"Down under sub"

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Heisann
På tide med et spennende prosjekt igjen!: 8)

Fikk tak i et par JBL2245H og lurer på å bygge meg et par kasser som skal ta over der BD15 kassene mine gir seg,dvs fra 35 og NED.
Dette må kunne levere SOLID og DEFINERT sub bass på +110dB nivåer uten å "koke" eller røre det til.
Noen forslag?
Jeg har allerede beskrivelser av de fleste kjente JBL konstruksjonene.
Mvh
Leif ::)

T

theStig

Gjest
Hvor langt ned skal du? 15 Hz? 20 Hz?

Med "kun" en 18" tilgjengelig ville jeg gått for en diger bassreflekskasse, tunet lavt. 20 Hz eller noe sånt. 110 dB pluss er utopisk med en enkelt 18" uansett, kanskje med unntak av digre horn.

T

theStig

Gjest
Stereo i seg selv er meningsløst under 35 Hz, men rent akustisk er det håløst å plassere en sub midt på. Det er oppskriften på ufasinger og ujevn respons. Det er bedre å bruke to separate sub'er, og heller plasserer de sånn ca. ved hver hovedhøyttaler. Plassering er svært viktig for å få en god jevn respons i bassen.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hva tror du om den tegningen jeg la ut? den burde vel kunne levere det jeg vil?...nesten? ::)
mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
var redd for det ja
takk
mvh

T

theStig

Gjest
For å strø litt salt i såret .... JBL 2245 er en driver jeg ikke synes har de rette egenskapene for stram kontant bass i refleks-kasse. Egenresonansen er for lav, og det mekaniske Q altfor lavt. Dessuten kunne Xmax godt vært noe høyere.

Jeg ville heller valgt en driver med egenresonans i 35-40 Hz området, mekanisk Q (Qms) i området 8-10, i praksis: et mye stivere oppheng. En slik driver gir etter min erfaring langt bedre kontroll i refleks-kasse.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
den MÅ ikke i reflexkasse og jeg er IKKE gift med den!
mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det vet du sikkert mere om en meg....forslag?
mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Nei men den var helt sinnsykt kul 8)
2 slike hadde vel gjort jobben
kanskje LITT i største laget ;D

Takk!
Mvh

T

timc

Gjest
neida. Du har da så stort system fra før, så dette blir jo nærmest diskret. ;D

Et annet element som kan funke til sub er JBL GTI eller Power bassene til bil. Disse kan spille dyyyypt og høøøøyt. Krever mye krefter for å våkne til liv.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
joda den har jeg sett og NILEST!
takhøyden har jeg også!
den kan tom legges i loftsrommet som er drøye 6m laaaaaaaaaaaangt!
mvh

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
neida. Du har da så stort system fra før, så dette blir jo nærmest diskret. ;D

Et annet element som kan funke til sub er JBL GTI eller Power bassene til bil. Disse kan spille dyyyypt og høøøøyt. Krever mye krefter for å våkne til liv.
Sorry om jeg kupper tråden.. Jeg holder på å konstruere sub system med 2 JBL GTi 15". Tenkte å bruke noe ICE forsterkere på dem. Noen forslag? Evt selvbygg mottas med takk! :)

T

theStig

Gjest
joda den har jeg sett og NILEST!
takhøyden har jeg også!
den kan tom legges i loftsrommet som er drøye 6m laaaaaaaaaaaangt!
mvh
Du må bare huske på at enden av transmisjonslinja må "fyre" ut i rommet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.414
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Husk den skal skjæres BRATT ved ca35hz!
Hei!
Kan du si litt mer om hva slags delefilter du skal bruke her.....regner med at det ikke er Behringer....

Planlegger du noen form for romkorreksjon...?

