og fiklet med CIFS-settings etc og testet meg frem til ting som til slutt har virket. Den muligheten har jeg jo ikke med Noden; det skal gå 'automagisk'. Det kan altså være flere grunner til at Noden ikke vil koble seg opp (CIFS, Double Nat, dårlig nett (den skal jo være ´trådløs´men virker å ha veldig dårlig rekkevidde) ... Noen som har erfart noe i nærheten av dette? Det med ´double nat´har jeg ikke klart å bli kvitt, selv om jeg har lest om diverse metoder og teknikker for å bli kvitt det. Jeg _tror_ det kan henge sammen med min NAS (Synology), men er ikke sikker. Ikke sikkert det er det som er problemet heller. Nett inn er fra Get, og det er en standard router jeg bruker der. Takknemmelig for tips! :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Har ikke noe med double-nat å gjøre.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
87
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Fra Netgears definisjon:
Double NAT is when you connect your router behind another router creating two different private networks.
 
Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Har ikke noe med double-nat å gjøre.
Nei? Det er i så fall gode nyheter. Det var en forklaring jeg leste på nett, og kilden var PC-World. Men jeg har absolutt ingen erfaring, kunnskap eller mening om dette selv, så jeg tar gjerne i mot forklaringer som kan hjelpe på problemet (som fortsatt er å få Node 1 til koble seg til NAS-en på en grei og stabil måte. Det problemet lever jeg fint med om det aldri lar seg løse heller; boksen har stått urørt i skapet et par år nå siden jeg fant andre løsninger).

Her er kilden til min påstand:

https://www.pcworld.com/article/3175739/how-to-identify-and-resolve-double-nat-problems.html

One quick way that usually shows if double NAT exists is a traceroute, which allows you to ping a server or device on the internet and see the path it takes between routers and servers. Open a Command Prompt (on a Windows PC that’s connected to the internet, click on the Start menu, type “cmd,” and hit Enter) and type “tracert 8.8.8.8“ to see the traceroute to Google’s DNS server. If you see two private IP addresses listed in the first two hops then you have double NAT. If you see only one private address and the second hop shows a public address, then you’re all good.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
87
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Får du kontakt med Node1 fra appen? I så fall, får du koblet til Spotify eller f.eks Tidal?
For å koble til NAS må du legge inn stien til share. Format \\Maskin\sharenavn\musikk. Maskin er nettverksnavn på NAS, f.eks Diskstation evt IP-adressen.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Får du kontakt med Node1 fra appen? I så fall, får du koblet til Spotify eller f.eks Tidal?
For å koble til NAS må du legge inn stien til share. Format \\Maskin\sharenavn\musikk. Maskin er nettverksnavn på NAS, f.eks Diskstation evt IP-adressen.
Ja, jeg har fått koblet opp fra appen; med kontakt med NAS og alt virker. Men neste gang virker det ikke igjen ... Jeg tror nok det er mer stabilt med kablet nettverk; og planen er å strekke mere kabler i huset for å dekke flere soner på den måten. Jeg ser Noden i det trådløse nettverket, dog, og den ser ut til å ha god nok trådløs båndbredde også, men av en eller annen grunn ramler den altså ut; og da virker f.eks. ikke den samme stien til NAS som virket for bare litt siden ...

Jeg har vært inne og kikket på feil-rapport fra Noden via nettleser og IP-adresse-adressen der; og den sier tydelig i fra at den ikke får til å koble til med CIFS da ... Så hvorfor skal det virke noen ganger, men andre ganger ikke, er vel det store spørsmålet ... :) Det med Double NAT som jeg fant var jo da listet opp som en mulig kilde til problemer; men jeg vet altså ikke om det er det som er saken.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Fra Netgears definisjon:
Double NAT is when you connect your router behind another router creating two different private networks.
Ja, og jeg _tror_ ikke at jeg har det; men jeg har jo denne Synology NAS-en i nettet, da, og den driver jo å deler ut IP-adresser og alt mulig rart hvis man lar den, og da må det vel oppstå problemer skulle jeg tro? Jeg kan ikke nok om det som Synology tilbyr til å vite når jeg gjør noe galt, og når jeg gjør det som skal til for å gi brukere tilgang til filer. Hele poenget med NAS er jo å gi tilgang til filer, men jeg vet som sagt ikke nok om de tingene der. Det virker på et vis, er vel det beste jeg kan si ... :)
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
87
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Fra Netgears definisjon:
Double NAT is when you connect your router behind another router creating two different private networks.
Ja, og jeg _tror_ ikke at jeg har det; men jeg har jo denne Synology NAS-en i nettet, da, og den driver jo å deler ut IP-adresser og alt mulig rart hvis man lar den, og da må det vel oppstå problemer skulle jeg tro? Jeg kan ikke nok om det som Synology tilbyr til å vite når jeg gjør noe galt, og når jeg gjør det som skal til for å gi brukere tilgang til filer. Hele poenget med NAS er jo å gi tilgang til filer, men jeg vet som sagt ikke nok om de tingene der. Det virker på et vis, er vel det beste jeg kan si ... :)
Har du slått på DHCP serveren på NAS? Tror det kan forklare noe av problemene du har. Har Synology NAS selv og ser at den kan brukes som DHCP server. Det bør vel overlates til routeren.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Fra Netgears definisjon:
Double NAT is when you connect your router behind another router creating two different private networks.
Ja, og jeg _tror_ ikke at jeg har det; men jeg har jo denne Synology NAS-en i nettet, da, og den driver jo å deler ut IP-adresser og alt mulig rart hvis man lar den, og da må det vel oppstå problemer skulle jeg tro? Jeg kan ikke nok om det som Synology tilbyr til å vite når jeg gjør noe galt, og når jeg gjør det som skal til for å gi brukere tilgang til filer. Hele poenget med NAS er jo å gi tilgang til filer, men jeg vet som sagt ikke nok om de tingene der. Det virker på et vis, er vel det beste jeg kan si ... :)
Har du slått på DHCP serveren på NAS? Tror det kan forklare noe av problemene du har. Har Synology NAS selv og ser at den kan brukes som DHCP server. Det bør vel overlates til routeren.
Ja, det er godt mulig at jeg har gjort det. Nå kommer jeg faktisk ikke inn på den lenger heller, selv om den ser ut til å fungere som filserver fortsatt .. Mulig jeg må ta en slags factory reset på den snart, og ta ting litt fra begynnelsen igjen. Kommer tilbake med rapport når jeg får testet ut litt mer ... :)
 
Topp Bunn