Mvh
OMF

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
lurte på å kjøpe noen vintage jbl filtre i Frankrike,men det er det minste problemet.for deling på 35-40hz kan jeg nok bruke en "plateforsterker" kanskje tom digital med eq....vet ikke ennå.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
TIMC:
jeg tror du stikker av med seieren:
jeg tror jeg satser på tcb monster sub´er 2 stk. 2245h per side fra 100 og ned,...må bare sjekke litt mere først.
ICE moduler ......HA-HA !
noen tips på norske kassebyggere?
mvh

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Re: "Down under sub"

LMC, har du noen tips om hvor å kjøpe 2245H? Lav Qms og lav Fs er akkurat det jeg behøver :)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
TIMC:
jeg tror jeg satser på tcb monster sub´er    2 stk. 2245h per side fra 100 og ned,...må bare sjekke litt mere først.
mvh
Har ikke noe personlig erfaring med ICE ennå, men har fått det inntrykket etter mye lesing at forsterkertypen var perfekt for sub? Mye effekt osv, men jeg har kanskje tatt feil? Hvilke forsterkere bruker du? Hvor i landet skal du bygge kasser?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
TIMC:
jeg tror jeg satser på tcb monster sub´er    2 stk. 2245h per side fra 100 og ned,...må bare sjekke litt mere først.
mvh
Har ikke noe personlig erfaring med ICE ennå, men har fått det inntrykket etter mye lesing at forsterkertypen var perfekt for sub? Mye effekt osv, men jeg har kanskje tatt feil? Hvilke forsterkere bruker du? Hvor i landet skal du bygge kasser?

T

timc

Gjest
TIMC:
mvh

Høres spennende ut. Vi forventer bilder :)

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.378
Dæsken.. dette var interessant. Jeg har jo en 2245 hengende i garasjen som trenger rekoning, og en 2240 som kan rekones til 2245... ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Jeg holder til i Drøbak så kassebygger må være på østlandet(fortrinnsvis)

har fått en del hjelp med kontakter av Frode(TAKK! ;D)
og enkelte har stor tiltro til 2245 i en s.k.TQWT transmisjonlinje ala dette:
http://www.t-linespeakers.org/projects/yves/index.html

den er da ment å erstatte BD 15 kassene helt

noen som har kjennskap til dette prinsippet?
mvh
Leif

T

theStig

Gjest
Det er en helt standard transmisjonslinje dette her. De kan gi god bass hvis man er heldig, for dessverre er slike i stor grad et prøv&feil prosjekt. For 20 Hz respons må du ha en lengde på linja på minst 4 meter, og da blir kassa temmelig diger.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
en kjent(i disse sirkler) amerikaner snakker om en omvendt TL der den vide enden er nede foran og elementet sitter 80 opp fra gulvet....så smalner hornet oppover før det foldes ned og munner ut i en trang åpning nede bak ved gulvet.linjelengde ca 380cm.
mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
bare så rart at "hornet" er smalest i munningen og ikke i "halsen"
IMO
Mvh

N

nb

Gjest
Hør med "scalars" på forumet, han er møbelsnekkerlærer og har bygd litt høyttalere, han har muligens peil på hvem som tar slike oppdrag og som er flinke.

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Antall liker
2
Hei theStig.
Bare en liten kommentar. Transmisjonline er ikke prøv&feil. Les www.quarter-wave.com og min egen artikel
http://www.t-linespeakers.org/design/MJK-for-dummies/index.html

Linjen behøver ikke være 4 meter, det avhenger af geometrien i kabinettet. Se tex min HideAway TL sub som har vært i AudioXpress.
http://www.coolcat.dk/bjoern/Downsizing sub.pdf

Dette er ikke for a spille "klok", jeg vil bare si det er muligt å forutsi en TL på "papiret" før du begynder å sage og lime :)

Hej fra Bjørn
Wonderfull Copenhagen

T

theStig

Gjest
Det jeg mente var at det er ingen måte å simulere en TL på i samme grad man kan gjøre med lukkede kabinetter og bassrefleks via Thiele/Small parametrene. Det er og blir sånn circa hva man får ut, ikke totalt forutsigbart som ved andre kassetyper, selv om det jo finnes enkelte modeller å beregne en TL etter.

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Antall liker
2
Hej theStig, Martin J King software simulerer meget nøjagtigt forventet resultat ut fra enhetens parametre og kabinettet. Men software "fabrikerer" ikke et design ud fra T/S. Transmisjonlinje kan laves på mange måter, detop derfor er dette så spennende.
Jeg har også designet en full range høittaler, TABAQ, med bruk av Martin J Kings software. Denne konstruktionen har nettop vært i AudioXpress.
http://coolcat.dk/bjoern/Byg_en_TABAQ.pdf
Hej

Topp Bunn